Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: søger brugt effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Før styre på akustisk først, før at du tænke på at købe en effekt forærker, for du kan købe en så kraftig effekt forærker så
mulige og stadig mangle effekt nok, da selve rumme æde effekten.

Ja - undskyld mig, men....
Prøv lige at læse hvad du har skrevet !
Bør det ikke omformuleres så det bliver forståeligt ?
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

StarTrek skrev:
Før styre på akustisk først, før at du tænke på at købe en effekt forærker, for du kan købe en så kraftig
effekt forærker så
mulige og stadig mangle effekt nok, da selve rumme æde effekten.
Ja - undskyld mig, men....Prøv lige at læse hvad
du har skrevet !Bør det ikke omformuleres så det bliver forståeligt ?

Er omformuleres nu

Ville stadig mene at du har et akustisk problem, der er højt til lofte, der er ingen tæppe eller noget på vægge, den ene højtale
stå klem helt op af den ene væg.

Erlige talt, så har du bygge et rum der ikke er brugbart til lyd, og hvor ingen hygge er, du har leve en koldt rum, som nok ville
gøre sig bedre i blade som "BO BEDER".
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

digio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det ligner noget fra Bo Bedre

huset er kommet i Bo Bedre ;)

Som skrevet i et tidligere indlæg er der sat en del billeder op, de her billeder blev taget lige efter vi var kommet på plads.

Højt til loft? er biograf så også et dårligt sted at afspille lyd? Der er monteret troldtekt som er noget af det bedste inden for akustik.

ang min højttaler ved væggen er der ik noget effekt ved at placere den længere inde i rummet end den gør nu(har prøvet), men måske det vil ændre sig ved at ændre på billederne med uld og et kæmpe tæppe foran tvet.

Til top Vis digio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af digio

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 29 November 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

digio skrev:

allanowich skrev:
Det ligner noget fra Bo Bedre

huset er kommet i Bo Bedre ;)

Jeg må proppe noget uld i billederne og så et kæmpe tæppe foran tv'et, må jeg håbe det gir lidt effekt.

Haha, hvad nummer

Men man bygge vel et hus, til at lev i, og ikke få at det kan komme i "Bo Bedre".

Det er ikke et hus jeg ville kunne holde ud at bo i lang tid, her til er det for koldt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

digio skrev:

godt være i har ret.. Jeg har lige været ude og låne en Vincent sp 331! kan ikke høre den store forskel.

synes nu nok der er nok møbler inde i stuen, efter billederne er taget er der også sat en del billeder op.

hvad skal jeg lave? Jeg har selv bygget huset, så mon ik jeg kan lave noget, men aner ik hvad det skulle være, så jeg kan få noget bedre akustik.

Du kan prøve at kigge på mit link under min signatur, der er lavet nogle absorbenter. Hvis Du har meget efterklang (Brug klappe metoden) vil disse hjælpe. I stedet for sort kant/stof kan du evt lave dem hvide, så ses de slet ikke så tydeligt. Jeg har også lavet en guide, og den er også et sted under min bio i et link :-) 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

digio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]
Haha, hvad nummer

Men man bygge vel et hus, til at lev i, og ikke få at det kan komme i "Bo Bedre".

Det er ikke et hus jeg ville kunne holde ud at bo i lang tid, her til er det for koldt.[/QUOTE]

Ved jeg ik endnu da huset først lige er blevet færdig for et par måneder siden :)

Du har ret i det ser ekstrem koldt ud på de billeder som jeg har lagt ud, billeder gør underværker. Tager nogen pic når jeg engang for lavet de rammer som lars beskriver, skal self lige godkendes af direktøren.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Mht. forstærkervalg, kunne du overveje en integreret stereoforstærker med bypass-funktion, på den måde undgår du forforstærkerdelen i din receiver når du lytter i stereo og kan stadig benytte den mere effekt til surround. Der finde særdeles kraftige stereoforstærkere inden for dit budget når du ikke har noget i mod at købe brugt, fx. den M3 du syntes var et løft mener jeg har bypass-funktion, ellers kan jeg anbefale at lytte til Bladelius Tyr og Thor som også har funktionen, har haft begge og sidst nævnte har rimelig god kontrol med de fleste ht, basen er tydelig og fast.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 November 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Undskyld - selvom det er nok så velment , er det fuldstændigt ude i hampen at folk bliver ved med at komme med forslag til diverse nok så fine forstærkere.

Det problem der bør løses først er akustikken i rummet - det kan ingen forstærker klare.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 29 November 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jan - som jeg antyde i mit andet indlæg er jeg helt enig med dig i rummet nok er et problem og det er her der i første omgang bør sættes ind da der nok er meget hente. Mener dog ikke det er ude i hampen at svare på trådstarters egentlige spørgsmål.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Hold da helt kæft hvor ser det fedt ud! Og selvbygget!!!

Virkelig god stil...

MEN...

Der er meget at hente ved akustikken!

Hvis din lytteposition er i sofaen lige op ad en udæmpet bagvæg, får du reflektionerne lige retur. Ikke godt! Førstereflektionerne på sidevægge og gulv bør dæmpes - ligesom bagvæggen. Loftet er okay!

Du kan finde førstereflektionerne med et spejl. Få en til at holde et spejl ved sidevægge imens du sidder i sweetspot. Der hvor du kan se enhederne i spejlet, skal der dæmpes mest. Ligeså på gulvet - et tykt tæppe som en nævnte...

Anskaf en lyttestol som ikke har høj ryg og stil den i sweetspot som er i ca. en 60 graders trekant med højttalerne.

Højttalerne bør stå længere fra væggene. Hele setuppet kunne rykkes 40-50 cm. til højre - og begge højttalere kunne rykkes yderligere ½ m. fremad.

Skal det være rigtig plingeling dæmpes der også på begge sider af fladskærmen... 

Og så synes jeg også du bør overveje om det nu også er mere power der er løsningen...

Jeg har selv måttet turen igennem. Endte med at købe store 300W (100W kl.A) monoblokke og alligevel var der ikke ordentlig styr på enhederne. Først da jeg fik en rigtig god forforstærker, fik jeg løst problemet. Først da kunne jeg bruge noget af al den power...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

digio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hold da helt kæft hvor ser det fedt ud! Og selvbygget!!!

Virkelig god stil...

MEN...

Der er meget at hente ved akustikken!

Hvis din lytteposition er i sofaen lige op ad en udæmpet bagvæg, får du reflektionerne lige retur. Ikke godt! Førstereflektionerne på sidevægge og gulv bør dæmpes - ligesom bagvæggen. Loftet er okay!

Du kan finde førstereflektionerne med et spejl. Få en til at holde et spejl ved sidevægge imens du sidder i sweetspot. Der hvor du kan se enhederne i spejlet, skal der dæmpes mest. Ligeså på gulvet - et tykt tæppe som en nævnte...

Anskaf en lyttestol som ikke har høj ryg og stil den i sweetspot som er i ca. en 60 graders trekant med højttalerne.

Højttalerne bør stå længere fra væggene. Hele setuppet kunne rykkes 40-50 cm. til højre - og begge højttalere kunne rykkes yderligere ½ m. fremad.

Skal det være rigtig plingeling dæmpes der også på begge sider af fladskærmen... 

Og så synes jeg også du bør overveje om det nu også er mere power der er løsningen...

Jeg har selv måttet turen igennem. Endte med at købe store 300W (100W kl.A) monoblokke og alligevel var der ikke ordentlig styr på enhederne. Først da jeg fik en rigtig god forforstærker, fik jeg løst problemet. Først da kunne jeg bruge noget af al den power...

Vi er også blevet rigtig godt tilfreds med huset så nu mangler lyden bare kommer til at side i skabet.

Jeg har flyttet hele setup'et 20 cm til højre og rykket dem 20 cm længere ud fra væggen. Det er MAX hvad jeg kan gi dem, ellers for jeg på nakken af direktøren :(

Jeg må finde et lækkert tæppe som kan ligge foran tv'et og så nogen flere billeder hvor jeg propper noget lyddæmpning i. Jeg for aldrig lov til at sætte en masse lydrammer op :( direktøren siger til det skal være stilrent så det kommer aldrig på tale at montere lydrammer rundt om omkring i stuen.

På bagvæggen er der monteret et stort billed på 150x100 cm er det nok eller skal jeg have 2 stk mere ved siden af? formåder at det er den vigtigste væg. på den ene side væg kan jeg montere et par billeder, den anden sidevæg er det desværre ikke muligt(direktøren taler). hvor setup'et står, kan jeg montere et par billeder over højttalerne. Alle billeder self proppet med lyddæmpning.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Du kan få inspiration her til køb eller byg selv

http://www.sumopix.com/da/foto_paa_laerred

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du sidder i sofaen, tæt på bagvæggen, er det nok den vigtigste væg at dæmpe. Ellers vil jeg sige at førstereflektionerne fra sidevæggene oftest er de vigtigste. Hvis billedet på bagvæggen hænger lige bag lyttepositionen, burde det hjælpe betydeligt. Men to mere vil bestemt ikke gøre det værre! (går ude fra at vi taler lærreder)

Man kan eventuelt montere en ekstra ramme på bagsiden af billederne, så de bliver lidt tykkere og dermed dæmper længere ned i frekvensområdet.

Store planter har også en effekt. Måske det bedre kan accepteres af direktøren?

Og de hersens høje moderne papirlamper har også en positiv indvirkning, omend de ikke dækker ret langt ned i frekvensområdet.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 November 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Digio

Kunne du søge Direktøren om tilladelse til at have dit eget værelse til dit udstyr. Ok, hun giver dig godt nok meget snor, så.  

Det kunne da løse en del problemer, så Direktøren kan holde hjemmet stilrent.

digio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2011 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

jeg er den eneste i vennekredsen der for lov at få store højttaler så noget snor for jeg da på det punkt :)

Vi har et par værelser der stor tomme indtil videre, synes dog det ville være synd at smide sådan et system ind på et værelse på 12 kvm.

Ser i øvriget skide godt ud det du linker til Kjeldsen, selv fruen kan lide det :)

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Sendt: 01 December 2011 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=digio]

jeg er den eneste i vennekredsen der for lov at få store højttaler så noget snor for jeg da på det punkt :)

Et godt udtryk for at mange mænd nu til dags ikke er i stand til at tage ansvar - og dermed ikke får den indflydelse der følger.
Mand jer op derude, ansvar og magt følges ad.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 01 December 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hvor langt er der fra center mellem højttalere og til din lytteplads, og hvad er afstanden mellem dem ?
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

digio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2011 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

forstår ikke helt dit spørgsmål men vil prøve at besvare det som jeg forstår det :)

fra lytteplads og til center er der 360 cm.

imellem højttalerne er der 235 cm.

den højttaler der står over i højre hjørne står 45 cm fra sidevæggen. De er trukket 40 cm fra bagvæggen.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 December 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hej digio.

Fint setup du har. Hvordan din lyd er og hvad den kan bliver kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har hørt den

Hvis du vil prøve at forbedre akustikken er det en oplagt mulighed, jeg vil dog give dig at troldtektloft er i verdensklasse, jeg har flere venner der bor med vandskurede væge og klinkegulve med på trods af det en super god akustik pga troldtekt loftet.

Jeg kan godt forstå du vil holde stilen i hjemmet så hvis jeg var dig ville jeg kigge på hvad andre har gjort med gardiner tæpper akustikplader og møbler du kan evt samle inspiration her, der er flere fine ting og ider.

http://www.minhembio.com/galleri

vh. LN

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 02 December 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Det er svært at rådgive ud fra nogle foto. Jeg kan se at din sub står ved siden af sofaen og der vil den nok aldrig bidrage med noget positivt til musik. Det er vist også svært at få en sub til at følge musikken (har selv prøvet men opgav til sidst) så det kommer nok slet ikke på tale.

Jeg har selv en ny stue med loft til kip dog desværre bare med gips. Jeg har de samme Monitor Audio GS60 som dine dog drevet af en kineser rørforstærker.

Min stue er dog aflang så jeg har min lytteplads 2/3 ude i rummet fra frontvægen. Jeg har lidt længere afstand til den tætteste sidevæg (ca 60 cm) men den har også virkelig også givet mig mange problemer idet den reflektion trak lydbilledet mod venstre. Jeg har kortere afstand til bagvæggen end du har uden at det mudrer bassen til. Jeg har en indbygget bogreol (Ikea) i væggen i og et tykt stort tæppe under sofabordet. Masser af puder i i sofaen  og nok i det hele taget lidt flere bløde møbler.

Min løsning på det lidt difuse lydbilled var følgende altså foruden de beskevne ting jeg har i stuen.

Lidt længere afstand til den sidevæg. Ryk dem gradvis tættere på bagvæg til du har en kraftigere bas og lidt frem igen hvis de begynder at buldre. Vinkel dem ind så de peger lige mod dig og find et langt målebånd og og indstil afstanden nøjagtigt (på cm) ens til et fast punkt på din lytteplads.

Jeg har selv ca 360 afstand til center men dog ca 250 imellem dem.

Når alt er sat op på den måde har jeg ikke længere problemer med den tætteste sidevæg og jeg oplever det jeg vil kalde for et levende lydbilled. Og det er først her at det bliver sjovt at lytte til musik. Det jeg har opnået er at stemmer står præsis og man får fornemmelsen af at sangeren står og synger i selve stuen. Denne effekt tilskriver jeg den helt nøjagtige udmålte afstand som gør at lyden når mine ører samtidig (tidsdomæne). Den reflekterende sidevæg som er sat ude af spil har lige så stor betydning.  Bassen i disse højttalere er intet mindre end fabelagtig. Med min opstilling i min stue er de istand til at basloade hele rummet på en helt fantastisk måde som giver musikken liv og giver stemmer krop og dette med en opløsning jeg ikke har haft før.

Ikke alle højttalere kan vinkles lige mod ens næsetip med godt resultat men det kan de her altså godt.

Prøv dig frem og bliv ved med at forsøge så er den der sku lige pludselig.

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes