Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Male på MDF DIY? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

hm.

Som jeg kan se ud fra billedet, ser det ud som om at du har brugt en babyrulle, der er beregnet til loft/vægge og derfor får du denne struktur. kan du ikke lige skrive hvad det er for en rulle du bruger. Du må ihvertilfælde ikke bruge en skum rulle, da den ikke er beregnet til alkyd.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Ps.

Har tidligere fortalt dig at du skal fortynde malingen med terpentin, og hvad for en rulle du skal bruge. Læs evt. din tråd igen.  

carsten

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

hm.

Som jeg kan se ud fra billedet, ser det ud som om at du har brugt en babyrulle, der er beregnet til loft/vægge og derfor får
du denne struktur. kan du ikke lige skrive hvad det er for en rulle du bruger. Du må ihvertilfælde ikke bruge en skum rulle, da
den ikke er beregnet til alkyd.

carsten

Hej

Jeg har brugt en Flügger Fine Rapid ***** "fine surface" - den fungerede glimrede til grunderen

Har ligeledes forsøgt mig med en skumrulle, der hedder Flügger Fin Skum "fine surface" - der står den ikke er egnet til
vandbaseret maling, hvilket får mig til at tro, at den er god til oliemaling?
Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ps.

Har tidligere fortalt dig at du skal fortynde malingen med terpentin, og hvad for en rulle du skal bruge. Læs evt. din tråd
igen.  

carsten

Ja det er korrekt, men nogen siger det ene og nogen det andet. Der står på bøtten den ikke skal fortyndes, og Flügger damen
frarådede mig det også.

Jeg siger ikke at du er forkert på den, men blot at jeg er lidt forvirret, og prøver at undgå at gøre noget forkert

Hvad er en "glatrulle" helt precis - er min Flügger Fine Rapid en såkaldt "glatrulle"?

DYILars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

hm_dk skrev:
Tak for de opmuntrende ord DYILars

Jeg fuldfører 1. gang i morgen, og venter et par dage med at slibe - her kommer min ikke eksisterende tålmodighed vidst på
overarbejde.

Hvad mener du med, at sandpapir ikke bare er sandpapir?

Jeg har ikke selv forstand på sandpapir, men har bare konstateret at der er noget, der ikke duer til lakerede emner, men som sagtens kan bruges på træ... Således går jeg ud fra at der er noget sandpapir, der er bedre til lakerede emner end andet. Men hvis du har købt det hele af den samme Flügger-dame, bør det naturligvis kunne bruges det du har fået med hjem. Men jeg ville være lidt forsigtig til jeg ser hvordan det går; hvis det begynder at pakke, kan det nogengange give ridser i overfladen. Så kig jævnligt på sandpapiret til at begynde med, indtil du er sikker på at det virker. Ja og ikke mindst overfladen selvfølgelig!!!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ok, men så orker jeg bare ikke mere konsulent rådgiving, hvis du ikke gider at høre efter. Herefter må Allan tage over.

Jeg vil nu starte den fedeste Blu-ray koncert med Jeff Beck og nyde mit HIFI.

God aften.

carsten

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Ps.

Og så må du selv om, at du stoler mere på en farvehandler, end en maler med + 40 års erfaring.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ok, men så orker jeg bare ikke mere konsulent rådgiving, hvis du ikke gider at høre efter. Herefter må
Allan tage over.

Jeg vil nu starte den fedeste Blu-ray koncert med Jeff Beck og nyde mit HIFI.

God aften.

carsten

Nu må du ikke misforstå mig - jeg værdsætter din rådgivning

Når man er dum og uerfaren som mig, så er ikke nemt, når man for så mange forskellige inputs.

Jeg vil prøve at fortynde, som du forslår.

Men er min rulle god nok, og hvis ikke, hvilket skal jeg købe?

Her er de 2 forskellige ruller jeg har:

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ser Jeff Beck- Rock'n roll party, men de to kan du ikke bruge til noget.

carsten

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

-Selv eksperter kan opføre sig så ringe, at man hellere er deres bistand foruden...

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Hej hm_dk

Jeg plejer at bruge en rulle, der hedder Spekter super glat Original. Den er lysrød. Den fås vist nok hos Flugger, men også hos Dyrup og Becker & Jørgensen. Den er god både til olie og acryl. Den du har brugt, virker ikke korthåret nok, bortset fra skumrullen forstås.  Godt slibepapir er den tynde og lidt bløde grå type. Den gule type er lidt for stiv i det.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

@Cars10
Mine forældre er arkitekter. De har mødt adskillige malere, (og tømrere, murere ingeniøere osv.) som ikke kan deres fag ordentligt. Jeg siger ikke at det samme gælder dig - bare at jeg synes det er meget fornuftigt at spørge ekspedienten og ikke mindst at læse på bøtten.

Desuden synes jeg du skal huske på at dette er guide som kan bruges af andre, (mig selv inklusive når jeg når så langt med mit projekt) så derfor håber jeg at tråden kan blive bragt til en fagligt god ende.
Men det er selvfølgelig ikke dit personlige ansvar, du har hjulpet længe og det var flot gjort.

@hm_dk
Flotte højtalere, det skal nok ende godt. Ikke mindst pga. din ihærdige søgen efter den bedste løsning.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Efter nærmere selvsyn, min jeg nok indrømme, at appelsinhuden også har været tilstede før jeg gav Alflex 90. Jeg har sikkert
ikke slebet nok, eller måske fordi jeg har brugt en for grov rulle.

Jeg har derfor slebet dem _helt_ glatte, og fjernet Alflex 90'en med en korn 80.

Nu har de lige fået en gang mellemstryger igen, med en Spekter Super Glat rulle. Appelsinhuden kommer tilbage med det
samme igen - er det normalt?

Flügger damen har ringet tilbage, og vi har aftalt at jeg prøver med 2x Alflex og hvis ikke det lykkedes, skal jeg bare komme
med malingen, så de kan undersøge det nærmere.

Her et billede, hvor de lige er mellemstrøget - som man kan se, dækker malingen ikke 100%, da jeg har slebet ret intenst. Er
det nødvendigt at mellemstryge igen, så det dækker 100%? Jeg har nemlig ikke mere at mellemstrygeren...

Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

For mig at se fylder du ikke maling nok på - der skal alligevel en del på før det flyder sammen
Uanset så kan du ikke arbejde videre på den overflade du har nu.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Cannonballs skrev:
For mig at se fylder du ikke maling nok på - der skal alligevel en del på før det flyder sammen
Uanset så kan du ikke arbejde videre på den overflade du har nu.

Hvis jeg kører mere på, så løber den og der kommer gardineffekt...

Flügger damen siger, at det er ligemeget at den ikke dækker 100%, når man giver Alflex 90, så prøver at give den et par
gange Alflex og ser hvad der sker ved det

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hvis overflader ikke er i orden, kan du male 199 gange uden det gør en forskel, du bliver nødt til at slibe alle ujævnheder væk, og så starte forfra, du kan også evnt fuldspartle højtaleren efter du har slebet det værste væk, og så starte med primer, efterfølgende med mellemslibning, og så med alle de lag du har lyst til, stadig med slibning i mellem, det er noget der tar´ tid, og kræver stor tålmodighed.

De malerruller du viser dur` ikke, du skal bruge en lakrulle, den er meget mindre en dem du har vist, det er også nødvendigt at du  ruller stille og roligt frem og tilbage, næsten ligesom om du maler med en pensel, ellers kommer der luftbobler i malingen.

Du får aldrig højglans uden at de bliver sprøjtelakeret, og det kræver også et stort forarbejde, på dine billeder kan jeg se at enderne ikke er spartlet ordentlig ud, de skinner igennem !

Ps jeg er også maler

Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

kimz skrev:

Hvis overflader ikke er i orden, kan du male 199 gange uden det gør en forskel, du bliver nødt til at slibe
alle ujævnheder væk, og så starte forfra, du kan også evnt fuldspartle højtaleren efter du har slebet det værste væk, og så
starte med primer, efterfølgende med mellemslibning, og så med alle de lag du har lyst til, stadig med slibning i mellem, det er
noget der tar´ tid, og kræver stor tålmodighed.

De malerruller du viser dur` ikke, du skal bruge en lakrulle, den er meget mindre en dem du har vist, det er også
nødvendigt at du  ruller stille og roligt frem og tilbage, næsten ligesom om du maler med en pensel, ellers kommer der
luftbobler i malingen.

Du får aldrig højglans uden at de bliver sprøjtelakeret, og det kræver også et stort forarbejde, på dine billeder kan jeg se at
enderne ikke er spartlet ordentlig ud, de skinner igennem !

Ps jeg er også maler

Hej Kimz

Jeg har netop gjort som du siger - slebet i bund, så overfladen er helt glat igen, og derefter grundet - det er der jeg står nu.

Planen er så at slibe igen med korn 240, er derefter give et lag topmaling - er jeg helt galt på den "kimz"?

Den nye rulle jeg anvender er en Spekter Superglat:

Billedet her er lige taget efter grunderen er tør - som det ses har overfladen fået appelsinhud igen. But why? Smider sq snart
dem ned til en maler, så kan de få lov med deres ekspertise

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

For det første skal du spartle så meget ud, at man ikke kan se overgangen på hvordan de er samlet, hvis du kikker på dit billede, kan man se endestykkerne ikke er dækket, dvs de har suget meget mere, en overfladen.

Der er ingen grund til at færdigmale før du ikke kan se en forskel på hvor samlingerne er !, derefter giver du dem første lag slutfarve, lader dem tørre godt op, helst en dag, så sliber du dem med fint vandslibepapir, derefter kikker du så efter ujævnheder, spartler op, sliber det overskydende væk, så de er helt uden ujævnheder, og så giver du dem endnu engang slutfarve, og det gentager du indtil du er tilfreds, og så maler du dem bare igen til slut.

Den rulle du viser er vist ok, du skal bare huske `stille og roligt`

Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

hej hm_dk

Den rulle du nu har købt er fin nok. Men den skal lige slides lidt, så du skal køre den af (rullen altså) med maling i på en flade nogle gange. Dernæst når du maler, skal du huske at lægge trykket på rulle således, at du ikke får de rullekanter. Hold med de første 3 fingre på håndtaget, ikke hele hånden. Så styrer du den bedre.

Men lad nu malingen den indtil videre har fået stå og tørre igennem, så du kan slibe. De steder, hvor træet kigger lidt frem kan du nøjes med at stryge med grunder, som godt kan være på vandbasis. Er der noget, der skal spartles, så gør dette og mellemstryg det med en vandig grunder. Den tørrer også lidt hurtigere. Spartle og mellemstryg til du synes du har en pæn ensartet flade.

Så kan du så male med Alflex'en 2-3 gange. Mal fladen over det hele på en side ad gangen på forskellig led og rul roligt i kun én retning som slut og husk det med trykket på rulle, så du får kanter. Stop ikke rulle midt på en flade, men ud over kanten.

Håber dette kan hjælpe dig lidt.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej allanowich

Tak for en meget forståelig forklaring

Men en ting jeg stiller spørgsmålstegn ved er, at du skriver man godt kan bruge en grunder på vandbasis - jeg troede netop
den skulle være på oliebasis, for ikke at konflikte med Alflex'en?

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes