| Forfatter |
|
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har købt en sådan en fyr her:
Hvordan laver man bedst hullerne til enhederne?
Fræser man først undersænkningen ud, og derefter justerer diameteren lidt ind, og fræser lidt efter lidt, indtil man er helt
igennem?
Eller fræser man bare undersænkningen, og derefter bruger en stiksav til at lave hullet med?
Hilsen en nybegynder
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
var jeg dig vil jeg laver et ordenligt kabinet fra starten .. det er ikke meget dyre end det billige .. men tager dog lidt mere tid at lavet ,. men det vil jeg klart vælge ... du skal vel lytte til den i mange timer ..
jeg vil klart anbefal et kabinet hvor du har sand kammer i ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Hej
Jeg har købt en sådan en fyr her:
Hvordan laver man bedst hullerne til enhederne?
Fræser man først undersænkningen ud, og derefter justerer diameteren lidt ind, og fræser lidt efter lidt, indtil man er helt
igennem?
Eller fræser man bare undersænkningen, og derefter bruger en stiksav til at lave hullet med?
Hilsen en nybegynder  |
|
|
du fræser udskræringen i den yder og lidt længere ind end inderdiameteren.
Der efter fræser du inder diameteren - så får du det til at passe - jeg plejer at sætte en lille plade på bagsiden, sådan at mit
center ikke forsvinder når jeg er igennem den plade jeg skal fræse i.
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej
var jeg dig vil jeg laver et ordenligt kabinet fra starten .. det er ikke meget dyre end det billige .. men tager dog lidt mere tid at lavet ,. men det vil jeg klart vælge ... du skal vel lytte til den i mange timer ..
jeg vil klart anbefal et kabinet hvor du har sand kammer i ..
|
|
|
Med en risiko for at lyde lidt spids, så må du meget gerne fortælle mere om emnet, hvis du har erfaring herom.
Jeg har jo foreslået en sandwich kombi af forskellige materialer, hvad har du evt af mening om det?
Mvh thor __________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er at sand giver en "tung" langsom og træg, men stabil gengivelse. Det er som om at sandet æder noget energi, men det giver en rolig gengivelse med solidt fundament.
Kabinettet er en stor del af højttaleren på lige fod med delefilter og enheder, det hele skal afstemmes til hinanden!!!! Prøv bare at tag en vellydende færdig købt højttaler og så "forbedre" den f eks med ekstra afstivninger, det går ofte galt, der skal i langt de fleste tilfælde justeres på delefilteret også, hvis man altså vil beholde homogeniteten...
Men brug så mange kræfter du orker på kabinettet det er jo "basen" i højttaleren, og de spiller ikke bedre end kabinettet tillader.
En sandwich konstruktion kan jeg godt forstille mig ville være godt, lidt det samme bruger jeg i elektronikkens verden når jeg bygger forstærkere. Man skal lade være med at benytte de samme komponenter for meget, fordi så vil deres "fingeraftryk" (fejl) skinne igennem. En blanding af gode komponenter giver ofte den bedste gengivelse, brug ikke kun blackgate lytter, og den samme type metalfilms modstand hele vejen igennem (selvfølgelig medmindre de bidrager med lige nøjagtig den klang du ønsker at frembringe).
Mvh Allan
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
det jeg snakkede om med kabinettet .. for mig må det på ingen måde give lyd fra sig .. har bygget en del sub´s hvor jeg først har bygget et inder kabinet .. som passer til enhedens data .. der efter bygget et kabinet lidt større så den første kabinet kan være inden i med 24 mm luft på alle sider.
i begge kabinetter er ud skæringen til enheden lavet i center .. og lavet en ringe som har enheden yder mål samt indre mål og kun brugt den ring til at holder kabinettet sammen.
og fyldet de 24 mm op med sand.. men fyld den først op der hvor du vil have den til at stå .. for vægten bliver høj
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |