| Forfatter |
|
HIFY Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den lille skal lave større udsving for at give samme db så har en da også tilbagelagt en større distance ik
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke følsomheden vi snakker om, men mængden af energi, der bliver flyttet. Det er rigtigt at en 8" skal bevæge sig mere i forhold til en 15" for at flytte samme mængde, for det er mængden af lyd og ikke mængden af membranvandring der er resultatet.
fx hvis du skal flytte en given mængde luft med din krop, hvor din krop er et stempel, så skal du gå frem og tilbage x antal gange, før den mængde er flyttet. Nu skal du så gøre det igen, men denne gang må du gerne have en kappe på, som du breder ud, nu har du mere vindmodstand, og flytter mere luft pr gang du går frem og til tilbage, og nu kan du gå færre gange ( eller kortere skridt frem og tilbage) , før den samme mængde er flyttet...
Ved ikke lige om denne formulering bære nogen steder....  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
| Ja den lille skal lave større udsving for at give samme db så har en da også tilbagelagt en større distance ik |
|
|
Jo, hvis du holder på den formulering. I det forrige indlæg, hvor du siger det samme, tæller du lissom udvingene sammen, hvor den store enhed ikke bevæger sig helt så meget som den lille skal, som derfor, som du skriver bevæger sig længere ud pr udsving end den store enhed. Og på den måde ville lave en længere "streg" . __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
|
Nej det er ikke følsomheden vi snakker om, men mængden af energi, der bliver flyttet. Det er rigtigt at en 8" skal bevæge sig mere i forhold til en 15" for at flytte samme mængde, for det er mængden af lyd og ikke mængden af membranvandring der er resultatet.
fx hvis du skal flytte en given mængde luft med din krop, hvor din krop er et stempel, så skal du gå frem og tilbage x antal gange, før den mængde er flyttet. Nu skal du så gøre det igen, men denne gang må du gerne have en kappe på, som du breder ud, nu har du mere vindmodstand, og flytter mere luft pr gang du går frem og til tilbage, og nu kan du gå færre gange ( eller kortere skridt frem og tilbage) , før den samme mængde er flyttet...
Ved ikke lige om denne formulering bære nogen steder....  |
|
|
Aarh, jo den kan man godt bruge. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
M.M.M. skrev:
|
Nej det er ikke følsomheden vi snakker om, men mængden af energi, der bliver flyttet. Det er rigtigt at en 8" skal bevæge sig mere i forhold til en 15" for at flytte samme mængde, for det er mængden af lyd og ikke mængden af membranvandring der er resultatet.
fx hvis du skal flytte en given mængde luft med din krop, hvor din krop er et stempel, så skal du gå frem og tilbage x antal gange, før den mængde er flyttet. Nu skal du så gøre det igen, men denne gang må du gerne have en kappe på, som du breder ud, nu har du mere vindmodstand, og flytter mere luft pr gang du går frem og til tilbage, og nu kan du gå færre gange ( eller kortere skridt frem og tilbage) , før den samme mængde er flyttet...
Ved ikke lige om denne formulering bære nogen steder.... 
|
|
|
Aarh, jo den kan man godt bruge. |
|
|
Hehe, det var godt  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger


Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor membran holdt op mod en mindre vil altid skulle bevæge sig "kortere", "mindre", "langsommere" end en membran
der er mindre.
Som andre også nævner skyldes det den meget bedre "load" af membranen, der er frekvens afhængig, som for store
arealer (nx18" eller stort bas horn) går imod en reel akustisk belastning. Det kan der afsættes effekt i, derfor den gode
virkningsgrad.
Et lille areal er en dårlig akustisk kobling, hvis der tales om lavfrekvens. Her vil membranens belastning være en lille reel +
en stor reaktionær belastning. Det kan der ikke afsættes så meget effekt i og derfor den lavere virkningsgrad.
Det betyder så for den store membran at denne ikke skal "udstyres" så meget for at følge trop med en mindre enhed, givet
det samme SPL som ref. Membran hastigheden er faktisk mindre og det betyder igen at sådan noget som modulations
forvrængning er meget mindre (større hastighed giver større frekvensændring på det uønskede).
For stor som lille membran er der kun den samme tid til rådighed for at gengive en given tone (feks 50Hz > 20ms i tid). Alt
andet lige må den enhed der har den laveste membranhastighed (naturligvis ved en frekvens begge kan gengive) også være
den der følger signalet bedst (har mere tid til rådighed).
Så rigtig store enheder til lavfrekvent og så ellers bygge mindre på længer opad i frekvensområdet........
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så altså en lille sub der er udstyret med en million watt for at kunne gå langt ned med højt niveau vil aldrig kunne gengive signalet lige så korrekt som en 18".
Det er bare for meget at de fysiske love ikke kan omgås 
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep... store basser og store kasser - giver go' bund
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Store basser skal der til, eller jeg vil faktisk sige at mange små også kan noget! Jeg har haft både store små basenheder (som rigtig mange andre ) men de helt store enheder kan være lidt svære at arbejde med ved lav volume, der synes jeg at komme frem til at de små har nemmere ved at lave "sub-fornemmelsen" frem for de store, som lige skal over et "punkt" hvor de "kommer igang" men når vi bare kommer lidt længere op på volumekontrollen, vil store enheder altid komme tæt på hjertet  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |