| Forfatter |
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
MaltheK:
Jeg tror slet ikke du har forstået hvad det drejer sig om.."straight wire with gain" er et reklamebegreb opfundet for at sælge forstærkere Hvem ønske straigt wire hvis der mangler et 7 dB løft i bunden?
Prøv at studerer lidt omkring ørets følsomhed ved forskellige niveauer, men pas på det kan være farlig læsning for en som dig....det kan give grimme drømme om en mindre perfekt verden....
Men hvis din mening med din hobby er at forsøge at genskabe lyden som den var tiltænkt, så er niveauet altså vigtigt....
|
|
|
En forstærker med en korrekt udformet loudness ER en "straight wire with gain" blot du skruer tilstrækkeligt højt op.
Bortset fra det så er det korrekte lydtryk det lydtryk den optagne musik blev fremført ved. Ikke særlig heldig hvis man har hang til store orkestre, det være sig jazz eller klassisk.
Waal
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det har du ret i Waal, omvendt kan man vel sige at uden en korrekt loudness funktion i forstærkeren er afspildningskæden ulineær med lytniveauet....Straigt wire with unsuffiecent gain" 
Problemet er at lave denne funktion ordentligt....et grov studie af ørets følsomhed (Fletcher-Munson) viser at i området 70-110dB SPL er det primært under 300Hz der er brug for korrektion. 100/110dB SPL er stort set lineart område og så kommer der et gradvis fald i følsomhed med faldende niveau.
Området fra 30-300Hz skal fremhæves 0-20dB, størst ved 30Hz....det burde kunne laves....
Nogen der kan skaffe et link til en traditional loudness kontrol? Jeg vil prøve at arbejde ud fra en sådan, men uden dennes diskantløft, som jeg ikke kan se noget argument for...fordi øret skal jo ikke gøres liniært, korrekt?

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
....aaahh er der ikke behov for en lille smule diskant løft ifølge Fletcher mounson? I hvert fald ved de laveste niveauer erindrer jeg at kurven er lidt hængekøje-agtig.
Nå nevertheless: Hvad der også er vigtigt er jo at få det justeret korrekt efter eens systems faktiske følsomhed. I gamle dage havde man jo et separat udtag på potmeteret der var ved ca 20% af værdien af 'fuld skrue'. Men hvis det punkt på knappen er for højt eller lavt i forhold til der hvor loudness kurven BURDE aftage, ja så har man jo alligevel ikke optimal frekvensgang.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Min nye McIntosh MA6900 har faktisk loudness knap! Jeg tænkte nej sådan noget sidder der bare ikke i et nyt HiFi produkt, men jeg er faktisk kommet til at holde af det. Da jeg bor i lejlighed er funktionen suveræn ud på de mørke timer...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev: "Jeg tror slet ikke du har forstået hvad det drejer sig om.."straight wire with gain" er et reklamebegreb opfundet for at sælge forstærkere
Den kunne jeg godt tænke mig at få uddybet lidt - har du evt en killde?. I de sammenhænge jeg har hørt begrebet bruger man det netop som yderste reference, men samtidig noget man ikke kan opnå. En ledning kan ikke forstærke. der skal mere til. Så når waal siger, at en forstærker med en loudnessknap er "straight wire with gain" - og du ovenikøbet giver ham ret i det, så giver det anledning til at tro, at det er dig/jer, der er galt afmarcheret. Men det er jo nemt for dig at sidde i dit elfenbenstårn og sige hvordan verden ser ud, når du har læst en bog om det. Det skræmmer mig nu ikke. Jeg kan bedre lide at lytte selv, og så komme med en vurdering, men det har du jo på forhånd afvist udfra hvad teorien siger.
I øvrigt kunne du fra starten af godt have fortalt, at loudness kun skulle slås til ved meget lave lytteniveauer, og ikke hele tiden. Der er jo en forskel, og her vil jeg måske nok kunne give dig ret.
Hvad spiller du egentlig på af anlæg?
MVH. M
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK:
Du har ret i at ørets følsomhed for høje frekvenser falder, men det er stort set ikke niveauafhængig i nævnte område (70-100dB)....husk på at der ikke skal kompenseres for ørest frekvenskurve, i hvert fald kun for den niveauafhængige del....
Som Waal nævnte, hvis der er to niveaukontroller i systemet, kan den ene jo bruges til preset og den anden indeholde kompensationen? Det er da til at overse i forhold til RIAA forstærker korrektioner 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MalteK
Jeg mener ikke den skal kunne slås fra, den skal bare være niveau afhængig...
I mit elfenbenstårn, bruger jeg ibenhold speakers med single wire with ultimate gain, ellers kunne jeg ikke tillade mig af komme med indlæg i dette forum!
Dokumentation? I stadet for at lytte? Hmmm, du er sjov 
I 1933 påviske Fletcher-Munson ørets varierende følsomhed med hensyn til niveau og frekvens. Det er faktisk væsentligt grundlag for alt lydproduktion 
Troede du det var noget jeg selv havde fundet på? Og at en loudness kontrol kun var for at kunne skelne high-end snopper fra almindelige brugere? 
Angående "straigth wire with gain" så havde Peter Walker denne påstand om hand Quad forstærkere i begyndelsen af 70'erne.....remember?

|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal ærligt indrømme at når der er fest!! og der høres "dunke" musik! så savnes en loudnes knap eller nogle tone kontroller nu og da!! ..
( men til seriøs hifi og musik nydelse!! FYYYYY!!!! )
Men så når der skla festes med nogle af dj vennerne... frem henter jeg min gode gamle Denon Equalizer fra under sengen og støver denne antikvitet af!... og den virker som den skal og gjorde for 20 år siden!!.. et par kabler ind over tape loop... og så er der dunk på teckno & dance musikken til festen!!.. 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
( men til seriøs hifi og musik nydelse!! FYYYYY!!!! )
|
|
|
...men det betyder så også at du SKAL spille realistisk højt - ikke noget med at dæmpe lidt af hensyn til naboerne
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jo stå for walkers egen regning. Du bruger meget krudt på at forsvare din position og kalde os andre for snopper, det er skam helt unødvendigt. I øvrigt har jeg heller aldrig påstået vi lever i en perfekt verden, men jeg har det altså fint ved at leve en tilværelse uden loudnessknapper. Jeg har været der.
Forresten får jeg nogen gange lyst til at lege at der er fest ovenpå. Så smider jeg et par tykke dyner hen over mine sonus faber og skruer godt op for noget tekno. Det er helt vildt autentisk!!
vh m
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mente da bare at du var en snob, ikke de andre 
Har du været der med loudness? Tror ikke i den funktion som efterlyses her, men fortæl....ellers se mit tidligere indlæg omkring dynamiske højttalere og Tandberg...husk verden er ikke statisk, kun visse menneskers opfattelse af den 
For at være ordentlig:
En "loudness kontrol" der tager hensyn til ørets niveauafhængighed i området 30-300Hz (70-110dB SPL). Helst "automatisk" i forbindelse med volumen kontrollen.
Alternativet er at spille med same niveau som under optagelsen (eller ved miksningen).....det er bare ikke altid realiserbart.
Der er selvfølgelig også muligheden at ignorerer problemstillingen, men det er veel ikke derfor vi er her?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tanke:
Hvis man plottede kurverne i et Exel regneark, kunne man fremstille differens kurver der kun viste niveauborskellen. Derefter havde man direkte grundlag for at simulerer et kredsløb.....
Er det vejen frem?

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til NriK:
Ja, realistisk højt 
Loudness kontrollen røg jo år tilbage, forstil dig når volumenkontrollen ryger på "seriøst" udstyr....og erstattes af en niveaukontrol der kun skal kompenserer for udstyrs styrken på optagelsen (6-10dB område)....altså altid musik ved realistisk niveau!

|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
citat: "Jeg savner en loudness knap på det lidt mere seriøse grej...hvor blev den af?"
/
"En "loudness kontrol" der tager hensyn til ørets niveauafhængighed i området 30-300Hz (70-110dB SPL). Helst "automatisk" i forbindelse med volumen kontrollen. "
vi kommer vist længere og længere væk fra en decideret loudnessknap, og jeg begynder at forstå hvad du mener. Det er da et spændende perpektiv. Måske du kunne indlede et samarbejde med tact, hvor der både var rumkorrektion og automatisk hensyntagen til ørets niveauafhængighed. Held og lykke med projektet. over and out!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en digital processor vill være en god løsning 
Men, jeg vil nu aligevel prøve en simpel analog løsning.....
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
MalteK
Jeg mener ikke den skal kunne slås fra, den skal bare være niveau afhængig...
I mit elfenbenstårn, bruger jeg ibenhold speakers med single wire with ultimate gain, ellers kunne jeg ikke tillade mig af komme med indlæg i dette forum!
Dokumentation? I stadet for at lytte? Hmmm, du er sjov 
I 1933 påviske Fletcher-Munson ørets varierende følsomhed med hensyn til niveau og frekvens. Det er faktisk væsentligt grundlag for alt lydproduktion 
Troede du det var noget jeg selv havde fundet på? Og at en loudness kontrol kun var for at kunne skelne high-end snopper fra almindelige brugere? 
Angående "straigth wire with gain" så havde Peter Walker denne påstand om hand Quad forstærkere i begyndelsen af 70'erne.....remember?

|
|
|
Volumenkontrollen sørger for at loudnessfunktionen er koblet fra (nul korrektion) ved kraftige niveauer dvs. at det nødvendigvis specielle potmeter mindsker gradvist korrektionen ved reduceret dæmpning af signalet.
Fletcher Munson kurven er frembragt ved hjælp af statistik. Præcisionen er vel ca. +/- 20%
Straight Wire with gain (det forstærkende kabel) er en PW "opfindelse" og beskriver blot et neutralt lydende aktivt kredsløb. I denne "verden" er ordet "gain" ikke noget med penge, men forstærkning målt i dB.
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 April 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Ja, det har du ret i Waal, omvendt kan man vel sige at uden en korrekt loudness funktion i forstærkeren er afspildningskæden ulineær med lytniveauet....Straigt wire with unsuffiecent gain" 
Problemet er at lave denne funktion ordentligt....et grov studie af ørets følsomhed (Fletcher-Munson) viser at i området 70-110dB SPL er det primært under 300Hz der er brug for korrektion. 100/110dB SPL er stort set lineart område og så kommer der et gradvis fald i følsomhed med faldende niveau.
Området fra 30-300Hz skal fremhæves 0-20dB, størst ved 30Hz....det burde kunne laves....
Nogen der kan skaffe et link til en traditional loudness kontrol? Jeg vil prøve at arbejde ud fra en sådan, men uden dennes diskantløft, som jeg ikke kan se noget argument for...fordi øret skal jo ikke gøres liniært, korrekt?

|
|
|
Behovet er individuelt fra person til person, det er da ikke meningen du skal have det alt for nemt - vel
Waal
|
| Til top |
|
| |