| Forfatter |
|
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Så er det lykkedes at lave en tonearm uden kontralod der kan justeres under afspilning og som fungerer tilfredsstillende. Skal i gang med at lave prototype nummer 3 er der stadig interesse for emnet ?  kærlig hilsen Ole ps Audiohagel har hørt den så den virker
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende, kan vi se nogle billeder ?
carsten
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må vi se et billed ?
Husk at trykket skal være det samme på en hel LP side og uanset om bladen er skæv.
Man kan vel altid tage en tonearm og lave den til kun en pickup og det er vel det B&O har gjort, og jo B&O var genial
brugervenlig, for hvor mange fatter alt det som skal justeret på en pickup arm med den rette pickup.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Spændende, kan vi se nogle billeder ?
carsten
|
|
|
En tonearm uden kontralod er sågu da en ældgammel ting..................

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan, den tonearm kan næppe kategoriseres under begrebet High Fidelity; høj troværdighed og derfor noget malplaceret i den her sammenhæng.....
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ASML skrev:
| Jan, den tonearm kan næppe kategoriseres under begrebet High Fidelity; høj troværdighed og derfor noget malplaceret i den her sammenhæng..... |
|
|
Uanset det, kører den jo med et for den tid lavt nåletryk.
Tråden her handler vist ikke direkte om hverken Hifi eller noget andet end en tonearm uden kontralod. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså mig bekendt så hedder den her side Hifi4all.dk.
Ordet hifi er en sammentrækning af ordene High Fidelity; altså som nævnt tidligere oftest oversat til høj troværdighed.
Med andre ord vi bestræber os på at opnå den bedste mulige lyd med de midler de enkelte har til rådighed.
Du viser et billede af en ældre pladespiller med en tonearm, hvor man som forbruger ikke har haft mange muligheder for at skifte til en bedre pick up og har været så "flink" at lave alle former for afbalancering/justering af tonearm så slutbrugeren ikke har skullet spekulere på nogen former for justeringer. Heller ikke ved fremtidig udskiftning af en slidt pick up / nål idet der sikkert ikke fandtes bedre pick up'er/ nåle for den pågældende pladespiller/tonearm.
Bevares det er da korrekt at den pågældende tonearm kører med et forholdsvist lavt nåletryk og uden nogen former for traditionel kontravægt, men jeg tror næppe fabrikanten har lavet tonearmen med mulighed for at skifte eksempelvis pick up'en ud til en anden type, hvorfor jeg synes det i denne sammenhæng virker lidt malplaceret med det pågældende billede og påstanden om at den form for tonearm er opfundet for længe siden.
Den her tråd handler mig bekendt om at fremstille en tonearm uden kontravægt baseret på at man skal kunne benytte forskellige pick up'er med forskellige compliancer og med mulighed for at anvende tonearmen på en indtil videre normal pladespiller med en pladetallerken-diameter på godt og vel 30 centimeter, og en dimensionering af længden på tonearmen, som normalt ligger på 9 eller 12 tommer.
Tager jeg fejl beklager jeg meget.
Mvh
ASML
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er da nogle værre snerper :)
Tankerne bag bemeldt antikke "tonearm" kan jo tænkes videreført, da det ikke ligefrem er raketteknik der ligger bag.
Forresten kunne man få andre, lidt bedre pickupper til den gamle tingest/og nålefaner. og selve trykket på ploven, kunne da også tilpasses ved at flytte fjederen under armen.
Med tilstrækkeligt snilde, og et udvalg af apparater, kan jeg ikke se det helt store problem i at føre "teknikken" bag de gamle ting, ind i det 2100 århundrede.
Nu må i da lige komme ind i kampen :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stevns    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ASML skrev:
Altså mig bekendt så hedder den her side Hifi4all.dk.
Ordet hifi er en sammentrækning af ordene High Fidelity; altså som nævnt tidligere oftest oversat til høj troværdighed.
Med andre ord vi bestræber os på at opnå den bedste mulige lyd med de midler de enkelte har til rådighed.
Du viser et billede af en ældre pladespiller med en tonearm, hvor man som forbruger ikke har haft mange muligheder for at skifte til en bedre pick up og har været så "flink" at lave alle former for afbalancering/justering af tonearm så slutbrugeren ikke har skullet spekulere på nogen former for justeringer. Heller ikke ved fremtidig udskiftning af en slidt pick up / nål idet der sikkert ikke fandtes bedre pick up'er/ nåle for den pågældende pladespiller/tonearm.
Bevares det er da korrekt at den pågældende tonearm kører med et forholdsvist lavt nåletryk og uden nogen former for traditionel kontravægt, men jeg tror næppe fabrikanten har lavet tonearmen med mulighed for at skifte eksempelvis pick up'en ud til en anden type, hvorfor jeg synes det i denne sammenhæng virker lidt malplaceret med det pågældende billede og påstanden om at den form for tonearm er opfundet for længe siden.
Den her tråd handler mig bekendt om at fremstille en tonearm uden kontravægt baseret på at man skal kunne benytte forskellige pick up'er med forskellige compliancer og med mulighed for at anvende tonearmen på en indtil videre normal pladespiller med en pladetallerken-diameter på godt og vel 30 centimeter, og en dimensionering af længden på tonearmen, som normalt ligger på 9 eller 12 tommer.
Tager jeg fejl beklager jeg meget.
Mvh
ASML
|
|
|
Haha, et af de mest morsomme indlæg jeg har læst. Godt skrevet men som vi jo alle ved, så kan Jan jo godt lide at provokere en lille smule 
carsten
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Provokere en lille smule?! Hmmmm det har jeg slet ikke bemærket....
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jo, han har tidligere talt om S tog på Stevns.
carsten
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Februar 2012 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Jo jo, han har tidligere talt om S tog på Stevns.
carsten |
|
|
Det kan jeg ikke lige huske, men tit skal der jo en smule provokation til, for at rive folk ud af deres vante tankegange.
..... men bevares - Polisen følte sig vist provokeret, da jeg som svar på en Parkeringsbøde, for at hensætte et køretøj på en hovedvej, udenfor bebygget område - lige bad Køge Politi om at vise mig bare en eneste hovedvej på Stevns !
- Her var folk vist lidt forstokkede , og så kun en tudsegammel pladderspiller - uden at tænke et centimeter på hvordan man dengang havde tacklet problemet med vægten af tonearmen.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
https://profiles.google.com/118281262382583382956/photos/edi t/d https://profiles.google.com/118281262382583382956/photos/edi t/d Herinde er der billeder af min tonearm. Beklager jeg er bedre til tonearme end billeder .    Så en behjertet slæl kan måske hjælpe Det er muligt at sætte/skifte vta - vægt - antiskating under afspilning. Jeg har spillet med flere picup er nu med en Ortofon Jubilee god fornøjelse Ole
|
| Til top |
|
| |
Labcoil Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow -  fornemt stykke hjemmearbejde. Er lyden ok ?
|
| Til top |
|
| |
sosaudio Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dine fine ord
Lyden er meget sprød, fin, blød og detaljeret. Den slår mine Schroeder kopier med flere længder. - ikke at min er bedre en Frank Schroeder - men bedre end mine kopier sopm jeg hatr lavet over 10 generationer af den ene bedre end den forrige.
Denne tonarm er en 17 tpmmer
hilsen Ole
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg faldt forleden over denne træ tonearm cool projekt.
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sosaudio skrev:
https://profiles.google.com/118281262382583382956/photos/edi t/d
https://profiles.google.com/118281262382583382956/photos/edi t/dHerinde er der billeder af min tonearm. Beklager jeg er
bedre til tonearme end billeder.  Så en behjertet slæl kan måske hjælpeDet er muligt at sætte/skifte vta - vægt -
antiskating under afspilning. Jeg har spillet med flere picup er nu med en Ortofon Jubileegod fornøjelse Ole
|
|
|
Orj sig mig lige hvad sker der for alle de krystaller der ligger rundt omkring?? :D Går ud fra at det hele lyder ganske
anderledes uden og hvis de er placeret bare en lille smule anderledes på tingene? __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger lige med her, synes det er spændene har en ipad det har det med at jeg ikke kan se alle billeder da dette forum er oldnordisk og ikke up to
date kan du ikke ligge billeder ind her på forummet jeg kan ikke trykke på dine links.
Mvh sonic
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|