Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 23:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nedadvendt basenhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 August 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Lyden har to veje ned til underboen:
- Via luften
- Via bygningen (trinstøj)

Luftvejen vil være uændret ligegyldig hvad vej højttaleren vender, men bygningsstøjen er meget forskellig.

Står højttaleren midt i rummet svinger hele gulvet og det er faktisk ikke så generende en lyd, men står højttaleren asymetrisk giver det en masse bygningsresonanser og det lyder forfærdeligt. Især for underboen! Så ind i hjørnet, dog fri af gulv og væg - op i noget gummi ophæng. Det betyder at du ikke behøver at skrue så meget op (hjørnet forstærker optil 9 dB). Da hjørnet fysisk er bedre dæmpet end midtgulver for trinstøj, kommer der mindre støj i bygningsdelene og ned til underboen.

http://www.ebst.dk/file/1936/lydisolering_mod_nabostoej.pdf

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 August 2011 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

eggers

Det er ikke noget problem med type A, som vi to jo har. Det du har gjort, er ikke andet end at skrue ned for din bas. Din
basenhed laver ikke en skid. Jeg her flere gange, for at tjekke ophængene før de blev skiftet åbnet mine. Mens de var det,
spillede jeg på basserne med samme styrke som jeg plejer. De laver ingenting, netop fordi rummet og bassens placering,
forstærker bassen. Monteret ude foran oppe på baffelen, skal de bevæge sig væsentligt mere for det samme lydtryk. Der er
ingen problemer i at have bassen nedad. Kun lavere forvrængning ved høj volumen.

Jeps, klart en fordel ved denne konstruktion. Og du har helt ret – det jeg gjorde var sådan set bare at skrue lidt ned for
bassen. At de så lige endte på spikes tror jeg ikke gør den store forskel i forhold til absorberende fødder. De A/III vejer jo en
del så begge dele ender med at koble til gulvbrædderne de står på.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 08 August 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Eggers

Jeg har gulvtæppe. Jeg har tænkt mig, at få fat i nogle pæne tykke tæpper i samme størrelse som bundpladen, og så stille A'erne op på, måske 2 af disse stykker. Så er der et blødt underlag på dem, så bassen ikke anslår gulvet nær så meget, som nu.

Så kan det måske ende med, at min underbo giver kaffe. Forresten var der spikes på mine, da de blev købt. Men jeg tog dem af, fordi jeg mente at bundpladen er mere dæmpet direkte på en flade, frem for at svæve 3-4cm over gulvet. Mine basser vender ikke som dine, som stiver det lidt af.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 August 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Eggers

Jeg har gulvtæppe. Jeg har tænkt mig, at få fat i nogle pæne tykke tæpper i samme størrelse som bundpladen, og så stille
A'erne op på, måske 2 af disse stykker. Så er der et blødt underlag på dem, så bassen ikke anslår gulvet nær så meget, som
nu.

Så kan det måske ende med, at min underbo giver kaffe. Forresten var der spikes på mine, da de blev købt. Men jeg
tog dem af, fordi jeg mente at bundpladen er mere dæmpet direkte på en flade, frem for at svæve 3-4cm over gulvet. Mine
basser vender ikke som dine, som stiver det lidt af.

Nu ved jeg ikke om dimensionerne passer 100% Men hvad med evt. at forsøge at placere hver Snell på en Auralex Gramma
http://www.thomann.de/dk/auralex_acoustics_gramma.htm for at få endnu bedre afkobling?
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Maximillian

Jamen , det vil jeg da lige se på. Tak for dit råd.  De er 60x30cm.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 August 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Allanowich

Efter min sub kom op på en Auralex Subdude (samme produkt som Gramma, men med andre dimensioner) så blev bassen
langt renere, strammere og hurtigere i lyden - gulvet gynger heller ikke med længere. Det var ikke bare en lille forbedring -
den var kæmpe stor - men jeg har også gamle træ-plankegulve, og der er helt sikkert nogle typer gulve de er mere effektive
på.

Selve produktet er egentligt ret simpelt opbygget med en tæppebelagt træplade sat oven på to typer akustisk skum - men det
funker og de tager heller ikke så frygteligt meget for dem.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Maximilian

Det vigtigste, at mine A'er ikke hæves mere end ca 3cm for ikke at reducere den forstærkning bassernes placering har. De er 15 cm over gulvet. Men det finder jeg ud af.

Her har du den venstre A'er.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes