Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 10:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Problemer med Rega p3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Erling G-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Har du bemærket om problemet er størst i starten af en pladeside ?

Hvis det er tilfældet, er det næsten helt sikkert pladebuler kombineret med for lavt liggende armresonans der er årsagen (pladerne bølger normalt mest i yderkanten)

Venlig hilsen

Erling

Til top Vis Erling G-P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erling G-P

Søren C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 September 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej Erling.

Jeg har lige testet igen og det kan godt virke som om at problemet er størst, yderst på pladerne. Men er ikke helt sikkert.

A127. Jeg har også lige prøvet at pille den ene højtaler fra og stille den anden i rummet ved siden af (Havde lige noget alm.
strømledning til at ligge) og problemet forsvandt ikke.
Til top Vis Søren C's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren C

Søren C
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige hørt lidt mere vinyl og problemet er størst, yderst på pladerne.

Erling G-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg holde på at det er dit nåleophæng der er for blødt til armens masse, lige som andre allerede har været inde på tidligere i tråden.

Kender ikke din pickup, men man skulle vel forvente at Rega's pickupper kan bruges i deres egne arme, så det er nok en god ide at kontakte en Rega-kyndig.

Venlig hilsen

Erling

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Erling G-P skrev:

Så vil jeg holde på at det er dit nåleophæng der er for blødt til armens masse, lige som andre allerede har været inde på tidligere i tråden.

Kender ikke din pickup, men man skulle vel forvente at Rega's pickupper kan bruges i deres egne arme, så det er nok en god ide at kontakte en Rega-kyndig.

Venlig hilsen

Erling

Go' idé!

Da både arm og PU er de samme som du hele tiden har haft, og du pludselig oplever det nævnte problem - er der kun den mulighed at PU'en er blevet blødere i (nåle)ophænget. Og så får du en lavere armresonans. Det kan netop give de nævnte problemer.

Hvor gammel er pickup'en?
Har du brugt rensemiddel (væske) ved rensning af nålen?
Har pickup'en været "tabt" på pladen gentagne gange?
Har du et meget varmt lytterum?
Står der en meget varm effektforstærker lige under pladespillerhylden?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2011 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Har du en blank plade ?  ( med en blank plade kan du konstatere om det er fra pladens skæring eller fra motoren ). Hvis ikke  du har en blank plade ( næppe ), kan du evt klippe noget helt glat og sætte det på som en "plade".

Dvs - du er nødt til at finde ud af om problemet stammer fra pladens skæring, eller fra mekanikken. Når dette er konstatetret, står alt mere klart.

Har dine nye HT en port ? ( hvis ja - put en sok i porten )  - har de ikke, mjaa så er det næppe subsonisk rummel .....

JBL L100A, 1978
Ca. 250 stk. vinyl, 1965-1985
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Søren C
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2011 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

I har nok ret.
Jeg har fået fat i Kjeld som jeg købte den af og som ejer Hifi-butikken. Han vil gerne kigge på den. Så jeg tror jeg vil
bevæge mig der ned med den. Skal bare lige have fundet en dag hvor jeg har tid.

Jeg har også snakket med Bent fra medlyd og han synes også at jeg skal køre en smut i hifi-butikken.

-Jeg købte det hele samlet for 2 år siden... Tror jeg nok. Kvitteringen ligger i en kasse på loftet hjemme ved de gamle.
-Nålen er aldrig blevet renset med noget.
-Umildbart kan jeg ikke huske at jeg har tabt den ned på pladen... Har altid brugt "sænke funktionen"
Men jeg skal ikke kunne sige om der har været en smutter en gang.
-Lytterummet har normal stue temperatur.
-Der står intet varmt udstyr i nærheden af pladespilleren.

A127- Kunne jeg da godt prøve. Har bare ikke noget pt. som jeg kan bruge til at klippe en "plade" ud af.
Ja de har bas porte og den ene port må jeg ærligt indrømme er for tæt på min pladespiller, hvilket jeg tror får konsekvenser
hvis jeg skruer højt op... har jeg ikke prøvet endnu. Jeg vil gerne have flyttet pladespilleren, men så skal jeg have koblet et
længere kabel til den.
Jeg har prøvet at sætte en sok i portene og det hjalp ikke. Jeg har som sagt også prøvet at spille i et andet rum og det hjalp
heller ikke.

Erling G-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2011 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hvad med bare at checke om basenhederne flagrer allerede i indløbsrillen, før musikken begynder at spille - hvis det er tilfældet, kan det jo dårligt være akustisk tilbagekobling.

Venlig hilsen
Erling

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2011 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Erling G-P skrev:
Hvad med bare at checke om basenhederne flagrer allerede i indløbsrillen, før musikken begynder at spille - hvis det er tilfældet, kan det jo dårligt være akustisk tilbagekobling.

Venlig hilsen
Erling

Jo, der kan nu godt komme akustisk tilbagekobling allerede inden musikken er begyndt. Hvis der er skruet tilstrækkeligt højt op...

Jeg er næsten sikker på at pickup'en har ændret sig til det mere bløde - og det har bragt armresonansen så langt ned, at bløde pladebuler anslår den i alt for høj grad.
(Bare det at en plade ikke er 100% plan betyder at det kan opfattes som en meget blød 'bule'. Se evt. 'bulen' som en sinuskurve. En meget lav frekvens!

Når man faktisk kan se, at højttalerne blafrer uden at give egentlig lyd...betyder det at forstærkeren er på (over)arbejde. Så når musikken endelig spiller er der måske ikke langt til forstærkerens klippegrænde allerede ved et meget moderat lydtryk...

Mvh.
Niels

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det er enten vibrationer fra motoren, eller subsonisk rummel fra pladens skæring - som også er tilstede i riller uden lyd.

Bass der blafrer uden lyd, er med frekvens under de 100Hz, dvs typisk stammer fra noget mekanisk der drejer, med eksempel 33 omdrejninger i minuttet

Derfor prøv at klip en rund skive fra et blankt og glat plast charteck, et hul i midten og oven på en plade. Den behøver ikke at have fuld diameter, men da pas på hvis nålen kommer ud på pladen - juster evt antiscating til den bliver på plads.

Eller lån en blank lak plade - eller køb en blank lak plade - den er altid god at have ved hånden til at check antiscating etc.

JBL L100A, 1978

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at sætte pickuppen forsigtigt ned på plinthen medens pladen kører ?

JBL L100A, 1978

Søren C
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

A127-
Plinten? Er det den plade hvor det hele er monteret på?
Hvis det er det, så kan man ikke sænke pickuppen ned på plinten? Hvorfor skulle jeg det?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Det er enten vibrationer fra motoren, eller subsonisk rummel fra pladens skæring - som også er tilstede i riller uden lyd.

Bass der blafrer uden lyd, er med frekvens under de 100Hz, dvs typisk stammer fra noget mekanisk der drejer, med eksempel 33 omdrejninger i minuttet

Derfor prøv at klip en rund skive fra et blankt og glat plast charteck, et hul i midten og oven på en plade. Den behøver ikke at have fuld diameter, men da pas på hvis nålen kommer ud på pladen - juster evt antiscating til den bliver på plads.

Eller lån en blank lak plade - eller køb en blank lak plade - den er altid god at have ved hånden til at check antiscating etc.

Man kan ikke justere antiskating på den måde - og heller ikke med en blank plade.
Der er mange andre faktorer der spiller ind: Hastigheden, modulationen i rillen (kraftig/svag), nålens slibning, nåletryk osv. osv.
Man er nødt til at lytte sig frem med forskellige (musik)LP'er.

Basenheder der "blafrer" - arbejder med frekvenser langt under 100Hz. Ofte langt under det hørbare område.

Mvh.
Niels L.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 September 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Søren C skrev:
A127-
Hvis det er det, så kan man ikke sænke pickuppen ned på plinten? Hvorfor skulle jeg det?

Ja - plinthen er den plade det hele er monteret på - den plade jeg formoder rega logoet er skrevet på - den polade armmen er monteret på.

Testen er for at afgøre om støjen stammer fra motoren. Kan nålen ikke nå helt ned på plinthen, sæt en klods ( evt tændstiksæske ) ved siden af pladetallerknen ca samme højde som pladen, og sæt forsigtigt armen/nålen på klodsen - tænd for motoren/pladen. Blafrer HT, er det fra motoren og ikke fra pladens skæring. Er det helt væk er det fra pladens skæring. DE to udfald er ret afgørende for de næste steps du skal foretage.

JBL L100A, 1978

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Søren C skrev:
A127-

Ja - plinthen er den plade det hele er monteret på - den plade jeg formoder rega logoet er skrevet på - den polade armmen er monteret på.

Testen er for at afgøre om støjen stammer fra motoren. Kan nålen ikke nå helt ned på plinthen, sæt en klods ( evt tændstiksæske ) ved siden af pladetallerknen ca samme højde som pladen, og sæt forsigtigt armen/nålen på klodsen - tænd for motoren/pladen. Blafrer HT, er det fra motoren og ikke fra pladens skæring. Er det helt væk er det fra pladens skæring. DE to udfald er ret afgørende for de næste steps du skal foretage.

Selvom det skulle vise sig at det ikke er motoren, betyder det ikke, at det nødvendigvis har noget med pladens skæring at gøre. Hvis armresonansen er alt for lav vil selv den blødeste og fladeste 'pladebule' sætte systemet i svingninger og dræne forstærkeren for effekt, samt øge risikoen for akustisk tilbagekobling.

Jeg tror i øvrigt ikke, at motoren vil kunne generere en så lav frekvens, at det viser sig som blafrende basenheder... (Den er jo relativt hurtigtgående).

Mvh.
Niels

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2011 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er så kompliceret som det gøres til - enten stammer denne lavfrekvente membran blafren fra motoren eller fra skæringen i pladen - begge er frekvenser under de 100Hz, dvs under det hørbare. Dine HT kan måske ikke følge med / er dæmpet - derfor kan det se ud som om frekvensen er lavere/højere end den er.

Jeg tror det stammer fra motoren, lejerne er slidte og støjer, hvilket er typisk på Rega og tilsvarende. Men det er det du skal verificere - før dette er konstateret/afvist kan du ligesom ikke komme videre. Altså foreslås at du laver tændstiksæske testen.

JBL L100A, 1978

Erling G-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Jeg tror ikke det er så kompliceret som det gøres til - enten stammer denne lavfrekvente membran blafren fra motoren eller fra skæringen i pladen - begge er frekvenser under de 100Hz, dvs under det hørbare. Dine HT kan måske ikke følge med / er dæmpet - derfor kan det se ud som om frekvensen er lavere/højere end den er.

Jeg tror det stammer fra motoren, lejerne er slidte og støjer, hvilket er typisk på Rega og tilsvarende. Men det er det du skal verificere - før dette er konstateret/afvist kan du ligesom ikke komme videre. Altså foreslås at du laver tændstiksæske testen.

Frekvenser under 100Hz er i allerhøjeste grad hørbare - du har lige erklæret stort set hele basområdet for ikke hørbart.  Normalt vil frekvenser ned til ca. 20Hz være hørbare, og pladebuler er mig bekendt omkring eller under 10Hz.

Og så tør jeg i øvrigt godt sætte penge på at det ike har et kvæk at gøre med motoren, selvom A127's kæphest er at ethvert tænkeligt problem på en ikke-direct-drive pladespiller kan henføres til rem/motor...

Venlig hilsen
Erling

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 September 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Erling G-P skrev:
A127 skrev:

Frekvenser under 100Hz er i allerhøjeste grad hørbare - du har lige erklæret stort set hele basområdet for ikke hørbart.  Normalt vil frekvenser ned til ca. 20Hz være hørbare, og pladebuler er mig bekendt omkring eller under 10Hz.

Og så tør jeg i øvrigt godt sætte penge på at det ike har et kvæk at gøre med motoren, selvom A127's kæphest er at ethvert tænkeligt problem på en ikke-direct-drive pladespiller kan henføres til rem/motor...

Venlig hilsen
Erling

Jo det kan skyldes mange ting, det er det vi forsøger at pejle os ind på - de 100Hz er blot en konstatering at det ligger under 100 Hz dvs ikke akustisk tilbagekobling men noget mekanisk enten fra pladens skæring eller fra motoren - og skriver ingen steder at alt under 100Hz ikke er hørbart.

JBL L100A, 1978

Søren C
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Så har jeg testet lidt igen.

Har prøvet at sætte pickuppen ned på en tændstikæske med tændt motor og der er ingen blafren fra basserne.

I indløbsrillerne blafre basserne lige så meget, som når musikken begynder. I udløbsrillen blafre basserne ikke helt så meget.

Lige for at være sikker på at det ikke er min riaa eller mit rum osv. der er problemet, så køre jeg hjem til min bror i weekenden
og sætter den til hans anlæg.
Hvis problemet stadig er der, så må jeg en smut forbi hifi-butikken i sønderjylland.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Nej, nu bli'r det for vildt..!

Du skriver at membranblafren skyldes enten motoren eller skæringen på pladen. Det er jo det pureste vås! Du skriver også, at alle frekvenser under 100 Hz ikke er hørbare. Ohøj!

Det som man kan se som en tydelig blafren eller pumpen af basenheder skyldes frekvenser som sandsynligvis ligger under 10 Hz. De er ikke direkte hørbare men kan påvirke negativt på flere måder.
Et kvalificeret gæt på trådstarterens problemer: Pickup'en er blevet blød i nåleophænget - og det har sænket armresonansen ned i buleområdet f.eks 4-8 Hz. Og det giver basenhederne masser at arbejde med...men ingen lyd. Kun effektafsættelse (som ikke kan høres). Faktisk er der nok størst risiko for diskantenhederne i en sådan situation, selvom det kan lyde mærkeligt. Hvis forstærkeren ikke er specielt kraftig, kan den blive bragt til klippegrænsen på trods af at man faktisk ikke spiller særlig højt. De uhørlige bastoner dræner forstærkeren.

Pickup'en er blevet blød. Basta! 

PS. Kan du ikke lige forklare sætningen: "Dine HT kan måske ikke følge med / er dæmpet - derfor kan det se ud som om frekvensen er lavere/højere end den er".

Jeg forstår ikke ikke essensen i den.

Mvh.
Niels

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum