Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Temp. controller til forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 04 August 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Gi´ den nu en 10-12 VA trafo, så slipper du for mere p*s

Se det er netop pladsen der er problemmet her. Her kan du se:

Den skal ikke være ret meget større før den ikke kan være der, og controlleren skal også være der. Så derfor blev jeg nød til at finde den mindste jeg kunne bruge. Den 3.2VA kan lige nå at være der, hvis den fysiske størrelse er meget større end den 3.2VA, får jeg problemmer. Så jeg håber den klarer jobbet.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

En anden ting jeg tænkte på med denne 3.2VA 2x12V transformator her:  http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6675326

- Betyder 3.2VA den totale effekt der kan trækkes ud af de begge udgange til sammen? - Så man endten kan vælge at bruge begge udgange med hver 1.6VA eller kun den ene i brug hvor der kan trækkes de 3.2VA.

- Eller er det at der kan trækkes 3.2VA fra hver af de 12V udgange, så den totale VA er 6.4?

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2011 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

.. Forstår så ikke hvorfor manden der lavede det her diagram controller til at starte med, så ikke havede valgt en bedre op-amp?? Hehe.

Lidt besynderligt -  kredsen har tilmed mulighed for offset justering.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2011 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Rigtigt Jan, den smuttede s´gu, måske fordi det ikke er implementeret i diagrammet....

Green, den totale belastning er 3.2VA, dvs. 1.6VA på hver vikling, eller 3.2VA hvis du lægger sekundærviklingerne parallelt. Med hensyn til opamp´en er spredningen temmelig stor, han kan ha´ lavet adskillige, hvor offset var mindre end på din = de virkede fint.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Det var squ godt jeg lige fik spurgt om det.

For var lidt bange for det med parallel osv. for at komme til at forbinde det forkert ved fx at kortslutte sekundær, så cobber tråden brænder over osv.

Så efter jeg lavede en parallel ved at undersøge andre lignende trafo´ers benforbindelser, så fik jeg forbundet det til controlleren igen, og nu taber den kun fra 12V til 11V. Dog stadig for stort fald. så bestiller en 2.3VA igen, men bare med 15V ud. og sætter en 12V regulerings transistor på. Så skulle den kunne holdes på 12V uanset om blæser kører eller ej.

Og den Block transformer som jeg har linket til flere gange... Der eksistere slet ikke noget ledningsdiagram, hverken på deres hjemmeside eller RSComponents... Om hvordan mulighederne er på trafo´en. Kun lige hvor sekundær og primær er.

Forventer de at alle hoppy folk ved hvordan de benforbindelserne er på alle trafo´er?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Og den Block transformer som jeg har linket til flere gange... Der eksistere slet ikke noget ledningsdiagram, hverken på deres hjemmeside eller RSComponents... Om hvordan mulighederne er på trafo´en. Kun lige hvor sekundær og primær er.

Forventer de at alle hoppy folk ved hvordan de benforbindelserne er på alle trafo´er?

Øehhhhh -  Hvad er der i vejen med mærkningen på trafoen selv ?

Jeg ved ikke om de har nogle forventinger til "hobbyfolk's" ekspertise overhovedet -  de henvender sig ikke til dem.

hmmm....  *det* lød eddermuggeme da noget arrogant

Jeg skal da lige for sjov skyld afprøve noget på elektronik elever på mandag

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Der er slet ikke noget ivejen for mærkningerne på trafo´en, men var ikke klar over det så er det diagram, som du tegner til mig dér, der er tilfælles for alle trafo´er af den type med dobbelt ind og udgang, - det var præcis det jeg forsøgte at finde på den Block transformer for at få det bekræftet, men de oplyser intet omkring det på deres trafo´er. Og da jeg ikke er udlært hvilket man jo så åbentbart ved der?, tager jeg intet som selvfølge for noget jeg ikke ved ret meget om.

En anden ting er, at der er et ben mere, altså 5 ben på sekundær siden. Det fandt jeg så ud af efter lang tids søgen på nettet, med en der havde den samme trafo. Havde oplyst at det ben er ikke sluttet til noget. Det er måske også noget man bare ved, og kan være sikker på, når man er udlært? (Da de jo som du siger ikke henvender sig til hobbyfolk, som mig)

Så er det bare lidt sjovt at alle de andre producenter der laver samme type trafo´er, godt kan lave diagram over deres benforbindelser - Men ikke hos Block. Og de andre henvender sig veld heller ikke til hobbyfolk!.

Det jo lidt det samme som at lave et datasheet over en transistor, - og så ikke fortælle hvordan benforbindelserne er, selvom det tit er tilfælles for alle transistorer.

Eller lave en blæser, og ikke fortælle hvilken vej den blæser, - selvom det også igen tit er tilfælles for alle blæsere.

Men er glad for at du tegnede det diagram, så jeg kan være sikker på det jeg gør er rigtigt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har egentligt ikke tænkt særligt dybt omkring det,   hvis trafoen er mærket, som f.eks Block's, synes jeg forbindelserne er rimeligt sigende/selvforklarende :

står der  0 - 110     0 - 110 ,  fortæller det i mine øjne umiddelbart at man kobler de to midterste sammen,  altså  stakker viklingerne, og derfor kan køre 220v på de to yderste.

ligeså sekundæren  0 - 12         0 - 12

stakker man midten , er der 24 på de yderste

kobler man 0 + 0   og 12 + 12  parallelkobler man viklingerne (større strøm)

Eller  kobler midter 0 + 12  og smider på stel,  ja så hare man 12-0-12  og kan køre med en diodebro, til noget balanceret forsyning.

men ok .....   jeg er nok "handicappet" lidt af at sådanne ting, er noget jeg har arbejdet med i 30+ år,  og jeg nogen gange nok glemmer at det der er logisk for mig at se, ikke altid er det for andre.

(En ting jeg arbejder en del med vedrørende mig selv, i kraft af mit arbejde :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Der kan man se, at du er "udlært", Green forstår garanteret ikke

"Eller  kobler midter 0 + 12  og smider på stel,  ja så hare man 12-0-12  og kan køre med en diodebro, til noget balanceret forsyning".

Hvis du (fra venstre mod højre) beholder 0, smider  12 og 0 til stel, og beholder 12 = 12-0-12, sorry Jan, ku´ ikk´ la´ vær´.

RETTET, sorry, overså ordet "midter"...........

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Der kan man se, at du er "udlært", Green forstår garanteret ikke

"Eller kobler midter 0 + 12 og smider på stel, ja så hare man 12-0-12 og kan køre med en diodebro, til noget balanceret forsyning".

Hvis du (fra venstre mod højre) beholder 0, smider 12 og 0 til stel, og beholder 12 = 12-0-12, sorry Jan, ku´ ikk´ la´ vær´.

RETTET, sorry, overså ordet "midter"...........

Sådan kan det jo gå

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Jeg har egentligt ikke tænkt særligt dybt omkring det,   hvis trafoen er mærket, som f.eks Block's, synes jeg forbindelserne er rimeligt sigende/selvforklarende :

står der  0 - 110     0 - 110 ,  fortæller det i mine øjne umiddelbart at man kobler de to midterste sammen,  altså  stakker viklingerne, og derfor kan køre 220v på de to yderste.

ligeså sekundæren  0 - 12         0 - 12

stakker man midten , er der 24 på de yderste

kobler man 0 + 0   og 12 + 12  parallelkobler man viklingerne (større strøm)

Eller  kobler midter 0 + 12  og smider på stel,  ja så hare man 12-0-12  og kan køre med en diodebro, til noget balanceret forsyning.

men ok .....   jeg er nok "handicappet" lidt af at sådanne ting, er noget jeg har arbejdet med i 30+ år,  og jeg nogen gange nok glemmer at det der er logisk for mig at se, ikke altid er det for andre.

(En ting jeg arbejder en del med vedrørende mig selv, i kraft af mit arbejde :)

Og jeg forstår dig jo godt. Har selv et job som DJ, hvor jeg også har kørt med mobildiskotek. Hvilket for mig med musik og grejet er meget logisk, men ikke for andre.

Hvis jeg fx tænkte som du fremføre det der, kan jeg jo sagtens se logikken i det nu. Og så ville jeg heller ikke tænke over hvorfor de hos Block ikke havde lavet et ben-diagram, da jeg jo nu godt kan se det gælder for alle trafo´er, hvor der er makeret med fx "0 - 12" osv. men da man jo ikke har grundkursus for de mest besale ting, kan selv de mest simple ting få en til at ligne et stort spørgsmålstegn.

Er faktisk glad for den model du har lavet der, den er gemt, så jeg altid kan hente det frem i fremtiden.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
Og jeg forstår dig jo godt. Har selv et job som DJ, hvor jeg også har kørt med mobildiskotek. Hvilket for mig med musik og grejet er meget logisk, men ikke for andre.

Hvilket jo er en af de ting, der kan kræve meget,  at indse at ting, der virker fuldkomment logiske, ikke nødvendigtvis opfattes sådan af andre.   

Citér:
  Hvis jeg fx tænkte som du fremføre det der, kan jeg jo sagtens se logikken i det nu. Og så ville jeg heller ikke tænke over hvorfor de hos Block ikke havde lavet et ben-diagram, da jeg jo nu godt kan se det gælder for alle trafo´er, hvor der er makeret med fx "0 - 12" osv. men da man jo ikke har grundkursus for de mest besale ting, kan selv de mest simple ting få en til at ligne et stort spørgsmålstegn.

Jep -  nogle af de unge, der idag starter på en elektronikuddannelse, kommer vitterligt med utroligt lidt ballast, og selv Ohms lov er ukendt land.  Før i tiden var det måske mere "in" at gå på aftenskole i f.eks elektronik, end det er i dag,  jeg kunne tro det måske opfattes lidt nørdet, og i dag er der jo meget mere fokus på hvordan man opfattes af andre unge, end jeg husker fra mine yngre dage (kors hvor det lyder........:)  

Citér:
Er faktisk glad for den model du har lavet der, den er gemt, så jeg altid kan hente det frem i fremtiden.

Super !    Selv om jeg måske af nogle kan blive opfattet som værende lidt for - ja hvad pokker kaldes det -  arrogant / bedrevidende ?? - Så er jeg nu heller spor nervøs, for at lade folk vide når det glæder mig de kan bruge den viden, jeg måske har deltaget i at skaffe dem :)    Hehe,  sporten "at sidde på hænder" dyrker jeg skam også flittigt, men indrømmet, jeg er vist også typen der sidder uroligt på stolen

Jeg kan da også bruge mange ting herinde fra , lidt omvendt måske, men postivt - af og til, går det jo op for mig hvordan der ser ud - på den anden side af skærmen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

En anden ting er, at der er et ben mere, altså 5 ben på sekundær siden. Det fandt jeg så ud af efter lang tids søgen på nettet, med en der havde den samme trafo. Havde oplyst at det ben er ikke sluttet til noget. Det er måske også noget man bare ved, og kan være sikker på, når man er udlært? (Da de jo som du siger ikke henvender sig til hobbyfolk, som mig)

Glemte lige det "5'te ben"  i forbifarten - jep, det kan virke mystisk - men årsagen er ligetil :   På prefabrikerede print, kan trafoen ikke vendes forkert :)

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Fik lige samlet min forsyning med min lille 2.3VA trafo.

Kan det virkelig være rigtigt at den ikke er stor nok??

Den dykker ihvertfald fra 12V til 10V når blæseren aktiveres. (hvilket ikke dur, da den så måler forkert)

Blæseren trækker max 1.092W altså 0.091A http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=30&am p;am p;am p;ProductID=53&websiteLang=en

Og diagrammet i sig selv skulle ikke trække ret meget. (det ændrer ihvertfald ikke på volten når det sættes til uden blæseren.)

Og ifølge trafo´en kan der trækkes 0.095A, men det er måske stadig for lidt? http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6675304

Skal jeg helt op på en 3.2VA (0.133A)?? http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6675326

Du mangler vist lidt basis viden om transformatorer og strømforsyninger. Den trafo du anvender kan ikke afgive strøm nok. Du overbelaster den. Den skal kunne give kvadrat 2 (1,4142) * den strøm du har brug for. Akkurat som spændingen også skal være højere. Jeg kunne godt skrive en lang dybdegående teknisk forklaring, men det er kort skrevet på:
http://eekit.dk/product.asp?product=991

Køb en noget større trafo, og lav en simpel spændingsregulering med en 12V spændingsregulator.

Det er faktsk meget normalt, at "hobby teknikere" laver fejl med dimensionering af transformatorerne i strømforsyningerne. (Der er jo ikke nogen der har fortalt dem andet). Dette kan skabe mange problemer, som f.eks brum og ustabilitet + mange andre ting i hjemmebyggede forstærkere (samt andre konstruktioner), og ustabile forsyningsspæninger som giver staklerne grå hår i hovedet.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Canielsen - Som det så også fremgår på hele side to her. Så mangler jeg viden omkring det.

Men hvis du kigger på billedet øverst her på side 2, - kan trafo´en ikke være meget størrer, så er der ikke plads. Så må bare håbe den 3.2VA, jeg lige har bestilt klare jobbet.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2011 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Så kan det bekræftes at denne trafo her  med 2x 15V ud, og er igen på de 2.3VA, kan benyttes uden spændingsfald, med sekundær siden parallelkoblet: http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=667-5313

Den går ud med 25V uden belastning.

- Dertil har jeg brugt en 12 regulator: http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=296-778

Jeg kan bruge en blæser som trækker helt op til 0,17A (2W) uden at se ændring i spændingsfald. - og efter at den har kørt med blæseren i en time, bliver trafo´en kun lige nær lunken. Så det skulle den kunne klare, uden total nedsmelting (da dette kredsløb jo er temp. styret og kun kører når der spilles rigtig højt.)

- og ikke nok med det, den blæser jeg bruger nu, trækker kun 0.09A (1.08W), så det skulle den ihvertfald sagtens kunne klare.

Jeg fandt så frem til at bruge en 1000uF elektrolytkondensator i forsyningen, hvilket gør den ikke sønker i spændingen idet blæseren starter.

Så er super glad for denne trafo kan bruges, da den fysiske størrelse er lige så stor som den på billedet øverst her på side 2. Hvilket gør jeg ikke får pladsproblemmer.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Så nu ser de endelige kompunenter således ud.

Dette er forsyningen til temp. controlleren:

Og temp. controlleren:

Nu er det bare at få det samlet.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Lad høre, når den er samlet.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Så blev controlleren færdig, så mangler jeg bare forsyningen.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Så nu ser de endelige kompunenter således ud.

Dette er forsyningen til temp. controlleren:

Og temp. controlleren:

Nu er det bare at få det samlet.

Det ser rigtigt godt ud.
Men ud fra billedet ser det ud som om, at du ikke har en 100nf (0,1uF) kondensator, som skal sidde på udgangen af 7812 regulatoren.
Den er vigtig for 7812eren.
Se beskrivelsen Application circuit i databladet FIG 4 på side 4 i databladet du kan finde på http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/7/8/1/L7812 .shtml
330 nf (0,33uF) kondensatoren i application er ikke så vigtig, da du jo har en stor 1000uF elektrolyt , men det kan anbefales at montere den alligevel.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes