Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 14 April 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kedde! Helt forkert - Teflon er ganske antistatisk.
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hej Kedde! Helt forkert - Teflon er ganske antistatisk. |
|
|
Hr. Kubik !
Din force ligger åbenlyst i det totaktede univers garneret med sære egnsretter. Teflon kan bære statiske ladninger i herrestørrelse
mvh
Hr. Waal
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Hr. Kubik !
Din force ligger åbenlyst i det totaktede univers garneret med sære egnsretter. Teflon kan bære statiske ladninger i herrestørrelse
mvh
Hr. Waal |
|
|
Hejsa Waal! Hvis du sammenligner Teflon med alla andre gængse former for isolatorer, så er teflonm klart det mest antistatiske af dem alle. PVC er det værste.
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
waal skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Hr. Kubik !
mvh
Hr. Waal |
|
|
Hejsa Waal! Hvis du sammenligner Teflon med alla andre gængse former for isolatorer, så er teflonm klart det mest antistatiske af dem alle. PVC er det værste.
|
|
|
Jeg spekulerer på om du ikke mener noget andet end det du skriver.
Waal
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mojne
Jeg synes bestem at jeg husker fysik-timen i 7. klasse hvor min Lærer stod med et katteskind og en stav af teflon og lavede statisk elektricitet, det er dog et par "dage" siden så det er muligt at jeg husker forkert.
Teflon er sikkert fint på stege-pander, men det ved min kæreste meget mere om en mig 
Silke, tilsat koldpresset linolie og lidt trylle-dej, det er garanteret godt, har desværre aldrig hørt et sæt. (hvad ligger sådan et 2x3m sæt Due-kabel i ?)
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Mojne
Jeg synes bestem at jeg husker fysik-timen i 7. klasse hvor min Lærer stod med et katteskind og en stav af teflon og lavede statisk elektricitet, det er dog et par "dage" siden så det er muligt at jeg husker forkert.
Teflon er sikkert fint på stege-pander, men det ved min kæreste meget mere om en mig 
Silke, tilsat koldpresset linolie og lidt trylle-dej, det er garanteret godt, har desværre aldrig hørt et sæt. (hvad ligger sådan et 2x3m sæt Due-kabel i ?)
|
|
|
Hvis du vil vide det, er du velkommen til at spørge på duelundcoherentaudio@hotmail.com
Mvh.
Frederik
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Mojne
|
|
|
Din hukommelse er fin, men jeg er ikke tryg ved din kærestes valg af værktøj.
Waal
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Mojne
Jeg synes bestem at jeg husker fysik-timen i 7. klasse hvor min Lærer stod med et katteskind og en stav af teflon og lavede statisk elektricitet, det er dog et par "dage" siden så det er muligt at jeg husker forkert. Han brugte "plexiglas" eller nylon om du vil, og det rykker.
Silke, tilsat koldpresset linolie og lidt trylle-dej, det er garanteret godt, har desværre aldrig hørt et sæt. (hvad ligger sådan et 2x3m sæt Due-kabel i ?) |
|
|
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
Mojne
|
|
|
Så vidt jeg husker er det friktion der skaber statisk elektricitet, teflon har jo den egenskab at bl.a. være meget glat.
Karsten
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Kedde skrev:
Mojne
|
|
|
Så vidt jeg husker er det friktion der skaber statisk elektricitet, teflon har jo den egenskab at bl.a. være meget glat.
Karsten
|
|
|
Jeg havde noget Teflar 2 liggende og her på har jeg med et akrylklæde og stor iver gnedet uden at det så meget som en gang gav anledning til en enkelt lille gnist, altså summa sumarum teflon er og kan ikke blive statiskelektrisk.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Jeg havde noget Teflar 2 liggende og her på har jeg med et akrylklæde og stor iver gnedet uden at det så meget som en gang gav anledning til en enkelt lille gnist, altså summa sumarum teflon er og kan ikke blive statiskelektrisk. |
|
|
Det er nemlig rigtigt Lasse! Det skidt vil ikke blive elektrisk og det er såmænd derfor det sidder i så mange af de lidt dyrere kabler. Det anvendes også til print, stegepander, smøring og måske en dag, du også kan få teflon kondomer  .
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=lasse]Det skidt vil ikke blive elektrisk og det er såmænd derfor det sidder i så mange af de lidt dyrere kabler. Det anvendes også til print, stegepander, smøring og måske en dag, du også kan få teflon kondomer . Det ser jeg frem til...........
|
|
|
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
lasse skrev:
Jeg havde noget Teflar 2 liggende og her på har jeg med et akrylklæde og stor iver gnedet uden at det så meget som en gang gav anledning til en enkelt lille gnist, altså summa sumarum teflon er og kan ikke blive statiskelektrisk. |
|
|
Det er nemlig rigtigt Lasse! Det skidt vil ikke blive elektrisk og det er såmænd derfor det sidder i så mange af de lidt dyrere kabler. Det anvendes også til print, stegepander, smøring og måske en dag, du også kan få teflon kondomer .
|
|
|
Tør du stille MZ'eren på højkant ?
Waal
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 16 April 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
måske en dag, du også kan få teflon kondomer .
|
|
|
Kommer man så ikke i stødet mere?
Karsten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Kedde skrev:
Mojne
|
|
|
Karsten |
|
|
Hej Karsten! Det er ikke friktionen der giver statisk elektricitet, men vlligheden til at afgive ioner. I fysiklokalet brugte man katteskind og plexiglas, så kom der gang i sagerne. Når du gnider disse 2 materialer mod hinanden, afgiver den ene part ioner til den anden, og der opstår overskud eller uballance om du vil. Den udlignes når man rører ved noget der er i ballance. Gnist gnist. Det duer teflon ikke til, det kendetegnes netop ved meget høj molekylær stabilitet, selv ved meget høje temparaturer, samtidig er det det stof der kendes i verden med den laveste friktion. Det sidste skulle efter sigende være passé, eftersom et amerikansk smøremiddel der bl.a. indeholder teflon, skulle have endnu lavere friktionskoefficient end rent teflon.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=lasse]Det skidt vil ikke blive elektrisk og det er såmænd derfor det sidder i så mange af de lidt dyrere kabler. Det anvendes også til print, stegepander, smøring og måske en dag, du også kan få teflon kondomer . Det ser jeg frem til...........
|
|
|
|
|
|
Det kunne du lide hva`? Næh! de bliver for de få, ellers kan damerne jo aldrig vide sig sikre på bagsiden mere, friktionen er jo meget lav forstås.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Kurt von Kubik skrev:
måske en dag, du også kan få teflon kondomer .
|
|
|
Kommer man så ikke i stødet mere? Jeg kunne finde på meget at skrive netop her, men det gør jeg altså ikke, jeg skulle jo nødig gøre JOBO selskab 
Karsten |
|
|
|
Til top |
|
|

StudioSound
|
Sendt: 16 April 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hej Karsten! Det er ikke friktionen der giver statisk elektricitet, men vlligheden til at afgive ioner.
Jeg kom bare i tanke om en sætning fra en lærebog: "Friction causes static electricity" Men det siger selvfølgelig ikke noget om materialers evne til at oplagre den pågældende elektricitet.
I fysiklokalet brugte man katteskind og plexiglas, så kom der gang i sagerne. Når du gnider disse 2 materialer mod hinanden, afgiver den ene part ioner til den anden, og der opstår overskud eller uballance om du vil. Den udlignes når man rører ved noget der er i ballance. Gnist gnist.
Det duer teflon ikke til, det kendetegnes netop ved meget høj molekylær stabilitet, selv ved meget høje temparaturer, samtidig er det det stof der kendes i verden med den laveste friktion. Det sidste skulle efter sigende være passé, eftersom et amerikansk smøremiddel der bl.a. indeholder teflon, skulle have endnu lavere friktionskoefficient end rent teflon.
Så er problemet nok bare at få denne smørefilm til at hæfte på andre materialer...
Karsten
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Tør du stille MZ'eren på højkant ?
Waal |
|
|
Skal du nu også genere mit næsten royale køretøj?   Den kan du slet ikke klare alligevel, det kræver mod, frygtløshed, dumdristighed og en ganske særlig form for humor
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 16 April 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Hej Kurt
Når du nu har hørt både Duelund og Bertram kabel kunne du så ikke lige give os nogle stikord om deres lyd. Og hvad så med at tale lidt om hvorfor kablerne lyder forskelligt, jeg kan forstå på dig at vi ikke skal tillægge DC-modstanden den store betydning, hvad er det så ifølge din erfaring der spiller ind, kom nu du store kabel tæmmer af 1. grad. |
|
|
Der kom ikke yderligere uddybning, som efterlyst af Lasse? Den kunne også interessere mig.
|
Til top |
|
|