| Forfatter |
|
Søren C Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 30 December 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille opdate :-)
Venter på at få en ny Elyse 2 med posten... Har kun ventet i 3 måneder:-(
Mega træls at vente på noget som er i restordre. Har lige haft ringet og spurgt hvor lang tid der vil gå, men de kan kun sige at
den kommer hjem i det nye år hehe ;-)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 Januar 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren C skrev:
En lille opdate :-)
Venter på at få en ny Elyse 2 med posten... Har kun ventet i 3 måneder:-(
Mega træls at vente på noget som er i restordre. Har lige haft ringet og spurgt hvor lang tid der vil gå, men de kan kun sige at
den kommer hjem i det nye år hehe ;-) |
|
|
Hmm...det ser da ud til at denne pickup kan købes adskillige steder til omgående levering eller afhentning... Hvor har du dog bestilt den? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en garanti sag, så jeg har bestilt den samme sted som jeg har købt pladespilleren nemlig i hifibutikken et sted i
Sønderjylland. Jeg har snakket med ham igen og han er ved at undersøge hvorfor han ikke har fået nogen på lager endnu.
Før jul ringede jeg rundt til et par forhandlere og de sagde alle sammen at Elyse 2 var i restordre.
Men det er da lidt mærkeligt at den er på lager adskillige steder?
Søren- Tak for det. Jeg skal nok sige til hvis det bliver aktuelt. :-)
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen:-)
Så har jeg fået mont. en ny pick-up og det hjalp ikke på problemet.
Jeg har også været nede med pladespilleren i Hifi Butikken så de kunne prøve den. Han siger at den ikke fejler noget.
Jeg er begyndt at spekulere på om det er mig der er noget galt med, men jeg synes bare at basenhederne bevæger sig alt
for meget.
Jeg har tænkt på om der er en venlig sjæl, som har lyst til at kigge og lytte til det hjemme ved mig? Jeg bor i Kolding.
Jeg har optaget en film, hvor jeg spiller noget musik i mens jeg filmer basenhederne. Jeg ved ikke om man kan ligge den ind
på siden?
MVH Søren
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustisk tilbagekobling ?
(prøv at hæng pladespiller på en væghylde)
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er sikker på at det ikke er akustisk tilbagekobling... Næsten sikker hehe.
Pladespilleren står på en hylde fra Hifiklubben, som så hænger på en murstensvæg.
Jeg har prøvet at pille den ene højtaler fra, sætte den anden højtaler ind i et rum i mens den spillede og det løste ikke
problemet.
Det kunne være mega rart hvis der var en der havde tid og lyst til at komme forbi?
|
| Til top |
|
| |
Erling G-P Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 02 Marts 2012 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren, Surt at problemet består.. Går ud fra at din forstærker og/eller evt. ekstern RIAA ikke har et subsonisk filter ? Har selv haft problemet inde på livet, dog med anden pladespiller/PU. Både min forrige og nuværende PU er lige bløde nok til min tonearm, så basenhederne i mine subwoofere blafrede lystigt ind og ud i starten af de fleste LP'er. Købte ny PU sidste forår og lyttede derfor mere til vinyl end ellers. Efter små 3 måneder konstaterede jeg med gru at kantophænget var revnet på 3 ud af 4 12"'ere. De var givetvis møre så det ville være sket før eller siden, men er ikke i tvivl om at min intensiverede vinylafspilning fremskyndede katastrofen. Genopbyggede subwooferne med nye enheder og droppede samtidig mine passive delefiltre. Har i stedet gjort subberne aktive ved at indbygge et par subwoofer plate-amps fra Hypex. Disse har indbygget subsonisk filter, hvilket fuldstændig har løst problemet - ingen blafren mere !! (og dertil en massiv forbedring af lyden, fra både subber og hovedhøjttalere, så faktisk glad for at jeg fik aflivet de gamle enheder...  ) Venlig hilsen Erling
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Marts 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lp'er er ikke helt plane. Der er buler og ujævnheder i mindre eller større omfang, som kan ses på højttalere, der kan gå ret dybt. Dine højttaleres egenresonans ligger nede i dette område hvor disse ujævnheder og buler er. Under denne egenresonans, er enheden helt udæmpet. Egenresonansen på min arm/pu ligger ideelt, men alligevel bevæger basserne mere eller mindre alt efter lp'en, der spilles. Men på et tidspunkt fik jeg dog højttalere med lukket bassystem. Så der ikke noget at se nu i mit tilfælde.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Tak fordi I deler jeres erfaring
Jeg tror jeg vil prøve med et subsonisk filter. Kan man få en Riaa, hvor det indbygget? Lige nu har jeg en Nad PP2 Riaa.
Når jeg tænker mig lidt om, kan det egentlig godt være at problemet startede efter jeg fik nye højtalere. Før spillede jeg med et
par Dali 870 Evidence og der var det ikke noget problem. Nu har jeg et par Avance Dane 980 og jeg er ikke særlig glad for at
høre plade længere pga. baserne blafre frem og tilbage.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 04 Marts 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen - det tyder på udfra det du skriver/tester at det er subsonisk rummel fra pladen selv. Bedste løsning er at dæmpe bass-porten eller kabinettet - havde som tidligere omtalt samme problem, og puttede en sok i porten. Der er et filter på Marantzen, men det skærer for højt og lydforringelse er mærkbar, og er ikke vejen frem - det formoder jeg den vil være ved et hvilket som helst filter.
Bedste og eneste løsning er at dæmpe kabinettet/porten, hvilket, hvis der ikke er en port, medfører kirurgisk indgreb - dvs at åbne kabinettet og eksempelvis putte sand i bunden ( lidt efter lidt til problemet forsvinder ) - eksperimentere hvordan bassen kan dæmpes. Eller put noget porøst ind i kabinettet lidt efter lidt. Det vigtige her er skånsomt at dæmpe bassen uden at påvirke lydkvaliteten, hvilket et elektronisk filter vil gøre.
Men check først at der ingen port er - se under HT om der ikke er en port der ! Er der en port, dæmp den. ( Jeg kan næsten ikke forestille mig der ikke er en port, ellers ville du ikke have dette problem ).
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej A127
Jeg kan ikke rigtig forstå hvad det vil hjælpe at putte en sok i porten? Det vil da ikke få mine basenheder til at stoppe med at
blafre?
Hvis jeg putter sand ind i kammeret, ændre jeg jo på volumen der inde og det er jeg ikke meget for. Højtalerne spiller lige
som jeg gerne vil have det.
Når basserne blafre er det i så lav en frekvens, at jeg ikke kan hører det. Så hvis man kan finde et filter der fjerner den
laveste frekvens (som jeg alligevel ikke kan høre) kunne det vel løse problemer?
Grunden til at det genere mig er at jeg ikke tør at skrue særligt højt op. Hvis jeg spiller i normalt lytte niveau, bevæger
basserne sig så meget at jeg er i tvivl om de har godt af det. Hvis jeg sidder i sofaen så kan jeg ikke hører, men kun
fornemme at basserne bevæger sig.
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - det vil hjælpe. Bass HT blafrer fordi de ingen "modstand" har, kombineret med en uheldig resonansfrekvens i kabinettet der forstærker denne blafren. Der er kun én operationel løsning, at dæmpe kabinettet - i modsat fald skal du ud og have custom lavet et elektronisk filter.
Letteste og bedste er at dæmpe kabinettet ! Alternativt sælg dine HT og køb nogle med port ( så du kan dæmpe eksternt ).
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Der er to porte i hver højtaler og dem vil prøve at dæmpe med sokker i morgen  Jeg har ikke lyst til at ændre for
meget ved højtalerne da jeg også hører cd, og der lyder det som det skal. Men sokker kan man jeg jo bare fjerne igen
Tak for hjælpen indtil videre
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glimrende ! Sokker, strømper, vat, klud, uld, gardinstump, skumfiduser ........... Havde du lyttet den 16. sepetember 2011 kl. 13:59, havde vi alle sparet en masse tid
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at stoppe refleks portene til vil basserne ikke kunne bevæge sig ukontrolleret under portenens arbejds frekvens. Så får du det lukkedet kabinets fordele ved vinyl afspilning. Til gengæld får du så ikke deres dybeste toner med og en anelse mindre følsomhed. Eller få en pick up på med stivere ophæng. Så kan du nyde musikken lidt højere ved lp'erne. Mit råd er så. I med sokkerne (rene  ) ved lp'er og væk med dem ved cd'er. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe. Jeg mener også jeg har prøvet at putte en sok uden held, men jeg prøver igen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare husk, at det skal være tæt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nærmere at problemet skyldes dårlig samspil mellem pick'up og arm, dvs.du skal prøve med en pick'up med et stiverer nåleophæng.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Jeg tror nærmere at problemet skyldes dårlig samspil mellem pick'up og arm, dvs.du skal prøve med en pick'up med et stiverer nåleophæng.
carsten |
|
|
Ja, det er jeg helt enig i. Men spørgeren har vistnok haft kontakt til Medlyd og var vistnok også fået en frisk PU, så vidt jeg husker. Og alligevel fortsætter problemet... Det er noget pjat at begynde at "tune" højttalerne med uldsokker mv. da problemet helt klart ligger længere fremme i kæden. CD'er kan jo afspilles uden problemer. Der er noget galt med "samspillet" i grammofonen. Umiddelbart ville man sige: For blød PU eller for tung arm. Men disse Rega-ting burde jo spille sammen??? Jeg tror spørgeren skal have fat i Bent fra Medlyd igen! Mvh. Niels PS. Det er en 'dårlig' løsning bare at indsætte et subsonisk filter ved afspilning af grammofonplader. Der er stadig noget basalt forkert ved grammofonen, hvis dette er nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|