Emne: PC afspilning? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
|
Til Stemer.
Hvad er dog det her for noget.
Først ignorerer du at der findes noget der hedder jitter.
Så opfinder du en buffer der fjerner jitter i en asynkron usb forbindelse.
Så påstår du at en asynkron usb forbindelse fjerner al jitter. Så lyden er helt ren.
Hvad skal det dog ende med.
|
|
|
Og du kan vist ikke læse . Stemer skriver uafhængig af jitter - dvs. der er jitter men det har ingen betydning for bit-perfect afspilning pga. asynchron overførsel med buffer. Der er ikke så meget hokus pokus med et perfekt digitalt signalg, det kan nemlig testes .
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Til Stemer.
Hvad er dog det her for noget.
Først ignorerer du at der findes noget der hedder jitter. |
|
|
Nej, jeg ignorerer ikke at der er noget der hedder jitter, men siger jo at netop i en asynkron dac (som du selv bringer på bane) netop er irrelevant,
da det netop er ideen med en asynkron, da den har sin egen clock. Selvfølgelig har den jitter selv, men denne er uafhængig af om der streames
direkte fra et cd-drev eller spilles fra en lydfil.
Mellemtone skrev:
Så opfinder du en buffer der fjerner jitter i en asynkron usb forbindelse. |
|
|
Det er ikke mig, der har opfundet den - det har dem der bygger dac'en, som du selv bringer på bane. Den bliver da nødt til at have en buffer, hvis
den skal køre asynkront.
Mellemtone skrev:
Så påstår du at en asynkron usb forbindelse fjerner al jitter. Så lyden er helt ren. |
|
|
Den fjerner al indkommende jitter, ja, men tilføjer sin egen (som ikke er afhængigaf om USB-kablet er tykt eller tyndt, dyrt eller billigt.
Kan vi ikke få svar på hvad du forstår ved/mener med "asynkron dac"? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører en mega forskel på et musiknummer spillet direkte fra laptoppens cd-drev kontra fra en rippet fil.
Jeg hører en stor forskel ved skift af usb-kabel til et audio optimeret et af slagsen.
Jeg hører en lille forskel ved skift til et billigere toslink kabel.
Jeg hører en lille forskel, ved at sende playerens lyd direkte til den rigtige lyddriver.
Jeg kan ikke læse!
Jeg må være syg, enten skizofren, indbildte lyde og ord, eller døv-blind.
Så valget må være, om jeg skal tro på mig selv, og min vikelighed, eller jeg skal lade mig indlægge.
Jeg må holde en pause i dette forum, for at komme til hægterne, før jeg også tror jorden er flad.
Om en uge kan jeg jo teste mit anlæg igen, og hvis jeg stadig hører indbildte lyde, må jeg lade mig indlægge.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry Stemer.
Ret skal være ret. Efter at have undersøgt det nærmere på nettet. Har du ret i, at der efter bogen er en buffer i en asynkron usb forbindelse. Underligt at jeg forestiller mig en lydforbedring ved en sådan, og så er den der i virkeligheden. Måske er den der ikke i min opstilling, eller den ikke virker, som jeg forestillede mig. Som sagt, må jeg have tid til at finde ud af, om jeg er syg eller rask. Så nu går turen til ørelæge, øjenlæge og psykiater, håber der ikke er for lang ventetid.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er i allerhøjeste grad normalt at bilde sig ind man hører forskel - selv store, tydelige forskelle, som mange vil karakterisere som "dag og nat"-
forskelle. Sådan er det bare - intet mystisk i det. Der er bare ikke meget respekt for dette fænomen i hifi-kredse for det meste.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Stemer.
Du har større teknisk viden om disse emner end mig, og som sådan må jeg respekterer din mening, selv om jeg slet ikke er enig.
Din mening om hvad jeg hører er ønsketænkning, passer ikke med virkeligheden, det første jeg gjorde, da jeg ændrede min opsætning, var at forbinde en computer med optisk udgang, som jeg havde, direkte med Lyngdorfen, jeg ønskede og forventede lyd svarende til min cd-afspiller. Lyden var god, og mange ville have været ovenud tilfredse, men renheden var en klasse under cd-afspilleren. Jeg havde ønsket det anderledes, men mine ører sagde noget andet, og dem tror jeg mere på end dig.
Et andet eksempel er usb kablet fra Wirewold. Jeg hører klart bedre lyd. Store HiFi magaziner hører klart bedre lyd i deres tests. Så vi tror ganske enkelt ikke på dig. Men vi respekterer din ret til at mene noget andet.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Det er i allerhøjeste grad normalt at bilde sig ind man hører forskel - selv store, tydelige forskelle, som mange vil karakterisere som "dag og nat"-
forskelle. Sådan er det bare - intet mystisk i det. Der er bare ikke meget respekt for dette fænomen i hifi-kredse for det meste. |
|
|
Mellemtone skrev:
| , men mine ører sagde noget andet, og dem tror jeg mere på end dig. |
|
|
En gang til:
Stemer skrev:
| Der er bare ikke meget respekt for dette fænomen i hifi-kredse for det meste. |
|
|
Mellemtone skrev:
| , men mine ører sagde noget andet, og dem tror jeg mere på end dig. |
|
|
Tak fordi du eksemplificerer min pointe nydeligt  Man kan netop ikke sige "jamen, jeg hører altså en forskel". I så fald: Bevis det. Dette gøres ved blindtest, hvor man ved gentagne tests kan konkludere uden at blive snydt af sine egne ører, men hvor ren statistik kan uomtvisteligt bevise at man kan høre forskel, hvis dette er tilfældet. Enhver professionel lydtekniker kender til placeboeffekten og dens magt. Selv kæmpe store EQ-justeringer (altså LANGT LANGT større ændringer, end vi snakker om med udskiftning af kabler, DAC's o.lign) kan man foretage sig, og synes at det var lige det der skulle til, blot for at opdage, at EQ'en slet ikke var slået til, og man altså intet har udrettet. Og en evt. indbildt ændring i lyden behøver ikke være i tråd med hvad man havde forestillet sig, eller håbet på. Det kan falde ud på mange forskellige måder. Hvis man f.eks. lige indenfor det første sekunds lyd eller to synes (bevidst eller ubevidst), at man hører et eller andet, kan hjernen begynde at undersøge, om det kan være rigtigt, det man synes man hørte. Og før man ved af det (bogstavelig talt), er man på jagt efter at bekræfte en antagelse, man ikke engang er klar over man har gjort. Hvis du er oprigtigt interesseret i, om disse ting er ægte eller noget du bilder dig ind (noget som de fleste herinde i min erfaring ikke er), er det jo nemt at teste for sig selv, hvis man har én til at hjælpe sig. Få den anden person til at skifte kabel for dig, bag et forhæng, efter plat-og-krone eller noget, og notér hver især for hver lytning. Gentag 20 gange eller noget, og se om der er nogen som helst sammenhæng mellem hvad I hver især har noteret. (og dine noter som test person skal altså ikke være "detaljeret, velopløst bl.a. bl.a." men istedet "A, B, B, B, A, A, B, A, A, B, A, A, B....."). Igen: dette er hvad man bør gøre, hvis man oprigtigt ønsker at vide, om man reelt kan høre forskel. Den eneste metode der dur.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok to store fraktioner herinde. Dem som skifter kondensatorer hver anden weekened, og dem som bare lytter musik. Den første gruppe er mest aktiv, og den anden gruppe har en gang tilhørt den første gruppe, men har nu fundet ud af at forskellen om nogen er uden betydning, og har nu belsuttet sig for at nyde musikken (og en cognac eller whisky).
Så er der også dem der bygger selv, men de er uden for kategori, for hvordan skal man kunne være objektiv ift. noget man selv har lavet om aftenen i kælderen, eller garagen. .
Der har dog været en sjov tråd omkring fase. Her viste mange undersøgelse at man ikke kunne høre selv kraftige fasedrej, hvor Boman med sit faselineære "accurate" system mente noget andet. Det viste sig at han faktisk kunne høre forskel hver gang, men at det ikke altid var den faselinære version han foretrak. Ingen andre (eller meget få) har faselineære systemer, så derfor er værktøjet jo vidt forskelligt, og det skal man også have med når konklusionen drages.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Stemer
Der er nogen mennesker der tror at alle er ligesom dem selv.
Nogle mandlige homoseksuelle tror at alle mænd inderst inde er lige som dem selv.
Nogle pædofile tror at børn elsker dem.
Nogle mennesker ønsker at være vinkendere fordi det giver status, de kan afsløres i blindtests.
Nogle kan den kunst at smage vin, og vil bestå alle tests.
Nogle mener de har gyldne ører, men kan afsløres i blindtests, de kan i virkeligheden ikke høre forskel på et bilka-anlæg, og et high-end anlæg.
Nogle har ører i 24 karat
Nogle ved godt de ikke har gyldne ører, og tror alle andre heller ikke har det. De finder alle mulige teoretiske begrundelser for at de har ret.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|