| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig er jeg mest til ren aktiv drift, men til dette projekt havde jeg tiltænkt en midt imellem løsning. Altså 40Watt til mellem og top, delt pasiv og 100Watt (strømstærke watt) til bassen og aktiv delt.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge, Som DJ havde jeg stor succes med mine Ground Sound horn med 18" enheder og de kunne i den grad give et dunk i brystet. Jeg delte dem altid omkring 150Hz og har haft både 12" i horn og 15" uden hornladning til at tage over. Jeg vil sige at den bedste kombination var HOG603 (Meyer kopi / dobbelt 12" horn) og de helt store subbas horn (91x72x122cm) med refleks afstemning med hensyn til lydkvaliteten. Men med hensyn til ultimativt tryk i brystkassen er de store bashorn uden basrefleks uden sidestykke. Højttaleren skal kunne flytte luft og specielt i området mellem 60 og 120Hz - samtidig skal starten af slag være med og det ligger generelt noget højere oppe i frekvensområdet og hvor beror på mikset. Jeg oplever ikke at hverken trykkammer eller basrefleks har den samme impulsvillighed som horn har og vil til en hver tid anbefale horn hvis man skal have basdunk i brystkassen  @ bdef - du kunne måske overtale din ven til et sæt af de "små" GS horn?    Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
Vincent. Branchemedlem

Lightnsound.dk
Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gamle Nexo SI 1000 og SI 2000 systemer gav et formidabelt dunk i brystet.. 1000 var med 2 stk 12" i horn og 2000 systemet var med 2 X 15" i horn.. Faktisk lød SI 1000 systemet bedst, men SI 2000 systemet kunne spilde højere..
Det er de kasser jeg har oplevet med bedst dunk.. Kommer det til at lave sub og rykke luft så buksebenet flagre skal man op i noget dobbelt 21" i båndpas eller refleks kabinet..
Jeg kender en der har en stribe SI 1000 systemer til at stå.. Det kunne være en løsning at købe dem og bruge bundene..
Ellers vil jeg gå efter 15" med kort slaglængde i horn.. Glem alt om de små enheder, der skal alt for mange til før det bliver sjovt.. Ikke dermed sagt at der ikke er potens i mange små enheder.. Det virker skam men er ikke praktisk i en daglig stue.. Tag eksempelvis Nexo Geo T det bliver med held brugt til meget store koncerter, men der skal mange kasser op før der er low mid nok i systemet til at give en wau effekt.. __________________ Jeg høre musik ikke teknik
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' me' sår'n en fætter her?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hva' me' sår'n en fætter her?  |
|
|
Og så bygge den ind i en industri vaskemaskine fra vølund ;-) Tror den vil passe meget godt he he
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9409
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der nævnes lidt tal i flæng her. 5½" med egenfrekvens på 21-25 Hz - den vil jeg meget gerne se. Sandheden er nok nærmere 50 hz, og 15 med med egenfrekvens på 50 Hz er heller ikke normalt (korrekt hvis det er en 15" mellemtone men ikke for en PA bas), men nok snarere 30 Hz.
Jeg har stor erfaring med rock, pop, heavy og metal som lydmand.
Klicket i stortrommen ligger ret højt, helt oppe ved ca. 5000 hz (og 8000 Hz kan også anvendes med måde), og det varierer naturligvis meget mellem genre og band. death metal, black metal og andre i denne boldgade har ekstremt meget klik, hvor Claus Hempler nok slet ikke har noget egentligt klik. Trykket ligger mest fra 80-200 Hz.
Der hvor jeg vil hen er at det er næsten hele højttaleren der er med her. Hvis der deles ved 150 Hz til en 4-5 tommer mellemtone, så glem dunket.
Måske en to-vejs med to stk 12" i hver side og et horn i toppen.
NB! og så skal optagelsen naturligvis også have dunket, ellers kommer det aldrig ud i højttaleren. AC/DC er generelt ret gode til dette.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Egentlig er jeg mest til ren aktiv drift, men til dette projekt havde jeg tiltænkt en midt imellem løsning. Altså 40Watt til mellem og top, delt pasiv og 100Watt (strømstærke watt) til bassen og aktiv delt.
|
|
|
Men de begrænsede antal Watt vil det være begrænset, hvor meget dunk du vil kunne opnå med hifi-enheder...
Måske du skulle kigge efter nogle mere effektive enheder!
|
| Til top |
|
| |
Exile Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Om du kan bruge det til noget må du selv afgøre
Men hørte disse hos TG http://www.troelsgravesen.dk/OBL11.htm og det er det tætteste jeg er kommet på en stue højttaler med "bank i brystet" effekt på koncertniveau.
Blev trukket af 2 x 80 stærke klasse-A watt, meget overbevisende.
Og det understøtter så dem der taler for relativt store enheder med lav membranvægt og høj følsomhed, som PA.
God jagt
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Køb eton enheder det er de bedste når vi snakke bas... og slag i brysten kan du godt få på high-end højttaler og på samme tid med en kontrol du aldrig har hørt..
Gå efter hvordan en liv bas lyder..
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Der nævnes lidt tal i flæng her. 5½" med egenfrekvens på 21-25 Hz - den vil jeg meget gerne se. Sandheden er nok nærmere 50 hz, og 15 med med egenfrekvens på 50 Hz er heller ikke normalt (korrekt hvis det er en 15" mellemtone men ikke for en PA bas), men nok snarere 30 Hz.
Jeg har stor erfaring med rock, pop, heavy og metal som lydmand.
Klicket i stortrommen ligger ret højt, helt oppe ved ca. 5000 hz (og 8000 Hz kan også anvendes med måde), og det varierer naturligvis meget mellem genre og band. death metal, black metal og andre i denne boldgade har ekstremt meget klik, hvor Claus Hempler nok slet ikke har noget egentligt klik. Trykket ligger mest fra 80-200 Hz.
Der hvor jeg vil hen er at det er næsten hele højttaleren der er med her. Hvis der deles ved 150 Hz til en 4-5 tommer mellemtone, så glem dunket.
Måske en to-vejs med to stk 12" i hver side og et horn i toppen.
NB! og så skal optagelsen naturligvis også have dunket, ellers kommer det aldrig ud i højttaleren. AC/DC er generelt ret gode til dette.
|
|
|
Denne er også god Crossroads eric clapton har tit spillet den i min sture på 60m2 der har givet slag i maven,, det var nu mest med en del velodyen DD subs...
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen og trådstarter, gik lige i grave frem fra fordums tider mode, undskyld  , jeg tog fejl med hensyn til, hvad der spiller dybest. Men holder stadig på "store" enheder for at få "dunket"  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo svært at vide præcis hvad der menes med "dunk i brystet" i OP. Folk kan snakke om mange forskellig ting med den formulering.
Er det 60 Hz stortromme, 80-100 Hz stortromme eller måske 150-200 Hz lilletromme? Eller begge / alle dele?
Det handler om lydtryk, der er sikkert. Det er det der gør det, og så ville det vel være fedest med et anlæg der spillede det hele, ikke? Men jeg mener ikke, at det i en almindelig stue-størrelse er nødvendigt med så vildt meget (nu kommer jeg jo så hovedsageligt fra PA-verdenen, så hvad der forstås med "meget" er måske lidt relativt...)
Jeg vil mene at du med f.eks. 2 x 12" PA-enheder kommer ganske langt for at få bunden med, så det kan mærkes. Jeg har selv en 12"-sub i et Tapped Horn kabinet i mit studiemonitor setup, og den kan sgu' godt levere et solidt spark i maven, men det er så også noget af det mest voldsomme jeg kender til i 12" størrelse.
Men hvis du har pladsen, så er det da bare direkte på 18"? Jeg synes ikke man behøver at bekymre sig om "hastigheden", de fleste 18" PA-enheder kan give rigeligt med punch - det er det der skaber det til koncerter (her snakker vi jo så hvis det er under 100Hz).
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskusionen er spændende og jeg følger godt med, men når det så er sagt, så har vi i projektet besluttet at vi ikke får dunk i brystet af det kommende projekt. Vi har ok fra baglandet til at lave en lidt stor højttaler, men det strækker sig ikke til dobbelt 18" bagladehorn med 400watt i ryggen 
Hermed må i gerne snakke videre og jeg lytter med. Jeg kommer bare desværre ikke til at gøre brug af den viden...
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilket type system går I efter?
alm. hifi enheder eller pa? en blanding? se evt troels gravesen dtqwt. den er måske et godt bud... hvor meget må det fylde? hvilke forstærkere skal slæbe højttalerne?
og så lige en sidste ting, når du siger tryk i brystkassen, ved hvilken slags musik er det så? der er stor forskel på det dunk du oplever til en jazzkoncert og det wooooaamph du hører i popmusik.
|
| Til top |
|
| |
Maximilian Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dunk i brystet kan enten handle om lydtryk eller frekvensrespons som ikke er flad, men mere tilsvarer det der typisk kan
findes i bil - hvor området under (et skud:) et par hundrede hz forstærkes - derved kan man få dunk i brystet uden at blive døv
af det generelle lydniveau. Ift. bass og eq - er der mange der taler for en housecurve - en forstærket udgave af det man finder
i mindre rum, hvor bassen generelt forstærkes tiltagende bevægende fra fx 120 hz og nedad (så forskellen mellem fx 130 og
110 hz ikke virker abnormt).
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg smider mit seneste projekt ind her: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=89490&KW=je nsbyDet er et aktivt system - med 2 x 10" og 2 x 6,5" i hver - og side. Jeg gik netop også efter et system, som kunne gengive pop/rock koncerter (Nephew, Carpark North, Dizzy, Eagles Hotel California live m.f) realistisk hjemme i stuen... Min erfaring er 2 ting - faktisk kommer MEGET af trykket i mit system fra 6,5" "mellemtonerne" (som i deres kabinet har et -3dB punkt på 58Hz) og ikke fra 10" enhederne... Så det "klem" og spark, som et PA anlæg giver til en koncert, ligger længere oppe i frekvens, end de fleste tror - det helt dybe er bulderbas - og det er jo ikke det vi kan lide fra PA anlæggenes smæk. Mit forslag vil derfor være: Flere watt! Og fokus også på den driver der skal dække området over en 12" - synes jeg har set/hørt alt for mange højtalere, hvor det der binder mellemtone området sammen med henholdvis dybbassen og diskanten er under dimensioneret! Som andre opfordrer - lad os få 2-3 sange/musik genre, det vil gøre det noget nemmere at hjælpe, samt hvad der var tiltænkt som mellemtone (og diskant for den komplette sammenhængs skyld) /Jensby PS. Bor I i nærheden af Skive er i velkomne til et lyt - om det er det I leder efter ;-)
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Diskusionen er spændende og jeg følger godt med, men når det så er sagt, så har vi i projektet besluttet at vi ikke får dunk i brystet af det kommende projekt. Vi har ok fra baglandet til at lave en lidt stor højttaler, men det strækker sig ikke til dobbelt 18" bagladehorn med 400watt i ryggen 
Hermed må i gerne snakke videre og jeg lytter med. Jeg kommer bare desværre ikke til at gøre brug af den viden...
|
|
|
Det kunne da være sjovt at vide, hvad projektet ender ud med! Har I bestemt jer for nogle på enheder? Er det en plateamp I tænker på til bassen?
Og stadigvæk bør I overveje at vælge basenheder i forhold til stuens størrelse og akustik. I en stue på omkring 20-25 kvadratmeter, mener jeg rummet bedre vil kunne tøjle bassen fra to 8" end en 12" og dermed bliver ht'en lettere at placere.
I en større stue kan det nok gå med større. Fx den 12" Discovery du nævner. Men I bør overveje om I vil vælge en mere følsom enhed. Discoveryen har en følsomhed på 89 dB. Da I har besluttet at det ikke behøves at lave det vilde dunk alligevel, kan det nok også gå.
Men I vil få noget mere smæk for skillingen ved at vælge en mere følsom enhed. Til sammenligning har denne en følsomhed på 100,5 dB. Den kan dog ikke gå så dybt som Discoveyen..
Der skal meget til at give koncertagtigt dunk med hifi-enheder... Jeg har to 6½ og to 10" i hver side, trukket af monoblokke på 600W/4ohm og det kan da spille højt, og også lave jordskælv ned til 20 Hz - men dunk som ved en koncert? Langt fra...
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
| Det kunne da være sjovt at vide, hvad projektet ender ud med! Har I bestemt jer for nogle på enheder? Er det en plateamp I tænker på til bassen? |
|
|
Egentlig startede det med at min at jeg har hånet min kollega for at hører musik på Logitek højttalere og da jeg så mumlede at jeg ville til at bygge ny højttaler, så meldte han sig på banen. Vi er vel i det man kunne kalde for planligningsfasen da han nævnte at han gerne vil opleve det dunk man får til en Vollbeat koncert. Nu er det slet ikke der min musik ligger, så jeg tænkte om man kunne lave forskellig bassystem på de to højttalere, men beholde diskant og mellemtone (som er indkøbt)
Da det gik op for mig at dunk kræver lydtryk viste jeg ham Beyma enheder, men han ville hellere forsætte med det oprindelige projekt. Hans hus er fra sidst 1700 tallet, så han er nok nervøs for taget og hans stue er hvis ganske lille.
Forstærkeren bliver egen avl. Se evt. mine tidligere projekter 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo egentligt bemærkelses værdigt, at tænke på at cd indspilninger slet ikke har noget som helst, at gøre med virkelige koncerter. Her er styrke og dynamik helt anderledes kraftigt og der er stor forskel på de enkelte instrumenters styrke. Trommesættet kan lyde meget voldsommere uden at det på nogen måde indvirker på de andre musikeres lydstyrke/dynamik. Derfor er det ofte en mere behagelig fornemmelse ved de koncerter, hvor man ikke overdriver lydstyrken, at lytte til musikken.
Ved cd indspilninger er alt jo indspillet ved stort set samme styrke, så det bliver jo nærmest bare ubehagelig støj, hvis man skruer godt op. Dermed siger jeg ikke, at I ikke kan opnå dette dunk. Men det har bare intet med de oplevede koncerter at gøre. Men det har nok meget at gøre med hvilket indstrument man har prioriteret og toneområde også. Det er jo grændseløst irriterende, at der i et nummer startes med bas og trommer, som starter med at lyde godt fremme og med pondus og smæk. Men så snart resten at bandet kommer ind, bliver bas og trommer til pygmæer i det samlede lydbillede. Så kan man ligeså godt skrue ned igen.
Jeg har dog et par numre uden komression af betydning og her kan man skrue pænt op og stadig have fin afstand mellem svag/kraftig. Det føles faktisk som at være med til indspilningen. Det er et nr med Dan Klarskov (blues) og 2 med Organic Paste. Det står meget luftigt og frit, og virker hel vejen i gennem numrene helt uanstrengt lige hvad, der foregår. Tænk hvis man lavede alle indspilninger sådan, når det gjalt blues, jazz og det meste rock.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |