Emne: Hvilken DAC? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 10 December 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Manic
Den kan skam være ok. Men mange af de andre dele i den til den pris er jo nok prioiteret mere. Tænk på effekttrinnet/forforstærker/strømforsyning og komponent kvalitet. Disse dele er nok af høj kvalitet, så der er nødvendigvis ikke råd til den bedste DAC også. Men man ved aldrig.
Når nu du skal ud og smuglytte til DAC10, så husk på at sælgers udstyr ikke kan give dig den fulde sandhed angående DAC10'eren. Den bør vurderes i dit eget setup også. DAC10 kan jo ikke rette op på uheldigt sammensat udstyr.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 10 December 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg lyttet til den DAC og det var en fornøjelse! Jeg skriver lidt mere om oplevelsen senere.
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine indtryk af Danish Audio Design DAC10:
Jeg vil først og fremmest sige, at det er første gang
jeg har lyttet til en DAC i det niveau jeg gjorde, så
mine indtryk kan selvfølgelig være farvet deraf. Der
blev lyttet til alt fra mp3 filer til 24-bit og hele vejen
igennem var der et overskud og en fylde jeg aldrig
har hørt før - selv ved mp3, meget imponerende. Selvfølgelig kunne det mærkes ved detaljegraden og
fylden, når vi gik fra mp3 til 24-bit, men det hele
blev bearbejdet til en meget klar, rolig, fyldig og
dynamisk lyd uden at den på noget tidspunkt
nærmede sig at blive for meget i nogle af
aspekterne. Utrolig afbalanceret.
Vi lyttede til Il Divo, over i John Mayer, til Barb Jungr,
forbi Celine Dion, til kunstnere med yderst veldefinerede og musikalske instrumenter som var
de i rummet.
Den er på forummet her blevet beskrevet som
meget musikalsk og dét er lige i øjet. Den er uhyre
musikalsk. Men jeg manglede at få svar på fylde,
dynamik og ellers hvor på skalaen den lå med kold,
detaljeret lyd kontra varm og luftig. Fylden var der masser og atter masser af. Ofte blev rummet fyldt ud og lyden omringede dig - den
største gevinst vil jeg sige, for her brillerede den!
Dynamisk var den også fantastisk, men jeg vil sige at
jeg rent faktisk lærte noget i dag. I mine øjne ville
dynamikken ligge lige i skabet, hvis den skød mod
mig som en ren knock out. Det skete ikke helt i dag
og med rette! Den var utroligt dynamisk, ja, når den
skulle, men det blev aldrig en overanalyserende
affære men i stedet hårrejsende behageligt at lytte
til. Lyden eskalerede når den skulle og blev rolig og
klar igen når det skulle.
Det kommer nok som ingen overraskelse, at lyden
var alt andet end kold og klinisk analyserende. Der
var ro og punch i rette øjeblikke i behagelige toner,
INTET nærmede sig kvalitetsløs skratten - en sand
fornøjelse!
Jeg har fået til tirsdag til at bestemme mig, og der
skal meget til at få mig på andre tanker. Den spiller
bare, som en DAC skal, i mine ører
Nøgleordene er en ren, fyldig og
musikalsk DAC, hvor stemmer står lige foran
dig og instrumenterne omfagner dig fra alle 4 vægge
med masser af overskud.
|
Til top |
|
|
mijupe Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 11 December 2011 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder meget som nóget jeg kender :-). Der er altså ikke nogét jeg har hørt som når den til sokkeholderne, giv den en ordenlig transport så
synger englene, den har et kæmpe perspektiv og samtidig varme som nærmer sig vinyl. Til prisen tror jeg ikke man finder bedre, og har faktisk ikke
hørt bedre selv om prisen har varet væsentligt højere
|
Til top |
|
|
redwine Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 11 December 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maniq skrev:
Mine indtryk af Danish Audio Design DAC10:
Jeg vil først og fremmest sige, at det er første gang jeg har lyttet til en DAC i det niveau jeg gjorde, så mine indtryk kan selvfølgelig være farvet deraf. Der blev lyttet til alt fra mp3 filer til 24-bit og hele vejen igennem var der et overskud og en fylde jeg aldrig har hørt før - selv ved mp3, meget imponerende.
Selvfølgelig kunne det mærkes ved detaljegraden og fylden, når vi gik fra mp3 til 24-bit, men det hele blev bearbejdet til en meget klar, rolig, fyldig og dynamisk lyd uden at den på noget tidspunkt nærmede sig at blive for meget i nogle af aspekterne. Utrolig afbalanceret. Vi lyttede til Il Divo, over i John Mayer, til Barb Jungr, forbi Celine Dion, til kunstnere med yderst veldefinerede og musikalske instrumenter som var de i rummet.
Den er på forummet her blevet beskrevet som meget musikalsk og dét er lige i øjet. Den er uhyre musikalsk. Men jeg manglede at få svar på fylde, dynamik og ellers hvor på skalaen den lå med kold, detaljeret lyd kontra varm og luftig. Fylden var der masser og atter masser af. Ofte blev rummet fyldt ud og lyden omringede dig - den største gevinst vil jeg sige, for her brillerede den! Dynamisk var den også fantastisk, men jeg vil sige at jeg rent faktisk lærte noget i dag. I mine øjne ville dynamikken ligge lige i skabet, hvis den skød mod mig som en ren knock out. Det skete ikke helt i dag og med rette! Den var utroligt dynamisk, ja, når den skulle, men det blev aldrig en overanalyserende affære men i stedet hårrejsende behageligt at lytte til. Lyden eskalerede når den skulle og blev rolig og klar igen når det skulle. Det kommer nok som ingen overraskelse, at lyden var alt andet end kold og klinisk analyserende. Der var ro og punch i rette øjeblikke i behagelige toner, INTET nærmede sig kvalitetsløs skratten - en sand fornøjelse!
Jeg har fået til tirsdag til at bestemme mig, og der skal meget til at få mig på andre tanker. Den spiller bare, som en DAC skal, i mine ører Nøgleordene er en ren, fyldig og musikalsk DAC, hvor stemmer står lige foran dig og instrumenterne omfagner dig fra alle 4 vægge med masser af overskud. |
|
|
Jeg kan kun anbefale at du får lyttet til andre alternativer, eks. flere som er nævnt i tråden.
Pas på du ikke lader dig forføre af "ren, fyldig lyd etc.", meget lyder godt ved første indtryk men når indtryk falder på plads, ja så var der lige og også....
Det er de få som kan vurdere objektivt efter et lyt på et komplet andet anlæg, miljø etc. Selv efter mange timer i ens egen opsætning finder man de reelle fordele/ulemper ved en ny investering.
Derfor bliver man aldrig færdig med HIFI
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mijupe skrev:
Det lyder meget som nóget jeg kender :-). Der er altså ikke nogét jeg har hørt som når den til sokkeholderne, giv den en ordenlig transport så synger englene, den har et kæmpe perspektiv og samtidig varme som nærmer sig vinyl. Til prisen tror jeg ikke man finder bedre, og har faktisk ikke hørt bedre selv om prisen har varet væsentligt højere |
|
|
D et samme her.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ mijupe + allanowich, dejligt at høre I er enige. Den var så ren og rar at lytte til!
@ redwine, du har ret. Jeg skal helt klart rundt om de andre også, før jeg tager det endelige valg. Jeg har fået til tirsdag med
at tage valget, så jeg skal have lyttet til Rega DAC og Hegel HD10 i KT Radio inden tirsdag - rent faktisk sælgers opfordring.
Jeg ved godt, der er forskel på udstyret, rummet osv. i KT Radio, men jeg har ikke muligheden for at sammenligne hjemme
på mit eget setup endnu. Hører jeg et stort savn i forhold til hvad jeg hørte i går på DAC10, slår jeg til. Så må jeg
sammenligne med de andre bud på DACs fra denne tråd og se om valget var det rigtige, når jeg får mulighed for at lytte på
eget setup.
En helt anden ting: Jeg får ikke mulighed for at sammenligne NAS + Squeezebox Touch direkte til min Arcam AVR 400 (som
understøtter FLAC og har fået ros for stereo-performance) overfor at have en ekstern DAC imellem Squeezebox og
surround-receiver inden jul, da NAS + Squeezebox Touch købes herefter. Ligemeget om jeg køber en ekstern DAC eller ej,
skal den stadig kobles til min surround-receiver Arcam AVR 400. Vil I tro resultatet vil være overflødigt med en ekstern
DAC? Jeg ved godt jeg har spurgt før, beklager, men det er mange penge, især hvis resultatet er mere eller mindre
overflødigt.
Alle bud vil være meget velkomne!
|
Til top |
|
|
redwine Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maniq skrev:
@ mijupe + allanowich, dejligt at høre I er enige. Den var så ren og rar at lytte til!
@ redwine, du har ret. Jeg skal helt klart rundt om de andre også, før jeg tager det endelige valg. Jeg har fået til tirsdag med at tage valget, så jeg skal have lyttet til Rega DAC og Hegel HD10 i KT Radio inden tirsdag - rent faktisk sælgers opfordring. Jeg ved godt, der er forskel på udstyret, rummet osv. i KT Radio, men jeg har ikke muligheden for at sammenligne hjemme på mit eget setup endnu. Hører jeg et stort savn i forhold til hvad jeg hørte i går på DAC10, slår jeg til. Så må jeg sammenligne med de andre bud på DACs fra denne tråd og se om valget var det rigtige, når jeg får mulighed for at lytte på eget setup.
En helt anden ting: Jeg får ikke mulighed for at sammenligne NAS + Squeezebox Touch direkte til min Arcam AVR 400 (som understøtter FLAC og har fået ros for stereo-performance) overfor at have en ekstern DAC imellem Squeezebox og surround-receiver inden jul, da NAS + Squeezebox Touch købes herefter. Ligemeget om jeg køber en ekstern DAC eller ej, skal den stadig kobles til min surround-receiver Arcam AVR 400. Vil I tro resultatet vil være overflødigt med en ekstern DAC? Jeg ved godt jeg har spurgt før, beklager, men det er mange penge, især hvis resultatet er mere eller mindre overflødigt. Alle bud vil være meget velkomne!  |
|
|
ja så ville jeg overhovedet ikke overveje en ekstern DAC før du har de andre ting på plads og har dannet dig en klar vurdering af systemets stærke/svage sider.
du får formentlig en opgradering med ekstern DAC, men du bør vente indtil der er styr på signalkæden, så ved du hvad der skal til
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
redwine skrev:
ja så ville jeg overhovedet ikke overveje en ekstern DAC før du har de andre ting på plads og har dannet dig en klar vurdering
af systemets stærke/svage sider.
du får formentlig en opgradering med ekstern DAC, men du bør vente indtil der er styr på signalkæden, så ved du hvad der
skal til |
|
|
Det var det jeg frygtede  Det er et lidt irriterende dilemma at stå i, da jeg har til tirsdag at beslutte udfra teorier i stedet for
rent faktisk at kunne sætte det hele sammen og høre forskellen. Omvendt ville det være ærgerligt at misse tilbuddet, hvis
DAC10 rent faktisk gør en stor forskel. Det er alligevel en DAC til ~20.000 DKK overfor en surround-receiver til 15.000 DKK -
DACen i min Arcam er med stor sandsynlighed ikke i nærheden af DAC10's niveau.
|
Til top |
|
|
redwine Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maniq skrev:
redwine skrev:
ja så ville jeg overhovedet ikke overveje en ekstern DAC før du har de andre ting på plads og har dannet dig en klar vurdering af systemets stærke/svage sider. du får formentlig en opgradering med ekstern DAC, men du bør vente indtil der er styr på signalkæden, så ved du hvad der skal til |
|
|
Det var det jeg frygtede Det er et lidt irriterende dilemma at stå i, da jeg har til tirsdag at beslutte udfra teorier i stedet for rent faktisk at kunne sætte det hele sammen og høre forskellen. Omvendt ville det være ærgerligt at misse tilbuddet, hvis DAC10 rent faktisk gør en stor forskel. Det er alligevel en DAC til ~20.000 DKK overfor en surround-receiver til 15.000 DKK - DACen i min Arcam er med stor sandsynlighed ikke i nærheden af DAC10's niveau. |
|
|
Du kan ikke bruge "nypris" på en DAC til noget, det afgørende er hvad du skal give i sammenligning med alternativerne. Udviklingen på DAC området går så hurtigt pt., at de fleste konstruktioner med blot 2-3 år på bagen kun kan sælges med markant afslag (samme trend som eks. pc'ere).
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
redwine skrev:
Du kan ikke bruge "nypris" på en DAC til noget, det afgørende er hvad du skal give i sammenligning med
alternativerne. Udviklingen på DAC området går så hurtigt pt., at de fleste konstruktioner med blot 2-3 år på bagen kun kan
sælges med markant afslag (samme trend som eks. pc'ere) |
|
|
Det er selvfølgelig rigtigt til en vis grænse. DAC10 er en bedre DAC end den der er i Arcam AVR 400, uden tvivl. Det jeg
prøvede at sige før er, at når DAC10 alligevel kobles til min Arcam, vil den lyd, der passerer fra DAC10 over i Arcam blive
"farvet" og "nedgraderet" igen grundet en yderligere bearbejdning? Eller vil min Arcam blot aflevere det videre ud i højttalerne
som DAC10 har sendt det afsted? Jeg ved ikke om det blev for knudret her...
|
Til top |
|
|
redwine Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Manic
Den kan skam være ok. Men mange af de andre dele i den til den pris er jo nok prioiteret mere. Tænk på effekttrinnet/forforstærker/strømforsyning og komponent kvalitet. Disse dele er nok af høj kvalitet, så der er nødvendigvis ikke råd til den bedste DAC også. Men man ved aldrig.
Når nu du skal ud og smuglytte til DAC10, så husk på at sælgers udstyr ikke kan give dig den fulde sandhed angående DAC10'eren. Den bør vurderes i dit eget setup også. DAC10 kan jo ikke rette op på uheldigt sammensat udstyr. 
|
|
|
nok det bedste svar på det
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maniq skrev:
redwine skrev:
Du kan ikke bruge "nypris" på en DAC til noget, det afgørende er hvad du skal give i sammenligning med alternativerne. Udviklingen på DAC området går så hurtigt pt., at de fleste konstruktioner med blot 2-3 år på bagen kun kan sælges med markant afslag (samme trend som eks. pc'ere) |
|
|
Det er selvfølgelig rigtigt til en vis grænse. DAC10 er en bedre DAC end den der er i Arcam AVR 400, uden tvivl. Det jeg prøvede at sige før er, at når DAC10 alligevel kobles til min Arcam, vil den lyd, der passerer fra DAC10 over i Arcam blive "farvet" og "nedgraderet" igen grundet en yderligere bearbejdning? Eller vil min Arcam blot aflevere det videre ud i højttalerne som DAC10 har sendt det afsted? Jeg ved ikke om det blev for knudret her...  |
|
|
Signalet du sender ind i din Arcam fra DAC 10'eren er jo analogt fra dens phono bøsninger, så jeg tror ikke at den beabejder endnu mere. I såfald skal du sende et digital signal i Arcam'en. Og det gør du jo ikke fra DAC10. Men selvfølgelig lægger det meste udstyr lidt til/fra i det analoge plan. Det gør mit jo også.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 11 December 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Signalet du sender ind i din Arcam fra DAC 10'eren er jo analogt fra dens phono bøsninger, så jeg tror
ikke at den beabejder endnu mere. I såfald skal du sende et digital signal i Arcam'en. Og det gør du jo ikke fra DAC10. Men
selvfølgelig lægger det meste udstyr lidt til/fra i det analoge plan. Det gør mit jo også.  |
|
|
Rigtig mange SS receivere har desværre en grim vane, med at lave ADA konvertering på analoge inputs, så her kan der ske
en bearbejdning af signalet. Om den omtalte Arcam AVR 400 gør dette, tør jeg dog ikke sige.
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er yderligere snak om ekstern DAC eller ej:
Is an External DAC Better Than my Onkyo Internal DAC?
Der går den på, kobler du den eksterne DAC til Multichannel Analogue Input i surround-receiveren, vil surround-receiveren ikke
nedgradere lyden, men blot sende den videre ud i højttalerne - med minimal ændring af den eksterne DACs bearbejdning. Des
bedre ekstern DAC, des bedre lyd, klart nok.
Jeg har læst enkelte steder, at ejere af eksterne DACs kalder forskellen stor, men det er typisk ikke særligt udbredt at have
dette.
|
Til top |
|
|
merz Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
Sendt: 11 December 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes lige jeg vil give mine kommentar også
Efter at have læst tråden må jeg være ærlig at sige til dig Maniq, du er fuldstændig på afveje her.
Du er dømt til at ende med en utilfredsstillende løsning med den tilgang. Jeg tror vi alle har prøvet at løse en udfordring ved at købe en ny del, for så at erkende efterfølgende at vi ikke blev mere tilfreds! At købe en ny DAC uden at kende sit anlæg, for så at købe resten efterfølgende med håb om at det bliver godt, er som at satse på den store lotto gevinst på onsdag
Uanset om du vælger den ene eller anden DAC tør jeg godt vædde på, at du ikke bliver tilfreds og så fortsætter du med anden DAC/kabler eller.....
Jeg kan kun tilslutte mig hvad der er skrevet tidligere i tråden, få styr på starten af signalkæden først, brug efterfølgende tid til at afklare hvad du vil fintune af lyd, og så prøv flere DAC's hjemme hos dig selv.
Du bliver aldrig afklaret ved blot at købe en eller anden DAC, som tilfældigvis lød godt et andet sted og muligvis har kostet xxxxkr., de fejl har vi andre betalt i dyre domme for at lære af, du får dem gratis her
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Merz, tak for dit svar, du er absolut ikke den eneste der siger det. Det bliver nok også sådan jeg gør det.
Hele denne tråd kom af, at jeg to steder fra blev stærkt anbefalet at få en ekstern DAC til, da de mente en DAC i enhver surround-receiver ikke
kunne måle sig med en ekstern. Jeg må sige, at jeg efterfølgende kun har hørt omvendt.
Dog vil jeg stadig, når alt andet er faldet på plads, låne en masse DACs hjem og høre om forskellen er markant og +/- 5000 DKK værd. Det
skylder jeg næsten også med den hjælp jeg har fået.
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 12 December 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Der ligger sådan en DAC10 i K/S, og nej det er ikke mig der sælger den:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=206659
Hvis jeg ikke husker helt forkert er det sgu en rigtig god pris til sådan en.... __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
Maniq Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ panos, jeg var ude og lytte til den forleden, og mine indtryk står ovenfor. Og ja, det er meget billigt!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|