| Forfatter |
|
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 15 Juni 2012 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 15 Juni 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være lidt støj på nyere presninger, men så slemt er det altså heller ikke.
Blandt de seneste jeg har købt - Leonard Cohen, Melody Gardog og Norah Jones - har der ikke været noget at udsætte.
Tænkte på at VOLDSOMME knald og forværingning også kan skyldes overstyring af din RIAA indgang? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 15 Juni 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janop skrev:
Som finlytteren så rigtigt skriver, tror jeg også en pladevaskemaskine vil hjælpe dig, en manuel en af
slagsen, som f.eks.
Knosti koster ikke en herregård, og så ingen klude på pladerne |
|
|
Kan du uddybe, hvad du mener med "ingen klude på pladerne"? Har da læst flere steder, at man bruger microfiber klude til at
tørre plader af med, som man har vasket i hånden.
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum


Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brumme67 skrev:
HejHar selv en billig pladevasker. Den kostede ca 300 kr købt i tyskland. Den hedder Knosti. Købte den her
www.thomann.deKan kun anbefale den
|
|
|
Her__________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der menes nok klude af stof, som kan afgive en del fnuller og statisk elektricitet. Det skal være fnugfri klude.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knitren/støj fra vinyl fra en LP, var jo en af hoved årsagerne at man så let sprang på den digitale vogn.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer skrev:
Du børster vel din plade af for støv før du sætter nålen i rillen? Ellers vil støvet jo skabe en del støj
Jeg bruger en helt normal AM "static-off" kulhårsbørste og AM pladerens hvis LP'en er virkeligt beskidt. |
|
|
Hvis man bare iagttager dette råd, burde der aldrig blive problemer med nye plader. Er der stadig problemer med unormalt
høje knald osv, så er der enten noget galt med setup'et eller pladen. Det, jeg forsøger at sige, er, at den børste er den bedste
investering, man kan gøre sig.
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 202
|
| Sendt: 27 Juni 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Knitren/støj fra vinyl fra en LP, var jo en af hoved årsagerne at man så let sprang på den digitale vogn.
|
|
|
Not sure if trolling?
Hvis man passer godt på sin pladesamling skulle der ikke opstå problemer med støj og knitren - Kan uploade nogle
digitaliserede LP'er hvis du er i tvivl. Jeg har vænnet mig til båndsus og lejlighedsvise problemer med pladestøj - ellers er
analoge medier IMO stadig konkurrencedygtige. __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
......der er jo tale om fysisk kontakt mellem plade og aftaster, så "mislyde" ud over musikken er uundgåelig. Men det er charmen ved lp lyd. Det er så hyggeligt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoHammer
Ikke nødvendigt, men sagen er jo at der var mange grunde til at de fleste anså CD som et bedre medie Og pickup/lp havde og har nu over 100 år bag
sig i udvikling, og evolution kan ikke fornægtes. Det digitale medie har haft en sej kamp for at kunne leve op til som en værdig afløser.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAO, det er sjov læsning  , hvergang du plæderer for digitalteknikkens herligheder, men hvis ret skal være ret, så var der ikke "så mange" grunde til, at "de fleste så CD som et bedre medie". Reklamen sagde ingen støj på cd´er, de kan smøres ind i leverpostej og køres over af 3-hjulede cykler m.m. uden indflydelse på afspilningen. De blev jo nok klogere  . Hver gang folk taler om slidte lp´er og pick-up´er, undlader de (behændigt???) at nævne det utal af gange man hører ham/hende brokke sig over at cd-afspilleren "hakker", springer i numre eller ikke vil læse en cd. For min del synes jeg det værste er den mangel på erfaring/expertise/grundlæggende interesse for mastering af musikken, når det er gjort på digital basis. Ufatteligt mange nyere indspilninger med rigtig fed musik lyder rent ud sagt af l**t. Hvor mange gange har du ikke siddet (jeg har i hvert fald) med en original første gangs og så skulle høre, hvor godt det var blevet i digital remaster versionen og måtte konstatere, at "den havde de også ødelagt"   . Tilslutter mig den sparsomme del af forummet der lige som jeg har et vinyl-setup, der slår et gennemsnitligt digitalt afspille-setup helt uden tvivl, og de fleste af mine "gamle" LP´er støjer overhovedet ikke  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha ha plæderer... Moi nada,
Jeg har intet imod lp/pickup osv MEN den digitale verden har nu nogle fantastiske fordele som den analoge aldrig får!!
Nu er HIFI verden delt op i dem som lytter musik for musikkens skyld og andre for teknikkens skyld. Jeg sidder ikke kun og
lytter til musik som er indspillet for 25-50 år siden, men til nyudgivelser og også gerne moderne musik som IKKE
udkommer på LP.
Men vi er måske tilbage ved at mange sidder og lovpriser udstyr med En snes LPer og drømmer om gamle dage ?
Da man udviklede CDen der p***ede man på HIFI folket så godt og grundigt og meget nedladende, helt uden sidestykke.
At evnen til at indspille musik så også er blevet en stor mangel vare generelt, det fortæller mig at dem der tror de kan, de
ingen passion har for klang og tone men kun ser penge penge penge.
Det tragiske er at den udvikling har længe været på vej, altså at der sidder tåber og tror at de er lydtekniker!
Eks LP ELLER CD'EN
Time out / the Dave Brubeck Quartet er indspillet i 1959 og lyder virkelig flot, og faktisk alle efterfølgende indspilnings
forsøg er så elendig at man skulle tro at det var tåber der har haft adgang til nogle mikrofoner og noget teknik. (knap
narkomaner)
Når man indspiller et orgel eller klassisk musik så er standarden masser af mikrofoner og nær optagelser, så teknikerne
rigtig kan side og lege med dette og skabe sin egen klang, dvs nok har HIFI udviklet sig, men evnen til at indspille musik
rigtig, er i dag næsten fraværende.
Og jeg mener og påstår at musik der er indspiller rigtig slet ikke har bruger så meget dyrt HIFI udstyr for at lyde rigtig,
men måske er meningen med hele den industri faktisk bare at skabe nogle kunstige og falske behov.
Og så kan vi tage den debat der fra.
Helt generelt så lyder musik der er indspillet "rigtig" bare bedre, både på LP og på CD, uden behov for HIFI udstyr i 100
eller 200 tusinde kroners klassen, men elendig indspillet musik har virkelig behov for udstyr der kan håndtere det som
kommer ud af mediet.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt skrevet DAO, men i mit univers 1 forkert, og 1 helt rigtig .
Den forkerte: "Da man udviklede CDen der p***ede man på HIFI folket så godt og grundigt og meget nedladende, helt uden sidestykke."
Er ikke enig med dig, hvis du har hørt en gedigen god CD på en ligeså god afspillekæde, burde du vide, at CD formatet "red book" 16bit/44.1KHz sagtens kan levere varen og at mulighederne langt fra er udtømt .
Den rigtige: "men måske er meningen med hele den industri faktisk bare at skabe nogle kunstige og falske behov."
Dér er jeg 100% enig , hvis "red book" kan lyde fantastisk, er der måske en interesse i ikke at være så omhyggelig, så er det nemmere at postulere mediebegrænsning for at sælge 20/24bit-96/192KHz, og vi er jo generelt så dumme, at vi hopper på vognen omgående .
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk jeg tror vi et eller andet sted er meget enig :-)
LP kan lyde fantastisk godt og CD kan lyde fantastisk godt, men uanset hvad så er der længe mellem de gode indspilninger.
Det tog lang tid for LPen at nå der til, og ca 12+ år for CDen (vel midt 90erne)
Jeg mener helt generelt at det er ikke data der skaber lyd, men måden det gøres på.
Hvem har ikke ejet et LP der var så elendig at man brugte den som frisbee?
Hvem har ikke ejet en CD som var så elendig at den blev brugt som ØL bord skåner?
Flere af de nye 24bit/88+khz er lige til at grine over, fordi det stadig bare er en gammel indspilning man har overført til et
nyt medie, det samme har man gjort med CDer og LPer, hvor man meget tydeligt kan hører at der er brugt DBX eller Dolby
A osv (kilde koden er fra 60-70erne)
Har skrevet det før og gør det gerne igen, prøv og upsample CDer til 24 bit/88khz eller 176khz og lyt så til dem igen, de
gode af dem kan tåle det og det lyder bedre, og med andre ord der er mere og bedre klang i det vi har, lige som LPen igen
er kommet til ære og værdighed, når og hvis indholdet er OKAY. Men upsampling kan også ødelægge, fordi indholdet har
fejl og mangler.
Men den digitale verden har meget store fordele, både som medie holder på en disk eller en Flash eller hvad men i
fremtiden finder på og bit for bit er det bare en kopiering, noget som var utænkeligt i den Analoge verden, hvor al form for
kopiering var ødelæggende, mere eller mindre.
Jeg ved ikke hvordan fordelingen er mellem produktion af LP og CD, en tror godt jeg kan skrive er det er meget lidt der også
udgives på LP. Og når det i ældre tid var svært at finde godt musik indspillet på LP, så må det siges at det næsten er
umuligt i dag, hvis man også vil hører nyt musik.
Men alt dette hjælper ikke på at vi har klaphatte der sidder ved en mikser og har en masse mikrofoner og prøver at lege
musik gud, fordi de ikke vil bevæge sig derhen hvor musikken lyder bedst!
2 Mikrofoner, 2 mic forforstærker, en PC eller anden HD kvalitets recorder og så ellers ud til musikerne med deres
instrumente forstærker lyd udstyr i det rette rum, så kommer der til at ske noget der virkelig batter for HIFI folket.
Hvem har ikke undret sig over at et band ikke "kan" skabe den samme lyd/klang live som de laver på en LP/CD...
Live i dag handler mest om SPL, lydtryk og nada om klang og beder man dem om at skrue ned for styrken, så står de og
glor på en ... men de har vel også øre propper i øre gangen.
Den gammel, ja meget gammel regel om at skrue ned når man vil høre mere, gælder bare stadig!
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sheffield´s LP kvalitet er svær at komme uden om. Jeg har optagelser på LP og de samme numre på CD. Ved en direkte sammenligning er LP langt mere nærværende og med bedre rum definition. CD udgaven er ikke direkte dårlig, men magien mangler. Da jeg er " jazzman" er det Harry James optagelserne jeg refererer til. Lidt knas kan man godt leve med, når lyden er SÅ god.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 28 Juni 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt du nævner Sheffield, har hørt flere igennem tiden og top dynamik :-)
Svensk OPUS3 er også bare ok http://www.opus3records.com/
Problemet med alle disse at de ofte ikke har dagli dags musik dvs ofte ukendte musik udøver.
Lyt til Jazz at the Pawnshop, det kunne en privat lydmand i en jazz klub klare.
youtube.com/playlist?list=PL98A2095ED3D4618D
Og vi taler om 70erne dvs over 30 år siden.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |