| Forfatter |
|
hajen71 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg har brug for et godt råd fra alle jer vinyl entusiaster der er herinde. Når jeg afspiller plader på min pladespiller er der tit - selv på helt spritnye
plader - periodevis knitren i højtalerne. Det kan både være over et stykke tid men også enkelte "knald" agtige lyde i højtalerne.
Er der noget at gøre ved dette eller er det bare en af de ting man må leve med og noget af charmen ved vinyl ???
Kom gerne med diverse forslag til løsninger...
På forhånd tak...
Hajen 71
|
| Til top |
|
| |
pebjo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal vaske/rense dine plader, selv de nye, da der ofte sidder rester fra presningen i rillerne. Du kan vælge at investere i en eldreven pladevasker, hvilket er ret kostbart. Men du kan også bruge penge på en manuel af slagsen, som faktisk gør jobbet ganske godt.
Jeg har selv begge dele, og den elektriske er naturligvis hurtigere end den manuelle. Til gengæld er der en prisforskel på ca. 4000 (Den elektriske er en Clearaudio SmartMatrix). Du kan se et eksempel på den manuelle på min hjemmeside omslag.dk, hvor jeg er ved at bortauktionere mit restlager.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det en pladespiller og pu?
Ved du om den er indstillet nogenlunde korrekt? Nåletryk, sporing, anti-skating mm.
Vær iøvrigt også opmærksom på statisk elektricitet. Især på kunstige tæppetyper som polypropylen, kan man opsamle statisk elektricitet, som kan overføres til pladen...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der pludselig er voldsom støj og knitren kan det være fejlsporing. Een gang - og det vil have ødelagt pladen. Den vil herefter støje hver gang du kommer forbi det stykke.
Tjek om nåletrykket er korrekt. Eventuelt kan din pickup være slidt/defekt.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger


Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså selv nye plader trænger til at blive renset inden du sætter den på.
Hvis du har købt en af Metallica's nye Louder, faster, heavyer genudgivelser på 180gram så vil du hurtigt for syn for sagen.
Det bedste tip er AM pladerens. De fås i spray flaske med klud.
Jeg benytter det stortset hver gang jeg lytter til en lp. Min pladesamling er stor og noget af den er arvestykker fra mine forældre. De er aldrig behandlet ordentligt og tidens tand har sat deres spor. Vi snakker orignale Rolling Stones, Jimi Hendrix, Beatles også videre.
For det meste er det bare skidt der ligger i rillerne. AM pladerens tager det væsentlige og hvis det er i grove tilfælde så skal der et par omgange til men støjen formindskes hver gang.
Hvis pladen er meget slidt hjælper det ikke ret meget.
I tilfælde med en gammel samling med Dansk film musik bla. Odds 777 med Liva Vell. 5 gange med AM pladerens da der ikke var en inderpose til pladen.
|
| Til top |
|
| |
hajen71 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Hvad er det en pladespiller og pu?
Ved du om den er indstillet nogenlunde korrekt? Nåletryk, sporing, anti-skating mm.
Vær iøvrigt også opmærksom på statisk elektricitet. Især på kunstige tæppetyper som polypropylen, kan man opsamle statisk elektricitet, som kan overføres til pladen... |
|
|
Pladespilleren er en Project RPM 9.1 og pickuppen er en Ortofon 2M Black. Den skulle meget gerne være indstillet korrekt da det er gjort hos forhandleren jeg købte den hos (Audiovision i Skive)
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum


Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så må vi formode den er sat rígtigt op...
så umiddelbart tror jeg en pladevaskemaskine vil kunne hjælpe, da der formodentlig er tale om enten statisk elektricitet, støv og/eller "støbevoks"
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som finlytteren så rigtigt skriver, tror jeg også en pladevaskemaskine vil hjælpe dig, en manuel en af slagsen, som f.eks.
Knosti koster ikke en herregård, og så ingen klude på pladerne
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
jewer Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en antistatpistol i første omgang? Er det ikke værd at prøve af før man går ud og investerer i en pladevaskemaskine?
__________________ vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
|
| Til top |
|
| |
jewer Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F. eks. sådan en fætter her: www.svalander.se/shoppen/?l=info&pid=7041
__________________ vh Jesper
Luxman L 530, Luxman PD 290, Luxman TU 240, Tannoy Mercury M 2, Marantz 3200, Marantz 140, Sony CDP-XA5ES, Ariston RD 40, Denon DRM-740, Dali 850, Denon AH-D5000, Sennheiser Unipolar
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En antistat pistol og en masse grønne planter vil gøre underværker. Lav luftfugtighed giver meget statisk elektrisitet. Når du tager lp'en ud af coveret oplader du pladen. Og når den snurre lystigt rundt, vil den også bliver ladt op. Du skal have en luftfugtighed på 50%, så forsvinder problemet som regel.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Thorens som knitrer hvis den ikke er stelforbundet til forstærker
|
| Til top |
|
| |
hajen71 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 207
|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hvis der pludselig er voldsom støj og knitren kan det være fejlsporing. Een gang - og det vil have ødelagt pladen. Den vil herefter støje hver gang du kommer forbi det stykke.
Tjek om nåletrykket er korrekt. Eventuelt kan din pickup være slidt/defekt.
|
|
|
Er pladen ødelagt selvom den så bliver indstillet korrekt ???
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ISÆR nye presninger er plaget af knitren og knas samt helt vilde skævheder og buler. Jeg vil tro at dette gælder 98% af de nye presninger. Pladepresserierne er inkompetente i helt enorm grad. Kvalitetskontrol er åbenbart en lille ø lidt vest for New Zealand...!
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må jeg ha været heldig med at få de sidste 2%  Hvad der derimod gir knitren er hvis man lader pladen ligge på pladespilleren uden låg. Og hvis pladen spilles inden grundig rensning kan der komme knitren der ikke lader sig fjerne igen,så efter afspilning så er det bare tilbage i pladecover igen.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har altid været problematisk at købe vinyl.
Får man en god presning eller ej?
Det var en af grundene til, at jeg købte min sidste lp i slutfirserne.
Det var dejligt at slippe for knitren og knas.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gik også over til de fantastiske cd'er i slutfirserne og til til flackfiler og dac i nullerne,men nu er det lp'er igen. Jeg ved ikke helt hvorfor, men der er nu noget særligt over de sorte plader
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stadig min gammel Rega Planar 3 med HH Mørch UP4 arm (med push pull) og B&O MMC1 pickup, men bruger det ikke mere, men mindes da at en LP lød godt. KNAS var der altid, mere eller mindre, plus jeg ville stå over for en stor udgift til ny pickup og en kvalitets RIAA. ++ hvem glemmer de problemer man havde med at undgå tilbagekobling, ja jeg brugte sandkasser og alt muligt andet.
Længe leve RIAA, Pladespiller og Pickup, der er bare helt nye tider på vej.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
midget Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også døjet med statisk elektricitet på mine vinylplader (formodentlig for tørt indeklima), men har lige købt en antistat pistol over nettet (48 £).
Den virker ! Mit problem var, at jo mere jeg spillede, jo mere knitren kom der. Det opbygges åbenbart.
Nu er det væk, så der er kun hørbare ridser tilbage 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 19 November 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der noget særligt over de sorte skiver. Men det der med støj på dem, skyldes jo også, at forholdet mellem vinyl og alle de tilsætnings stoffer, som kommer i. Jeg har et par plader, nogle direkte skåret, som er i helt ren vinyl. Det er de 200 grams lp'er også. Men man kan se igennem dem, ved at holde dem op mod en lampe.
Denne helt rene vinyl har stort set ingen overfladestøj. Men hvis jeg tager en lp fra 78' med Linda Ronstadt, er der en del overflade støj på, fordi det ikke er ren vinyl, men en del blandings produkter. Sebastian's Stjerne til Støv fra 80'erne har også en del overflade støj pga dette. 
Så når pladen et presset af helt ren vinyl, er der ingen overflade støj på, når de er nye i hvertfald.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |