Her er hvad jeg gjorde.... og må sige det resulterede i både bedre lyd og ganske udmærket udseende.
Det her kom under fliserne til fronterne.
Det her kom under flisen til subben.
Og her er så det færdige resultat...
Fra sofaen...
Fra siden, ved døren...
Fronterne.
Lidt plads i siderne, men ikke så "grimt" som jeg havde forestillet mig det.
Passende afstand fra gulvet. Og filt-dimser under fronterne... købte spikes, men de passede ikke i gevindet.
Passende afstand fra bagvæggen.
Subben.
Igen passende afstand til gulvet og medfølgende spikes under subben. Har givet subben en bittesmule vinkel så den peger
op ad. Det er så lidt at det ikke kan ses. Ved ikke om det har nogen betydning, men det lyder godt.
Subben og venstre front... sammenligning. Der er forskel på flisernes farve og størrelse, men igen... ikke så "grimt" som jeg
havde forestillet mig det.
Og hvordan er lyden så... ja, bassen er blevet mere ren, harmonisk, hvis man kan sige det sådan. Den er også blevet meget
strammere. Det lyder ikke som om man hamre (med håndfladerne) på en kæmpe rude mere, som det gjorde før, lyden er
ikke rungende. Bas fra basguitar er dejlig blødt, varmt, fyldigt og afrundet, som sagt uden at være rungende. Bassen fra
trommer er fast og fyldig, men med bløde "kanter".
Hvad der dog overrasker mig er at mellemtoner og diskanter er markant forbedret. Jeg hører detaljer jeg ikke hørte før og
det er som om (specielt med mellemtoner) der er mere lyd, altså ikke højere, men mere tydelig og markant. Jeg tror dog
det har lige så meget at gøre med at højttalerne har fået 5 cm. mere i højden og dermed er enhederne kommet i en bedre
position i forhold til ørene. Måske også fordi højttalerne har fået mere luft bagved dem. Det er som om diskanter,
mellemtoner og bas harmonere bedre nu... ingen rungende og overdøvende bas, og mellemtonerne er tydeligere og
markante.
Jeg havde ikke andet at lege med, så jeg valgte ikke at prøve med filt/kork uden fliser... tænkte at resultatet højest
sandsynligt ville blive ringere, måske det samme. Subben blev ikke flyttet da jeg pøvede at skifte phasen (igen igen) og
denne gang fik jeg det ønskede resultat, havde ellers købt et kabel. Tror phaseskiftet virker fordi at enhederne i fronterne og
subben flugter. Men....
DEJLIGT!
TAK TIL ALLE FOR HJÆLPEN!!!