Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 03:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fremstilling af ht kabinet i mdf mm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt en sådan en fyr her:

Hvordan laver man bedst hullerne til enhederne?

Fræser man først undersænkningen ud, og derefter justerer diameteren lidt ind, og fræser lidt efter lidt, indtil man er helt
igennem?

Eller fræser man bare undersænkningen, og derefter bruger en stiksav til at lave hullet med?

Hilsen en nybegynder
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

hej

var jeg dig vil jeg laver et ordenligt kabinet fra starten .. det er ikke meget dyre end det billige .. men tager dog lidt mere tid at lavet ,. men det vil jeg klart vælge ... du skal vel lytte til den i mange timer ..

jeg vil klart anbefal et kabinet hvor du har sand kammer i  ..

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
Hej

Fræser man først undersænkningen ud, og derefter justerer diameteren lidt ind, og fræser lidt efter lidt, indtil man er helt
igennem?

Eller fræser man bare undersænkningen, og derefter bruger en stiksav til at lave hullet med?

Hilsen en nybegynder

du fræser udskræringen i den yder og lidt længere ind end inderdiameteren.

Der efter fræser du inder diameteren - så får du det til at passe - jeg plejer at sætte en lille plade på bagsiden, sådan at mit
center ikke forsvinder når jeg er igennem den plade jeg skal fræse i.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej

var jeg dig vil jeg laver et ordenligt kabinet fra starten .. det er ikke meget dyre end det billige .. men tager dog lidt mere tid at lavet ,. men det vil jeg klart vælge ... du skal vel lytte til den i mange timer ..

jeg vil klart anbefal et kabinet hvor du har sand kammer i  ..

Med en risiko for at lyde lidt spids, så må du meget gerne fortælle mere om emnet, hvis du har erfaring herom.

Jeg har jo foreslået en sandwich kombi af forskellige materialer, hvad har du evt af mening om det?

Mvh thor

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
hm_dk skrev:
Hej

igennem?

Hilsen en nybegynder

du fræser udskræringen i den yder og lidt længere ind end inderdiameteren.

Der efter fræser du inder diameteren - så får du det til at passe - jeg plejer at sætte en lille plade på bagsiden, sådan at mit
center ikke forsvinder når jeg er igennem den plade jeg skal fræse i.

Tak for tippet
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at sand giver en "tung" langsom og træg, men stabil gengivelse. Det er som om at sandet æder noget energi, men det giver en rolig gengivelse med solidt fundament. 

Kabinettet er en stor del af højttaleren på lige fod med delefilter og enheder, det hele skal afstemmes til hinanden!!!! Prøv bare at tag en vellydende færdig købt højttaler og så "forbedre" den f eks med ekstra afstivninger, det går ofte galt, der skal i langt de fleste tilfælde justeres på delefilteret også, hvis man altså vil beholde homogeniteten... 

Men brug så mange kræfter du orker på kabinettet det er jo "basen" i højttaleren, og de spiller ikke bedre end kabinettet tillader.

En sandwich konstruktion kan jeg godt forstille mig ville være godt, lidt det samme bruger jeg i elektronikkens verden når jeg bygger forstærkere. Man skal lade være med at benytte de samme komponenter for meget, fordi så vil deres "fingeraftryk" (fejl) skinne igennem. En blanding af gode komponenter giver ofte den bedste gengivelse, brug ikke kun blackgate lytter, og den samme type metalfilms modstand hele vejen igennem (selvfølgelig medmindre de bidrager med lige nøjagtig den klang du ønsker at frembringe). 

Mvh Allan 

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

hej

det jeg snakkede om med kabinettet .. for  mig må det på ingen måde give lyd fra sig .. har bygget en del sub´s   hvor jeg først har bygget et inder kabinet .. som passer til enhedens data .. der efter bygget et kabinet lidt større så den første kabinet kan være inden i med 24 mm luft på alle sider. 

i begge kabinetter er ud skæringen til enheden lavet i center ..  og lavet en ringe som har enheden yder mål samt indre mål og kun brugt den ring til at holder kabinettet sammen.

og fyldet de 24 mm op med sand.. men fyld den først op der hvor du vil have den til at stå .. for vægten bliver høj

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes