Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 05:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skal jeg anskaffe noget underlag? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 September 2011 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne løsning?

Kork -> fliser -> SD feet -> Højttaler/subwoofer

For SD feet er noget billigere end spikes. 8 for 249,-

Så kan nemlig også starte med SD feet og hvis jeg er tilfreds behøver jeg ikke også købe fliser.

Lyder det fornuftigt?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 30 September 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Nogen der ved hvor man kan købe spikes billigt? Kan ikke finde spikesene til mine fronter.

Elektroniklavpris.dk eller Ebay.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 September 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok personligt fraråde spikes - ja, de giver den bedste kontakt til gulvet, men når du siger du har et ældgammelt
trægulv, så overfører gulvet typisk meget store mængder vibrationer. Man kan sammenligne det med gulvet på en flytbar
scene, hvor gulvet let kommer til at gynge med, ud over upræcis bas, så taber man også store mængder energi ned i gulvet
og får en masse forvrængning tilbage - alt sammen grundet sekundær resons. Målet er så at afkoble bassen bedst muligt,
professionelle bruger afkoblingsprodukter (ligesom SD-feet forsøger at gøre) der kan understøtte deres monitorer - et sådant
produkt er Auralex Subdude - i bund og grund et meget simpelt produkt, med en tæppebelagt plade sat oven på 2 forskellige
typer acoustics skum - der gør at vibrationerne fra subben ikke overføres til gulvet (en sådan effekt vil spikes på ingen måde
have - og en flise er ikke nok til at stabilisere et gammelt trægulv, hvis det er et gammelt plankegulv). Subdude er et
hjemmeudgave af fx auralex Gramma der er lavet til at afkoble monitorer på scener.

Spikes er ofte en god løsning, men ikke altid.

Læs eksempelvis tråden http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=644330 der udelukkende handler om det
ovenstående produktforslag
eller se anmeldelsen - http://www.audioholics.com/reviews/acoustics/auralex-subdude -hd-video

Jeg tror selv man kan lave et produkt med nogenlunde samme effekt, hvis man vil, men det er ikke det dyreste og kan
købes gennem fx Thomann

Den gjorde en kæmpe forskel under min svs-subwoofer på et gammelt gyngende planketrægulv.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Tror jeg vil prøve at pille spikesene af min sub så... og så ender det nok enten med kork -> fliser -> SD feet, eller bare SD
feet.

Som sagt tror jeg at jeg starter med SD feet og hvis jeg tror jeg kan forbedre det yderligere efter det så prøver jeg nok med
kork og fliser.

Rigtig mange tak for hjælpen.

Så er beslutningen taget efter mange og gode overvejelser.

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2011 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Meld gerne tilbage, når du har fået afprøvet det 
Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Så er fliserne købt...

2 stk. 30 cm. x 30 cm. x 5 cm. (BxDxH) - Sort, kan dog ikke ses så godt. Til fronterne.

1 stk. 50 cm. x 50 cm. x 5 cm. (BxDxH) - Grå. Til Subben (Dali Concept Sub 12 med spikes)

Størrelses forskel

Til den nette sum af 41 kr. i Bauhaus. Ville også have købt kork, men de havde det kun i ruller til 250 kr. for 10 kvm.,
hvilket var lige i overkanten... både prisen og mængden.

Så kom jeg i tanke om jeg har nogle bordskånere til glas, som jeg ikke bruger... Dem kan jeg da bare skære op i
ottendedele og bruge til fronterne og bruge 4 hele til subben.

Og i morgen bliver 8 stk. af disse købt til fronter. 98 kr.

Ved godt der blev sagt at jeg ville købe SD feet osv. og at det skulle være en bedre løsning end spikes, men nu er det her
klart det billigste og så er det spikes på fliser.

Og så får jeg forhåbentlig tid i morgen til at lege noget mere med det... og evt. med at skifte placering på subben. Kunne
godt være den skulle gemmes i hjørnet mellem sofaene så flisen ikke er synlig.... den er trods alt ½ m. x ½ m.

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Kom til at se at jeg også har en masse filt-gøgl, sådan noget til at putte under bordben/sofafødder/stolben for ikke at ridse
gulvet.... kan jeg bruge det til fronterne i stedet for kork?

Jeg tænker bare at det måske bliver for småt at skære sådan en bordskåner ud i ottendedele.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hva med at tage ned til tæppehandleren og købe et lille stykke rest gulvtæppe. Det vil fint kunne bruges.

Eller gå ned til en smed, og købe noget industri gummi pakning. Det koster ikke alverdens og virker super godt, så glider din flise heller ikke.

Hvis du kender en klejnsmed, er der jo mulighed for at du kan købe, det ved ham og få det lidt billgere.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lige så godt at bruge det der filt-gøgl eller kork? Jeg er 100% sikker på intet glider noget steder... fliserne vejer
rigeligt i sig selv og med højttaler oven på, ja....

Jeg tænker mere på lyden... vil det gøre en forskel om det er filt, kork, tæppe?

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=200993

Nu vil jeg ikke lege politimand, men på den anden side, så jo.

Forum er ikke stedet for promovering af egne salgsannoncer....

Bare en reminder.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
Er det ikke lige så godt at bruge det der filt-gøgl eller kork? Jeg er 100% sikker på intet glider noget steder... fliserne vejer
rigeligt i sig selv og med højttaler oven på, ja....

Jeg tænker mere på lyden... vil det gøre en forskel om det er filt, kork, tæppe?
Nej, egentligt ikke. Vælg det du bedst kan holde ud at ligge på til dagligt.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for det, så forsøg evt. med nogle stykker "hårdt skum" som man normalt pakker højttalere ind i - det
fungerer angiveligt rigtig godt til afkobling - kunne være det kunne bringe noget godt til underlaget - evt. i stedet for kork. (og
forsøg også bare at lægge det direkte under subben - uden andet):-)
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Her er hvad jeg gjorde.... og må sige det resulterede i både bedre lyd og ganske udmærket udseende.

Det her kom under fliserne til fronterne.

Det her kom under flisen til subben.

Og her er så det færdige resultat...

Fra sofaen...

Fra siden, ved døren...

Fronterne.

Lidt plads i siderne, men ikke så "grimt" som jeg havde forestillet mig det.

Passende afstand fra gulvet. Og filt-dimser under fronterne... købte spikes, men de passede ikke i gevindet.

Passende afstand fra bagvæggen.

Subben.

Igen passende afstand til gulvet og medfølgende spikes under subben. Har givet subben en bittesmule vinkel så den peger
op ad. Det er så lidt at det ikke kan ses. Ved ikke om det har nogen betydning, men det lyder godt.

Subben og venstre front... sammenligning. Der er forskel på flisernes farve og størrelse, men igen... ikke så "grimt" som jeg
havde forestillet mig det.

Og hvordan er lyden så... ja, bassen er blevet mere ren, harmonisk, hvis man kan sige det sådan. Den er også blevet meget
strammere. Det lyder ikke som om man hamre (med håndfladerne) på en kæmpe rude mere, som det gjorde før, lyden er
ikke rungende. Bas fra basguitar er dejlig blødt, varmt, fyldigt og afrundet, som sagt uden at være rungende. Bassen fra
trommer er fast og fyldig, men med bløde "kanter".

Hvad der dog overrasker mig er at mellemtoner og diskanter er markant forbedret. Jeg hører detaljer jeg ikke hørte før og
det er som om (specielt med mellemtoner) der er mere lyd, altså ikke højere, men mere tydelig og markant. Jeg tror dog
det har lige så meget at gøre med at højttalerne har fået 5 cm. mere i højden og dermed er enhederne kommet i en bedre
position i forhold til ørene. Måske også fordi højttalerne har fået mere luft bagved dem. Det er som om diskanter,
mellemtoner og bas harmonere bedre nu... ingen rungende og overdøvende bas, og mellemtonerne er tydeligere og
markante.

Jeg havde ikke andet at lege med, så jeg valgte ikke at prøve med filt/kork uden fliser... tænkte at resultatet højest
sandsynligt ville blive ringere, måske det samme. Subben blev ikke flyttet da jeg pøvede at skifte phasen (igen igen) og
denne gang fik jeg det ønskede resultat, havde ellers købt et kabel. Tror phaseskiftet virker fordi at enhederne i fronterne og
subben flugter. Men....

DEJLIGT!

TAK TIL ALLE FOR HJÆLPEN!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes