| Forfatter |
|
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 03 August 2011 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Muligt det men alle mine erfaringer og det er mange har vist mig at ic kredse giver en hård og uopløst og til tider skrigende lyd. Kan det være pågrund af meget modkobling eller dårlige interne modstande og kondensatorer ?
Anyway dette er lidt udenfor topic ! |
|
|
Når du siger "ic kredse" mener du så måske ikke opamps i signalvejen? Det er jo ikke at sammenligne med en spændingsregulator..
Jeg har nemlig også testet, og jeg synes ikke at de "fine" diskrete regulatorer giver bedre lyd, tværtimod.. Jeg har dog aldrig testet Bellason som skulle være bedre end de andre løsninger på markedet..
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 03 August 2011 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Burde konstantstrømgenereatoren i bunden ikke betyde strømtrækket er konstant uanset frekvens ? |
|
|
Jo, rent DC-mæssigt kun. Signalmæssigt skal den variere som funktion af signalet på basis.
@Diamagnetic: Der bruges kun transistorer i dette kredsløb
Men på en måde har du alligevel ret i, at strømforsyningen spiller en stor rolle i det samlede lydbillede. Også i dette kredsløb - og også, selv om "man" prøver at eliminere det ved at bruge en konstantstrømsgenerator til "signal"-transistoren. Transistoren bliver altid påvirket af spændingen over sig - det er kun et spørgsmål om hvor meget, og det afhænger af transistorens arbejdsområde og dens karakteristik. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 August 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
jan_stevns skrev:
Burde konstantstrømgenereatoren i bunden ikke betyde strømtrækket er konstant
uanset frekvens ? |
|
|
Jo, rent DC-mæssigt kun. Signalmæssigt skal den variere som funktion af signalet på basis.
@Diamagnetic: Der bruges kun transistorer i dette kredsløb
Men på en måde har du alligevel ret i, at strømforsyningen spiller en stor rolle i det samlede lydbillede. Også i dette kredsløb
- og også, selv om "man" prøver at eliminere det ved at bruge en konstantstrømsgenerator til "signal"-transistoren.
Transistoren bliver altid påvirket af spændingen over sig - det er kun et spørgsmål om hvor meget, og det afhænger af
transistorens arbejdsområde og dens karakteristik. |
|
|
Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke kan høre forskel på det så har man
alvorlige problemer i sin kæde.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden har jeg prøvet at lave mine egne opamps. Ved lyttest fandt jeg at der ikke skulle være konstantstrømsgenerator på
udgangen. Kun på indgangen.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 04 August 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke kan høre forskel på det så har man alvorlige problemer i sin kæde. |
|
|
Man kan altid høre forskel, men en LM78xx afkoblet med en stor Elna Silmic eller Cerafine, lyder bare bedre end en diskret regulator. Det er min erfaring.. Rent måleteknisk vil denne løsning også være bedre end f.eks Dexa regulatoren.
Hvor stor indvirkning en regulator har på lyden afhænger også meget af det konkrete kredsløbs design. På bufferen her som tråden handler om vil strømforsyning have enorm indvirkning på lyden, da den ikke er modkoblet på nogen måde, og har en meget lav PSRR.. Power Supply Rejection Ratio.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 04 August 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Desuden har jeg prøvet at lave mine egne opamps. Ved lyttest fandt jeg at der ikke skulle være konstantstrømsgenerator på udgangen. Kun på indgangen. |
|
|
Enig!
I et diskret trin skal udgangen helst være en push-pull kobling.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Citér:
| Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke kan høre forskel på det så har man alvorlige problemer i sin kæde. |
|
|
Man kan altid høre forskel, men en LM78xx afkoblet med en stor Elna Silmic eller Cerafine, lyder bare bedre end en diskret regulator. Det er min erfaring.. Rent måleteknisk vil denne løsning også være bedre end f.eks Dexa regulatoren.
Hvor stor indvirkning en regulator har på lyden afhænger også meget af det konkrete kredsløbs design. På bufferen her som tråden handler om vil strømforsyning have enorm indvirkning på lyden, da den ikke er modkoblet på nogen måde, og har en meget lav PSRR.. Power Supply Rejection Ratio.
|
|
|
Jeg er ikke enig i at 78xx er bedre lydmæssigt. Måske lige i bassen og det passer også fint overens med det måletekniske jeg har set.
|
| Til top |
|
| |
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 04 August 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
Citér:
Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke
kan høre forskel på det så har man alvorlige problemer i sin kæde. |
|
|
Man kan altid høre forskel, men en LM78xx afkoblet med en stor Elna Silmic eller Cerafine, lyder bare bedre end en
diskret regulator. Det er min erfaring.. Rent måleteknisk vil denne løsning også være bedre end f.eks Dexa regulatoren.
|
|
|
Det forstår jeg ikke. LM78xx/79xx har ikke ret gode måledata, så hvordan kan det rent målemæssigt være bedre?
Man kan lave diskrete regulatorer, der allerede ved DC er 1000 gange bedre målemæssigt og ved høje frekvenser kan
forskelle være endnu større.
Tager du eks en Fairchild 78xx, opgives egenstøjen til 42uV/Vout. En 5V udgave har derfor 210uV egenstøj, mens en 15V
udgave har 630uV. Det er altså 0,63mV!! LM7805
Så nej, jeg forstår ikke hvorfor LM78xx/79xx skulle være så gode
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et hurtig tillægs spørgsmål:
Hvilken PNP makker passer til 2SC2229 transistor ?
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
endukender skrev:
Lars Nielsen skrev:
Citér:
Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke kan høre forskel på det så har man alvorlige problemer i sin kæde. |
|
|
|
|
|
Det forstår jeg ikke. LM78xx/79xx har ikke ret gode måledata, så hvordan kan det rent målemæssigt være bedre? Man kan lave diskrete regulatorer, der allerede ved DC er 1000 gange bedre målemæssigt og ved høje frekvenser kan forskelle være endnu større.
Tager du eks en Fairchild 78xx, opgives egenstøjen til 42uV/Vout. En 5V udgave har derfor 210uV egenstøj, mens en 15V udgave har 630uV. Det er altså 0,63mV!! LM7805
Så nej, jeg forstår ikke hvorfor LM78xx/79xx skulle være så gode  |
|
|
Den i databladet oplyste egenstøj er regulatoren set helt uden afkobling, hvis du smider en 1000uF på, så bliver det 1000-10.000 gange bedre, hvis layouttet laves rigtigt..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Hvilken PNP makker passer til 2SC2229 transistor ? |
|
|
Prøv at erstatte strømgeneratoren med en modstand det lyder meget bedre.
|
| Til top |
|
| |
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Nielsen skrev:
endukender skrev:
Lars Nielsen skrev:
Citér:
Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke kan høre forskel på det
så har man alvorlige problemer i sin kæde. |
|
|
Man kan altid høre forskel, men en LM78xx afkoblet med en stor Elna Silmic eller Cerafine, lyder bare bedre end en
diskret regulator. Det er min erfaring.. Rent måleteknisk vil denne løsning også være bedre end f.eks Dexa regulatoren.
|
|
|
Det forstår jeg ikke. LM78xx/79xx har ikke ret gode måledata, så hvordan kan det rent målemæssigt være
bedre? Man kan lave diskrete regulatorer, der allerede ved DC er 1000 gange bedre målemæssigt og ved høje frekvenser
kan forskelle være endnu større. Tager du eks en Fairchild 78xx, opgives egenstøjen til 42uV/Vout. En 5V udgave har derfor
210uV egenstøj, mens en 15V udgave har 630uV. Det er altså 0,63mV!!
LM7805 Så nej, jeg forstår ikke hvorfor LM78xx/79xx skulle
være så gode  |
|
|
Den i databladet oplyste egenstøj er regulatoren set helt uden afkobling, hvis du smider en 1000uF på, så bliver det 1000-
10.000 gange bedre, hvis layouttet laves rigtigt..
|
|
|
Har du målt dette?? For det er ikke helt det jeg har erfaret. Afkoblinger hjælper, men det er ikke i den størrelsesorden. Det
er bedre at undgå støjen fra starten, i stedet for at forsøge at afkoble den væk.
Når du så har lavet en støjsvag regulator, kan du jo afkoble den og komme endnu længere ned.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teddy Pardo laver de mest støjsvage forsyninger overhovedet. Har hørt det hos en kammerat og de slår alt andet. De har blot
den hæmsko at udgangs impedansen er helt oppe på 1 ohm. og det kan desværre også høres men alligevel det bedste
kompromis til dat for mig.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
dfms skrev:
|
|
|
|
Prøv at erstatte strømgeneratoren med en modstand det lyder meget bedre. |
|
|
Det var ikke lige det der var spørgsmålet 
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
endukender skrev:
Lars Nielsen skrev:
endukender skrev:
Lars Nielsen skrev:
Citér:
Jeg mener udelukkende ic regulatorer i strømforsyningen . Jeg mener at hvis man ikke kan høre forskel på det så har man alvorlige problemer i sin kæde. |
|
|
|
|
|
Det forstår jeg ikke. LM78xx/79xx har ikke ret gode måledata, så hvordan kan det rent målemæssigt være bedre? Man kan lave diskrete regulatorer, der allerede ved DC er 1000 gange bedre målemæssigt og ved høje frekvenser kan forskelle være endnu større. Tager du eks en Fairchild 78xx, opgives egenstøjen til 42uV/Vout. En 5V udgave har derfor 210uV egenstøj, mens en 15V udgave har 630uV. Det er altså 0,63mV!! LM7805 Så nej, jeg forstår ikke hvorfor LM78xx/79xx skulle være så gode  |
|
|
Den i databladet oplyste egenstøj er regulatoren set helt uden afkobling, hvis du smider en 1000uF på, så bliver det 1000- 10.000 gange bedre, hvis layouttet laves rigtigt..
|
|
|
Har du målt dette?? For det er ikke helt det jeg har erfaret. Afkoblinger hjælper, men det er ikke i den størrelsesorden. Det er bedre at undgå støjen fra starten, i stedet for at forsøge at afkoble den væk. Når du så har lavet en støjsvag regulator, kan du jo afkoble den og komme endnu længere ned. |
|
|
Ja.. På det print du kan se på min hjemmeside, støjer LM7824 mindre end 2 uV RMS..
Men ja, du har ret i at det er smartest at undgå støjen fra start af, men forskellen er jo i sidste ende ens, og jeg mener man skal arbejde med den løsning som lyder bedst, og ikke nødvendigvis måler bedst.
|
| Til top |
|
| |

Diyhifi.dk
|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
|
|
|
Umiddelbart har den ingen makker.. Men de fleste PNP vil kunne bruges.
Men overvej istedet KSA992 og KSC1845, det er audio transistorer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Diamagnetic skrev:
dfms skrev:
|
|
|
Prøv at erstatte strømgeneratoren med en modstand det lyder meget bedre. |
|
|
Det var ikke lige det der var spørgsmålet  |
|
|
Men det var mit svar
|
| Til top |