| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen problemer i at bruge en vandig primer (grunder) Jeg ville egentligt have forslået dig dette fra start. F.eks en Beckers Elegant mellemstryg. Hæfter helt utroligt godt på alt, dog ikke silikone. Det er der intet, der kan hæfte på. Den er så nem at arbejde med, at du ikke kan gøre noget galt. En plast maling film er uopløselig, det er en alkyd maling film ikke. Altså, man kan ikke få den flydende igen. Så brug du bare en vandig mellemstryg. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Der er ingen problemer i at bruge en vandig primer (grunder) Jeg ville egentligt have forslået dig dette
fra start. F.eks en Beckers Elegant mellemstryg. Hæfter helt utroligt godt på alt, dog ikke silikone. Det er der intet, der kan
hæfte på. Den er så nem at arbejde med, at du ikke kan gøre noget galt. En plast maling film er uopløselig, det er en alkyd
maling film ikke. Altså, man kan ikke få den flydende igen. Så brug du bare en vandig mellemstryg. |
|
|
Jeg har en del Nordsjö Hæftegrund V på lager - kan jeg bruge den, og derefter Alflex'en?
Ville det være en fordel at tynde den lidt, frem for tyk?
http://www.nordsjo-guide.dk/pages/products/haeftgrund_v.html
Tak for din hjælpsomhed
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagtens. Og tynde den kan du også gøre. Med vand, forstås.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Sagtens. Og tynde den kan du også gøre. Med vand, forstås. |
|
|
Det er jo dejligt - så er jeg fri for at bruge flere penge på maling, når det står på hylden - har efterhånden brugt nok penge på
maling
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerne vand på olie, aldrig olie på vand.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
@Cars10 Mine forældre er arkitekter. De har mødt adskillige malere, (og tømrere, murere ingeniøere osv.) som ikke kan deres fag ordentligt. Jeg siger ikke at det samme gælder dig - bare at jeg synes det er meget fornuftigt at spørge ekspedienten og ikke mindst at læse på bøtten.
Desuden synes jeg du skal huske på at dette er guide som kan bruges af andre, (mig selv inklusive når jeg når så langt med mit projekt) så derfor håber jeg at tråden kan blive bragt til en fagligt god ende. Men det er selvfølgelig ikke dit personlige ansvar, du har hjulpet længe og det var flot gjort.
@hm_dk Flotte højtalere, det skal nok ende godt. Ikke mindst pga. din ihærdige søgen efter den bedste løsning. |
|
|
Undskyld OT, men så kan du hilse dine forældre og sige at jeg har også mødt MANGE arki'er, der var fuldstændig rundt på gulvet.
carsten
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Gerne vand på olie, aldrig olie på vand.
carsten |
|
|
Det er også det jeg læser alle steder - ikke omvendt...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu. Det er altså en tør hærdet film vi taler om. Ikke i våd stand. Man kan sagtens grunde f.eks vindues plader med mellemstryg på vandbasis og så færdigmale med en alkyd maling. Og et par kabinetter kan jo sammenlignes med vindues pladerne. Man skal også lige tænke på, at pikmentet i en olie som en plast maling, kan være det samme. Jeg masser af gange grundet nye døre, såvel som tidligere malet flader med en vandig grunder og som slut behandling malet med en alkyd maling. Kære hm_dk.....mal du bare med den vandige grunder og færdigmal med Alflex'en.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej selvbyggere, hifi-folk og malere
Nu er tiden nok kommet dertil, hvor jeg bliver nødt til at kaste håndklædet i ringen. Jeg må erkende at jeg ikke, besidder den
fornødne viden og kvalifikationer, til at lave et godt malerarbejde.
Jeg må nok hellere holde mig, til det jeg er bedst til, og lade proferne male mine højttalere
Men jeg har da givet det et forsøg ikke
Min problemstilling er, at hver gang jeg mellemstryger, så bliver overfladen som appelsinhud. Det betyder at jeg bliver nødt til
at slibe næsten alt malingen væk, og sådan kan jeg så køre i ring, unden at komme nogen steder. Det koster både tid og
penge, så orker det ikke mere.
Dette billede er status pt - kabinetterne er slebet ultra glatte, og er klar til en mellemstrygning, men orker det ikke, da jeg ved
af tidligere forsøg, at det nok slår fejl
Nu vil jeg ud og afreagere, og give min mtb nogen tæsk
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor ville jeg da gerne troppe op og lave det for dig. Men bor alt for lang væk fra dig. Tør du sprøjte dem? Evt købe en flaske og øve dig først. Eller male med pensel. Det kunne fungere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet før, kan jeg lakere dem for dig - i højglans, eller hvad du nu kunne tænke dig ;)
Skriv en pb hvis det har interesse.
__________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Hvis vi taler højglans, så ville jeg få et tilbud fra en autolakker. Jeg er selv maler og jeg kan godt fortælle dig at det ikke er nemt at lave, hvis man ikke har erfaring med at lave malerarbejde.
Hvis du vil prøve selv så er arbejdsgangen denne: grunde - udsætning af skruehuller 3gange - slibe - mellemstryge - mellemslibning - 1'ste gang lakering (brug Alflex 90 og en glat lakrulle, gerne lidt slidt) - mellemslibning - 2'en gang lakering - mellemslibning - og sidste gang lakering. Brug sandpapir 100 til slibning af spartelmasse og 500 til mellemslibning mellem lakeringerne. Husk at fjerne alt støv mellem behandlingerne med en fugtig svamp, og fjern slibestøv i rummet med en støvsuger. God arbejdslyst.
Ps. Spørg evt. den bruger der hedder Allanowich.
carsten |
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Ps.
Glem spray maling, for det vil du ikke kunne styre. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes du skal tage imod det tilbud fra Cannonballs, eller finde et sprøjtemaler værksted i nærheden af hvor du bor. Det er rigtig ærgeligt at det ikke lykkedes for dig, og lige så ærgelig at det ikke lykkedes os at rådgive dig. Held og lykke med projektet.
carsten
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er da lidt ærgeligt, specielt når man havde regnet med at gøre det selv - jeg forventer ikke et fejlfri resultat, men det
skal stadig være acceptabelt. Selvtilfredsheden kommer jo helt i top, hvis man havde lavet det hele selv - det er jo for nemt at
aflevere dem til en maler
Hvis bare jeg kunne finde ud af, hvorfor malingen laver appelsinhud?
Jeg er villig til at give det et forsøg mere, inden jeg smider dem i havnen. Hvad gør jeg forkert, eller hvorfor dannes
appelsinhuden - er det malingen eller mig der gør det smask forkert??
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cannonballs skrev:
Som skrevet før, kan jeg lakere dem for dig - i højglans, eller hvad du nu kunne tænke dig ;)
Skriv en pb hvis det har interesse. |
|
|
Det vil jeg helt klart skrive bag øret - det er meget pænt af dig
Hvor er vi henne i Sydjylland - det kan jo være helt i Tyskland?
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Cannonballs skrev:
Som skrevet før, kan jeg lakere dem for dig - i højglans, eller hvad du nu kunne
tænke dig ;)
Skriv en pb hvis det har interesse. |
|
|
Det vil jeg helt klart skrive bag øret - det er meget pænt af dig
Hvor er vi henne i Sydjylland - det kan jo være helt i Tyskland?  |
|
|
Kolding ;) __________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
|
|
|
Hej hm_dk
Nej, det er ikke dig, der er årsagen til appesinhuden, men rullen. Men den du har købt skulle kunne lave så lidt struktur i overfladen som muligt. Jeg vil anbefale dig at prøve at male dem med en god 55mm ringpensel i stedet for. Det vil kunne flyde bedre og du vil kunne tynde den lidt uden der komme bobler i malingen, som der gør med rullen. Prøv at male bare én flade med en ringpensel og se om ikke dette er bedre. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
|
|
|
allanowich skrev:
Hvor ville jeg da gerne troppe op og lave det for dig. Men bor alt for lang væk fra dig. Tør du sprøjte
dem? Evt købe en flaske og øve dig først. Eller male med pensel. Det kunne fungere.  |
|
|
Det er meget venligt af dig - ja Kbh. er nok lige lidt for langt væk ;o)
Mht til at sprøjte, så har jeg ikke et egnet lokale til det, og nok heller ikke evnen til det.
Kan det være min grunder, det er svær at danse med?
Jeg har stadig ikke prøvet den vandbaserede grunder - måske man skulle overveje det? Flugger sagde også god for at bruge
en vandbaseret maling før maling med alkyd, men de frarådede det alligevel, da de mente at en mdf plade indeholdte olie?
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej hm_dk
Nej, det er ikke dig, der er årsagen til appesinhuden, men rullen. Men den du har købt skulle kunne lave så lidt struktur i
overfladen som muligt. Jeg vil anbefale dig at prøve at male dem med en god 55mm ringpensel i stedet for. Det vil kunne flyde
bedre og du vil kunne tynde den lidt uden der komme bobler i malingen, som der gør med rullen. Prøv at male bare én flade
med en ringpensel og se om ikke dette er bedre. |
|
|
Men hvorfor laver rullen appelsinhud - jeg må jo bruge rullen forkert?
Måske jeg skulle prøve at øve mig, for nogle plader, inden jeg forsøger igen...
|
| Til top |
|
| |