Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken sub ud af disse: (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 August 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

jesperdj skrev:

Problemet med Epik og alle de andre, er at jeg ikke kan lytte til dem nogen steder :( og at få singe
penge retur et sted uden for DK = umuligt..

Det er faktisk ikke helt rigtigt - L-Sound tilbyder normalvis 45 dages fuld retur ret - dette gælder dog ikke Epik lige nu, da de
er på tilbud, men det gælder fx for deres SVS-modeller. Dertil skal du også vide at subwoofere er meget afhængig af det
rum de er i - derfor kan det sagtens være at din (helt uden at tænke på forvrængning) Sony er mere effektfuld i din stue -
end mange andre er i butikker - hvor de oftest er langt større rum (tænk kubikmeter i stedet for kvadratmeter). Subwoofere
bør derfor ofte prøves derhjemme, hvis det endeligt er (og jeg mener også at man oftest kan få lov til at låne et produkt
med hjem fra hifiklubben før man køber det).

Sådan som jeg ser, så er virkeligheden bare den, at når det kommer til subwoofere, så får man et langt bedre produkt til
prisen, hvis man køber fra de anerkendte internetbaserede producenter, som bl.a. Epik og SVS er, end hvis man køber
butiks mærkerne.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 August 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev i tidligere indlæg, så er der også væsentlig forskel på en Sony sub som hans nuværende og SVS lign. Produkter.. Der har været en
tråd lign. Den Her, bare der blev snakket pc højttalere + sub, mener jeg det var! Og der var trådstarter slet ikke tilfreds med sine nyindkøbte front.
Højttalere, da de slet ikke gav det boom bom boom han var vant til, men efter en kort periode indså han, at der lige pludselig blev spillet musik ud
af højttalerne og at den bas, der før bare pumpede afsted til ethvert beat der var i film og musik, om det var tiltænkt el. Ej, har været en komplet
misforståelse af hvordan det i "virkeligheden" skulle lyde.. I biografen er der jo heller ikke et kæmpe boom boom boom strømmende igennem
højttalerne, fordi vinden blæser lidt..

Jeg tror der er lidt sammenhæng med den tråd samt denne.. Trådstarter her er ikke vant til sub i Hifi øjemed og forventer derfor noget helt andet
end han er vant til.
Er ikke sagt for nedgøre, men mere for at give grundlag for evt. Misforståelse, fra "komplet in-a-box 5.1 mini Sony anlæg" og over i Hifi verdenen..
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 August 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

De 2 subwoofere jeg taler om fra Dali har jeg skam lånt med hjem og testet og det er derfor jeg er så overrasket over hvor "lidt" de yder... kva deres str. set i forhold til min gamle Sony.

Nu vil jeg ikke sammenligne mine Sony'er med PC speakers, det er deres absolutte topserie ES og flere HIFI nørder jeg har haft på besøg, har måttet indrømme at de blev temmelig overrasket.
(Det blev jeg selv, derfor købte jeg dem i sin tid)

Jeg er klar over at der er forskel på mit Sony 5,1 sæt og et sæt stereo højtalere til 15000kr (som er samme pris som mine Sony'er)

Men, jeg ønsker ikke at det skal dominere min stue, derfor faldt valget på de Sony højtalere, de havde et anderledes design og lyder VÆSENTLIGT bedre end man lige antager.
Desuden har jeg ikke behov for et anlæg til 250.000kr til at formidle god musik, for det er faktisk slet ikke nødvendigt.. selv med elendige højtalere i 60'erne kunne man sygne hen til sjælen i musikken, så alt handler ikke om Van den Hul kabler til 4000kr pr. meter eller noget i den stil, men mere om at finde et fornuftigt kompromis, der passer ind i en hverdag, for mit vedkommende :)

Desuden vil jeg lige påpege at jeg udemærket ved hvordan "virkeligheden" lyder.. jeg er bl.a. lydtekniker for nogle af landets bedre bands, herunder en del kendte og ukendte funk, jazz, pop og rock musikere.

Med andre ord, jeg ved lige nøjagtig hvad jeg går efter af lyd, jeg ved bare ikke hvilke enheder jeg skal lytte til, jeg er pro PA mand, med hang til HIFI fra dengang det var spændende i 80'erne og jeg aner ikke hvad der er godt/skidt idag, derfor spørger jeg her hvilke subs jeg skal give en chance :)

Først blev det de billige, de var nemme at låne og det bliver afleveret imorgen, det var ikke lige det jeg ledte efter, næst bliver Jamo og SVS og jeg vil også lige prøve sådan en XTZ med B&O's ICE power modul..

PS.
Jeg vil godt indrømme (efter et par timers lytten) at den Lektor faktisk lyder nogenlunde hæderlig, jeg er bare lidt skuffet over prisen, set i forhold til hvor lidt den adskiller sig fra Basis 100 til halv pris .

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 24 August 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Af dem du nævner - ville jeg vælge Audio Pro.

Synes at deres Sub´s fungerer rigtigt rigtig godt - er let at integrere til satelitterne.

Du kan typisk finde en brugt Audio Pro Focus - med 10" til ca. 2000 kr.

Mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Sendt: 24 August 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej jeg vil også sige god for en SVS, min hedder pb 12 nsd den er stor men hold k... den sparker r.. jeg har haft den i snart 4 år, og har aldrig sat med følesen af, at den ikke kan mere, vil man spille højere så gør man det bare  
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 August 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Af dem du nævner - ville jeg vælge Audio Pro.

Synes at deres Sub´s fungerer rigtigt rigtig godt - er let at integrere til satelitterne.

Du kan typisk finde en brugt Audio Pro Focus - med 10" til ca. 2000 kr.

Mvh

Nørd

Jeg vl også gerne slå et slag for A P Sub Focus. Den er rigtig fed til de brugtpriser de går til. Mener dog sagtens den bør kunne findes til ca. 1500.-

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 24 August 2011 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

jesperdj skrev:

De 2 subwoofere jeg taler om fra Dali har jeg skam lånt med hjem og testet og det er derfor jeg er så overrasket over hvor
"lidt" de yder... kva deres str. set i forhold til min gamle Sony.

Nu vil jeg ikke sammenligne mine Sony'er med PC speakers, det er deres absolutte topserie ES og flere HIFI nørder jeg har haft på besøg, har
måttet indrømme at de blev temmelig overrasket.(Det blev jeg selv, derfor købte jeg dem i sin tid)

Jeg er klar over at der er forskel på mit Sony 5,1 sæt og et sæt stereo højtalere til 15000kr (som er samme pris som mine Sony'er)

Men, jeg ønsker ikke at det skal dominere min stue, derfor faldt valget på de Sony højtalere, de havde et anderledes design og lyder
VÆSENTLIGT bedre end man lige antager.Desuden har jeg ikke behov for et anlæg til 250.000kr til at formidle god musik, for det er faktisk slet
ikke nødvendigt.. selv med elendige højtalere i 60'erne kunne man sygne hen til sjælen i musikken, så alt handler ikke om Van den Hul kabler til
4000kr pr. meter eller noget i den stil, men mere om at finde et fornuftigt kompromis, der passer ind i en hverdag, for mit vedkommende :)

Desuden vil jeg lige påpege at jeg udemærket ved hvordan "virkeligheden" lyder.. jeg er bl.a. lydtekniker for nogle af landets bedre bands,
herunder en del kendte og ukendte funk, jazz, pop og rock musikere.

Med andre ord, jeg ved lige nøjagtig hvad jeg går efter af lyd, jeg ved bare ikke hvilke enheder jeg skal lytte til, jeg er pro PA mand, med hang
til HIFI fra dengang det var spændende i 80'erne og jeg aner ikke hvad der er godt/skidt idag, derfor spørger jeg her hvilke subs jeg skal give en
chance :)

Først blev det de billige, de var nemme at låne og det bliver afleveret imorgen, det var ikke lige det jeg ledte efter, næst bliver Jamo og SVS og
jeg vil også lige prøve sådan en XTZ med B&O's ICE power modul..

PS.Jeg vil godt indrømme (efter et par timers lytten) at den Lektor faktisk lyder nogenlunde hæderlig, jeg er bare lidt skuffet over prisen, set i
forhold til hvor lidt den adskiller sig fra Basis 100 til halv pris .

Det er forståeligt og igen.. Ville ikke nedgøre, kom bare med et eksempel på hvad en anden bruger havde oplevet og tænkte du bar i samme
situation. Men du kender jo så til Hifi verdenen. Siger heller ikke at du har pc højttalere 
Men uanset hvad er der kæmpe forskel på lyden fra en sony sub og over i SVS o.lign.
Hvordan PA udstyr opfører sig rent praktisk hjemme i stuen skal jeg lade være usagt. Og tror du har langt mere styr på det end jeg.

Kabler til 1000+ er også i mine øjne ved at ligne overkill, er heller ikke super Hifi nørd. Men der er stadig væsentlig forskel på Sony anlægget og
Eks. Svs's Subs..

Mvh. Chromosome

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 24 August 2011 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Tror bestemt for lige at pejle ind på en sub der ville matche dine sonyer, kunne være en sb12-NSD, en mindre Sub, der er i lukket kammer og som
ikke, vil jeg mene, dominere dine højttalere.. Ellers vil en rum korrektion gå hen og blive en Go ting. De større Epik og SVS, andre fabrikater osv.
er nok overkill til dit behov, trods de stadig kan korrigeres med noget korrektion halløj. Tror en 10" vil være godt/rigeligt til dit behov.
Kender ikke så godt til de nævnte modeller du først har nævnt, så derfor jeg tilråder SVS's mini sub    Den er dog heller ikke billig og rammer
vidst de 6k fra ny. Måske den kan findes brugt, men så går idéen så væk med at prøve og muligvis købe katten i sækken..

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Det kan da godt være at man skal op over 6000kr for at finde noget ordentligt.

Jeg vil lige se om jeg kan få lånt noget SVS og få det afprøvet.

Chromosome
Jeg tog heller ikke noget at det personligt :)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 August 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Nytter ikke noget at vælge en stor brutal subwoofer hvis du har nogen bitte små sattelitter som jeg også har, der vil du med en stor subwoofer og små sattelitter ikke få et ordenligt lineart frekvensområde i det sattelitterne ikke går langt nok ned til at subwooferen kan få en lav delfrekvens og subwooferen går ikke langt nok op til at du kan have en høj delfrekvens mellem subwoofer og sattelitterne.

Mit råd vælg et 5.1 sæt der er afstemt til hinanden, http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/hogtalarpaket/xtz-80- 5.1-paket.-sat-center-xtz-99-w8.16

Er bassen ikke vild nok vælger du bare dette sæt http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/hogtalarpaket/xtz-80- 5.1-paket-satelliter-cen-w10.16

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 24 August 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

jesperdj skrev:

Det kan da godt være at man skal op over 6000kr for at finde noget ordentligt.

Jeg vil lige se om jeg kan få lånt noget SVS og få det afprøvet.

Chromosome
Jeg tog heller ikke noget at det personligt :)

Ikke givetvis over 6k for en ordentligt sub. Har ikke hørt XTZ, men kun læst godt om producentens produkter. Som der bliver linket til i ovenstående post, så er der et matchende 5.1 højttaler sæt, hvilket heller er dyrt på nogen måde .. Men så er det jo helt væk med de Sony satelliter du har. Tror nu også det er bedste, at få et helt nyt 5.1 sæt hjem i stuen, fremfor at opgradere KUN sub, da som der bliver nævnt, vil være svært at dele frekvenserne rigtigt over (tænker jeg).

MEN ønsker du senere at gå over i lidt mere seriøst:

Så opgrader med en SVS sb12-plus/NSD (brugt/ny), (og lev med overkill), indtil du måske vil have lidt mere seriøst af fronter og baghøjttalere. Det var slet ikke der hele tråden startede, så den mulighed er KUN en mulighed.

Næste og bedste bud pt. må være:

Et af XTZ 5.1 sættene der er linket ovenfor.

Mvh.

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Sony sattelitterne er uden tvivl ikke en skid værd under 100hz og jeg er klar over at der altid vil være en mangel mellem 80-120hz.

De står også for en udskiftning, men dertil er jeg ikke nået endnu :)

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Har selv svs pc12plus - og ift. epik versus svs (som jeg tænker er voldsomt bedre end det der findes i hifibutikker generelt til
prisen) så ville jeg vælge epik legend eller emire helt op til svs pb12-plus eller pc12-plus - da de får super anmeldelser.
Jeg er meget glad for min SVS, men epik's subs virker som et reelt kup til prisen, da jeg tænker at Empire er stærkere end min
sub over 40hz - i musikområdet og tæt på lige så effektfulde ned til 20 hz - i hvert fald hvis rummet ikke er for stort.
I dag havde jeg til prisen nok købt 2 Epik empires - og placeret dem hver for sig, for at få bedre frekvensrespons generelt i
rummet.

Brian La
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har lillebroren til dine højtalere SA-VE705, SS-MS7 satalitter og SA-WMS7 sub.

Når jeg kikker på spedifikationerne, så er der ikke den store forskel på dem, mine er med 5 cm enheder, og dine er med 5,7 cm.

Begge typer satalitter går ned til 120 Hz, men dine går højere op 40.000 / 70.000 Hz.

Udover at din sub har kraftige forstærker 120 / 200 W, så går din også højere op 150 / 200 Hz.

Jeg driver mine med en Onkyo TX-SR 608, som jeg har ladet lave en automatisk opsætning via den medfølgende mikrofon.

Min Onkyo'en har valg at dele ved 150 Hz.

Hvis du leder efter en erstatnings sub, så bør du nok lede efter en der går ret langt op i Hz, da du ellers kommer til at mangle et område.

Du skrev at din sub lukker ned af og til, måske du skulle prøve at slå power save fra på bagsiden, og så tænde den manuelt når den skal bruges.

Det kan være at det er den autosave funktion der driller, og den får slukket på de forkerte tidspunkter.

Til top Vis Brian La's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian La

jesperdj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at jeg kommer til at mangle et område, men det er ok da sattelitterne også bliver skiftet senere.

Det er desværre ikke autopower funktionen der driller, har haft det kredsløb koblet helt fra (loddet ledninger hen over)

buchholdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 24 August 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Som der er blevet nævnt tidligere i tråden, er Audio Pro Sub Focus bestemt værd at prøve.

Jeg har de seneste ca. 6 år anvendt 2 af disse samt 1 Audio Pro All Room Sub til både film og musik med godt resultat. Den virkelige opgradering fik jeg for 3 år siden, da jeg tilføjede en SVS PB 13 Ultra. Nu er bunden niveau mæssigt tilstrækkelig..   Sidstnævnte købte jeg også hos L-Sound i Norge uden at have hørt den først, men der var ingen grund til bekymring. Super hurtig levering og god service fra forhandleren samt input til korrekt justering og optimering. Så du kan roligt købe hos L-Sound, hvis du da ikke skal "nøjes" med Focus sub'en.

Til top Vis buchholdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af buchholdt

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 24 August 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

PB13 ultra bliver min næste invistering af sub, når man kan begynde at se et hus som bolig, for med den, er lejlighed nok et sted man bliver smidt ud fra, inden der er gået længe  

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 26 August 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Til både musik og film kan denne godt anbefales:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/bw_a sw610_subwoofer_satin-sort.htm

27-140 hz -3 db og 20-140 -6 db. Den har spillet i min stue på ca 25 m2 i 3 år - især til musik, både rock og klassisk og den er også rigtig god til film. Mange indstillingsmuligheder. Meget lille i forhold til ydeevnen. Kører p.t. med Martin Logan, hvor man slet ikke kan fornemme overgangen fra ht. til sub. Kan VARMT anbefales.

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Måske denne her kunne redde dagen:

http://www.dspeaker.com/

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2391&zoneid=1

3' indlæg fra starten af:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=90822&P N=1

Men den skulle klart gøre en forskel. Koster ca 2300kr. Men skulle kunne rette op på alle de unoder, som de fleste mere eller mindre ubevist har i deres system.

nogle dyrere subs har sådanne systemer indbygget. men jeg vil gætte på at en billigere sub med denne bass correction-dims tilkoblet. er et bedre valg.

Der følger både målemicrofon og den fylder stort set ingenting.  Tager vist  kun 3-4 minutter efter man har trykket på "auto". og så er din sub rettet ind til din lytteposition

SVS har også en korrektion til subs, som skulle kunne lidt flere ting. Men den koster ca det dobbelte og er slet ikke så automatisk og snedig, som de fleste normale hifi-glade mennesker kunne ønske sig

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Til digital Thor

Jeg er enig i at eq af en sub kan gøre en kæmpe forskel - men tænker du ikke, at det kan være smart at tjekke om man selv
har problemer ud i dette - fx ved et billigt SPL-måler - fx analogt fra radioshack. Dette ville jo også kunne vise, hvor
omfattende en eq løsning man har brug for - og derefter kan der tages stilling til, hvor brugervenligt et produkt man har brug
for. Fx ville Minidsp eller en behringer feedback destroyer kunne fungere glimrende, hvis man kan overskue at betjene dem -
og nu har OP'en jo selv arbejdet med PA-lyd.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes