| Forfatter |
|
Søren C Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Har prøvet at stoppe sokker i portene og basserne bevæger sig knap så meget. Jeg synes bare at der gik noget af dybden i
musikken og det er jeg lidt træt af.
Cars10 - Nilau.
Jeg har prøvet at skifte PU'en og det hjalp ikke på problemet, men jeg tror i er inde på det rigtige:-)
Jeg vil prøve at ringe til Medlyd igen for at hører om han skal forbi Kolding engang i den nærmeste fremtid :-)
Kvickly
Nåletrykket er som det skal være. Pladespilleren er lige blevet justeret af Hifibutikken.
|
| Til top |
|
| |
Labcoil Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 05:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vis du har lyst kan du komme forbi mig. Så sætter vi den på mit anlæg og kan muligvis udelukke fejlen ved P3ern.
mvh
Rainer
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du siger der er to porte i hver HT, er det enport Pr bass, eller hænger de sammen ? Næste step kunne være at sætte et AAA batteri til ( afmonter alle ledninger til HT ) , iagttage hvilken vej membranen bevæger sig på de to - i hver sin retning, eller i sammen retning. Bevæger de sig i hver sin retning, er den ene fasevendt, og dæmpning af porten vil have lille virkning - og som jeg ser det må det resultere i et forvirrende lydbillede, omend med noget man opfatter som en dybere bass. Hvis den ene er fasevendt, kan du overveje at fasevende den der er fasevendt ( krydse ledningerne ). Problemet er man benytter disse tricks til at fremprovokere noget der kan opfattes som en dybere bass på et par små bass-højttalere. Lyd er ikke noget man kan måle sig til, men noget meget subjektivt, der skal lyttes sig frem til, ved eksperimentering. Generelt er nutidens udstyr ikke gearet mod reproduktion af vinyl, ikke dermed sagt det nødvendigvis er dårligt, blot at man ikke har fokuseret præstationen på vinyl. Dette sagt i samme åndedrag, som at JBL L100A har samme problem, men kan dæmpes ved at dæmpe porten, uden det er høreligt - kva den meget høje virkningsgrad. Alternativt, er den ene ikke fasevendt, kunne det skyldes at virkningsgraden på bass højttalerne er lav ( de skal fødes med høj effekt, og dermed er membranen svær at påvirke ), og dæmpning af membranen kan være vanskelig ( membranen skubber luften ). I bagklogsskabens lys, må man slæbe pladespiller og forstærker med ned i butikken, inden man køber et par nye HT. Reproduktion af vinyl er ikke en triviel opgave, men kræver et vidst setup - især hvis man gerne vil skrue lidt op
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127, nu synes jeg egentlig, at du skal stoppe med din kloge-Åge kæphest og dit vrøvl. Nutidens gear er lige så vel i stand til at reproducere vinyl som dit 70´er gear. Manden har et problem. Hans grammo er følsom overfor pladebuler (0-10 Hz). Siden bembranerne på hans basser flabrer lystigt, viser det vel, at hans forstærker er i stand til at forstærke signaler i området 10 Hz eller der omkring. At stoppe sokker i hullerne kan dæmpe membranudsving, men forstærkeren er stadig på hårdt arbejde, uanset om man så ikke kan se det. Der kan s´gu da ikke herske tvivl omkring, at arm/p.u. kombination ikke er optimal uanset om det er Rega/Rega. Janils, kom nu frem med et input her. Lyder for mig som om trådstarter er ude i et problem, hvor det, der skulle være optimalt , bare ikke er det. Har selv oplevet det samme (som meget ung), da man bare købte, monterede og troede, at nu var det godt. Blev klogere, men at et komplet Rega setup skal volde så store problemer er mig lidt af en gåde. Håber for trådstarter, at der kommer bedre indlæg til afhjælpning end nogle af de seneste  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Major Tom Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle vel ikke ved en fejl være kommet til at bruge MC indgangen i stedet for MM? -Det vil til dels forklare at du har alt for
højt gain ud af RIAA'en.
Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at hvis de LP'er, der bliver spillet ikke er skæve eller tallerken formede og deforme, så må det være enten pick'upen der er defekt, eller armen der ikke er justeret rigtigt. Det burde ikke være så svært, for jeg har aldrig haft det problem (SL1200/SME3009R) Så den må gennemgås igen mht. justering.
carsten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boydk - hvis du af en eller anden grund er uenig, er svaret ikke at blive personlig, men at argumentere. Tilfældigvis har jeg præcis det samme problem, og har fixet problemet - uheldige omstændigheder der ikke kan forudses eller beregnes på forhånd. Man må prøve sig frem og finde en løsning. Selv søgte jeg i sin tid på nettet om subsonic rumble - der er en high-pass filterknap på Marantzen, men synes det skærer for højt, og fandt at en sok i porten var den bedste og umiddelbare løsning. Her et link blandt mange hvor der diskuteres frem og tilbage. http://www.avguide.com/forums/subsonic-rumble-solution
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre prøvninger kan være:
- Spil den samme plade ved 45
- Sæt en række elastikker på armen
- Kombinationer af ovenstående
- Læg HT ned
- Afmonter fødderne og stil HT direkte på gulvet - prøv med meget lave fødder, eller evt en lav ramme med et par huller i siderne. Evt stil på noget skumgummi.
- AAA testen
- Lidt exotisk, check for DC leakage fra forstærkeren
- Kryds ledningerne på en af højttalerne ( hele højttaleren )
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg troede bare at, man kunne købe hvilken som helst højtaler, smække det til anlægget, sætte en
plade på og nyde musikken. Men den går åbenbart ikke
A127
Ja hvis man skal være bagklog, så skulle jeg måske have slæbt min forstærker, pladespiller og cd afspiller med hjem til
vedkommende der havde højtalerne til salg, men det vil dælme også være bøvlet. Så hellere tage chancen og lære af sine
fejl bagefter
Men må nok konstatere at mit setup ikke fungere til at høre plade  .
CARS10
Har selv just. den flere gange og den er lige blevet just. af en Rega mand.
Major Tom
Den står på MM, som den skal.
Jeg har haft en snak med Bent fra medlyd over telefonen (En flink og hjælpsom herre). Han mente ikke at mine højtaler
kunne tage skade ved at jeg spillede.
Men jeg kan ikke rigtig slappe af når jeg lytter til plade længere. Jeg lytter ikke til musikken længere, men tænker kun på
om jeg over belaster noget.
Vi har snakket om, at jeg skal låne en Rega Riaa og en Rega Brio forstærker, for at se om det hjælper på problemet. Det
kunne jo være lidt sjovt hvis det gjorde.
Men ellers må jeg på jagt efter nye højtalere, selvom jeg vil blive meget ked af skifte mine Avance ud.
Jeg har godt nok lært en masse, af den tråd og mine samtaler med Bent fra Medlyd og Keld fra Hifibutikken. Så noget
positivt er der da sket. Og tak for det alle sammen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren C
Det er helt normalt, at basserne bevæger sig i refleks højttalere ved lp'er. Og fordi du kan se de bevæger sig synligt, er ikke ens betydning med, at det er helt galt. Jeg tror på en måde du er lidt mere bange end du behøver at være. Vil du spille rigtigt højt, så gør det på cd og spil lidt lavere, når du spiller lp'er. Er der ingen forvrængning eller andre mekaniske bilyde, men kun dig og den musik du nu spiller, ja så spil du blot videre. Rega'en ser jo ud til at være ok og den sidder på en hård væg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Erling G-P Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er glad for højttalerne, ville jeg i dit sted beholde dem og nærmere kigge efter en pickup med stivere ophæng, som andre også har foreslået tidligere.
Hvis du skifter højttalere er der jo stor sandsynlighed for at problemet bare følger med, og så er du jo lige vidt!
Venlig hilsen Erling
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich
Ja det kan nemt være at det er mig det er galt med.
Hvis jeg f.eks spiller normalt lytte niveau så bevæger
Basserne sig rigtig meget. Faktisk så meget at jeg ikke
synes at jeg ikke synes det er sjovt;-)
Erling
Ja du har helt ret
Jeg har lige prøvet at sætte min pladespiller til min brors
anlæg og der var der ikke noget problem overhovedet.
Hvis man skruede lidt over lytte niveau så kunne man se
pladebulder, og det var stille og roligt at basserne
bevægede sig.
Jeg tror jeg vil tage min pladespiller med hjem til en
kammerat i den nærmest fremtid,
for at teste den på hans anlæg.
Indlægget er skrevet fra min mobil.. håber det virker;-)
|
| Til top |
|
| |
Labcoil Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der ikke er problemer ved din bror - ligger problemet så ikke længer ned i kæden ? Nægter at tror, når Rega-arm er
kombinert med Rega Pickup ikke virker.
Men min mening er stærkt indfarvet af min tillid til denne mærke. (baseret på 20 år problemfrit brug)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo også være afstemningen af portene, som ligger så lavt og med et Q i nærheden af 0.8, at det simpilthen forstærker det subsoniske lige lovt meget. Så området 5hz-15hz får basserne til at bevæge sig uhæmmet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ville de jo også gøre det, når han spiller CD. Problemet MÅ ligge i værket/arm/pick'up.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Erling G-P Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Så ville de jo også gøre det, når han spiller CD. Problemet MÅ ligge i værket/arm/pick'up.
carsten
|
|
|
Det er jeg ikke så sikker på - tror ikke der er mange CD'er, hvis nogen overhovedet, som indeholder frekvenser i 5-15Hz området.
Det kan måske godt tænkes at Allanowich har ret i at højttalernes konstruktion bidrager til problemet - mine egne subwoofere er dipoler og mangler derfor helt 'kabinetbremsen'. Det, kombineret med bløde kantophæng i mine forrige enheder, har nok i mit tilfælde gjort problemet værre end det ville have været med mere traditionelle højttalere.
Mvh.
Erling
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke give op, men fortsætte med at forsøge at pinpointe problemet. Har du problem på disse HT, har du sandsynligvis også på andre reflex HT. Evt forfølg DC leaking problematikken, da linket stopper diskussionen efter dette er nævnt.
Eller spar en masse tid, og køb et subsonic rumble filter RF1 til 179 USD hos www.kabusa.com
Du siger noget af den lave del af lyden forsvinder hvis du dæmper - måske denne del ikke bør være der alligevel, at HT tilføjer "bass-lyd" der ikke er på pladen. Lyd er meget subjektivt, hvordan lyder et trommesæt - hvad der ikke er subjektivt, er om man kan høre alle detaljerne i musikken, uanset hvordan det ellers "lyder".
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check dette link, især denne kommentar: http://www.stereo.net.au/forums/archive/index.php/t-28616.ht ml30th October 2010, 11:11 PM OK,
I ordered one, it has arrived and now I have had a listen. No problem
with the plug for me, as Keith said the wall wart it comes with is
100-240v and 50 or 60Hz, and I have one of the Rose Voix power filters
which can accept any plug, so no adapter needed.
Well, what am I hoping to achieve here? My speakers do go very low and I
like some bass. Don't like it boomy but I do like the low bass to be
there. Of course the lowest notes on most instruments are above 20Hz
anyway so should be no problem there. So, I don't want to loose the
bass. What I do want to loose is the woofer pumping.
The first album I play is U2's The Joshue Tree. This is an original
Aussie pressing. The record is very quiet and there are some low notes
on the first 2 tracks. This is also the record I get the worst woofer
pumping with so it's a great test for me. Played before putting in the
filter, as usual much woofer pumping although it sounds great. With the
filter, sound is identical, pumping is gone: success
http://www.vinylengine.com/phpBB2/images/smiles/icon_biggr in.gif
But I also played a few other records before and after. Nothing like a
bit of low organ to really try out the bass. Bach's Toccata and Fugue
should do the trick. Before, the sound goes very low although not really
noticable woofer pumping. After, woofer pumping still not there and
the low notes are still there.
Played a variety of low bass tracks, music which is dynamic etc and I am
finding that this thing really does what I want. Removes the pumping
but not the music. I have played a variety of stuff: Elbow's The Seldom
Seen Kid which is very dynamic, Led Zeppelin's Kashmir, Frankie Goes to
Hollywood Relax 12" single (much low dynamic bass), The Stone Roses
and a few other records with low bass or big dynamics. Must try a
record with simple guitar and voice just to compare, I'm thinking Muddy
Waters' Folk Singer, make sure it still sounds like he's in the room
with you.
The rumble filter, as it is called, works well without harming the music
so I'm certainly converted. Must say I have been reluctant to take
this step, but having vented speakers I think this is a worthwhile
addition to my setup. The woofer pumping in my case has always been
record specific, some records were quite bad, on others there was
barely a wiggle in the woofer. The woofer still shows some movement on
loud low notes, as it should, but no pumping which makes me happy. I'd
have to say this is a worthwhile investment if you have an issue with
woofer pumping. It adds nothing to the sound so it is worthless unless
you do have some woofer pumping.
I bought a half meter cable with the unit so am using that. Also bought a
copy of the HiFi News test record as it was cheap given the exchange
rate was about 98c when I did the order. Will try the test record
tomorrow if I find time. Took 3 weeks to get here for me which is ok but
I was getting a little worried. Post can be variable!
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich.
Jeg forstår ikke dit indlæg 100%, men det lyder rigtigt det du siger ;-)
Det kan jo også være afstemningen af portene, som ligger så lavt og med et Q i nærheden af 0.8 Kan du uddybe det
lidt?
A127.
Det lyder meget interessant med det filter. Det lyder jo ikke til at musikken mister noget ifølge den tråd.
Også rart at vide at der er andre med samme problem og ikke mig der er skør ;-)
Men det med sokken virker ikke for mig. Jo basserne blafre ikke helt så meget men der går også noget af den dybde der
f.eks er i Era, stortrommen i black album og tordenbragende der er i starten af Brothers in arms. Om det er en bas som
mine højtalere tilføre skal jeg ikke kunne sige, men det lyder godt ;-)
Har lige hørt Dire Straits - Brothers in arms og holda op, der var gang i basserne. Og nummeret ligger helt inderst på pladen.
Jeg har for en måned siden, haft et par dali 6006 stående her hjemme. Men der var pladespilleren ikke hjemme.
Kunne være sjovt at prøve at sætte dem til igen.
Det kunne også være sjovt at prøve med en anden forstærker. Så jeg vil prøve som Bent også siger, at låne en Rega Brio
og en Rega Dac.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren C
I det område portene virker, vil basserne være yderst veldæmpede. Her bevæger de sig ikke meget, men porten siger så til gengæld en del. Under den frekvens portene er afstemt til, er basserne helt udæmpet helt ned til et par hz. Derfor kan du se buler i lp'erne samt et dårligt match mellem arm og pick up. Q er dæmpning omkring afstemnings frekvensen og ligger den på 0.3-0.5 er klangen tør og stram. Ligger den på 0.7-1.0 er klangen meget fyldig og ukontrolleret og med knap så gode puls response.
Portene på dine højttalere kan være tunet til så lav en frekvens, som ligger et godt stykke fra bassernes nederste mulige arbejds område, at det sammen med et højt Q, altså lav dæmpning, får området i det område hvor buler og ujævnheder ligger forstærket mere end godt er. Hvis vi siger, at portenes afstemnings frekvens er på 15hz-18hz og med et Q på 0.8, og bassernes og kassens egenresonans ligger ved 25hz. Så ligger porte og bassernes punkter faretruende tæt på hinanden. Så får du et ukontrolleret område mellem 5 og måske 30hz. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |