Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dunk i brystet fra bas (DIY Højttaler) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2011 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

finlytteren skrev:
Det kunne da være sjovt at vide, hvad projektet ender ud med! Har I bestemt jer for nogle på enheder? Er det en plateamp I tænker på til bassen?

Egentlig startede det med at min at jeg har hånet min kollega for at hører musik på Logitek højttalere og da jeg så mumlede at jeg ville til at bygge ny højttaler, så meldte han sig på banen. Vi er vel i det man kunne kalde for planligningsfasen  da han nævnte at han gerne vil opleve det dunk man får til en Vollbeat koncert. Nu er det slet ikke der min musik ligger, så jeg tænkte om man kunne lave forskellig bassystem på de to højttalere, men beholde diskant og mellemtone (som er indkøbt)

Da det gik op for mig at dunk kræver lydtryk viste jeg ham Beyma enheder, men han ville hellere forsætte med det oprindelige projekt. Hans hus er fra sidst 1700 tallet, så han er nok nervøs for taget og hans stue er hvis ganske lille.

Forstærkeren bliver egen avl. Se evt. mine tidligere projekter 

Spændende!

Der skal jo ikke meget til at overgå et sæt Logitec, så det bliver jo en helt anden verden...

Lille stue... Så overvej to 8" istedet for en 12" Discovery. Det bliver endda en anelse billigere...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 November 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Kig her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66571
(Historien om verdens bedste højttalere)

En tråd om DIY i den virkeligt virkeligt seriøse ende - Både med Dunk og Power, men også HiFi finesse.

Mvh. Offcourse

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Mennesket egenresonans er 50-100hz alt efter størrelse og form ;) Så en masse output derimellem giver den ønskede effekt
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Sendt: 02 November 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Lille stue... Så overvej to 8" istedet for en 12" Discovery. Det bliver endda en anelse billigere...

Hvori er fordelen ved to 8", frem for en, hvis det er øget belastbarhed og mindre membranudsving for samme lydtryk?

Lige nu har jeg en 8" Peerless SLS bas siddende i ca. 30L trykkammer. Lyden er fast og tør og rammer ca. 40Hz. Q'et blev desværre ca. 0,8, hvor jeg helst vil ha' det ned på 0,5-0,6. Det vil så være målet med næste bassystem. Jeg har også været lidt nervøs for om (som du selv er inde på) 12" er for meget til vores stue. Der er enkelte numre hvor lidt mere dybde ville være rart (og det alene kommer ville hjælpe med et lavere Q, eftersom bassen så vil falde langsommere af) men ellers så er de 40 Hz rigelig fint. Måske en 10"?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 November 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hvorfor snakker I om at enhederne skal passe til stuen?!?! Hva' går det ud på?

Jo større membran, jo bedre akustisk tilpasning til luften, jo mindre vandring. Det betyder alt andet lige lavere forvrængning.

Den her snak om at 8" eller mindre enheder er hurtigere end 12 - 18", hvis vi snakker den dybe ende af skalaen, er en
fysisk nødvendighed. De små enheder skal jo "gå" meget længere end en stor enhed, og det med den samme tid til
rådighed. Det vil sige at membranhastigheden er væsentlig lavere på store enheder (givet det samme SPL) og det betyder
en ligeså væsentlig reduktion i forvrængningen.

Naturligvis skal enhederne tilpasses det frekvensområde de skal anvendes i dvs store membraner skal være meget lette
hvis de skal langt op i frekvens, men bonus er et godt bid i 100 - 500Hz området hvor der er godt gang i lilletromme og bas.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Tanken var mere at hvis jeg laver en højttaler der når 20Hz rent og så putter man den ind i en lillestue, vil det så ikke rumle p.g.a. stuens akustik?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

bdef

Hvis du tilpasser bassen efter stuens tendens til at forstærke bassen nedad til vil der ikke være så mange problemer. Bassen i højttaleren skal falde af nedad hvor stuen forstærker. Så kan du opnå en rimelig ret frekvengang i bassen. Laver du en højttaler, der i et lyddødt rum har en ret frekvensgang i bassen, vil den blive alt for kraftig hjemme i stuen.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2011 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Laver du en højttaler, der i et lyddødt rum har en ret frekvensgang i bassen, vil den blive alt for kraftig hjemme i stuen.

Man kunne selvfølgelig lave højttaleren med den påtænkte 12" bas og så justere bassens endelige frekvensgang aktivt. Dermed opnår jeg jo dels god bas og dels kortere membranvandring end hvis jeg brugte en 8"

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 03 November 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

allanowich skrev:
Laver du en højttaler, der i et lyddødt rum har en ret frekvensgang i bassen, vil den blive alt for kraftig hjemme i stuen.

Man kunne selvfølgelig lave højttaleren med den påtænkte 12" bas og så justere bassens endelige frekvensgang aktivt. Dermed opnår jeg jo dels god bas og dels kortere membranvandring end hvis jeg brugte en 8"

Absolut da.

asimba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 November 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg kommer med mit beskedne indlæg om en Højtaler der gir "DUNK" i brystkasse og mellemgulv. Et par forbedrede Jerrico Horn, med en 8" fuldtone, Forbedret Coral enhed, Decware, er absolut leverings dygtige i høj og ren lyd. Men så, uden at kende en Sk.. til data osv, besluttede jeg at forsøge med en 10" Audio Nirvarna fuldtone i hornet, der ellers er bygget til en 8" enhed. Efter et par mdr. tilspilning, er disse beskedne højtalere ( ikke i størrelse, men prismæssigt) i stand til at levere Dunk så hus og div inventar ryster. Spørg ikke om data eller målinger, ved absolut intet. Som de fleste ved er horns output i bassen ikke altid på linie med resten af toneområdet, så jeg har altid haft en stor hjemmegjort Subwoofer stående i reserve. En CV 15" med en Denon POA 4400 effekt virkede fint, men efter at 10" Nirvarna enheden kom i Jerricohornet, så har den rimeligt effektive Cerwin Vega Sub måttet gi´ op. Kan simpelthen kun give output nok, hvis hornene dæmpes ca. 6 db. Så disse horn er vist nok ret så følsomme. Har nu en Jungson forstærker på + 200 w som drivkraft. Om de spiller godt? Det kommer an på hvad man forventer, er det den helt tørre neutrale lyd, så nej. Men er man til live feeling, med Dunk og Kontant lydaflevering, så er de efter min mening rigtig gode. Men målemæssigt er de sikkert katastrofale. 

Men ellers, hvis man, i modsætning af mig, har mængder af kapital, så kan jeg da anbefale et sæt højtalere jeg har været så heldig at få demonstreret for nylig, Vikings, hedder de vist. Her er simpelthen alt, masser af god lyd, selv med formidabelt lydtryk.  

Til top Vis asimba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asimba

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

finlytteren skrev:

Hvori er fordelen ved to 8", frem for en, hvis det er øget belastbarhed og mindre membranudsving for samme lydtryk?

Lige nu har jeg en 8" Peerless SLS bas siddende i ca. 30L trykkammer. Lyden er fast og tør og rammer ca. 40Hz. Q'et blev desværre ca. 0,8, hvor jeg helst vil ha' det ned på 0,5-0,6. Det vil så være målet med næste bassystem. Jeg har også været lidt nervøs for om (som du selv er inde på) 12" er for meget til vores stue. Der er enkelte numre hvor lidt mere dybde ville være rart (og det alene kommer ville hjælpe med et lavere Q, eftersom bassen så vil falde langsommere af) men ellers så er de 40 Hz rigelig fint. Måske en 10"?

Jeg ser flere fordele ved to 8" fremfor en 12"...

For det første går 8" ikke så dybt. En ht der går ned til ca. 35 Hz er meget lettere at placere, end en ht der går ned til eksempelvis 22 Hz.

Denne 8" har en slaglænde på 11,4 mm. Denne 12" har en slaglængde på 25 mm. Hvilken når mon først tilbage til nulposition efter stort membranudsving? (hurtighed giver mere kontant dunk)

Følsomheden på ovennævnte 8" er på 92,4 dB og på 12" enheden er den 89 dB. Dvs. at du med de beskedne 100W vil kunne spille højere med en 8"... og endnu højere med to...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

I min stue (25 kvm) er problemet 50 Hz og 85 Hz, jeg har ingen problemer længere nede.

At en 12" har en længere slaglængde end en 8" er ligegyldigt. 12" enheden skal bevæge sig mindre for at give samme lydtryk som 8" enheden.

8" enheden er på 4 ohm, så der er nok ikke mange der har lyst til at sætte to i parallel for at opnå højere følsomhed.

8" enheden har en følsomhed langt under 92,4 dB under 100 Hz. Her er 12" enheden mere følsom.

Alt taler i de to tilfælde for at 12" enheden er at foretrække.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

hej

nu når i snakker om 12".. i mit setup bruger jeg 2x12" pr siden  og de spiller fra 90 til 450 hz.. det med slaglængten er helt lige meget .. når jeg spiller højt.. så har jeg set enhederne flytte sig 1til 2 mm.. 

den kraft de kan give i det område .. kan en 8" så ingen måde give .. da den ikke har fat i luften på samme måde..  selv om den kan flytte sig 11  eller 50 mm så vil den komme til at lyde belastet  da den virkelig kommer på arbejde.

men hensyn til dyb bas .. så skal man ikke under 15"...

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 04 November 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

jeg kan godt få en smule dunk i brystet fra disse........vh velkommen

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81049&K W=velkommen&PN=0&TPN=5

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

duo(2)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2008
Sendt: 04 November 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

Disse er de højtalere jeg har hørt der kommer tættest på en "live feeling" incl noget "dunk"
ved stortrommeslag
der benyttes 18" i dipol

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85119&KW=ba stanis

Mvh Nikolaj
Til top Vis duo(2)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duo(2)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

hejnu når i snakker om 12".. i mit setup bruger jeg 2x12" pr siden  og de spiller fra 90 til 450 hz.. det med slaglængten er
helt lige meget .. når jeg spiller højt.. så har jeg set enhederne flytte sig 1til 2 mm..  den kraft de kan give i det område ..
kan en 8" så ingen måde give .. da den ikke har fat i luften på samme måde..  selv om den kan flytte sig 11  eller 50 mm så
vil den komme til at lyde belastet  da den virkelig kommer på arbejde.men hensyn til dyb bas .. så skal man ikke under
15"...

Lige præcis!!! Og det er faktisk ikke uvæsentlig at have noget energi i området op til de 500Hz. Du har helt ret med den
akustiske kobling ved stort membran areal. Jo større membran jo mindre reaktionær impedans er der (dvs mere reel =
ohmsk modstand, hvilket giver bedst effekt tilpasning) og det bidrager rigtig meget til god "feelingen"!!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 November 2011 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

8" enheden er på 4 ohm, så der er nok ikke mange der har lyst til at sætte to i parallel for at opnå højere følsomhed.

8" enheden har en følsomhed langt under 92,4 dB under 100 Hz. Her er 12" enheden mere følsom.

Hvis forstærkeren ikke er 2ohms stabil, findes 8" Discovery også i 8ohms udgave. Dog med lidt lavere følsomhed, men samlet vil de stadig give en højere SPL end 12" enheden...

Hvis man benytter den 8" som dipol, har du ret i at den ikke kan holde fuld dB under 100 Hz. Men hvis man laver et basrefleks kabinet, hvor porten er tunet til et par og tredive Hz, vil den kunne holde fuldt niveau helt ned til ca. 40 Hz...

Så når man tager højde for, at de skal spille i en lille stue, synes jeg dette virker mere hensigtsmæssigt...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 November 2011 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Flemming Skov i, at det ikke er uvæsentlig at have noget energi i området op til de 500Hz. Måske endda lidt højere...

Hvis man kigger på de to enheder omkring 300-600 Hz opfører 8" Discovery sig betydeligt pænere end den 12" subenhed. Området 300-600 Hz er absolut væsentligt, når man snakker dunk fra tamtam'er...

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hvis man kigger på de to enheder omkring 300-600 Hz opfører 8" Discovery sig betydeligt pænere end den 12" subenhed.
Området 300-600 Hz er absolut væsentligt, når man snakker dunk fra tamtam'er...

Hej finlytteren.

Du nævner noget der som jeg selv har tænkt en del over. Naturligvis skal den evt. 12" eller hvad størrelse den nu får være
så bredbåndet (langt ud over det tænkte område) at den stadig kan "bokse" i 100 - 500+ Hz området.

Jeg bruger selv en formel der lyder:

Vægt/Kraft = (Mms x Re)/BL, eks fra mine jbl2220a: (70 x 5.7)/22.5 = 17.8 g/N

Den kan bruges til at vurdere vægt vs kraft forholdet, som er afgørende for hvor "præcist" enheden kan flytte sig. Den
fortæller dog ikke om hvorledes SPL (membranstørrelsen) indvirker. Så en 8" kan sagtens have bedre data, hvis
ovenstående formel benyttes men "mangle" SPL i området.

Har mest benyttet formlen til netop at finde den 15" der havde bedste vægt/kraft forhold til at sparke energi i 100 - 500+ Hz
omr.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 November 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Tanken var mere at hvis jeg laver en højttaler der når 20Hz rent og så putter man den ind i en lillestue, vil det så ikke rumle p.g.a. stuens akustik?

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på stuens akustiske forhold. Men bølgelængden på en 20Hz tone er noget længere end længden på en lille stue.

I et gammelt hus, som du beskriver, vil de dybeste toner få puds til at falde ned fra loftet, hvis der spilles rigtigt højt. Disse jordskælvsdybe frekvenser ville jeg undgå i et så gammelt hus.

35Hz er rigeligt dybt til, at man får et godt skub fra stortrommen. Og det kan en 8" sagtens lave. Hvis du bruger to 8" i hver side, vil det jo også reducere membranernes udsving.

Jeg synes det er vigtigt at bruge en basenhed, der performer godt op mod 600Hz. Ellers skal der en meget stor mellemtone til, hvis den skal spille ned og ramme en subenhed ved 100-200Hz - og samtidig skal den kunne flytte en masse luft.

Den 12" er en rigtig fed enhed. Men hvis man vil bruge den 12" Discovery til dette formål, vil jeg anbefale at lave en 4vejs istedet, så der er plads til en mellembas, der kan ramme mellemtonen højere oppe...

Hvad er det for en diskant og mellemtone, som I påtænker at bruge?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes