Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 12:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Godt køb? Technics Sl-2000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringen Ningbo, derfor armen på den er dårlig :-)

Det vil sige den skal have en pick-up med en meget lav compliance-værdi?! Vil I andre herinde så kunne høre at dens armresonans ligger på 6-7hz og ikke mellem de optimale 11-13hz? Tror jeg ikke jeg ville kunne!

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2011 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Undskyld Ningbo, men det er s´gu noget sludder, du skriver........,

Hvis armen er "tung som et ondt ÅR", gælder det om at få en lavcompliant pick-up på, OM 30 er endnu mere højcompliant end OM 20, så med den, ville det da kun blive værre, og ypke, måske du ikke umiddelbart vil kunne høre det, med dine plader har bestemt ikke godt af det. Resultatet ved afspilning bli´r, at ved ujævnheder/buler i pladen, vil nål/nålearm blive banket i bund i huset, i stedet for at flytte armen op og ned, da den er for tung i forhold til nålearmens eftergivelighed=compliance. I værste fald kan du risikere lavfrekvent selvsving, d.v.s. kigger du på pick-up-hus/nålearm under afspilning, vil du ku se, at det stille og roligt står og ryster hele tiden. Det du skal ha´ er en stiv pick-up á la Pickering 625/Stantons tilsvarende eller en go´ moving coil i den stive ende, typisk pick-up´er der skal køre med et nåletryk på 1.8-2.0 gram og opefter.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Min pointe var bare at armens vægt er problemet. Pickupper med lav compliance er oftest billige, mindre gode fx LM5, LM10 (OM10) eller dyre MC'er.

@ypke, jeg vil tilråde at gå på biblioteket og låne nogle high fidelity fra '79-'80 og se hvor meget de gjorde ud af armresonansmålinger. Det er ganske rigtigt som Boydk skriver, at nålen kan blive banket i bund ved bulede plader. Men grin bare videre.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 November 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

En lav arm resonans på 6-7 hz skal være godt dæmpet. Den vil typisk falde samme med bulefrekvensen og give hørbar forvrængning. For at kunne afspille 1812 overturen (Telarc) med de ægte kanon skud, skal armresonansen være for lav så pick up/arm står stille. Ellers bliver den kastet ud af rillen. Hvis bare resonansen er pænt dæmpet, så må den godt ligge på 8-9hz. Kan man som sagt spille 1812 overturen og armen står stille under torturen, er armresonansen meget lav.

johsm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hold op! Tak for svar alle hehe.

Nå jeg har fået tilbudt to andre muligheder:

Den originale Rega til 600,-

Eller Denon DP-47f til 1000,-

Begge sælgere sige at pickuppen er god, men ingen kan lige sige navnet på denne. Men de ser ud til at være i fin stand.

Hvad sige i?

Designmæssigt er regaen pænest, men der er mere teknik i denonen.
Til top Vis johsm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johsm

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Ningbo, jeg griner skam ikke og det har jeg heller ikke gjort da jeg skrev mit indlæg. Der er ikke nogen smiley'er eller noget efter det jeg har skrevet, det var bare et spørgsmål. Jeg har skam også lånt gamle hifi blade på biblioteket, mange gange endda, men ikke lige fra 79-80, måske fra starten af 1980'erne og det var vist Hifi & Elektronik. Har også læst de fyldestgørende artikler om pick-upper og compliance og principper osv., men derfor tror jeg ikke jeg kan høre det med armresonansen. Men sagde det skam ikke for at provokere nogen!

Ningbo du skriver også at pick-upper med lav compliance værdi er oftest billige, er du sikker på du ikke mener mener høj kompliance værdi? Sidder med hifi årbogen 1986 og der har mange af de meget dyre pick-upper lav compliance værdi. Desuden har både nogle dyre og billige pick-upper da begge dele, altså nogle billige høj complaince, men nogen billige også lav og omvendt.

Nå men nu til det oprindelige og vigtigste emne, hvilken pladespiller. Det er meget to fine pladespillerer johsm. Meget svært valg, kommer nok også lidt an på hvad man ligger vægt på. Denon er jo meget flot og har en masse avanceret teknik både i drevet og i tonearmen. Desuden er den jo fuldautomatisk så hvis du går meget op i betjeningen og designet og funktionaliteten er den da nok et godt valg. Men hvis du er ligeglad med fuldautomatik og betjening, og det ikke gør noget du ikke lige kan skifte til 45 omdr. med et knap-tryk, så vil Rega'en jo nok være det bedste for dig. Det er jo meget svært at sige, virkelig et svært valg, japansk teknik og finish mod engelsk simplicitet og vellyd! Har ikke hørt dem begge, men kun læst om dem i gamle hifi & elektronik blade. DP-47'ens storebror DP-59L fik en fin test i selv samme blad.

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 01 December 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Der er da ingen tvivl om at jeg roder rundt i hvad der er blødt og 'hårdt' i compliancen, det er derfor jeg holder mig til Ortofons typenumre, der også angiver værdien af compliancen (uden ti-tals eksponent og enhed).

Mej jeg havde SL1900 som er den samme som SL2000 blot med automatik, og den lød altså ikke for godt og havde problemer med at afspille let bulede plader. Jeg prøvede mange tricks, fx forskellige plademåtter af gummi og filt, AMs Record Puck, som spændte pladen fast til tallerknen og jeg havde også en ring jeg kunne sætte uden på pladen og som pressede det yderste af pladen ned (betød at jeg ikke kunne spille det yderste nummer på pladen).

Du kan ikke sammenligne High fidelity og HiFi&elektronik, og det ved jeg nok bedre end mange andre da jeg har arbejdet på begge blade.
Jeg var i '79 og '80 fast tilknyttet high fidelity's søsterblad 'ny elektronik' men snakkede også meget med Michael Madsen og (når han var der) Knud Søndergaard på redaktionen. Jeg læste samtidig på DtH bl.a. akustik (og var derfor meget interesseret i KS's målelaboratorium).
Jeg blev så 'købt'/'headhuntet' af HiFi&elektronik og skrev en lang række artikler for dem. Jeg var bl.a. med i Peter Olsens lyttepanel en del gange. Jeg lover dig at High fidelity var 100 gange mere seriøst, selv om der også var smuttere der.
Begge steder skrev jeg under mit borgerlige navn, Michael Sørensen

Jeg siger IKKE at du skal kunne høre armresonansen på 6-13 hz, for det er der ikke nogen der kan, men den giver en betoning af lyden, hvis ikke den er godt dæmpet og en højere armresonans er altså mindre hørbar end den lavere, hvis de er ens dæmpet. Du kan tro på det eller lade være - jeg er sådan set ligeglad.

Og tilbage til emnet: Ja det er valget mellem fuldelektronik mod no-elektronik. Rega har jo et fantastisk godt ry, men jeg er ikke så imponeret over min P3 med SME arm *). Pladetallerknen skal af for at skifte hastighed og den er lang tid om at komme op i den rigtige omdrejning. Omvendt ville jeg ikke turde binde an med så meget elektronik i en gammel grammofon. Der er alt for meget der kan gå i stykker.

*) Har som nævnt også en Technics SL1501, som jeg normalt bruger.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes