Emne: Temp. controller til forstærker ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Om du sætter kondensatoren parallelt over NTC'en eller R6 skulle ikke gøre megen forskel.
Jeg byggede den lige, dog med 10k modstande som R5 og 6 - virker fint her :)
|
|
|
Hmm det mystisk det her. Det vil bare ikke virke med en elektrolytkondensator over hverken R5, eller R6. Men virker glimrende over R1.
Nu er min jo lavet lidt om. R3 er skiftet ud med 1K, U1 er en LM358N og T1 er en BD137G. Måske det er med til at gøre forskellen?
Så hvis den ikke har nogle negativ indflødelse på NTC modstandens værdi (så controlleren stadig virker med de angivene temperaturer, den er indstillet ved). Sætter jeg bare den der istedet.
Dog med 1000uf, er blæseren kun aktiv i 1 sek. og den når ikke at køre fuld speed (altså når ikke op i fulde omdrejninger) så skal der 2000uf til, og det fylder jo lidt. Men det er veld ikke nødvendigt, bare det den lige rør på sig?
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Også på den måde den virkede på hafler, den slukkede for strømmen. Men kan jo også bruges til en blæser, der tænder ved en temp og slukker ved en anden eller ved 2 blæser med 2 termostater, først tænder den den ene og så den næste.
Der er ikke så meget der kan gå i stykker, nej og så fylder det ikke .  |
|
|
Kunne være jeg skulle prøve det. For har faktisk en forstærker, hvor jeg gerne vil have fan-controller i også. Og den effektforstærker, er så tilstoppet med elektronik, at det ser usansynligt ud, at få plads til en tilsvarende controller jeg her har bygget.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 April 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
|
Kunne være jeg skulle prøve det. |
|
|
Fik du prøvet ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
DJ Green skrev:
|
Kunne være jeg skulle prøve det. |
|
|
Fik du prøvet ?
|
|
|
Hov, så slet ikke du havde skrevet, hehe.
Jamen dertil kan jeg svare... At det har jeg ikke. - Jeg ville vente til jeg havde penge til at renovere min store SAE, istedet for at skille den ad flere gange. Så hellere gøre de ting der skal gøres, når jeg alligevel gennemgår den.
Men plads er der virkelig mangel på her, den er proppet til randen. Så ser det som en super fed løsning på problemet. Så det bliver meget sansynligt det.
Men jeg er nu kommet til penge. Så nu er der råd til at få renoveret alle mine tre SAE'er. Dertil opretter jeg en tråd hvor alle kan følge med i projektet fra start til slut. Og ikke mindst hjælpe mig i den rigtige retning. Så vi kan få en lang og hyggelig tråd, med massere af billeder osv. ud af det. 
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 30 April 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ikke nogen ny tråd, men jeg kan ikke lade være med at kommentere på konstruktionen som ikke er viderere heldig. Man burde nok vælge at koble opamp'en op som en komperator med positivt feedback så man får en hysteres og dermed udgår støj i switchpunktet. Desuden er mange opamps bedre til at synke en source så pull-down modstanden på udgangen er nok ikke så heldig. For ikke at afsætte effekt i transitoren skal den køres helt i mætning og der er HFE meget lavere, typisk regner man med 10, men det er opgivet i databladet, dvs hvis blæseren bruger 100mA skal transitoren have 10mA i basistrøm.
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
| Nu er det jo ikke nogen ny tråd, men jeg kan ikke lade være med at kommentere på konstruktionen som ikke er viderere heldig. Man burde nok vælge at koble opamp'en op som en komperator med positivt feedback så man får en hysteres og dermed udgår støj i switchpunktet. Desuden er mange opamps bedre til at synke en source så pull-down modstanden på udgangen er nok ikke så heldig. For ikke at afsætte effekt i transitoren skal den køres helt i mætning og der er HFE meget lavere, typisk regner man med 10, men det er opgivet i databladet, dvs hvis blæseren bruger 100mA skal transitoren have 10mA i basistrøm. |
|
|
Woow, her er jeg stået af. Hehe....
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
j_mil skrev:
| Nu er det jo ikke nogen ny tråd, men jeg kan ikke lade være med at kommentere på konstruktionen som ikke er viderere heldig. Man burde nok vælge at koble opamp'en op som en komperator med positivt feedback så man får en hysteres og dermed udgår støj i switchpunktet. Desuden er mange opamps bedre til at synke en source så pull-down modstanden på udgangen er nok ikke så heldig. For ikke at afsætte effekt i transitoren skal den køres helt i mætning og der er HFE meget lavere, typisk regner man med 10, men det er opgivet i databladet, dvs hvis blæseren bruger 100mA skal transitoren have 10mA i basistrøm. |
|
|
- Ved dog at vi fandt ud af selve op-ampen i konstruktionen fra nettet, ikke var videre heldig til formålet. Og vi måtte fortage nogle små ændringer. Men for at kommenterer på dit indlæg. Må der hellere andre til her, der har fulgt med i denne tråd, da jeg fatter minus af det du pointere i indlægget (da min viden ikke er tilstrækkelig), lol. 
- Men den har da nu kørt i forstærkeren i længere tid, og den gør præcis hvad den skal. Så tænker det jo virker fint?
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 01 Maj 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg burde nok have uddybet det nærmere. En bedre opkopling ville have være at sætte PTC'en til stel og ind på - benet til op-ampen, potmeter + modstand til - benet og plus 12V. De 2 stk 10k modstande, en mellem stel + indgang og en mellem + indgang og + 12V. Så skal der en ekstra på mellem udgangen og + indgangen, det giver positiv feedback og hysterese, dvs den spænding på - indgangen hvor den skifter fra slukket til tændt og omvendt vil være forskelligt, jo mindre den ekstra modstand er jo større vil den forskel være. Som det er nu skal der bare være en forskel nok i mikrovolt klassen før den skifter frem og tilbage. Dvs du kan risikere den står og tænder og slukker med korte intervaller. Hysterespændingen kan beregnes ved at opfatte den ekstra modstand i parallel med en af de 10K modstande. Mht. til modstanden ud til transistoren, den er sat til 12k. I databladet for BD137 kan man se at forstærkningen for at få den i mætning er 10. Lad os sige din opamp er rimelig ideel så den giver 12V fra sig når den er aktiv, BE spændingen er 0,7V dvs der ligger 11,3V over de 12K, det giver en strøm på 0,9mA => max collector strøm for mætning er 10mA, så modstanden burde nok være en faktor 10 mindre hvis man teoretisk skal ned på 0.5V over transistoren når den er i mætning. En anden sjov detalje, for klasse B forstærkere er den maksimale effektafsættelse i udgangstransistorerne ikke ved fuld effekt, men hvor spændingssvinget på udgangen udgør 64% af det maximale sving. Dvs. en 100W forstærker afsætter mest varme i udgangstransitorerne når den leverer knap 51W. Så man kan sagtens have brug for køl selv om man ikke bruger max effekten fra sit sluttrin.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|