Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nye kabler til mit anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Som andre har været inde på:

Kabler er det sidste du bør købe for at få bedre lyd. Jeg mener slet ikke man bør tænke på den slags (men hvad ved jeg - jeg er blot uddannet og
professionel lydtekniker), men under almindelige omstændigheder skal du i hvert fald ikke tænke på det før du har brugt mindst:

- 20k på akustikbehandling (hvis det er DIY - 100k hvis det er fabrikslavet)
- 60-80k på højttalere
- 10-20k på forstærkere
- noget på altmuligt andet tidligere i signalkæden

...nå ja, og så gerne yderligere 50k på lytterummet/akustikken.

At folk kan bruge hundredetusindvis af kroner på udstyr, ikke mindst kabler, og så sidde og udtale sig om lydforskellene i disse, mens de lytter til
musik i deres akustisk fuldstændigt ubehandlede stue, ved jeg ikke jeg skal grine eller græde over. Proportionerne er simpelthen helt ude i hampen,
og det fortæller med al ønskelig tydelighed i hvor høj grad folk lytter med øjnene, pengepungen og andre forkerte organer.

Jeg forstår godt, at det er sjovere at bruge penge på gear end på Rockwool og trælister....men det er altså vejen frem.
Jeg har selv lige nu en underarm der klør lidt efter Rockwool'en fra den superchunk jeg lige har samlet her til aften, for at gøre det nu studie og
lytterum brugbart.

Kabler, Vorherre bevares....

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Måske har folk ikke lyst til at bo i et lydstudie, men i et hjem? Og er alligevel interesseret i om en investering i foreksempel
1000-2000
kr kabler kan gøre deres lyd bedre? Forstår du virkelig intet af det?

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Det må man selvfølgelig gøre op med sig selv, men jeg står fast ved, at man skal godt have noget godt udstyr, før kabler er det smarteste sted at bruge flere penge... (som i: det er der i praksis så godt som ingen der har).

Kids, say no to kabler!

Tror du på Hifi?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Det må man selvfølgelig gøre op med sig selv, men jeg står fast ved, at man skal godt have noget godt
udstyr, før kabler er det smarteste sted at bruge flere penge... (som i: det er der i praksis så godt som ingen der har).Kids, say
no to kabler!

Det er jo bare ret ligegyldigt, når nu folk hellere vil købe nye kabler end pakke deres stue ind i Rockwool. Men stå du bare
fast...

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Det er jo bare ret ligegyldigt, når nu folk hellere vil købe nye kabler end pakke deres stue ind i Rockwool. Men stå du bare
fast...

Er det "ligegyldigt"?
Hvad er så pointen med at have et forum om hifi, hvis det er ligegyldigt hvad der gavner lyden mest?

Men jojo - folk skal da bruge penge på hvad de har lyst til...

Tror du på Hifi?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Det er ligegyldigt, når trådstarteren spørger om kabler og ikke Rockwool. Det er det samme i samtlige kabeltråde, klogeåger
skal lige ind og fortælle om alle de andre ting man burde bruge penge på i stedet for det som der rent faktisk bliver spurgt om.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Det er ligegyldigt, når trådstarteren spørger om kabler og ikke Rockwool. Det er det samme i samtlige kabeltråde, klogeåger
skal lige ind og fortælle om alle de andre ting man burde bruge penge på i stedet for det som der rent faktisk bliver spurgt om.

Kiis skrev:

Men mit spørgsmål går på om jeg ved at skifte mit højtalerkabel fra QED Original til QED Silver Anniversary XT kabel vil kunne høre nogen forskel, kører på et lidt stramt budget, så vil dette forbedre min lyd?

OP taget i betragtning, synes jeg det er ganske relevant at diskutere, hvorvidt kabler er vejen frem.

Tror du på Hifi?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det er et specifikt spørgsmål om at skifte fra et kabel til et andet. Ville du på et bilforum mene det var relevant at diskutere om
bilisme overhovedet er vejen frem, i en tråd hvor jeg spurgte "Vil jeg kunne mærke en forskel hvis jeg skiftede min 1.3 Ford
focus ud med
1.6eren...."?

Opret dog en tråd hvor du kan fortælle om dine meritter udi Rockwool håndtering, masser af folk kunne have godt at gode råd
om akustik, men det er totalt ødelæggende for debatten herinde at folk absolut skal dreje ethvert spørgsmål om kabler til en
diskussion om kabelforskelle overhovedet kan høres.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Når trådstarte spørg om det kan betale sig må han forvente at få nogle svar om hvad der måske bedre kan betale sig.

Stemer har jo ret der er mere at hente på de ting han nævner, end at skifte til det kabel. Men når det drejer sig om kabler bliver man altid skældt ud for at være ærlig.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg spørger, om jeg vil kunne få en forskel ved at gå fra en Naim CD5x til en CDS3, så er det helt fint at
begynde at belære om fordelen ved at dæmpe sit rum istedet? Og at påstå at alle cd-afspillere i øvrigt lyder ens, så hvorfor
ikke bare købe noget mere musik? Come on, det handler jo om at loddekolbebrigaden SKAL ytre sig hver gang der er et pip
om kabler, hvorfor ikke blande sig udenom en tråd bare en enkelt gang?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Kabelskeptikere og kabelæelskere bliver aldrig enige, men nå trådstarter spørg om det kan betale sig vil der være nogle der mener det ikke kan, og så er det vel fair nok at uddybe sin holdning med alternativer.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

MARVIL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

hvad med at prøve NLE kabler så er du fri for at tænke på at skifte mere

marvil

Til top Vis MARVIL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MARVIL

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Det er et specifikt spørgsmål om at skifte fra et kabel til et andet. Ville du på et bilforum mene det var relevant at diskutere om
bilisme overhovedet er vejen frem, i en tråd hvor jeg spurgte "Vil jeg kunne mærke en forskel hvis jeg skiftede min 1.3 Ford
focus ud med
1.6eren...."?

Det er da en mærkelig analogi - jeg snakker jo ikke om hvorvidt hifi og musik overhovedet er vejen frem, men kommer i stedet med min mening om hvordan OP kan bruge sine penge bedre på at opnå sit mål, når nu han/hun tilmed specifikt udtaler bekymring om at udnytte sine begrænsede resourcer optimalt.

megholm skrev:

det er totalt ødelæggende for debatten herinde at folk absolut skal dreje ethvert spørgsmål om kabler til en diskussion om kabelforskelle overhovedet kan høres.

Interessant;

Så du mener ikke, at spørgsmålet om hvorvidt der overhovedet er forskel på kabler er relevant for spørgsmålet om hvorvidt Kabel A er bedre end Kabel B?

Tror du på Hifi?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Kabelskeptikere og kabelæelskere bliver aldrig enige, men nå trådstarter spørg om det kan betale sig vil
der være nogle der mener det ikke kan, og så er det vel fair nok at uddybe sin holdning med alternativer.

Det er vi så uenige om, for der er jo ikke ret mange spørgmål til opgradering som ikke ville blive besvaret med andet end "Nej,
lyddæmp dit rum istedet" så. Men hvis det ikke er det man er interesseret i at gøre, er det jo komplet ubrugeligt, og hvis
spørgsmålet ikke indeholder det som en mulighed, så bør man holde sig til det som rent faktisk BLIVER spurgt om. Elelrs ender
det jo som i denne, og alle andre kabeltråde, med en masse kandidater fra DTU som totalt overdøver dem som rent faktisk
svarer på spørgsmålet, og kommer med brugbar vejledning.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Så hvis jeg spørger, om jeg vil kunne få en forskel ved at gå fra en Naim CD5x til en CDS3, så er det helt fint at begynde at belære om fordelen ved at dæmpe sit rum istedet?

Hvis man mener at det kan gavne vedkommende mere, at de spilder deres penge på det andet og de samtidig har udtrykt at midlerne er begrænsede - så ja?

megholm skrev:

Og at påstå at alle cd-afspillere i øvrigt lyder ens,

Hvem har nu snakket om det? Det er da noget helt andet? (selvom akustikbehandling for så godt som alle hifi-brugere også vil være en væsentlig bedre investering end en ny cd-afspiller)

megholm skrev:

Come on, det handler jo om at loddekolbebrigaden SKAL ytre sig hver gang der er et pip om kabler, hvorfor ikke blande sig udenom en tråd bare en enkelt gang?

Det handler om, at vi ser en mulighed for at redde nogen fra hvad vi ser som en massiv fejlinvestering. Det er jo ikke noget jeg har noget ud af, så jeg kan selvfølgelig være ligeglad.

Tror du på Hifi?

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Det er vi så uenige om, for der er jo ikke ret mange spørgmål til opgradering som ikke ville blive besvaret med andet end "Nej, lyddæmp dit rum istedet" så. Men hvis det ikke er det man er interesseret i at gøre, er det jo komplet ubrugeligt, og hvis spørgsmålet ikke indeholder det som en mulighed, så bør man holde sig til det som rent faktisk BLIVER spurgt om. Elelrs ender det jo som i denne, og alle andre kabeltråde, med en masse kandidater fra DTU som totalt overdøver dem som rent faktisk svarer på spørgsmålet, og kommer med brugbar vejledning.

Det er egentligt sjovt, at dem der mener at der ikke er forskel på lyden af kabler. Aldrig vil ta imod en invitation, hvor man viser dem hvor stor forskel der i virkeligheden er på selv billige kabler. De dukker aldrig op, men sidder hjemme bag computerskærmen, og ved det hele. mener de selv. Alle skeptikkere er meget velkomne her, og få en lille demo. og Evt. prøve nogle kabler der hjemme. Nemmere kan det ikke være.

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Det er vi så uenige om, for der er jo ikke ret mange spørgmål til opgradering som ikke ville blive besvaret med andet end "Nej, lyddæmp dit rum istedet" så. Men hvis det ikke er det man er interesseret i at gøre, er det jo komplet ubrugeligt, og hvis spørgsmålet ikke indeholder det som en mulighed, så bør man holde sig til det som rent faktisk BLIVER spurgt om.

Ok, så er svaret for mit vedkommende, uden gratis bonus-info:

Nej, du vil ikke kunne høre nogen forskel. Du vil meget muligt tro du kan, men det kan du ikke.

Tror du på Hifi?

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:

Det er egentligt sjovt, at dem der mener at der ikke er forskel på lyden af kabler.... Aldrig vil ta imod en invitation, hvor man viser dem hvor stor forskel der i virkeligheden er på selv billige kabler...... De dukker aldrig op, men sidder hjemme bag computerskærmen, og ved det hele..... mener de selv...... Alle skeptikkere er meget velkomne her, og få en lille demo.....og Evt. prøve nogle kabler der hjemme...... Nemmere kan det ikke være.

Mvh

Allan

Det er jo, som vi har været over mange gange efterhånden, ikke det der er brug for. Der er brug for at de kabeltroende stiller op til en test og beviser, at de kan høre forskel. Det er den eneste test der kan give et resultat, der kan bruges til noget håndgribeligt, da det ikke er teknisk muligt at bevise, at man ikke kan høre forskel, hvorimod det er teknisk muligt at bevise, at man KAN høre forskel....hvis man kan

Det er der sjovt nok heller aldrig nogen, der stiller op til.

Tror du på Hifi?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
]Det handler om, at vi ser en mulighed for at redde nogen fra hvad vi ser som en massiv fejlinvestering.
Det
er jo ikke noget jeg har noget ud af, så jeg kan selvfølgelig være ligeglad.

Redde nogen fra en massiv fejlinvestering? Hahaha, vi snakker om et kabel til 79 kr meteren, som man endda kan hive
hjem
og prøve inden køb! Der er altså folk som dør af malarie og sult og alt muligt andet som du burde kaste dig over inden du
frelser folk som kigger på kabler.

Men det er meget godt udtryk for den bedrevidenhed som "kabelskeptikerne" besidder, de ikke blot ved bedre end alle dem
som KAN høre forskel, de skal sgu osse redde dem fra deres vildfarelse!

Men tillykke med at have spoleret endnu en tråd hvor der spørges om et simplet råd angående et specifikt kabel!

Jeg stiller iøvrigt hellere end gerne op til en test....

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Det er jo, som vi har været over mange gange efterhånden, ikke det der er brug for. Der er brug for at de kabeltroende stiller op til en test og beviser, at de kan høre forskel. Det er den eneste test der kan give et resultat, der kan bruges til noget håndgribeligt, da det ikke er teknisk muligt at bevise, at man ikke kan høre forskel, hvorimod det er teknisk muligt at bevise, at man KAN høre forskel....hvis man kan

Det er der sjovt nok heller aldrig nogen, der stiller op til.

Hmmm. Jeg er ked af at sige det. Men når det handler om HiFi-grej, drejer det sig om at man ken høre forskel. IKKE om man kan måle forskel. Det er komplet ligegyldtigt hvordan det måler. Men ikke hvordan det lyder. Det handler om god lyd. Ikke så meget andet. Og hvis folk kan høre forskel, og synes at det er pengene værd. Alletiders, så kan de købe et godt kabel. Hvis de ikke kan høre forskel, fint, så sparer de pengene. Ingen der tvinger dem.

Kom forbi en tur. Så laver vi en blindtest. Jeg garanterer dig for at både du og jeg kan høre forskel.

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes