Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Knitren/støj fra vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1346
Sendt: 19 November 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:

Boman skrev:
Det har altid været problematisk at købe vinyl.

Får man en god presning eller ej?

Det var en af grundene til, at jeg købte min sidste lp i slutfirserne.

Det var dejligt at slippe for knitren og knas.
Jeg gik også over til de fantastiske cd'er i slutfirserne og til til flackfiler
og dac i nullerne,men nu er det lp'er igen.Jeg ved ikke helt hvorfor, men der er nu noget særligt over de sorte plader


Jeg sidder i dette øjeblik og lytter til Fantasy med Carole King, rippet til harddisk fra en cd.

Jeg har den også på vinyl, men jeg har aldrig hørt så mange detaljer - og så lækker en lyd.

Det er klasser over vinyllyden.

P.S. en del af forklaringen er mine faselineære digitale delefiltre og andre digitale korrektioner.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 19 November 2011 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Ja, der kan ikke være meget tilbage af den originale analoge lyd i dit setup 

Jeg har det lige omvendt. Digitalmusik er OK og let at have med at gøre; men skal det lyde HELT rigtigt, så er det vinyl afspillet rent mekanisk og gengivet via en helt analog signalvej bestykket med vakumrør ( ingen "sand" overhovedet)


__________________
"What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 20 November 2011 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Så sandt som det er skrevet
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1346
Sendt: 20 November 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Ja, der kan ikke være meget tilbage af den originale analoge lyd i dit setup Jeg har det lige omvendt.
Digitalmusik er OK og let at have med at gøre; men skal det lyde HELT rigtigt, så er det vinyl afspillet rent mekanisk og
gengivet via en helt analog signalvej bestykket med vakumrør ( ingen "sand" overhovedet)



Du har ret - i de fleste tilfælde - men hvis digital lyd bliver håndteret ordentligt kan man opnå en kvalitet/naturlighed som ikke
er mulig i den analoge verden - og uden knitren/støj.

(Læs eventuelt mine indsigtsartikler Digital DIY korrektion af højtalere og Tidsforvrængning?)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 202
Sendt: 27 November 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Du børster vel din plade af for støv før du sætter nålen i rillen? Ellers vil støvet jo skabe en del støj
Jeg bruger en helt normal AM "static-off" kulhårsbørste og AM pladerens hvis LP'en er virkeligt beskidt.

__________________
B&O-samler og båndnørd.
Til top Vis BeoHammer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoHammer
 
Mastodont
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 November 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 November 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

As I see it...

Det er nok ikke 98% der er af dårlig kvalitet, jeg køber jævnligt fine indspilninger hvor der måske er en enkelt lille knast på, men ofte er de helt uden. Det kommer an på hvilke plader man køber, de billige er jo i en passende kvalitet, mens kvalitetskunstnere ofte får lavet kvalitetspresninger.

Vaskning er en uundværlig ting, specielt hvis man køber brugte plader, og vaskningen kan foregå på flere niveauer:

  • Manuel vask under vandhanen med lunkent vand, lidt sulfo og en blød børste. Virker ganske fornuftigt selv om jeg ikke har prøvet selv - men min genbo gør det.
  • Knosti o.l., dvs. et kar, rensevædske (som man selv kan lave) og en drejemekanisme, alt til omkring en 500 kr. Skulle angiveligt virke fornuftigt, jeg har dog ikke selv prøvet.
  • En almindelig pladevasker så som Okki Nokki, VPI, Nitty Gritty, Clearaudio og Moth - det er vist de fleste af dem der kan købes af ny i dag. Priserne varierer meget, men Okki Nokki er vist ikke særligt dyr, og de billige Nitty Gritty koster heller ikke spidsen af en til månen flyvende genstand. De giver et godt resultat, og plejer at være fornuftige at betjene.
  • Ultralydsrensere, enten DIY eller, hvis man synes man har råd til den, vaskeren fra Audiodesk. DIY er beskrevet i et par tråde her på forum, og går ud på at købe et ultralydskar med plads til plader, og så en drejeanordning plus et "tørre-koncept". Jeg anvender selv sådan en løsning nu, med en Moth RCM Pro til at tørre pladerne med. Det virker rigtig godt, jeg har købt brugte plader der var en pine at høre på, efter vask var der stort set intet knas tilbage.

Til at starte med kan du jo anvende metode 1 og se om det rykker

Til top Vis Mastodont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastodont
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 27 November 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
[QUOTE=erlingt] Ja, der kan ikke være meget tilbage af den originale analoge lyd i dit setup Jeg har det lige omvendt.
Digitalmusik er OK og let at have med at gøre; men skal det lyde HELT rigtigt, så er det vinyl afspillet rent mekanisk og
gengivet via en helt analog signalvej bestykket med vakumrør ( ingen "sand" overhovedet)



Du har ret - i de fleste tilfælde - men hvis digital lyd bliver håndteret ordentligt kan man opnå en kvalitet/naturlighed som ikke
er mulig i den analoge verden - og uden knitren/støj.




hvilken grammfon/arm/pickup/riaa har du da sammenlignet med ?
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 27 November 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Efter mange år med 2 stk Manual Parastat pladebørster, har jeg fundet et middel til afrensning og vedligeholdelse af mine LP'ere, der har sat pladebørsterne på plejehjem.

I alt fald har jeg ikke haft så rene LP'ere, siden jeg gik i gang med mikrofiberklude (Betsy's fra Netto) og sprinklervæske (-21 grader Celsius).


Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1346
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:

Boman skrev:
[QUOTE=erlingt] Ja, der kan ikke være meget tilbage af den originale analoge lyd i dit setup Jeg har
det
lige omvendt.
Digitalmusik er OK og let at have med at gøre; men skal det lyde HELT rigtigt, så er det vinyl afspillet rent mekanisk og
gengivet via en helt analog signalvej bestykket med vakumrør ( ingen "sand" overhovedet)



Du har ret - i de fleste tilfælde - men hvis digital lyd bliver håndteret ordentligt kan man opnå en kvalitet/naturlighed som
ikke
er mulig i den analoge verden - og uden knitren/støj.

hvilken grammfon/arm/pickup/riaa har du da sammenlignet med ?


I sin tid havde jeg en Beogram 8002 med MMC1 pickup.

Men det er ikke så relevant, det jeg påpeger er, at hvis man håndterer digital lyd ordentligt, er det muligt at opnå en bedre
kvalitet/naturlighed.

Årsagen til at vinyl har så stor en tilhængerskare som mener, at lyden fra vinyl er mere korrekt, skyldes - efter min mening
-
at stort set alle højttalere der sælges, har en forkert balance, der er for meget bas (pseudo bas), for meget diskant og
mellemtonen er stort set ignoreret. Kombinationen af vinyl og pickup retter op på denne skæve balance.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det kommer meget an på pickuppen. Min Dynavector tracker MEGET bedre end den Rega Elys og Bias jeg havde
tidligere. Jeg er tit overrasket over hvor lidt selv gamle vinyler knaser...
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men er det ikke at bringe tråden fuldstændig offtopic, at begynde en diskussion omkring digital vs. analog? Jeg
mener ikke at det var det trådstarter spurgte om. Og hvis den disussion skal tages kan I så ikke starte en ny tråd? Hvad siger
moderator?
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:

hvis digital lyd bliver håndteret ordentligt kan man opnå en kvalitet/naturlighed som ikke
er mulig i den analoge verden - og uden knitren/støj.




hvilken grammfon/arm/pickup/riaa har du da sammenlignet med ?

Digital kan bare IKKE følge med et godt vinylsetup!

Så sent som i sidste uge testede vi i vestjysk hifiklub to rigtig gode cd-spiller mod et godt vinylsetup. Og de digitale medier fik bare SÅ meget baghjul!!! Der var klasseforskel - og ikke bare en klasse over...

Vi testede Wadia S7i og Bladelius Gondul op mod en Roksan pladespiller med VdH Condor-Speed upgrade på Aestethix Riaa. Og pladespilleren vandt med flere længder. No contest!!!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Trådstarter har fået alle de tips, der kan hjælpe mod hans problem.

Det er begrænset hvor mange gange man kan påpege, at en pladevaskemaskine kan hjælpe...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 391
Sendt: 28 November 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da også undre mig over hvorfor Boman lige pludselig i denne tråd blander digital ind over? Interessant at læse de forskellige indlæg omkring trådens problemstilling. Ja, der har alle dage været en mulighed for knitren og knas fra et vinyl setup. En kendsgerning er dog at et godt opsat analogt anlæg med plader der er holdt tilfredsstillende rene stort set ikke giver en 'negativ' støj der ødelægger den imponerende oplevelse det kan være at lytte til analog. Både digital og analog kan lyde godt så der er da ingen grund til igen at starte denne digital - analog diskussion. Den tror jeg ikke bliver overstået foreløbig da digitallyden på ingen måde er løbet fra den analoge lyd endnu og ingen ved vel hvornår det sker. Dette er set ud fra et rent lydmæssigt aspekt.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 207
Sendt: 28 November 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

BeoHammer skrev:
Du børster vel din plade af for støv før du sætter nålen i rillen? Ellers vil støvet jo skabe en del støj
Jeg bruger en helt normal AM "static-off" kulhårsbørste og AM pladerens hvis LP'en er virkeligt beskidt.

Ja jeg renser pladerne med en kulhårsbørste og bruger også AM Pladerens.

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71
 
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 207
Sendt: 28 November 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Helt enig i at diskussionen om digital eller vinyl, hører til et andet sted.

Respekter venligst dette !!!

Hilsen Hajen71 (trådstarter)

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 28 November 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke helt afskrive at der kan være støj fra LP. Men jo bedre system, desto mindre lægger man mærke til det. De nyere bedre nåleslibinger er også langt mindre kritiske.

Personligt oplever jeg at støjen kommer i plan med højttalerne, hvor musikken sker bagved. Derfor er det ikke noget jeg lægger mærke til, med mindre der reelt er voldsomme ridser i pladen.

Hvad forskellen mellem LP og CD/NAS (og HD download) angår vil jeg ikke undvære nogen af delene! I sidste ende er det musikken der tæller. Men jeg har mange af de samme plader på flere forskellige medier.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Sorenjoren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

pebjo skrev:

Du skal vaske/rense dine plader, selv de nye, da der ofte sidder rester fra presningen i rillerne.Du kan
vælge at investere i en eldreven pladevasker, hvilket er ret kostbart. Men du kan også bruge penge på en manuel af slagsen,
som faktisk gør jobbet ganske godt.


Jeg har selv begge dele, og den elektriske er naturligvis hurtigere end den manuelle. Til gengæld er der en prisforskel på ca.
4000 (Den elektriske er en Clearaudio SmartMatrix).Du kan se et eksempel på den manuelle på min hjemmeside omslag.dk,
hvor jeg er ved at bortauktionere mit restlager.



Er det stadigvæk muligt at handle på din hjemmeside? Jeg har lige været derinde og bestille lidt at hvert, da jeg syens det var
ret billigt! Men til sidst, står der 'lukket indtil videre', hvilket der også gør, når man er på forsiden. Det lykkedes mig dog inden
jeg så det, at bestille og jeg har fået en mail om det jeg har bestilt, og at jeg skal overføre det til den nævnte konto. Men er det
stadig muligt? Det er jo en automatisk mail, og derfor var jeg ikke sikker på, om tingene stadig er til salg.
Til top Vis Sorenjoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sorenjoren
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Der er nogle af os, der ikke har råd til en pladevasker, og nok ikke får det foreløbigt Der findes jo som også nævnt
tidligere i tråden manuelle måder... Der er også bud på rens af vinylen på youtube.
Heriblandt:

http://www.youtube.com/watch?v=mNLGo5K5m_M

Jeg havde også det tidligere sted jeg boede, problemer med at holde luftigheden oppe. Jeg fik hele tiden småstød af at røre
anlægget. Det var vildt irriterende! Hvis man har en mulighed for at sætte en skål vand på radiatoren i vinterhalvåret er det
også en mulighed


__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Brumme67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Har selv en billig pladevasker. Den kostede ca 300 kr købt i tyskland. Den hedder Knosti. Købte den her www.thomann.de

Kan kun anbefale den
Til top Vis Brumme67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brumme67
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes