Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 17:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bashøjtaler eller subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 20 September 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med
ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz? Og der er vel heller ikke
noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud
ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 


For at skære det ud i pap 22hz (-3db).

(@ascari: Det var da forhåbentligt en joke, ellers har du ikke lært meget med 3000+ indlæg)
Du kan da ikke trække 3 dB fra 22 Hz for at få 19 Hz? At du skrev forkert er jo menneskeligt, og slet ikke det jeg
mener, men dit regnestykke kan jeg ikke se er muligt.


Jeg har ikke lavet det regnestykke du beskriver. Prøv at læs tråden igen. Det er jo menneskeligt at læse forkert.

Du mener regnestykket er muligt, ellers kan jeg ikke se hvordan det skal være en joke at jeg mener det ikke giver mening. Du må meget gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre, for jeg aner det ikke.

Jeg håber vi kan få styr på begreberne, så trådstarter og andre ikke bliver forvirret. 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 726
Sendt: 20 September 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med
ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz? Og der er vel heller ikke
noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud
ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 


For at skære det ud i pap 22hz (-3db).

(@ascari: Det var da forhåbentligt en joke, ellers har du ikke lært meget med 3000+ indlæg)
Du kan da ikke trække 3 dB fra 22 Hz for at få 19 Hz? At du skrev forkert er jo menneskeligt, og slet ikke det jeg
mener, men dit regnestykke kan jeg ikke se er muligt.


Jeg har ikke lavet det regnestykke du beskriver. Prøv at læs tråden igen. Det er jo menneskeligt at læse forkert.
Du
mener regnestykket er muligt, ellers kan jeg ikke se hvordan det skal være en joke at jeg mener det ikke giver mening. Du
må meget gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre, for jeg aner det ikke. Jeg håber vi kan få styr på begreberne, så
trådstarter og andre ikke bliver forvirret. 


Tror ikke der er så mange der er forvirrede... 22hz (-3db) betyder, at subwooferens -3db punkt er ved 22hz. Ingen har
snakket om at trække noget som helst fra hinanden. Ovenstående er blot den notation som bruges til at angive det.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 20 September 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med
ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz? Og der er vel heller ikke
noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud
ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 


For at skære det ud i pap 22hz (-3db).

(@ascari: Det var da forhåbentligt en joke, ellers har du ikke lært meget med 3000+ indlæg)
Du kan da ikke trække 3 dB fra 22 Hz for at få 19 Hz? At du skrev forkert er jo menneskeligt, og slet ikke det jeg
mener, men dit regnestykke kan jeg ikke se er muligt.


Jeg har ikke lavet det regnestykke du beskriver. Prøv at læs tråden igen. Det er jo menneskeligt at læse forkert.
Du
mener regnestykket er muligt, ellers kan jeg ikke se hvordan det skal være en joke at jeg mener det ikke giver mening. Du
må meget gerne forklare, hvordan det kan lade sig gøre, for jeg aner det ikke. Jeg håber vi kan få styr på begreberne, så
trådstarter og andre ikke bliver forvirret. 


Tror ikke der er så mange der er forvirrede... 22hz (-3db) betyder, at subwooferens -3db punkt er ved 22hz. Ingen har
snakket om at trække noget som helst fra hinanden. Ovenstående er blot den notation som bruges til at angive det.


Jo da, der bliver lavet et regnestykket Citat: "..må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db...."
Og det bliver så senere ændret til at de 22 dB skulle være hertz, og derfor mener jeg ikke det er rigtigt. Sunmusic er imidlertid uenig, og derfor vil jeg gerne se om der er noget jeg har overset/misforstået i regnestykket. Hvis vi alle er enige om at dB ikke kan trækkes fra hertz, jamen så er der ingen grund til at fortsætte med at køre i dét spor.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 726
Sendt: 20 September 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Ah ok.. Giver dig ret i, at Maximilians citat er lidt forvirrende :) My bad.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 20 September 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

@ascari

i mit første indlæg skrev jeg 22db (-3db)

Det var en fejl

Der skulle have stået 22hz (-3db)

at en anden bruger lavede et regnestykke hvor resultatet blev 19db kan jeg ikke gøre noget ved. Efterfølgende gjorde jeg så
opmærksom på min lille fejl og skrev at der skulle have stået 22hz fra starten. Hvis du forvekslede mig med Maximillian så
forstår jeg din undren.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes