Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 13:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Anbefaling af højt. til kæmpe stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
second
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 13 September 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.  

Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft   

 

Mvh Martin 

 

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 532
Sendt: 13 September 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Inspiration til DIY akustik dæmpning:

http://www.alpha-akustik.dk/lyd/private/produkter

http://www.troldtekt.dk/

Find flere links i bunden af denne side:

http://www.groundsound.com/links.php


Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 13 September 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

second skrev:

... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.  

Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft   

 

Mvh Martin 

 

Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne?  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Usse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 13 September 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil uden at blinke sige et sæt Avance Dana 980 / Magnum eller JBL LS-80, min far har et sæt og skal da lige love for de kan
sparke røv når det gælder lydtryk :) Evt. kunne du supplere med subben der matcher til.

__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler
Til top Vis Usse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Usse
 
second
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 13 September 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
[QUOTE=second]

... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.  

Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft   

 

Mvh Martin 

 

Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne?  [/QUOT

 

Hovsa - glemte at være specifik omkring hvilken udgave. Men ja - det er den på billedet jeg mente   

 

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 13 September 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=197596

De er ikke så store men gad vide om de sparker røv med en ordenlig forsærker (måske et billigere og mindre alternativ til  LS 80 ?)

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=197466

De burde da sparke røv med en kæmpe forstærker (men som sælger skriver de er relativ krævende med placeringen)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 13 September 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
second skrev:

... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.  

Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft   

 

Mvh Martin 

 

Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne?  

Allan, hvornår har du været hjemme hos mig og fotograferet mine højttalere, det mener jeg ikke at kunne huske, at konen har fortalt om.  

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 13 September 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvad med at overveje et par gode PA højttalere - så er der helt sikkert effekt nok - og du kan spille højt med lavere
forvrængning, da højttalerne ikke er presset.

Fx JBL MRX 525 http://www.thomann.de/dk/jbl_mrx_525.htm eller et par aktive JBL PRX 625
http://www.thomann.de/dk/jbl_prx_625.htm - så kan du bruge din forstærker som forforstærker og have et anlæg som bliver
ved med at imponere (kunne også ende i en fantastisk hjemmebiograf.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 13 September 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Membranareal, membranareal, membranareal!

Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.

Hvad du så skal vælge er op til dig selv.

Vil 8" ikke kunne gøre det?



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2683
Sendt: 13 September 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

janils skrev:
Membranareal, membranareal, membranareal!

Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.

Hvad du så skal vælge er op til dig selv.

Vil 8" ikke kunne gøre det?

 

Er da sikker på 4 x8" er nok hvis eller der er 150-200 watt pr kanal

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 14 September 2011 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
allanowich skrev:
second skrev:

... det er lige meget at fylde stuen med højtalere hvis akustikken dræber lyden.  

Jeg ville starte med at ekperimente med placering af højtalere og udbedring at akustikken - bare lige for at få en bedre fornemmelse af problemet. Ved højtalerskift ville jeg se efter JBL L100 eller lign. Måske endda mere forstærkerkraft   

 

Mvh Martin 

 

Er det den danske udgave som vist, du har i tankerne?  

Allan, hvornår har du været hjemme hos mig og fotograferet mine højttalere, det mener jeg ikke at kunne huske, at konen har fortalt om.  

   carsten

Du sku' bar' li' vide..........

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 14 September 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Ha ha
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 14 September 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

janils skrev:
Membranareal, membranareal, membranareal!

Hvis du skal flytte luft er der ingen vej uden om. Til så stor en stue skal der 15" eller 18" basser til. To eller flere 12" kan også gøre det. Vælg gerne en højttaler med pæn følsomhed. Glem alt om små "pæne" stuehøjttaler med 6,5" basser.

Hvad du så skal vælge er op til dig selv.

Vil 8" ikke kunne gøre det?



Jeg har ihvertfald ikke problemer med at spille 50 kvm. op med 4x8" passer og et par hundrede watt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 19 September 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Maximilian skrev:
Hvad med at overveje et par gode PA højttalere - så er der helt sikkert effekt nok - og du kan spille højt med lavere
forvrængning, da højttalerne ikke er presset.

Fx JBL MRX 525 http://www.thomann.de/dk/jbl_mrx_525.htm eller et par aktive JBL PRX 625
http://www.thomann.de/dk/jbl_prx_625.htm - så kan du bruge din forstærker som forforstærker og have et anlæg som bliver
ved med at imponere (kunne også ende i en fantastisk hjemmebiograf.



Heh....skal vi ikke lige spise brød til!

Et rum på 50-55 kvm. er jo ikke en kæmpehal. Det er bare en pænt stor stue.
Masser af højttalere vil kunne yde fint i sådan et rum. Ud fra beskrivelsen, er jeg dog lidt 'bekymret' mht. akustikken i rummet...


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes