Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 07:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Jumperkabler til XTZ 100D3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Divine XTZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 September 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget tilfreds med mit advanced kabel og strømskinne fra justcables.dk. Men deres hjemmeside ser ret død ud. Xindak pc-03 lyder også godt med XTZ. Supra kablet synes jeg ikke lyder så godt på xtz.
Til top Vis Divine XTZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Divine XTZ

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 September 2011 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Divine XTZ skrev:
Jeg er meget tilfreds med mit advanced kabel og strømskinne fra justcables.dk. Men deres hjemmeside
ser ret død ud. Xindak pc-03 lyder også godt med XTZ. Supra kablet synes jeg ikke lyder så godt på xtz.

Strømskinne fra justcables.dk, er nu monteret med Supra el kable.

Og justcables.dk se ud at være lukke og slukket for længe side, syndes ikke at man har hørt noget om dette
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 September 2011 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Divine XTZ skrev:
Jeg er meget tilfreds med mit advanced kabel og strømskinne fra justcables.dk. Men deres hjemmeside ser ret død ud. Xindak pc-03 lyder også godt med XTZ. Supra kablet synes jeg ikke lyder så godt på xtz.

Hej

Kan du uddybe lidt, hvad forskellen er i forhold til standart netkabel - lydmæssigt?

Hvad nytter det, at bruge et super dyrt skærmet netkabel, lavet af det fineste kobber, med guld stik, når ledningerne i elinstallationen er ganske normalt 1,5m2?

Jeg må indrømme at jeg aldrig har prøvet andre netkabler, fordi jeg er for nærrig til at brænde flere tusind af på noget der måske ingen effekt har. Det kunne være sjovt at låne et, og lave blindtesten....

Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

jeg troede ikke på netkabler med det skulle da prøves så mig og en hifi kammerat fik samlet nogle billige ølflex cy110 kabler og efter et par minutter sad vi og kiggede på hinanden og EEER va fanden de virker sku og efter flere forsøg er vi overbevist om at de kan gøre en stor forskel.
men jeg kan ikke forstå hvorfor de virker men det er vel også lige meget når bare man kan høre det. men som med andre kabler i anlægget skal man prøve sig frem.
jeg kan dog sige at W&M Audio Tornado Powerkabel fra HIFICABLE.dk virker fint på xtz'eren og det er i øvrigt et meget konstant kabel som har virket godt alle steder jeg har hørt det og ikke som feks Furutech som nogen steder er fantasiske og andre steder det lige modsatte.
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011
Sendt: 08 September 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Teorien bag at købe dyre AFSKÆRMEDE netkabler er at når du har en forholdsvis stærk strøm løbende igennem kablet så
dannes der et elektromagnetisk felt omkring ledningen, og når den ligger parallelt med f.eks dine signalkabler fra cd-afspilleren
eller højtalerkablerne fra forstærkeren. Så vil magnetfeltet påvirke signalkablernes magnetfelt og skabe en hvis støj, netkablets
magnetfelt vender jo 50 gange/sek. Det magnetfelt skulle gerne blive dræbt af afskærmningen :)
Om netkablets mag.felt også påvirker indre komponenter i modulerne ved jeg ikke, kommer an på hvor følsomme
komponenterne er, da feltstyrken aftager med 1/r^2 vor r = afstanden. men det er nok derfor de også putter speceielle stik på
:)
mvh en fysiker
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2011 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Har modtaget mine jumper-kabels og jeg kan ikke umiddelbar høre forskel - hvis der er nogen, er det mere åben lyd og måske
en smule tab af bas.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k

Divine XTZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

"Strømskinne fra justcables.dk, er nu monteret med Supra el kable".

Min strømskinne er monteret med et tysk kabel som hedder Ölflex.

"Kan du uddybe lidt, hvad forskellen er i forhold til standart netkabel - lydmæssigt?"

Min erfaring er at skærmede kabler med stor kvadrat og gode stik generelt giver et mere rent og klarere lydbillede. Kort sagt mindre forvrængning. Derudover har hvert strømkabel sin egen lydsignatur, så man skal eksperimentere lidt før man finder et der passer til forstærkeren eller smag.

Hvis man ikke synes der er forskel i lyden, så lad kablet sidde i nogle uger (måneder hvis det er helt nyt) Hvis man herefter skifter tilbage til standardkablet, vil man få sig en lille overraskelse. 

Husk også at vende fasen rigtigt. Det er ikke ligemeget hvad vej stikket vender i strømskinnen! Det tyske HiFi blad STEREO markerer enda hvor fasen skal ligge på alle de apparater de anmelder i bladet. 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 08 September 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Divine XTZ skrev:

"Strømskinne fra justcables.dk, er nu monteret med Supra el kable".

Min strømskinne er monteret med et tysk kabel som hedder Ölflex.

"Kan du uddybe lidt, hvad forskellen er i forhold til standart netkabel - lydmæssigt?"

Min erfaring er at skærmede kabler med stor kvadrat og gode stik generelt giver et mere rent og klarere lydbillede. Kort
sagt mindre forvrængning. Derudover har hvert strømkabel sin egen lydsignatur, så man skal eksperimentere lidt før man
finder et der passer til forstærkeren eller smag.

Hvis man ikke synes der er forskel i lyden, så lad kablet sidde i nogle uger (måneder hvis det er helt nyt) Hvis man
herefter skifter tilbage til standardkablet, vil man få sig en lille overraskelse. 

Husk også at vende fasen rigtigt. Det er ikke ligemeget hvad vej stikket vender i strømskinnen! Det tyske HiFi
blad STEREO markerer enda hvor fasen skal ligge på alle de apparater de anmelder i bladet. 

Det kan godt være at jeg huske forkert, men jeg mene at kunne huske at netop Strømskinne fra justcables.dk, var monteret
med supra LoRad kable, man det er jo lidt svært at tjekke det nu, men der er hele ikke helt umulig at de også kunne fås
med et anden kable.

Og om kable er skærmede er ikke så vigtig, det er mere vigtig om det er med den korrekt kvadrat, og ved strømme tunge
apparater skal man selvfølige have et så stor som mulige, det ville selvfølige være en god ide at tjække hvor stor en kvadrat
som el kabler er i væggen, da der er ingen grund til at købe større kvadrat end dette.

At et el kable skulle havde egen lydsignatur, er lidt nyt for mig, for enten virker et el kable eller også virker det ikke, et el
kable kan ikke havde sin egen lydsignatur.

Jeg er helt med på at vende fasen rigtigt, her er der noget at hente, det samme er hvis man har koblet en batteri strøm filter
ind over, så at anlæg bliver trukket af batteri i sted for direkt fra væg undtaget, derved kan man spare på strøm kable og får
en bedre lyd.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 08 September 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
jeg troede ikke på netkabler med det skulle da prøves så mig og en hifi kammerat fik samlet nogle
billige ølflex cy110 kabler og efter et par minutter sad vi og kiggede på hinanden og EEER va fanden de virker sku og efter flere
forsøg er vi overbevist om at de kan gøre en stor forskel. men jeg kan ikke forstå hvorfor de virker men det er vel også lige
meget når bare man kan høre det. men som med andre kabler i anlægget skal man prøve sig frem. jeg kan dog sige at W&M
Audio Tornado Powerkabel fra HIFICABLE.dk virker fint på xtz'eren og det er i øvrigt et meget konstant kabel som har virket
godt alle steder jeg har hørt det og ikke som feks Furutech som nogen steder er fantasiske og andre steder det lige modsatte.
<span ="st"></span><span ="st"></span>

Er ikke så meget for el kable med ferritkerne kerne, de kan let lave mere skade end gavn (især med digital udstyre), er
komme fram til med især strøm kabler er filosofien "keep it simple", er den beste vej at gå.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 September 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

de ser (høres) ikke ud til at skade lyden vi har sammenlignet med et diy w&m uden ferritkerner og der var ikke nogen forskel så de fik lov til ar blive siddende på de fabriks monterede kabler jeg har.
så slap jeg også for at skille dem ad
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

P.Storgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2011
Sendt: 09 September 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Divine XTZ skrev:
Husk også at vende fasen rigtigt. Det er ikke ligemeget hvad vej stikket vender i strømskinnen! Det tyske
HiFi blad STEREO markerer enda hvor fasen skal ligge på alle de apparater de anmelder i bladet.

Hvordan ved man at fase vender rigtig?

Kan det måles med multimeter?
Til top Vis P.Storgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Storgaard

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Heldigt det er vekselstrøm der kommer ud af væggen så man ikke behøver bekymre sig om at vende stikkene rigtigt/forkert
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 September 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Heldigt det er vekselstrøm der kommer ud af væggen så man ikke behøver bekymre sig om at vende stikkene rigtigt/forkert

Nogle gange, kan det skabe problemer, hvis ikke fase/nul vender korrekt - især når man har mange apparater stående sammen.

Tag for eks. en stationær computer der ikke er jordforbundet - de kan støde som bare pokker (halv netspænding på chassis'et). Det kan nogle gange afhjælpes, ved at vende netstikket til skærmen, pc/skærm er forbundet ens mht fase og nul.

Btw. - er det ikke meget normalt at hifi nørderne jorder alt deres udstyr, for at ungå evt. krybestrømme/brum? 

Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

Divine XTZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

"Hvordan ved man at fase vender rigtig?

Kan det måles med multimeter?"

Det kan godt måles med et multimeter, men jeg ved desværre ikke hvordan. Jeg plejer at lytte. Når fasen vender rigtigt lyder det mere naturligt. Stereobilledet  "falder ligesom på plads" . Svært at beskrive måske andre kan hjælpe her?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2011 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

På mange apparater kan man tage alle signal kabler fra, så der ikke er nogel stel forbindelse mellem dem. Derefter kan man så mærker med bagsiden af sin hånd eller fingerspidser, at det summer i dem. Gør det det, så vender stikke ikke rigtigt. Der er dog noget udstyr man ikke rigtigt kan mærke forskel, men så må man prøve at lytte sig frem på dette apparat.  

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 09 September 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en lille fasetester der hedder ELFIX. Først finder du fasen i stikkontakten og mærker den med rødt. Her skal den brumme højere end på 0. derefter afmonterer du alle kabler. Sæt stikket fra f.eks. forstærker i kontakten og juster ELFIX'en så den brummer ganske svagt. Vend nu stikket i kontakten og hvis den brummer svagere eller bliver tavs, har du nu fundet den rigtige fase på forstærkeren. Herefter mærker du det ben på stikproppen som sidder i den røde på kontakten med rødt. Hokus pokus, nu har du altid den rigtige fase på dine apparater, hvis du tager ledningen fra og tilslutter igen. Håber det giver mening.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 September 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej CARS10

Er det sådan en fætter her du anvender (ELFIX):

http://www.russandrews.com/product-Elfix-Polarity-Tester-187 0.htm

Picture 1

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 09 September 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Ja det er det.

carsten

ps.29 euro, det er godt nok en volsom pris.  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes