| Forfatter |
|
Nicolai88 Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt indlæg! har selv en vincent sv-226mkII
Zwonkie. Jeg har sendt en privat besked til dig :-)
Ellers vil jeg også gerne høre jer andre... De 3 rør der sidder i (preamp), de er vel forskellige alle 3. Hvordan finder jeg ud af hvilke type rør de er? Så jeg kan placerer de nye rigtigt... Og er det bedst at skifte alle 3 ud med en serie som passer sammen eller hvordan? For at skære det helt ud i pap, hvilke russiske rør er gode at sætte i plads 1, 2 og 3, hvis jeg vil forbedre lyden i forhold til de originale rør som sidder?
På forhånd tak. mvh. Nicolai
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolai88 skrev:
Fedt indlæg! har selv en vincent sv-226mkII
Ellers vil jeg også gerne høre jer andre... De 3 rør der sidder i (preamp), de er vel forskellige alle 3. Hvordan finder jeg ud af hvilke type rør de er? Så jeg kan placerer de nye rigtigt... Og er det bedst at skifte alle 3 ud med en serie som passer sammen eller hvordan? For at skære det helt ud i pap, hvilke russiske rør er gode at sætte i plads 1, 2 og 3, hvis jeg vil forbedre lyden i forhold til de originale rør som sidder?
På forhånd tak. mvh. Nicolai
|
|
|
Her har du misforstået noget, du kan læse mere i dette link - 3 x 12AX7. __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Nicolai88 Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når, der kan man bare se hehe, det gør det jo meget lettere :-). så jeg kunne evt. Skifte alle 3 ud med en type af det russiske tad rør som
zwonkie snakker om?
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
| Eller også bruger man bare ECC88 - ECC188 - ECC189, de er let tilgængelig og lyder MEGET bedre end noget 6N6T eller P eller PI rør. |
|
|
Huh?!?!? Du kan da ikke bare erstatte et 6N6P direkte med ECC188? Det har jeg prøvet, fordi sælger (en der ofte sælger rør på KSB) sagde at jeg kunne, men det resulterede i kraftigt brum, med efterfølgende fare for at rørene har lidt overlast, og at min forstærker potentielt også var i fare.
Rent opbygningsmæssigt er de vist ens, men placering af pins er ikke.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 28 August 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damnit skrev:
Nullergøj skrev:
| Eller også bruger man bare ECC88 - ECC188 - ECC189, de er let tilgængelig og lyder MEGET bedre end noget 6N6T eller P eller PI rør. |
|
|
Huh?!?!? Du kan da ikke bare erstatte et 6N6P direkte med ECC188? Det har jeg prøvet, fordi sælger (en der ofte sælger rør på KSB) sagde at jeg kunne, men det resulterede i kraftigt brum, med efterfølgende fare for at rørene har lidt overlast, og at min forstærker potentielt også var i fare.
|
|
|
Der kan man bare se, det vidste jeg ikke så jeg har uvidende brugt ECC189 i min forstærker de sidste 5 år uden problemer men hvis du mener det ikke kan lade sig gøre skal jeg nok ikke fortælle forstærkeren noget om det. 
|
| Til top |
|
| |
Deer Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv Philips ecc88 på eBay - det svinger, ellers mail til TUBEAMPDOCTOR deer flinke til at hjælpe. Køb aldrig nye, kun nos. Evt. de nye Psvane Tubes.
Mvh Bo.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Damnit skrev:
Nullergøj skrev:
Eller også bruger man bare ECC88 - ECC188 - ECC189, de er let tilgængelig og lyder MEGET bedre end
noget 6N6T eller P eller PI rør. |
|
|
Huh?!?!? Du kan da ikke bare erstatte et 6N6P direkte med ECC188? Det har jeg prøvet, fordi sælger (en der ofte sælger rør
på KSB) sagde at jeg kunne, men det resulterede i kraftigt brum, med efterfølgende fare for at rørene har lidt overlast, og at
min forstærker potentielt også var i fare.
|
|
|
Der kan man bare se, det vidste jeg ikke så jeg har uvidende brugt ECC189 i min forstærker de sidste 5 år uden problemer
men hvis du mener det ikke kan lade sig gøre skal jeg nok ikke fortælle forstærkeren noget om det.  |
|
|
ECC189 har variabel mu – mao. det virker som en kompressor.
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackstef skrev:
Hejsa
Jeg tænkte på om I som har prøvet forskellige rør, kan forklare hvordan de forskellige rør lyder i forhold til de originale?
Jeg ved jo godt at det selvfølgelig bliver jeres egen mening, men er meget interesseret alligevel.
Jeg har selv en Vincent sv-226mkII og Vincent cd-s.1.1 og har selv overvejet om der er noget at hente?
Hvad vil forskellen på et gammelt og slidt rør være i forhold til et nyt, altså lydmæssigt?
Mvh |
|
|
Rørene gør nogle gange kæmpe forskel, andre gange mindre forskel. Det kommer an på kredsløbets konstruktionsmetode.
Som regel lyder de gamle 50'er rør fra vestlige producenter bedst. Telefunken, Philips (Miniwatt), Mullard, Amperex, Valvo,
Sylvania, GE, osv. De kinesiske, østeuropæiske og russiske rør er for det meste ikke vellydende, men kan med fordel bruges i
nogle konstruktioner.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Damnit skrev:
Nullergøj skrev:
|
|
|
|
|
Der kan man bare se, det vidste jeg ikke så jeg har uvidende brugt ECC189 i min forstærker de sidste 5 år uden problemer men hvis du mener det ikke kan lade sig gøre skal jeg nok ikke fortælle forstærkeren noget om det. 
|
|
|
Som direkte erstatning for 6N6P? Det eneste jeg ved (som oplyst af min rør guru) er at 6N6P godt kan erstattes af ECC188, de er elektrisk kompatible - forudsat at man også flytter rundt på pins'enes tilslutninger, ikke ukritisk i samme sokkel med samme tilslutning.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det du vil flytte rundt på af benforbindelser.? Mig bekendt er de ens.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
|
Hvad er det du vil flytte rundt på af benforbindelser.? Mig bekendt er de ens.
|
|
|
Er det mig der husker forkert? Det kan da godt være... Måske det var ECC182 jeg havde fat i? De røg hurtigt retur til sælger, så jeg kan ikke kontrollere det. 2 og 8 ligner jo også hinanden 
Jeg beklager! 
Men det fører mig frem til at spørge om du har sammenlignet 6N6P og ECC188? Dengang jeg prøvede ECC182, som det jo nok var, var det fordi jeg var på jagt efter bedre alternativer. Men jeg fik fra nogle sider at vide at 6N6P var noget af det bedste man kunne få, selv om prisen jo er temmelig lav. Måske ECC188 er en mulighed så? Jeg havde faktisk opgivet... Er der andre ekvivalenter? Man skal jo også holde øje med andet end pin out, f.eks. er ECC88/6DJ8 og E88CC/6922 ikke helt ens - man kan altid anvende sidstnævnte i stedet for førstnævnte, men omvendt er det betinget af hvordan de anvendes.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Usse, først en undskyldning for mit "gode" råd i starten, 12AX7=ECC83 er ikke benkompatibelt med 6N6P, forskellen er, at på 6n6p er ben 9 en skærm mellem de to trioder, på 12ax7 er det midtpunkt på gløden i forhold til ben 4 og 5. Atlså 6n6p ben 4 og 5= glød 6,3 volt, 12ax7 6,3 volt fra ben 9 til ben 4 og 6,3 volt fra ben 9 til ben 5, 12,6 volt mellem ben 4 og 5 . Dertil kommer, at 6N6P trækker dobbelt så meget strøm på gløden (ca. 650 mA), så selvom det er benkompatibelt, skal man være sikker på, at glødekredsløb er dimensioneret til det. Hvis alle parametre er til stede, lyder det fantastisk. En anden "husker" er, at 6N6P har en væsentlig lavere gain end 12AX7, mere hen ad ECC88, hvilket det er 100% benkompatibelt med (ligesom ECC189).
Tillæg: Damnit, dit kraftige brum skyldtes nok mere, at dit glødekredsløb er blevet overbelastet, benene er ens, men hvis din forstærker ikke er istand til at levere den dobbelte strøm på gløden, som 6N6P kræver, har du garanteret fået brum på din glødespænding, dine rør har ikke taget skade, men noget i din glødeforsyning kunne måske godt være blevet lidt "brunt"  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk.
Du har ganske ret.
6N6P har en større glødestrøm end ECC 88 - 188 - 189.
I mit setup har jeg fundet Siemens ECC189 som det bedste alternativ. Mig bekendt er der ikke noget andet brugbart som er lige til at sætte i. Der er 12bh7a men så er der igen problemer med benforbindelser og det gider man ikke rigtig.
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, rart med noget rør-snak, interessant at følge med i de forskellige betragtninger m.m. Jeg fandt et billed af sådan en Vincent sv-226mkII, hvor man kan se de tre rør, sådan som jeg ser det er det typen 12AX7B. Om det gør nogen ændring med det B, er jeg ikke klar over!...da jeg selv er ret så uerfaren angående rør.
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj, nej det er ærgerligt, når man er nødt til at "rewire" gløden, for at høre alternativer  . Er stødt på et enkelt produkt (kan s´gu ikke lige huske hvilket), hvor der på printet var monteret en switch, som gav mulighed for at skifte glød mellem 6,3 volt og 12,6 volt. Det kræver så at man skifter alle rør til samme glød-type, men alligevel en ekstra mulighed for "tuberollers"  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lidt lettere når de er hardwired, så kan man jo selv sætte en omskifter på, hvis det er det man vil.
Personligt er jeg tilfreds med mit rørsetup som det er nu. Jeg skal retteligt lige indskyde at det er ikke Vincent grej jeg har men rørene har jo stadig samme data unset hvad man putter dem i. 
|
| Til top |
|
| |
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
Bruger siden: 12 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 05 September 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Fedt at følge med i denne lille rør debat - Hvis I ikke kender til dem så prøv kigge på JJ-Electronic's hjemmeside. Jeg ved om
kvaliteten er noget hos dette mærke, men om ikke andet så er designet/udseendet af deres amp's sgu flotte - De sælger i
øvrigt også "løse" rør.
http://www.jj-electronic.com/index.php?option=com_frontpage& Itemid=1
Prøv at tjekke dem ud.
Mvh Henrik __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |