Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 09:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp højttaller skratter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsten-91
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juli 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 November 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

kan man ikk selv tjekke om det er delefilteret der er galt med da?
og hvis det er det der er galt med, må man da kunne bestillet et et sted og selv skifte det evt.??

 

Til top Vis torsten-91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsten-91
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 04 November 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Ja hvis du kyndig i eletronik og kan bruge et multimeter , så kan man godt tjekke delefilter .Ellers kan nye filtre fås i hi-fi klubben , men prisen er som regl høj på reservedele i klubben.

 

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
torsten-91
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juli 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 November 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Kan du give en beskrivelse af hvordan man gør det? Hvor sidder delefilteret? For kunne forestille mig
det var dyrt at få lavet i klubben eller i det hele taget. Og så dyre er nye højttalere jo heller ikk, at det
kan svare sig at få den repereret, medmindre jeg selv kan gøre det ,)
Til top Vis torsten-91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsten-91
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 04 November 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hør nu her , hvis du ikke ved hvad du gør er det meget svært at måle på et dele filtre .Men du har ikke svarret hvilken enhed der skratter .Filteret sidder inde i højtaleren og du skal have en eller flere enheder ud af kabinettet og så vidt jeg kan se er det ikke nemt at få enheder ud .

 

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 04 November 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Der er ikke specielt stor chance for at delefilteret er brændt af, hvis det er, vil du sikkert kunne se at det er brændt.
Det er ikke så let at måle på delefilter komponenter, man kan ikke gøre det med et almindeligt multimeter.
Hvis diskanten har været overbelastet kan lakken på spolen boble op og gå i mod magneten, det får dem til at skratte.

Hvis det kun er i den ene højtaler kan du prøve at bytte dem. Du kan også koble diskanten fra og høre om højtaleren stadig skratter.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 04 November 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Et delefilter kan ikke skratte. Løse forbindelser kan, og defekter enheder kan også skratte.

Det lyder mest som en mellemtone eller disktant har fået for meget. Det kan godt skratte, og det kan sagtens være ved bestemte frekvenser.

Jeg ved ikke om det er kabelsko der er monteret på terminalerne. Men, hvis det er kan du meget nemt finde ud af hvad der er galt.

Tag en diskant fra den gode højttaler og sæt i den dårlige. Hvis det stadig skratter, så tag også mellemtonen fra den gode og sæt i den dårlige. Hvis det stadig skratter, så byt også basserne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 November 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

torsten-91 skrev:
Kan du give en beskrivelse af hvordan man gør det? Hvor sidder delefilteret? For kunne forestille mig det var dyrt at få lavet i klubben eller i det hele taget. Og så dyre er nye højttalere jo heller ikk, at det kan svare sig at få den repereret, medmindre jeg selv kan gøre det ,)

Du skal starte med at indkredse fejlen sikkert.

Spil et stykke musik og lyt dig frem til hvorfra det skratter.

Sluk anlægget og byt højttalerne om og lyt igen. Er fejlen fulgt med højttaleren ved du nu at fejlen ligger i højttaleren. Ellers er det forststærkeren.

Hvis det er højttaleren kan du prøve om du kan lytte dig frem til hvilken enhed. Det vil oftest være diskantenheden. Så kan du prøve at bytte diskantenhederne om. På den måde kan du afgøre om fejlen skyldes en defekt enhed eller delefilteret.

Det er vigtigt at du kun bytter en ting ad gangen så du hele tiden har styr på om fejlen flytter med. Og husk altid at slukke anlægget mens du roder med kabler m.m.

Når du så har indkredset fejlen kan du evt. skrive igen. Hvis du ender med at konstatere at det skyldes en defekt diskantenhed ( det mest sandsynlige ) kan du få oplyst prisen på en ny enhed hos Hifiklubben.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 04 November 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Stanley: Lige præcis...:-)

__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
torsten-91
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juli 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 04 November 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

jeg aner ikke hvordan man bytter en diskant om. hvad er en diskant overhovedet?

og hvordan slutter man dem fra? hvad er prisen ca for sådan en på hifi klubben?

Til top Vis torsten-91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsten-91
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 04 November 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

torsten-91 skrev:

jeg aner ikke hvordan man bytter en diskant om. hvad er en diskant overhovedet?

og hvordan slutter man dem fra? hvad er prisen ca for sådan en på hifi klubben?



Jeg synes det lyder som om du skulle søge hjælp fra en der har lidt mere teknisk forstand
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
kimz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 04 November 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Diskanten er som regel den mindste lille rund tingest, som sidder øverst på højtaleren , men som Max.H skriver, så bliver du nødt til at finde en, der har forstand på det.
Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 04 November 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

torsten-91 skrev:

jeg aner ikke hvordan man bytter en diskant om. hvad er en diskant overhovedet?


og hvordan slutter man dem fra? hvad er prisen ca for sådan en på hifi klubben?



Ja jeg kunne jo bare "spole" videre, men hold da op hvor opfører du dig irriterende.
Du bliver ved med at spørge men gider overhovedet ikke svare eller udføre de uhyre enkle test der bliver efterspurgt.

Ud fra det du skriver er du ikke i nærheden af at være kompetent til noget som helst med en skruetrækker eller et
multimeter, men skylder dine højtalere at en som har forstand derpå kigger på den.

Hvis du ikke gider agere eller lytte på de råd du får ud af dine spørgsmål kan du så ikke se børnetime eller sådan noget?

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 04 November 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Mercury.

Du er nok sur, var. Forhåbenligt er din hund vel ikke død.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 05 November 2011 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

CARS10: Jeg har det lidt på samme måde...

Man siger at højtaleren skratter.. Folk bliver ved med at komme med forslag til ting man bør tjekke, men det ser ikke ud til
at at man har tjekket noget som helst...

Efter min mening er de forslag ikke særlig svære hvis man ved hvordan en skruetrækker ser ud eller gider og stikke
hovedet hen til højtaleren..

Torsten: Kig på stanleys råd..

1. Hvilken enhed skrætter...?? den øverste, den i midten eller den nederst..??? Eller alle tre...???

Jeg vil utrolig gerne hjælpe dig.. Men jeg tror at du bliver nød til at smide den forbi Hifiklubben...

Hvor bor du henne i landet...???

__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 November 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Mercury.

Du er nok sur, var. Forhåbenligt er din hund vel ikke død.

Jeg ville nok mere tro man er opgivende .................

Hvis nu bare vi kan få Torsten til at læse det der skrives til ham,  og han så kan følge det, vil det vist være uligt nemmere.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 05 November 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

hej trådstarter. du har faktisk fået mange gode råd. du skal bare lige udføre de tests der bliver skrevet.

Diskanten er den der laver de høje toner. altså ikke volumen Agtigt høje, men frekvens-mæssigt. høje Hz. fra 3k til 20k cirka. i din højttaler er det den øverste enhed. denne Diskantenhed kan du tage ud af højttaleren og montere i den der virker. enheder er sat i med skruer og connected med to ledninger. en + og en - ledning. de ledninger skal altid sidde samme sted på enheden.

tag den syge enhed ud og sæt den i den gode højttaler. hvis den stadig spiller dårligt, er det enheden der er defekt og skal skiftes. umiddelbart er mit gæt at den koster under 1000 kr.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 05 November 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:

torsten-91 skrev:

jeg aner ikke hvordan man bytter en diskant om. hvad er en diskant overhovedet?


og hvordan slutter man dem fra? hvad er prisen ca for sådan en på hifi klubben?

Jeg synes det lyder som om du
skulle søge hjælp fra en der har lidt mere teknisk forstand


Jeg tror du skal følge rådet fra Max.H
Du har tydeligvis ingen forstand på teknik, og så er det altså bedre at overlade det til nogen der har. Man skal kende sine
begrænsninger.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 05 November 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ja, hiv dem eller den, der er problemet ned i klubben og lad dem lave et tjek på dem og give dig en pris. Så kan du vurdere, om du skal gå videre og lade dem reparere.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 05 November 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ja, hiv dem eller den, der er problemet ned i klubben og lad dem lave et tjek på dem og give dig en pris. Så kan du vurdere, om du skal gå videre og lade dem reparere.

Ja, det er måske nok en god ide. Men han skal dog først følge den første del af min vejledning for at finde ud af hvad der skal repareres :

Stanley skrev:

Du skal starte med at indkredse fejlen sikkert.

Spil et stykke musik og lyt dig frem til hvorfra det skratter.

Sluk anlægget og byt højttalerne om og lyt igen. Er fejlen fulgt med højttaleren ved du nu at fejlen ligger i højttaleren. Ellers er det forststærkeren.

Og det har han måske ikke helt tålmodighed til, da han hellere vil høre en masse gætterier end selv gå lidt systematisk frem.   

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Jeperi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 05 November 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Max.H skrev:

torsten-91 skrev:

jeg aner ikke hvordan man bytter en diskant om. hvad er en diskant overhovedet?


og hvordan slutter man dem fra? hvad er prisen ca for sådan en på hifi klubben?

Jeg synes det lyder som om du
skulle søge hjælp fra en der har lidt mere teknisk forstand


Jeg tror du skal følge rådet fra Max.H
Du har tydeligvis ingen forstand på teknik, og så er det altså bedre at overlade det til nogen der har. Man skal kende sine
begrænsninger.


Hvorfor tror du i det hele taget at han skriver her?
Er det ikke lige netop at "søge hjælp fra en der har lidt mere teknisk forstand"?

Til torsten91:
Tag et kig på http://www.cerwinvega.com/home-audio/floorstanding-speakers/ xls-15.html.

Dette er ikke lige din højttaler, men en der ligner. Øverst i det store horn sidder diskanten, det er den lille runde dome inde for enden. Lyt til den alene, og hør om det er den der skratter. Hvis ikke det er den, så lyt til mellemtoneenheden, som er enheden i det andet horn, som er væsentlig større end diskanten og nok ca. halvt så bred som basenhederne.

Prøv at meld tilbage hvilken af de to, som skaber den dårlige lyd.

Til top Vis Jeperi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeperi
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes