| Forfatter |
|
Fusio Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 28 November 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige siges jeg har denne koblet på http://www.av-connection.dk/?PGr=4363&ML=1581
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Tak for de forskellige input, både dem der står i tråden og til dem som har sendt via private beskeder, jeg tror jeg er blevet en del klogere.
De små Subs duer ikke, de brummer mere end de spiller musik, og så det faktum at delefrekvensen er for "høj" i forhold til hvad jeg skal bruge. Mine Rega'er spiller pænt linært ned til ca. 40 Hz, alle de små subs har en delefrekvens på 50hz eller mere og det giver øget bas boost i et område jeg ikke ønsker, og gør dem svære at integrere ordentligt.
Min nye Sub skal være 10-12" med delefrekvens på under 40 hz, gerne med noget DSP (EQ), så jeg kan få en stejl stigning opad (tror vist nok det hedder 4. ordens filter eller 6 ordens filter), så den ruller hurtigt af og ikke overlapper for meget op højttaleren område. Hvilket bassystem det er, refleks, slave mm. er åbenbart ikke så vigtigt bare den kan det jeg ønsker 
Så er det bare at gå på jagt......
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 05:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad spiller du af musik? For jeg må indrømme, at ønsket om en sub til musikbrug undrer mig lidt, når dine højtalere trods alt går langt ned uden hjælp.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er mest til hård rock og heavy metal, men hører også
pop og discodaller, eller rettere sagt min kone gør, jeg kan
ikke snuppe den slags musik. Regaerne spiller fint til de ca.
40 hz men ruller hurtigt af og der sker nærmest intet fra
37 hz og ned, jeg vil gerne have noget der ruller af fra 25-
30 hz og ned. Det giver noget mere fylde i musikken.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
scanspeak 26 cm enhed i ca 55 liter med en akustisk ventil ;o) ......får sikkert tæsk for det med literne af kværulanter der mener 1 liter fra eller til vil betyde verdens undergang gg
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 30 November 2011 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft gode oplevelser med Dalis gamle 15" sub SWA15, som jo er et lukket system. Den spiller tørt og
præcist, uden ekstra buldren eller brummen. Den er jo lidt stor i det, men egentlig ikke så meget som man kunne
frygte, da der jo skal være bare et rimeligt volumen til den store enhed. Til gengæld er den meget sort og meget
terning-formet. Jeg ved ikke, om den kunne fås i andre farver. Jeg havde det lille problem med den, at dens
indgangsfølsomhed var ret lav, så jeg var nødt til at sætte en lille forforstærker ind imellem min linje-udgang og
subben for at få niveau nok. Dette var i et rent stereo-system, og den var fin til musik, og integrerede godt med
hovedhøjttalerne. Den er ind imellem til salg brugt til ret få penge.
Også JBL Ti-K subben er god. Den er lukket, ligesom Dalien, og har også 15" bas. Men det er en meget dyrere
konstruktion, både hvad enhedens kvalitet, forstærker-effekt og kabinettets opbygning angår. Nogle vil nok mene at
den er ret pæn. Der er da i det mindste gjort forsøg på at lave et design og gøre den attraktiv. Den kan virkelig tåle
at flytte meget luft. Dyrere end Dalien som brugt, men ikke urimeligt.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 04 December 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den musik (god smag  ) du hører er det mindst lige så vigtigt med mere tryk i øvre bas og en mellemtone med hang til at levere et "slam" Tænk feks på noget af det gamle Jbl Masser af slam men ikke meget dybbas. Perfekt til tråd  Tror måske bare at du forsøger at opnå dette men det vil en sub næppe hjælpe med. Man skruer mere og mere op for den og værre og værre bliver det. Sælg det hele og ud og lyt efter de højttalere som kan klare mosten. Det bliver du nok gladere for i længden.
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 04 December 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
Med den musik (god smag ) du hører er det mindst lige så vigtigt med mere tryk i øvre bas og en mellemtone med hang til at levere et "slam" Tænk feks på noget af det gamle Jbl Masser af slam men ikke meget dybbas. Perfekt til tråd Tror måske bare at du forsøger at opnå dette men det vil en sub næppe hjælpe med. Man skruer mere og mere op for den og værre og værre bliver det. Sælg det hele og ud og lyt efter de højttalere som kan klare mosten. Det bliver du nok gladere for i længden. |
|
|
Enig! . Den lille 5" kan slet ikke levere hugget i øvre bas, så sub gør ikke den store forskel..
__________________ Subs er UNDERvurderede i high-end...
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er næsten enig , mit problem er at jeg elsker lyden af de store Rega højttalere, og det jeg savner mest er lidt "rum brum", så det skal nok lykkes med en subwoofer.....tror jeg, ellers står der JBL på menuen , største problem med JBL er at de er lidt trættende at høre på i længden, men indtil man bliver træt så lyder de fedt.
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 04 December 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Det sjovt hvordan, nogle tror det er andre krav til musik end til film ”i alt fald på lyden” film folket går ligeså meget op i en god basgengivelse.
Det du beskriver mht. til din oplevelse lydmæssigt, passer vel meget godt sammen med en lille sub – den flytter jo ikke rigtigt noget luft, da det jo er en lille enhed (det ofte en misforståelse at små enheder med lang slaglængde flytter luft) så det du har med at gøre, er en lille kompakt resonator, og den vil aldrig kunne gengive den stortromme du efterlyser. Det kræver simpelthen fysisk størrelse på enheden. Og disse små subber lyder som det, mange selvbyggere kalder for – et høj-Q system, den står og siger brummm i stedet for at flytte den luft du ønsker.
En af de andre grunde til at du oplever en enhed ”subben” der ikke rigtigt vil integrere med dit system – er nok at du kun benytter 1 stk..!? det er nærmest en umulighed at få en god basgengivelse i et rum, med kun 1 sub..! et rum består af 6 flader, og der er så visse mål mellem disse væge/gulv og loft, og for hver afstand vil du have en bølgelængde (eks. vil længden på rummet måske have en bølgelængde på 80 Hz, men du vil også have den halve bølgelængde – altså 40Hz) dette vil gælde for alle de bølgelængder du har i dit rum (der vil så også være nogle skæve) men hvis vi bare holder os til de nemme, så vil vi nu have 9 room-modes, ved at benytte 2 stk. subber vil du med opstilling kunne fjerne 3 af disse ”dette er klart hørbart”
Jeg vil til en hver tid påstå, at man ikke kan lave god bas ”i en normal stue” uden min. 2 subber. Hellere 2 billigere, end 1 dyr.
Det du skriver med basrefleks er altså noget vrøvl, det kun et spørgsmål om korrekt design, og husk på at en slaveenhed opføre sig fuldstændigt som en port (en port har en resonansfrekvens, og en slave enhed har en resonansfrekvens) både en refleks og en slave baseret system opføre sig som, et trykkammer til de anslår deres respektive resonatore ”ea. Port/slave” og under deres arbejdes område, ser de ikke noget kabinet.
Og hvad i den hele hulen er ”hurtig bas” bas er jo den frekvens du ønsker enheden skal spille eks. 35 Hz er 35 svingninger i sekundet, man kan ikke svinge 35 gange hurtigere eller langsommere i sekundet. Det som man opfatter som hurtighed, er ofte mellemtonen og diskanten der skal leverer den korrekte mængde energi, prøv at give en højttaler mere diskant niveau, og du vil opleve en tørre bas.
|
|
|
Hvis det alene er spørgsmål om at kunne vibebrere et antal gange i sekundet, så er der jo ingen forskel mellem de foreskellige sub'er andet end forvrængning, såfremt de kan gengive ved samme niveau. Begrebet "hurtig" har intet med dette at gøre, men derimod hvor hurtigt at enheden kan nu sig fulde niveua ved den givne frekvens og stoppe igen. Og her kan man bestemt høre forskel 
2 sub'er er ikke et must, der opnås langt bedre resultater, hvis der anvendes frekvenskorrektion af sub'en i rummet. Så invester i en sub, som har dette indbygget eller en ekstern enhed. Anvender selv an Anti-mode 8033S med fortrinligt resultat og den er forholdsvis billig  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke sige at en stor membran som måske skal bevæge sig 5 mm frem og tilbage for at levere et givent db vil være hurtigere end en lille membran ,som skal bevæge sig meget længere frem og tilbage for at levere det samme db, vil betragtes som værende hurtigere.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 December 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
| Kan man ikke sige at en stor membran som måske skal bevæge sig 5 mm frem og tilbage for at levere et givent db vil være hurtigere end en lille membran ,som skal bevæge sig meget længere frem og tilbage for at levere det samme db, vil betragtes som værende hurtigere. |
|
|
Måske ikke hurtigere, men en stor membran f.eks 12" kobler bedre til luften end en 6" ved samme lave frekvens. Den kan bedre lave lydtryk mellem 40-25hz end en 6" kan. Så er det i grunden ligegyldigt hvor stor slaglængde 6"eren har.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 06 December 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal til at lege med 2 xls 12 tommer enheder he he ....dog regner jeg ikke med at beholde dem ....bare drengerøven i mig der skal plejes he he
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt at jeg ikke fortår noget der sikkert er simpelt 
Hvis en 8" skal svinge med 50 hz og give 70 db i 1 minut så har den i den tid tilbagelagt en x samlet distance.
En 15" som bedes om at udføre det samme men som ikke behøver at bevæge sig lige så langt frem og tilbage har vel ikke tilbagelagt den samme distance?
Eller hvad 
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hify har noget merd luftmolekyler og kobling mellem disse at gøre .....tror jeg ....droppede min examen i raketforskning ggg
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der nok et par astronauter der er glade for
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja på den anden side ved du så hvad der gik galt med den første marssonde der styrtede ned ....de glemte at fortælle computeren ombord at der er forskel på tommer og centimeter he he .....den fejl tror jeg så ikke jeg ville lave ggg
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kunne sku da heller ikke vide hvilket målesystem de kører med på mars
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej og hvor stor er en gennemsnits marsmands tommel ggg
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
|
Sjovt at jeg ikke fortår noget der sikkert er simpelt 
Hvis en 8" skal svinge med 50 hz og give 70 db i 1 minut så har den i den tid tilbagelagt en x samlet distance.
En 15" som bedes om at udføre det samme men som ikke behøver at bevæge sig lige så langt frem og tilbage har vel ikke tilbagelagt den samme distance?
Eller hvad
|
|
|
Sådan kan man ikke sætte det op. De har tilbagelagt den samme distance, hvis vi ser på det som du skriver. En 8" skal bevæge sig mere for det samme lydtryk i db, end en 15" skal. Det har noget med membran arealet at gøre. En lille enhed taber kræfterne jo længere ned i frekvens den skal gengive. Den skubber ikke den samme mængde luft, som en stor 15" gør. En 8" og en 15" kan sagtens gengive en 30hz tone, men 8"eren har ikke de samme kræfter, fordi den areal er for lille til at lave det fornødne lydtryk.
Det har noget med bølgelængden at gøre. En 50hz tone er 6.8 meter lang og lyd bevæger sig med en hastighed på 340 meter/sek.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |