Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HDMI kabel. God vs dårlig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2011 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Så forskellen kan altså ligge i, hvor god selve modtageren af HDMI signalet er til at korrigere for eventuelle signalfejl, der er
opstået undervejs hen til denne, som følge af kabelkvaliteten?
Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Kan vi ikke snart få aflivet den underlige "hifi-sandhed" der er opstået, at et digitalt kabel overfører ettaller og nuller, og derfor
enten virker perfekt eller ikke virker overhovedet? Det er så langt fra sandheden som muligt, og det samme gælder cd-
afspilleren som signalet ommer fra, så lad os nu komme videre.

Topic... Køb det billigste kable som giver dig et billede uden støj eller udfald, det kan ligeså godt være det til 69 kr som det
ultraskærmede kabel med guldstik til en tusse, men du skal prøve lidt forskelligt for at være sikker.

Jeg er selv en af dem der ikke tror på at kabler gør den store forskel, hvis nogen overhovedet.

Vil dog gerne opfordre til at man som minimum vælger et afskærmet HDMI kabel. Har selv haft problemer med uskærmede HDMI-kabler som blev løst ved at skifte til skærmet kabel.

Heldigvis koster det ikke mange basseøre at købe skærmet kabel over uskærmet. Jeg vil derfor anbefale at man napper det billigste skærmede HDMI kabel man kan finde.

Andet end det ser jeg absolut ingen grund til at købe ultradyre HDMI kabler (eller nogen anden form for ultradyre kabler) overhovedet... :)

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg taler absolut heller ikke for at man skal købe et dyrt hdmi kabel, hvis et billigere fungerer ligeså godt. Jeg synes bare det
er afsindigt trættende at høre floskler som "det er bare etter og nuller, så det er ligegyldigt når det er digitalt". Det er IKKE
etter og nuller, og det er IKKE ligegyldigt hvilken kvalitet kablet har. Her er en beskrivelse af et internt hun-hdmi stik fra en
producent:

"The MediaGuard™ pinout is matched to the HDMI™ connector’s 0.5mm spacing, enabling straight through routing that
eliminates signal skews and reflections caused by mismatched trace lengths. The internal layout of the MediaGuard™ devices
is designed to minimize inductance as well as capacitance, significantly increasing its self-resonance frequency to beyond 5
GHz. Signal attenuation at 1080p HDTV resolutions (750 Mhz) is less than 0.1 dB, and signal attenuation at the maximum
HDMI™ frequency of 1.65 GHz is less than 1 dB. Very tight intrapair matching of the internal diodes, to within 0.05 pF,
provides very low intrapair skew which is critical for HDMI™ compliance. In contrast, unmatched discrete diode solutions can
vary by as much as 2pF, causing wide variations in signal skew and line impedance which can result in HDMI™ compliance
failure."

Det viser jo meget godt, at selvom man arbejder i et digitalt domæne, så er det absolut ikke ligegyldigt hvordan man
behandler signalet. Selvfølgelig spiller kvaliteten af kabler ind, det er sandt at man ikke får sne på skærmen ved et dårligere
kabel, højst sandsynligt får man en sort skærm, men det er latterligt når f.eks Basta påstår at man bare skal købe det
billigste kabel altid.

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 27 September 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Jeg ved ikke helt hvor du vil hen. Du skriver:

jan_stevns skrev:

Det er vel også helt fint en "chef-forsker" tester kablerne - men i min verden giver det bedre
mening at teste om det dechiffrerede signal er iorden eller ej

Tråden hedder "HDMI kabel. God vs dårlig" og der diskuteres kvalitet af HDMI kabler, ikke den samlede signalvej.

jan_stevns skrev:

Det kan da godt være det ene kabel overfører flere bit's i ubeskadiget tilstand (upåvirket) - men
sålænge fejlretningen kan levere det perfekte bitmønster til dekodning, er det da hamrende ligemeget hvor mange fejl der
kommer som følge af det valgte kabel

Enig, men tråden hedder "HDMI kabel. God vs dårlig". I øvrigt mener jeg, at bastas test viste, at alle kablerne netop
overførte samtlige bits korrekt.

jan_stevns skrev:

Den test jeg så i tossekassen viste jo bare selve kablet, og hvordan det kunne påvirkes -  ikke
signalkæden.

Ja igen.. er det ikke netop trådens emne; selve kablet?

jan_stevns skrev:

I dag retter man ikke fejl i et digitalsignal ved at interpolere , men ved at korrigere.  Derved opnåes
et 100% korrekt signal -  uanset hvad der er sket undervejs.

Sidst jeg klippede mit kabel over kom der altså ikke 100% korrekt signal igennem . Men spøg til side, jeg tror godt jeg
ved hvad det er du prøver at formulere. Så ja, hvis der kommer tilstrækkeligt med paritets bits og tilstrækkeligt tilhørende
data, så kan signalet genskabes 100%.

Kan godt være jeg har misforstået dig, men synes du er lidt off-topic.

Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Jeg taler absolut heller ikke for at man skal købe et dyrt hdmi kabel, hvis et billigere fungerer ligeså
godt. Jeg synes bare det
er afsindigt trættende at høre floskler som "det er bare etter og nuller, så det er ligegyldigt når det er digitalt". Det er IKKE
etter og nuller, og det er IKKE ligegyldigt hvilken kvalitet kablet har. Her er en beskrivelse af et internt hun-hdmi stik fra en
producent:

"The MediaGuard™ pinout is matched to the HDMI™ connector’s 0.5mm spacing, enabling straight through routing that
eliminates signal skews and reflections caused by mismatched trace lengths. The internal layout of the MediaGuard™ devices
is designed to minimize inductance as well as capacitance, significantly increasing its self-resonance frequency to beyond 5
GHz. Signal attenuation at 1080p HDTV resolutions (750 Mhz) is less than 0.1 dB, and signal attenuation at the maximum
HDMI™ frequency of 1.65 GHz is less than 1 dB. Very tight intrapair matching of the internal diodes, to within 0.05 pF,
provides very low intrapair skew which is critical for HDMI™ compliance. In contrast, unmatched discrete diode solutions can
vary by as much as 2pF, causing wide variations in signal skew and line impedance which can result in HDMI™ compliance
failure."

Det viser jo meget godt, at selvom man arbejder i et digitalt domæne, så er det absolut ikke ligegyldigt hvordan man
behandler signalet. Selvfølgelig spiller kvaliteten af kabler ind, det er sandt at man ikke får sne på skærmen ved et dårligere
kabel, højst sandsynligt får man en sort skærm, men det er latterligt når f.eks Basta påstår at man bare skal købe det
billigste kabel altid.

Jeg tror det folk hentyder til, når de skriver "Det er bare etter og nuller" er:
Hvis dataene er kommet igennem og er blevet fortolket af modtageren, som den samme sekvens af 1'er og 0'er, som blev
afsendt, så er det lige meget hvordan de er kommet frem til modtager, det behøves ikke at være igennem et gold plated
VDH kabel.
Der er ikke store, små, tynde, tykke, grønne, gule eller blå 1'er og 0'er i digital elektronik. Der er bare 1'er og 0'er.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 September 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:

Det jeg prøver at fortælle er at det ikke giver meget mening at teste et kabel alene, da et kabel er en del af en signalkæde, og kæden som sådan betyder langt mere i det samlede regnestykke.

Ligeså snart fejlkorrektionen kan rette signalet perfekt op, er det ligemeget hvilket kabel der er foran.

(Så kan man diskutere langhalm på om selve korrektionskredløbet kan have noget at sige - jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne det, da det arbejder i det digitale domæne, altså inden bitstrømmen er omdannet til billede og lyd 

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 September 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Du er jo klar over at kun optiske kabler kan beskrives som "digitale", så du må jo være enig i at der i virkeligheden er tale om et elektrisk signal og ikke "etter og nuller". Hvordan forestiller folk sig at et kabel skulle overføre disse?

Jeg aner ikke hvad folk forestiller sig - men jeg ved nu godt selv hvordan skidtet virker :)

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:

Jeg tror det folk hentyder til, når de skriver "Det er bare etter og nuller" er:
Hvis dataene er kommet igennem og er blevet fortolket af modtageren, som den samme sekvens af 1'er og 0'er, som blev
afsendt, så er det lige meget hvordan de er kommet frem til modtager, det behøves ikke at være igennem et gold plated
VDH kabel.
Der er ikke store, små, tynde, tykke, grønne, gule eller blå 1'er og 0'er i digital elektronik. Der er bare 1'er og 0'er.

Men der er IKKE 1'er og 0'er i kablerne og i en stor del af elektronikken, det er jo hele pointen! Man kan ikke trække en lige
tråd fra en cd/dvd/bluray hen til converteren bestående af uberørte 1'er og 0'er, tværtimod er der masser er muligheder for
signalet at blive degraderet, med et dårligere slut resultat til følge.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det var svensk TV der for et års tid siden fik lavet en lignende test af HDMI-kabler i forskellige prisklasser.

Resultatet var det samme som det Basta refererer: Alle kabler overførte signalerne 100% korrekt.

De testede dog desuden kablernes mekaniske holdbarhed, (så vidt jeg husker ved at bukke dem, og af- og påmontere dem et stort antal gange). Her viste der sig forskelle, da nogle af kablerne efter et vist antal manipulationer, begyndte at svigte i signalet. Der var dog ingen tydelig sammenhæng mellem pris og kvalitet, da et af de dyreste kabler "stod af" meget tidligt i testen.

Konklusionen var derfor at det kan betale sig at kigge på kablernes fysiske udformning hvis man ofte flytter rundt på de apparater der er tilsluttet, eller på selve kablerne. Sidder de bare til uden at man "piller", var alle de testede kabler præcist lige gode.

Men hvis nogen mener deres øjne og ører er bedre end måleudstyr til 7 cifrede beløb - så fred med at de vil betale for deres tro
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Denne artikel afviser at der overhovedet findes kabler der overfører 100% korrekt, og afviser også at det kan have signifikant
betydning i form af ændret farvetone mv. Derimod kan der opstå støj og udfald med helt dårlige kabler, og så er der naturligvis
forskel på standarderne ift. især lange kablers evne til at få 3D signaler igennem

seriøs
HDMI kabel artikel
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 September 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

"It seems that there is at least the potential for some HDMI cables to perform better than others, and that the differences could
be more subtle than a completely scrambled picture. As we understand it, bit errors can conceivably lead to subtle noise-like
interference in the picture. However, there's no technical explanation we can find – or that the cable manufacturers we spoke
to could provide – to justify claims that higher-quality cables deliver consistently better contrast, skin tones and so on."

Så for at gentage mig selv: Prøv forskellige kabler af, dyre som billige, og køb det billigste som giver et (tilfredsstillende)
billede. God artikel i øvrigt, og meget meget mere seriøs end TV2's test.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Denne artikel afviser at der overhovedet findes kabler der overfører 100% korrekt, og afviser også at
det kan have signifikant
betydning i form af ændret farvetone mv. Derimod kan der opstå støj og udfald med helt dårlige kabler, og så er der
naturligvis
forskel på standarderne ift. især lange kablers evne til at få 3D signaler igennem

seriøs
HDMI kabel artikel

Hvorfor er den seriøs??

Det nærmeste man kommer en kilde henvisning eller reference til undersøgelser/teori er til en producent af hdmi kabler.....

Jeg ved ikke hvem der har skrevet artikelen men det er åbenlyst at de ikke ved hvad de snakker om.

"a digital signal should appear as a square wave as the voltage jumps from maximum to nothing to represent digital ones
and zeros. However, limitations of the cable and other components cause the verticals to become sloped, giving an eye-
shaped pattern as seen on the image above. With increasing interference the eye-shaped pattern becomes messier to the
point that the shape is lost completely."

Man lærer allerede forholdsvis tidligt om eye-pattern's på elektro-ingeniør uddannelsen og de kommer IKKE af
begrænsninger i kablet eller "andre komponenter" De er skabt allerede i transmitter delen for at minimere støj og
refleksioner på forbindelsen. Artiklen hævder at de opstår i kablet og andre komponenter på grund af begrænsninger hvilket
er decideret forkert, artiklen påpeger også at de kan være årsag til fejl pga jitter og interferens, hvilket også er direkte
forkert. De minimerer derimod mængden af fejl. Det kan bevises statisktisk, hvis man analyserer stokatiske signaler på
sådan en linje.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Toebs skrev:

Det jeg prøver at fortælle er at det ikke giver meget mening at teste et kabel alene, da et kabel er en del af en signalkæde,
og kæden som sådan betyder langt mere i det samlede regnestykke.

Ligeså snart fejlkorrektionen kan rette signalet perfekt op, er det ligemeget hvilket kabel der er foran.

(Så kan man diskutere langhalm på om selve korrektionskredløbet kan have noget at sige - jeg kan ikke se hvordan det
skulle kunne det, da det arbejder i det digitale domæne, altså inden bitstrømmen er omdannet til billede og lyd 

Jamen helt enig, jeg har aldrig påstået andet .

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Toebs skrev:
Jeg tror det folk hentyder til, når de skriver "Det er bare etter og nuller" er: Hvis dataene
er kommet igennem og er blevet fortolket af modtageren, som den samme sekvens af 1'er og 0'er, som blev afsendt, så er det
lige meget hvordan de er kommet frem til modtager, det behøves ikke at være igennem et gold plated VDH kabel. Der er ikke
store, små, tynde, tykke, grønne, gule eller blå 1'er og 0'er i digital elektronik. Der er bare 1'er og 0'er.
Men der er
IKKE 1'er og 0'er i kablerne og i en stor del af elektronikken, det er jo hele pointen! Man kan ikke trække en lige tråd fra en
cd/dvd/bluray hen til converteren bestående af uberørte 1'er og 0'er, tværtimod er der masser er muligheder for signalet at
blive degraderet, med et dårligere slut resultat til følge.

Hvor køber man "1'ere" og "0'ere", hvordan ser de ud og hvad koster de?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2011 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Det er jo så netop min pointe, men lidt firkantet sagt så er de jo på en cd i form af fordybninger. Så den nærmeste Fona eller
lignende må være svaret, små frikantede kasser med billeder på men det er den blanke skive indeni som bærer musikken.
Priser fra 19,95 og op...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

퀀襖

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:
Denne artikel afviser at der overhovedet findes kabler der overfører 100% korrekt, og afviser også at
det kan have signifikant
betydning i form af ændret farvetone mv. Derimod kan der opstå støj og udfald med helt dårlige kabler, og så er der
naturligvis

seriøs
HDMI kabel artikel

Hvorfor er den seriøs??

Det nærmeste man kommer en kilde henvisning eller reference til undersøgelser/teori er til en producent af hdmi kabler.....

Jeg ved ikke hvem der har skrevet artikelen men det er åbenlyst at de ikke ved hvad de snakker om.

"a digital signal should appear as a square wave as the voltage jumps from maximum to nothing to represent digital ones
and zeros. However, limitations of the cable and other components cause the verticals to become sloped, giving an eye-
shaped pattern as seen on the image above. With increasing interference the eye-shaped pattern becomes messier to the
point that the shape is lost completely."

Man lærer allerede forholdsvis tidligt om eye-pattern's på elektro-ingeniør uddannelsen og de kommer IKKE af
begrænsninger i kablet eller "andre komponenter" De er skabt allerede i transmitter delen for at minimere støj og
refleksioner på forbindelsen. Artiklen hævder at de opstår i kablet og andre komponenter på grund af begrænsninger hvilket
er decideret forkert, artiklen påpeger også at de kan være årsag til fejl pga jitter og interferens, hvilket også er direkte
forkert. De minimerer derimod mængden af fejl. Det kan bevises statisktisk, hvis man analyserer stokatiske signaler på
sådan en linje.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er der to industri standard tests for HDMI kabler. En for bit fejl "BER" og en for eye pattern (betyder jo ikke at fejlen opstår i kablet, men at kablet i mere eller mindre grad kan påvirke aye patterne negativt over lange afstande)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 September 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Je ghar selv haft problemer med et par HDMI-kabler, og kører nu med en blanding af Argon og Supra.. På længder under 2 meter er billigt typisk godt nok til alt. Men på 10m+ giver det andre problemer - så kan man opleve der ikke er hul igennem.

Jeg havde problemet med et lakrids-blilligt kabel allerede på 2 meter, hvor et lidt dyrere argon-kabel gav uhl igennem. Har hørt en del som ved træk over 10 meter skal have findre i et dyrere kabel - simpelthen for at få hul igennem.

Og det bliver sikkert værre med 3d-signalerne, som kræver endnu mere båndbredde end 1080p.

Så - korte afstande klares typisk af de fleste kabler.
Hvorfor er der ikke lavet tests med 10-15 meter kabler? Mange billig-producenter laver slet ikke så lange kabler - da de ikke virker ud over 8-12 meter.

(Ihvertfald forholdt det sig sådan sidst jeg skulle have kabel over 10 meter. - Måske er Kina kommet efter det - så billige kabler på 12 eller 15 meter nu kan sende 3D-1080p fejlfrit..
Hvis det er tilfældet, så giv lige et "Heads up" - så ved jeg hvad jeg skal kigge efter næste gang 

Mvh. Offcourse - har 6 hdmi-kabler i brug pt.

(mærkevare på 12 meter, billig-mærkevare 5x1-2 meter)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har i kort tid brugt et 10 meter til 69 kr. en adapter + 2 meter (billigt) - dvs. 12 meter i alt.alle fra Harald Nyborg. Det virkede fint til 1080i, men har ikke testet bedre kvalitet end dette.

Kablet havde samtidig 5 skarpe knæk på sin vej fra kilde til TV.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes