Emne: Nye kabler til mit anlæg ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ole post Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg må komme med et lille input.
selfølgelig skal ens stue ikke ligne et lyd-studie, men man kan forbedre/ændre lyden utrolig meget ved at ændre på dæmpning
af rummet, hvis de ting er iorden er det da udmærket at prøve div. kabler.
det hjælper jo ligesom ikke at skifte sine 20.000 kr højtalere ud med nogen til det dobbelte hvis akustikken er dårlig.
tro mig der er masser at hente på bedre lyd ved dæmpning af stuen.
mvh.
ole ost
__________________ ole post
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Hmmm.... Jeg er ked af at sige det. Men når det handler om HiFi-grej, drejer det sig om at man ken høre forskel. IKKE om man kan måle forskel. Det er komplet ligegyldtigt hvordan det måler. Men ikke hvordan det lyder. Det handler om god lyd. Ikke så meget andet. Og hvis folk kan høre forskel, og synes at det er pengene værd. Alletiders, så kan de købe et godt kabel. Hvis de ikke kan høre forskel, fint, så sparer de pengene. Ingen der tvinger dem.
Kom forbi en tur. Så laver vi en blindtest. Jeg garanterer dig for at både du og jeg kan høre forskel.
Mvh
Allan |
|
|
Helt korrekt. jeg har været med til blindtest af kabler og kunne høre forskel på nogle af dem, men ikke alle sammen. Og det er vel og mærke min pengepung. Så da jeg kun kunne høre at flere af de halvdyre kabler ikke var så gode, og at de 2 bedste var et ret så dyrt kabel, som lydmæssigt lå tæt på lampeledning (0,75 kvmm), som også var med i testen. Så ville jeg nok vælge lampeledningen og bruge mine penge på rummet, højttalerne eller andet. I mit eget system herhjemme, syntes jeg det spiller fint så længe jeg blot har kabler med enten flere små ledere eller RSC kabler fra Taralabs (Rectangular Solid Core). solid core (én stor leder) fra nord ost, lød skidt syntes jeg. Men det var mest på diskanten. Lød som om den dæmpede toppen. Meget skummelt da alle de andre kabler, som jeg har prøvet, dvs taralabs RSC Prime 1000, Dali blue wave og 1.5kvmm kabel fra tysk ukendt leverandør - alle lyder meget tæt på hinanden. Og mit mål er at mit anlæg skal "pille ved " eller "farve" lyden mindst muligt. Så, så længe kablet ikke ligefrem dæmper eller skærmer for noget af signalet. så er det fint med mig. Og gerne så billigt så muligt. så kan jeg bruge pengene på det som for alvor tæller. Hvilket er ting som jeg nok skal lade være med at nævne. for der er så mange at jeg ikke har tid til at skrive om dem i aften Det er faktisk vigtigere at du holder orden med dine kabler. Noget udstyr er mere følsomt end andet, men det finder man kun ud af ved at prøve. Så derfor. Ryd op i dine kabler bag ved anlægget, så der ikke ligger store kabler som trækker en masse strøm til dine effekttrin, hen over følsomme signalkabler, som måske kan bliver forstyrret med deres små fine signaler. Hvis de endelig skal forbi hinanden. så lad dem kryds vinkelret, da kabler som ligger parallelt, har større chance for at forstyrre hinanden. Men lyt ikke kun på mig og andre. Læs lidt nettet og bland det sammen med hvad du selv erfarer. hvad os hårdkogte hifi-tosser syntes. er jo bare hvad vi har erfaret og læst sig til. der er kun den hårde vej. og det er at prøve det selv. det kan bliver dyrt... men det kan måske og spare dig for nogle penge som er meget bedre givet ud til noget andet. så'n er livet som hifi-nørd
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Helt korrekt. jeg har været med til blindtest af kabler og kunne høre forskel på nogle af dem, men ikke alle sammen. Og det er vel og mærke min pengepung. Så da jeg kun kunne høre at flere af de halvdyre kabler ikke var så gode, og at de 2 bedste var et ret så dyrt kabel, som lydmæssigt lå tæt på lampeledning (0,75 kvmm), som også var med i testen. Så ville jeg nok vælge lampeledningen og bruge mine penge på rummet, højttalerne eller andet.
I mit eget system herhjemme, syntes jeg det spiller fint så længe jeg blot har kabler med enten flere små ledere eller RSC kabler fra Taralabs (Rectangular Solid Core). solid core (én stor leder) fra nor ost, lød skidt syntes jeg. Men det var mest på diskanten. Lød som om den dæmpede toppen. Meget skummelt da alle de andre kabler, som jeg har prøvet, dvs taralabs RSC Prime 1000, Dali blue wave og 1.5kvmm kabel fra tysk ukendt leverandør - alle yder meget tæt på hinanden.
Og mit mål er at mit anlæg skal "pille ved " eller "farve" lyden mindst muligt. Så, så længe kablet ikke ligefrem dæmper eller skærmer for noget af signalet. så er det fint med mig. Og gerne så billigt så muligt. så kan jeg bruge pengene på det som for alvor tæller. Hvilket er ting som jeg nok skal lade være med at nævne. for der er så mange at jeg ikke har tid til at skrive om dem i aften Det er faktisk vigtigere at du holder orden med dine kabler. Noget udstyr er mere følsomt end andet, men det finder man kun ud af ved at prøve. Så derfor. Ryd op i dine kabler bag ved anlægget, så der ikke ligger store kabler som trækker en masse strøm til dine effekttrin, hen over følsomme signalkabler, som måske kan bliver forstyrret med deres små fine signaler. Hvis de endelig skal forbi hinanden. så lad dem kryds vinkelret, da kabler som ligger parallelt, har større chance for at forstyrre hinanden. Men lyt ikke kun på mig og andre. Læs lidt nettet og bland det sammen med hvad du selv erfarer. hvad os hårdkogte hifi-tosser syntes. er jo bare hvad vi har erfaret og læst sig til. der er kun den hårde vej. og det er at prøve det selv. det kan bliver dyrt... men det kan måske og spare dig for nogle penge som er meget bedre givet ud til noget andet. så'n er livet som hifi-nørd  |
|
|
Jeg kan kun gi dig helt ret...... Og man skal kun bruge penge på dyre kabler, hvis man synes at det er det værd.....
Mvh
Allan
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Allan:
hvis jeg har forstået det ret, så ændrer et kabel altså på signalet fra forstærkeren. Det kan ændre klangbalancen, og dermed give lysere lyd eller mørkere lyd... eller er der noget ind i mellem også, og kan du forklare hvilke parametre i lyden kablet har indflydelse på?
Hvis ændringen i klangbalancen er en universel egenskab ved et givent kabel, så ville det da være rart hvis det var specificeret på kablet. Er der nogen kabler der har sådanne specifikationer, fx dB per oktav eller måske ligefrem en responskurve?
Så kan man jo købe sit kabel efter om man vil have lys eller mørk lyd i sit rum, fremfor at skulle rode med equalizeren eller bas/diskant reguleringen på sit anlæg.
En anden ting der undre mig lidt er om ikke længden af kablet har noget at sige? Hvis nu et kabel på to meter gav en lidt lys klang, ville et kabel på ti meter så ikke give 5 gange den samme effekt og dermed en meget lys klang?
Og omvendt, hvis jeg nu kunne nøjes med 10 cm kabel mellem et monotrin og min HT, ville effekten af de 10 cm så være lige så markant som hvis kablet var tre meter?
I så fald, hvordan beregner jeg så den optimale kabel længde, hvis jeg ønsker en bestemt klangbalance i kablet?
Håber du kan hjælpe, for jeg er meget i tvivl :)
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der slettet uvedkommende indlæg.
Og tråden lukkes, da emnet ikke længere omhandler trådstarters spørgsmål.
Jeg overvejer seriøst at forbyde tråde om kabler, via retningslinjerne, da de ALTID ender i personlig fnidder!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|