Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 05:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dunk i brystet fra bas (DIY Højttaler) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hvis I stadig er opsat på en 12" enhed til projektet, vil jeg anbefale jer at bruge en anden enhed. Eksempelvis den nye 12" Vifa. Den performer bedre op mod 600Hz...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 November 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
finlytteren skrev:

Hvis man kigger på de to enheder omkring 300-600 Hz opfører 8" Discovery sig betydeligt pænere end den 12" subenhed.
Området 300-600 Hz er absolut væsentligt, når man snakker dunk fra tamtam'er...

Hej finlytteren.

Du nævner noget der som jeg selv har tænkt en del over. Naturligvis skal den evt. 12" eller hvad størrelse den nu får være
så bredbåndet (langt ud over det tænkte område) at den stadig kan "bokse" i 100 - 500+ Hz området.

Jeg bruger selv en formel der lyder:

Vægt/Kraft = (Mms x Re)/BL, eks fra mine jbl2220a: (70 x 5.7)/22.5 = 17.8 g/N

Den kan bruges til at vurdere vægt vs kraft forholdet, som er afgørende for hvor "præcist" enheden kan flytte sig. Den
fortæller dog ikke om hvorledes SPL (membranstørrelsen) indvirker. Så en 8" kan sagtens have bedre data, hvis
ovenstående formel benyttes men "mangle" SPL i området.

Har mest benyttet formlen til netop at finde den 15" der havde bedste vægt/kraft forhold til at sparke energi i 100 - 500+ Hz
omr.

Aha ja! Formlen kan jeg godt se fornuften i. Masse og elektrisk modstand i forhold til force factor. Blev faktisk så nysgerrig, at jeg prøvede at sammenligne 12" Discovery med den 12" Vifa jeg nævner i indlægget herover:

(Mms x Re)/BL

12" Discovery: (135*2,6)/10,5 =  33,43

12" Vifa: (113,91*2,8)/11,12 = 28,68

Så Vifaen er faktisk hurtigere end SS'en. (Men ikke i nærheden af din JBL)

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Sendt: 05 November 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Hvis I stadig er opsat på en 12" enhed til projektet, vil jeg anbefale jer at bruge en anden enhed. Eksempelvis den nye 12" Vifa. Den performer bedre op mod 600Hz...

Meget sjovt

Dels er jeg ganske hugt på trykkammer (evt. med ventil i) og har faktisk haft netop omtalte Vifa NE i tanker og WinISD. Og det eneste der bekymre mig lidt er den begrænsede Xmax. Her er Discovery'en klart bedre. Netop den parameter er nok vigtigere for min kollega (som elsker høj heavy) mens jeg næppe er så krævende på det punkt.

De andre enheder som er valgt er Peerless HDS 4" og en Vifa titanium diskant. De kvikke hoveder herinde, genkender dem nok som et sæt tilbuds enheder.

Jo jo ... Det er næppe mange som sammenkæder titanium med vellydende høje toner. Den er valgt fordi jeg engang havde en lille JBL monitor som havde et hærligt tutch i toppen. HDS'en er valgt på dens evne til at gå ganske højt op (drømmen om at én enhed tager hele det vigtige område) og på ros på nettet. Ja ja, de er også valgt p.g.a. prisen

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 November 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hvis enhederne er købt kan det jo være ligemeget...

Alligevel vil jeg lige påpege, at grundet mellemtonens lave output, kommer de 40 Watt på arbejde, og man bliver nødt til at dæmpe diskanten.

Havde man valgt mere effektive enheder, kunne man spille højere med de begrænsede Watt, der nu er til rådighed. Og man kunne måske undgå at diskanten skal snakke gennem en modstand.

Kig fx på disse enheder som også er nogenlunde overkommelige prismæssigt:

R2604 92dB

15M/4624 92,4 dB (og større membranareal i lilletromme-området)

to af de 8" omtakte 22W vil give omtrent samme dB...

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Alligevel vil jeg lige påpege, at grundet mellemtonens lave output, kommer de 40 Watt på arbejde, og man bliver nødt til at dæmpe diskanten.

Som jeg hvis har sagt tidligere i tråden, så var målet ikke en spil-højt højttaler, der var målet. Hvis det var, så ville vi være gået efter netop omtalte mellemtone (som forøvrigt også er 4 ohm)  og det med at dæmpe diskanten skal man hvis ret hyppigt i forvejen.

Hele tråden gik på, hvad skaber det dunk, som mærkes til koncerter og svaret er "Mere lydtryk, end jeg ønsker i min stue". Derfor forsætter vi bare som planlagt.

Vi laver en billedtråd når projektet går igang

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende at se!

Uanset om det ikke bliver ekstremt højtspillende monstre, skal ejermanden nok blive glad for dem! Det bliver noget helt andet end det nuværende

Noget nyt om han har besluttet sig for, hvilken basenhed der skal bruges?

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Mit gæt er at han går efter en 12". Nok SS enheden, da den tillader ret stor vandring. Til mit projekt sværmer jeg lidt omkring Vifa NE enheden, som trods kortere max. vandring ser ganske lækker ud.

Projektet er først sat til at løbe avorlig af stablen til forår/sommer. Mit spørgsmål var en del af søgen efter viden, som jeg ikke havde. Tråden vil blive læst igennem igen inden vi vælger

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Ja den Vifa virker interessant! Den opfører sig pænt langt op.

Jeg ser det som en fordel, hvis ht'en skal kunne give det optimale dunk, at dele højt oppe. Eksempelvis ved 600 Hz mellem mellemtone og bas, så bassen varetager de store tamtam'er. Og måske helt oppe på 3,5 kHz mellem diskant og mellemtone, så mellemtonen varetager den lille tamtam og lilletrommen incl. kantslag...

Jeg har forstået at de ikke nødvendigvis skal kunne spille højt. Men man kan vel ligeså godt afpasse projeltet til heavyrock, hvis det er det han hører.

Held og lykke med projektet, når i kommer så vidt!

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg blander mig, men de delefrekvenser minder jo meget om de gamle JBL højttalere, og de havde jo netop det "DUNK".  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Ja! Og det er ikke kun "powerHT" der benytter sig af fordelene ved at dele heromkring.

Se eksempelvis denne SS bestykkede high-end højttaler fra danske Acoustic Force. 600Hz/3,7kHz

Dene ht har et imponerende dunk i forhold til størrelse og membranareal. De små 6½" har en lineær slaglængde på +/- 9 mm og max på +/- 16!!!

Men de er nok ikke relevante i denne henseende. Så måske lidt off-topic. Sorry for det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes