| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Når man tænker på hvor kort bølgelængden er oppe over 6-7khz og videre op, kan det jo tænkes, at
det er reflektioner mellem mic og membran og lidt diffraktion i membrankurven, der laver den omtalte uro. Allerede ved 2khz
er membranen jo større en bølgelænden den udsender. Den måling, der er lavet, er jo med microfonen helt tæt på enheden.
Ved måling ved større afstand vil frekvensgangen jo ikke være nær så køn, som den er ved nuværende måling. Der er
faktisk adskillige mellemtoner jeg har set målinger på, selvfølgelig måling tæt på membranen, som er lige så flotte som den
nævnte enhed. Men den er flot. |
|
|
Jeg har da også set målinger af andre enheder men ikke så god som denne og du skal tænke på den er 6,5 ".
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg hele tiden haft bag øret, da skrev mit indlæg. Og det var også derfor jeg skrev, at den var flot den viste måling. Godt var nogle stykker af de mellemtoner jeg havde set målinger på 5". Men den 6.5" har vel også et meget let membran/svingspole system?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det har jeg hele tiden haft bag øret, da skrev mit indlæg. Og det var også derfor jeg skrev, at den var flot
den viste måling. Godt var nogle stykker af de mellemtoner jeg havde set målinger på 5". Men den 6.5" har vel også et meget
let membran/svingspole system? |
|
|
Nej ikke let . Det er magnetkraften og tråd ophænget der er specielt. Membranens beskaffenhed gør at lyden bevares uanset
man spiller meget højt på grund af blomster membranen der kontrolerer opbrydningen. Membranen består af en kevlar
membran der er blevet forstærket tættest svingspolen med kevlar membran udklippet så de ligner blomster blade pålimet den
hele membran i netop et blomster mønster. Derefter er det hele coated med isopunkt et asfaltlignende materiale beregnet til
sammenlining af tagpap mener jeg. Dette giftige stof var et af mange der bidrog til Steen Duelunds alt for tidlige død.
Jeg skal nu også betale rigtigt meget for de enheder.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super spændende enhed må man sige. Tja, kvalitet koster jo og det er jo dette du får i disse enheder.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
allanowich skrev:
Det har jeg hele tiden haft bag øret, da skrev mit indlæg. Og det var også derfor jeg skrev, at den var flot den viste måling. Godt var nogle stykker af de mellemtoner jeg havde set målinger på 5". Men den 6.5" har vel også et meget let membran/svingspole system? |
|
|
Nej ikke let . Det er magnetkraften og tråd ophænget der er specielt. Membranens beskaffenhed gør at lyden bevares uanset man spiller meget højt på grund af blomster membranen der kontrolerer opbrydningen. Membranen består af en kevlar membran der er blevet forstærket tættest svingspolen med kevlar membran udklippet så de ligner blomster blade pålimet den hele membran i netop et blomster mønster. Derefter er det hele coated med isopunkt et asfaltlignende materiale beregnet til sammenlining af tagpap mener jeg. Dette giftige stof var et af mange der bidrog til Steen Duelunds alt for tidlige død.
Jeg skal nu også betale rigtigt meget for de enheder.  |
|
|
Hvem laver disse enheder, og hvad koster de? Kunne man evt. få et link eller et lille billed?
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Da jeg ikke har noget at spille på indtil jeg få lavet mine nye højtalere, købte jeg et sæt Coral X-V højttalere (900kr). Her spiller 3" domen fra 500Hz-5KHz
umiddelbar er mellemtonen klar, men mangler noget varme(måske lidt skinger). skal have målt på den og checket om den kan bruges til noget.
http://audio-database.com/CORAL/speaker/x-v-e.html
I det mindste er det bedre end vore Yamaha microanlæg til Iphonen . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mærkeligt med det hul ved 600-700 hz. Nogen ide om hvorfor ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Diamagnetic skrev:
allanowich skrev:
Det har jeg hele tiden haft bag øret, da skrev mit indlæg.
Og det var også derfor jeg skrev, at den var flot den viste måling. Godt var nogle stykker af de mellemtoner jeg havde set
målinger på 5". Men den 6.5" har vel også et meget let membran/svingspole system?smileys/smiley1.gif"> |
|
|
Nej ikke let . Det er magnetkraften og tråd ophænget der er specielt. Membranens
beskaffenhed gør at lyden bevares uanset man spiller meget højt på grund af blomster membranen der kontrolerer
opbrydningen. Membranen består af en kevlar membran der er blevet forstærket tættest svingspolen med kevlar membran
udklippet så de ligner blomster blade pålimet den hele membran i netop et blomster mønster. Derefter er det hele coated
med isopunkt et asfaltlignende materiale beregnet til sammenlining af tagpap mener jeg. Dette giftige stof var et af mange
der bidrog til Steen Duelunds alt for tidlige død. Jeg skal nu også betale rigtigt meget for de enheder. smileys/smiley19.gif"> |
|
|
Hvem laver disse enheder, og hvad koster de? Kunne man evt. få et link eller et lille billed?
m@dsen |
|
|
Som sagt er de ikke kommersielt tilgængelige !
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Mærkeligt med det hul ved 600-700 hz. Nogen ide om hvorfor ? |
|
|
Både impedans og fasekurven, ser heller ikke for god ud omkring 600Hz, kunne tyde på en membranopdrydning.
Blomstermembran målingerne ser eminente ud, må være en fornøjelse at lave filter til dem .
Jeg prøvede at lave en lignende membran med en audiotechnology enhed(poly membran). Det lykkedes desværre ikke særligt godt, enheden havde et kraftigt opbrud ved 1500Hz, ikke særligt anvendeligt til 2 vejs  __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Diamagnetic skrev:
| Mærkeligt med det hul ved 600-700 hz. Nogen ide om hvorfor ? |
|
|
Både impedans og fasekurven, ser heller ikke for god ud omkring 600Hz, kunne tyde på en membranopdrydning.
Blomstermembran målingerne ser eminente ud, må være en fornøjelse at lave filter til dem .
Jeg prøvede at lave en lignende membran med en audiotechnology enhed(poly membran). Det lykkedes desværre ikke
særligt godt, enheden havde et kraftigt opbrud ved 1500Hz, ikke særligt anvendeligt til 2 vejs  |
|
|
Hmm jeg er bange for at det er den noget specielle bølge der er anvendt . Håber ikke du har givet mange penge for den Hr.
Kristiansen ?
LGrau hvorfor prøver du ikke igen med et andet membran materiale ? Polypropylen skal man holde sig fra.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
LGrau hvorfor prøver du ikke igen med et andet membran materiale ? Polypropylen skal man holde sig fra. |
|
|
Tja, der var ikke så mange muligheder at vælge mellem fra Audiotechnology.
At give sig i kast med at lave en membran helt fra bunden er nok for stor en mundfuld for mig. Ved ikke hvor jeg skulle købe membran/bølge og svingspole til projektet. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
LGrau skrev:
Diamagnetic skrev:
| Mærkeligt med det hul ved 600-700 hz. Nogen ide om hvorfor ? |
|
|
Jeg prøvede at lave en lignende membran med en audiotechnology enhed(poly membran). Det lykkedes desværre ikke
særligt godt, enheden havde et kraftigt opbrud ved 1500Hz, ikke særligt anvendeligt til 2 vejs  |
|
|
Hmm jeg er bange for at det er den noget specielle bølge der er anvendt . Håber ikke du har givet mange penge for den Hr.
Kristiansen ?
|
|
|
De var ikke specielt billige ca. 250 euro for 165_GMF, men jeg ville lave en system som var effektivt, og også en system hvor mellemtonen reelt skulle sige dobbelt så meget som bas og diskant så der var ikke så meget at vælge imellem. Systemet var baseret på et B&O fillerdriver princip med linear impedans, og helt tosset ser den ikke ud synes jeg for en enhed med 95-96 db følsomhed.
Speciel tja såvidt jeg kan se er det som man lavede højtalere i de "gode" gamle dage. Det kunne måske være årsagen til hullet.
Handlede iøvrigt her det virkede fint
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Hej,
Da jeg ikke har noget at spille på indtil jeg få lavet mine nye højtalere, købte jeg et sæt Coral X-V højttalere (900kr). Her spiller 3" domen fra 500Hz-5KHz
umiddelbar er mellemtonen klar, men mangler noget varme(måske lidt skinger). skal have målt på den og checket om den kan bruges til noget.
http://audio-database.com/CORAL/speaker/x-v-e.html
I det mindste er det bedre end vore Yamaha microanlæg til Iphonen . |
|
|
Det ligner metal enheder og de var jo på det tidspunkt højttaleren var på markedet, ikke så rare at lytte til. Desuden er en delefrekvens med en dome mellemtone på 500hz måske lavt nok for en 3".  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var til lyttesession hele aftenen. Der blev spillet med SS 12MU (kombineret med illuminator basser og diskant). Ganske enkelt en helt sublim mellemtone! For f4nden da hvor er den fantastisk!!! 
Neutral, transparent og meget detaljeret. Ikke nasal. Ikke anmasende. Bare dejligt nærværende, frit flydende og ærlig!
Hele setuppet var iøvrigt sublimt, så det blev meget sent... 
Tag du roligt mod tilbuddet fra side 1 og tag op og hør dem, inden du beslutter dig...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til jeg ikke kommer uden om den
Den har formidabel frekvensgang, så vil være en leg at integrere.
BG10 er noget mere problematisk mht til frekvensgang. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
hhenne Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft BG10 liggende et halvt års tid, men har ikke haft tid til at lytte på dem. Jeg har købt dem i USA, og der løb ca.
1000 kr oveni prisen. De er altid i restordre og jeg ventede næsten et halvt år på mine.
12MU spiller jeg med i øjeblikket - de er gode men dog ikke helt på højde med Lowther PM6 uden whizzer i mit setup (dipol)
efter min mening. Lowhter er da også mere end dobbelt så dyre.
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hej,
Jeg er så småt ved at designe nyt HT system. vil gerne lave 3 vejs, evt + sub.
Min umiddelbare kandidat er Accuton C78, der også er den bedste jeg mindes at have hørt, men det er en del år
siden.
http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=8&matID= 4&appID=2
Vil gerne dække området omkring 300Hz-5KHz.Har i andre gode ideer', følsomhed er ikke kritisk, da jeg vil køre
aktivt.
Kom med jeres bud på bedste mellemtone enhed, gør jo ikke noget den er billigere .
Jeg har følgende enheder liggende:Accuton C22 diskant. Audiotechnology Flexunit 6½", og en scanspeak 18w46 kevlar
enhed.Nævner dem kun som ekstra info, er ikke sikkert at de skal bruges systemet.
f.eks. Swan ser spændende ud til en helt anden pris:cid=9&sid=50&pid=147"> http://www.swanspeaker.com/products/products.aspx?cid=9& sid=50&pid=147 |
|
|
Der er vel ikke så meget at sige, keramiske enheder er blandt det bedste du kan få til dit formål. Desværre bliver
membranerne forholdsvis tunge i forhold til stivhed/masse i sammenligning med ex beryllium, men det er alligevel et godt
alternativ til Be. Enhederne er meget kritiske mht valg af indspilninger samt grej, jeg foretrækker selv rør, der jo som
bekendt giver fine forvrængningsdata i sammenligning med solid state. Gerne SE med høj anden harmonisk forvrængning.
Tjek evt også Seas og deres magnesium enheder ud. Keramiske enheder er high tech, det falder ikke i alle smag, idet lyden
ikke er særlig "romantisk". Men det er helt klart overlegent i forhold til papir og plastik! Smag og behag som man siger...
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
12MU er gode men dog ikke helt på højde med Lowther PM6 uden whizzer i mit setup (dipol)
efter min mening. Lowhter er da også mere end dobbelt så dyre. lowther uden whizzer styrer - vi er bare ekstremt få som har hørt det
|
| Til top |
|
| |