Maximilian skrev:
Til digital Thor
Jeg er enig i at eq af en sub kan gøre en kæmpe forskel - men tænker du ikke, at det kan være smart at tjekke om man selv har problemer ud i dette - fx ved et billigt SPL-måler - fx analogt fra radioshack. Dette ville jo også kunne vise, hvor omfattende en eq løsning man har brug for - og derefter kan der tages stilling til, hvor brugervenligt et produkt man har brug for. Fx ville Minidsp eller en behringer feedback destroyer kunne fungere glimrende, hvis man kan overskue at betjene dem - og nu har OP'en jo selv arbejdet med PA-lyd.
|
|
|
Det er altid der store spørgsmål om alle ens modifikationer og ændringer, egetligt gør den forskel som man håbede på.
Har man muligheden for at låne. så skal man helt klart benytte sig af det. så opdager man om det reelt gør en forskel i en eget setup. Eller i det mindste bede om en A/B test/demonstration af et givent eq-produkt i butikken. så man kan høre hvor stor forskel der på at bruge denne teknik.
Korrekt at der er mange muligheder, som alle sikkert ville virke glimrende. Jeg har selv groundsound, hvor jeg kan justere alverdens ting her fra og til Juleaften, men det kræver at man gider og syntes det er sjovt, og ikke mindst opfylder dine behov for den lydoplevelse som du ønsker. Det gør det for mig, men det er jo forskelligt fra person til person.
Jeg hæftede mig hovedsagligt i trådstarters beskrivelse. Og det virker som det er en lidt mere sipel løsning som han ønsker. Derfor tænkte jeg blot at denne lille automatiske eq kunne være interessant.
Med hensyn til SVS subs. Så er de jo mere traditionelle i deres opbygning end mange andre livstilssubwoofere. De benytter f.eks hovedsagligt et langt større kabinet, hvilket gør dybas-gengivelse en del nemmere, da du ikke skal presse enhed og forstærker så meget. Men mange glemmer room-gain. hvilket betyder at du tit får en overpumpet bulderbas. desuden har alle lytterum en eller flere rumressonanser, som forstærker mere eller mindre. Det kan være mange db. f.eks 6db højere ved ca 40hz. det giver bulder, og påkræver dit øres opmærksomhed, hvilket resultetere i at resten af baslydene ikke bliver hørt med samme kvalitet. En subwoofer kan være helt fantastisk. Men hvis lytterummet fremhæver bare en enkelt grum ressonans. Så bliver det svært at høre alle de andre frekvenser. og lydbilledet bliver domineret af denne ene ressonans. Det er en lang historie og der er mange aspekter i den. Men summasumarum er at det ikke nødvedigvis er ønsket at opnå en fuldstændig ret frekvenskurve for selve subben. Men derimod en tilnærmelsesvis ret kurve for hele anlægget, iklusiv lytterummet, som helhed. Og den kurve du ser på papiret er typisk målt i et meget stort lokale eller på en åben udendørs plads. netop for at måle hvad subben kan alene. F.eks på denne side tester de udendørs, væk fra så mange reflekterende overflader som muligt:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/svs-pb12-plus-sub woofer-1-2006-part-2.html
Det er blot min erfaring. at enten så køber man et test cd og begynder at tweake med placering og justering. eller også har man brug for en automatisk en af slagsen. for en subwoofer lyder sjældent rigtig godt. før den bliver indstillet til selve rummet og dens placering heri.
Håber det hjalp lidt. Husk også at alt er relativt. der godt nok nogle natur-love som er svære at omgås. men i bund og grund er det dine øre. og det er altid vigtigt at øve sig og prøve tingene af, for at blive bedre.
Og ja ... glemte næsten den med forvrængning. den opstår meget oftere med små subs som bliver presset. frem for en stor som cruiser derudaf, ved halv styrke. Der er undtagelser. men skal man lege for meget med naturens regler. så bliver det tit dyrt, eller på bekostning af noget andet. Selv med eq, vokser træerne ikke ind i himlen. alle led i kæden skal stadig være stærke for at give en komplet oplevelse. Men ellers kig lidt rundt på forum, måske er der en som bor i nærheden, som giver en demo af hans svs ;-)