| Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 09 August 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber som du siger at den 0.33uF ikke er så vigtig, nu hvor jeg har den 1000uF på, for har ikke lige en liggende, men har flere af de 100nF liggende, så den smider jeg lige på udgangen.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan - færdig...
Og den virker rigtig godt. Nu skal jeg bare skære printpladen ud, så det ikke fylder så meget.
Det får jeg lige gjort imorgen.

|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 09 August 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Good job Green Ser rigtigt fint ud  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker. 
Har lige kørt en test, og trafo´en skal ihvertfald ikke være mindre. Men det ser ud til det kan klare det.
Jeg har ladet det kører i 10 timer med en blæser på 2W (hvor den jeg bruger er på 1W, så kan jeg være sikker på det dur.) Jeg målte på de ting jeg kunne mærke blev varme, og det var trafo´en og 7812´ern. Nu da jeg har et multimedia der kan måle temp. Målte jeg 7812´ern til at blive max 55 grader, og trafo´en 50 grader.
Så det skulle sagtens kunne kører. Og så med en blæser der trækker det halve, plus det kun kører når forstærkeren spiller højt (bliver varm), hvilket jo ikke er konstant.
Så er super glad for jeg langt om længe med jeres dejlige hjælp, - fik det til at funge som jeg ville have det.
Nu skal det bare skæres til og sættes i forstærkeren.
- flere billeder og updates følger. 
|
| Til top |
|
| |
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 10 August 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo være fræk at placere controlleren så den får glæde af luftstrømmen fra blæseren.
Husk også, at du skal måle temperaturen på controlleren når den sidder i den konkrete opstilling. Stillestående luft kan netop
øge temperaturstigningen. Og hvis så der også er 50 grader der hvor den sidder, kan det ændre en del.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret - det må jeg lige tjekke op på når jeg får det sat i.
Har lige ladet den kører i 2 timer uden at blæseren kører, der bliver 7812´ern 38 grader, og trafo´en 40 grader, så de har også noget "egen" varme, uden belastningn.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Således nåede man til det endelige resultat - klar til montering.
Og er abselut så lille som det kunne blive.

|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev det monteret i min SAE forstærker. sammen med en soft-start fra LC-audio.

Og NTC modstanden blev monteret under kølerprofilen, så tæt på udgangstransistorende som muligt, for at få målt temperatur hutigst/bedst muligt.

Så bliver det hele lige testet, og konstateret det virker som det skal. 

Sådan her ser den ud som standard.

Således blev jeg færdig med renoveringen. og den blev samlet og er klar til at nyt liv.

|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey der ude. Nu har jeg kørt med denne fan-controller i forstærkeren i længere tid. Og den virker helt som den skal.
Der er dog noget jeg kunne tænke mig at få ændret/tilføjet. Så den er helt perfekt.
Man spiller jo ikke højt hver dag (hvor blæseren bliver aktiveret), med mindre den bruges til disko. Så har bemærket blæseren bliver ret støvet. Og det kan have indflødelse med tiden, mht. at støvet/skidtet kan hindrer blæseren i at starte.
Jeg ville gerne have sådan at den kører på fuld speed, idét der tilføres strøm til den (tænder forstærkeren), altså en eller anden form for transistor der lukker op for strømmen til blæseren i 1-3 sek, eller noget. Så man kan være sikker på blæseren virker, ved at man kan se det.
For god ordens skyl er der stadig tale om denne controller, jeg har bygget: http://dsel.brisling.net/pdf/blaeserrec.pdf
Så det jeg efterspørger, er om nogle kan fortælle mig hvad jeg skal gøre, for at tilføje denne ekstra funktion i diagrammet.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og forresten tak for dem der har hjulpet mig med dette projekt. Sætter pris på hjælpen 
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige et enkelt spørgsmål til de høje møtrikker.
Er der isoskiver mellem dem og printet ? Det kunne godt se ud som om der ikke er og de evt kan kortslutte 3-4 baner ?
 __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
highenden skrev:
Har lige et enkelt spørgsmål til de høje møtrikker.
Er der isoskiver mellem dem og printet ? Det kunne godt se ud som om der ikke er og de evt kan kortslutte 3-4 baner ?
 |
|
|
Nej - men der er taget højde for det på anden hvis. Jeg har bare overkredset de baner der har forbindelse med afstandsrør'ene. - Så resten af printet er "isoleret" fra møtrikkerne. 
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
highenden skrev:
Har lige et enkelt spørgsmål til de høje møtrikker. Er der isoskiver mellem dem og
printet ? Det kunne godt se ud som om der ikke er og de evt kan kortslutte 3-4 baner ? 14_140008_rsz_fancontrollerunder.jpg"> |
|
|
Nej - men der er taget højde for det på anden hvis. Jeg har bare overkredset de baner der har forbindelse med
afstandsrør'ene. - Så resten af printet er "isoleret" fra møtrikkerne.
|
|
|
Arh, glimrende __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
|
Jeg ville gerne have sådan at den kører på fuld speed, idét der tilføres strøm til den (tænder forstærkeren), altså en eller anden form for transistor der lukker op for strømmen til blæseren i 1-3 sek, eller noget. Så man kan være sikker på blæseren virker, ved at man kan se det.
For god ordens skyl er der stadig tale om denne controller, jeg har bygget: http://dsel.brisling.net/pdf/blaeserrec.pdf
Så det jeg efterspørger, er om nogle kan fortælle mig hvad jeg skal gøre, for at tilføje denne ekstra funktion i diagrammet.
|
|
|
Du kan tilføje en lyt på ca 220uF parallelt med R6 - Så kører blæseren fuld skrue i opstarten
( forresten en underlig måde han tegner diagrammer på :)

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Du kan tilføje en lyt på ca 220uF parallelt med R6 - Så kører blæseren fuld skrue i opstarten

|
|
|
Nice... Det vil jeg da lige forsøge mig med imorgen. Og tilmed fylder det jo ikke mere end det nemt kan tilføjes til printet. 
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, top spændende projekt der
Husker på en ældre Hafler forstærker der løste man køling med sådanne nogen her
Bimetaltermostat
Åbningstemperatur: xx grader (OPEN = ingen gennemgang)
Lukketemperatur: xx grader (CLOSED = gennemgang)
BTF-034 - > må kunne dække de fleste forstærkers behov !
Måske I kan bruge ideen en anden gang.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Hej, top spændende projekt der
Husker på en ældre Hafler forstærker der løste man køling med sådanne nogen her Bimetaltermostat Åbningstemperatur: xx grader (OPEN = ingen gennemgang) Lukketemperatur: xx grader (CLOSED = gennemgang)
BTF-034 - > må kunne dække de fleste forstærkers behov !
Måske I kan bruge ideen en anden gang.
|
|
|
Ja det er jo faktisk noget så simpelt som det kan blive. Og fylder ingenting. Det er jo faktisk perfekt til forstærker hvor der ingen plads er i. Og så er det jo tilmed en termostat. Men kender dem sådan set godt, da der i mine SAE forstærkere, sidder en der er magen til, som så afpryder strømmen ved 100 grader. Men dem du linker til var jeg ikke klar over også eksisterede på den måde.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Du kan tilføje en lyt på ca 220uF parallelt med R6 - Så kører blæseren fuld skrue i opstarten

|
|
|
Det virker desværre, ikke parallelt over R6, uanset om jeg bruger en 33uf til 1000uf.
Den eneste måde jeg kunne få det til at funge, var ved at sætte en 1000uf parallelt over NTC modstanden (R1) - Men det er nok ikke den rigtige måde at gøre det på...?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du sætter kondensatoren parallelt over NTC'en eller R6 skulle ikke gøre megen forskel.
Jeg byggede den lige, dog med 10k modstande som R5 og 6 - virker fint her :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Ja det er jo faktisk noget så simpelt som det kan blive. Og fylder ingenting. Det er jo faktisk perfekt til forstærker hvor der
ingen plads er i. Og så er det jo tilmed en termostat. Men kender dem sådan set godt, da der i mine SAE forstærkere, sidder
en der er magen til, som så afpryder strømmen ved 100 grader. Men dem du linker til var jeg ikke klar over også eksisterede
på den måde. |
|
|
Også på den måde den virkede på hafler, den slukkede for strømmen. Men kan jo også bruges til en blæser, der tænder ved
en temp og slukker ved en anden eller ved 2 blæser med 2 termostater, først tænder den den ene og så den næste.
Der er ikke så meget der kan gå i stykker, nej og så fylder det ikke . __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |