| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 December 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
|
Synd du bor så langt væk.......
ved du hvor man kan læse om de forskellige DAC10er synes det er meget begrænset hvad jeg har kunne finde
mvh
Henrik |
|
|
Du kan da prøve dette link her. http://www.holistiskhifi.se__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
Synd du bor så langt væk.......
ved du hvor man kan læse om de forskellige DAC10er synes det er meget begrænset hvad jeg har kunne finde
mvh
Henrik |
|
|
Hvis du stadig tænker på de 4 kasser og rørene, jeg har fået fortalt at Danish Adio Design ikke laver rørmodellen mere, fordi at den krævede en
forstærker med høj impedans ( håber jeg fik sagt det rigtigt  ikke mit expert område ) og dem er det ikke så almindeligt at have. Det samme
gælder for den tredie boks i kondensatorbanken i dac10 digitalversionen, den kræver en høj impedans hvis man skal ha glæde af den
Jeg er bare så glad for min dac10 og  hvor er det godt at i begyndte at tale om den, jeg havde ikke lige regnet med at bruge flere penge på Hifi,
men al'så jeg burde invitere jer på vandgrød __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
sfhansen
.....rart af vide. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu har jeg solgt min Primare SP32.......så nu jagten ind på en ny Pre ;-) har da overvejet noget med rør af ældre dato så det kan betales evt BAT, Audio aero så skal jeg ud og finde en sep DAC eller så er muligheden Jo den nye Primare Pre32 med medie moduel..men en ting er sikret det skal gennem tænkes og så vidt muligt gennem lyttes
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
sfhansen
.....rart af vide. |
|
|
Ham jeg købte dac10 af havde kondensatormodulet liggende også. Jeg tror han sagde at det lå på 1700,- hvordan mon det ville lyde med sådan en,
man bliver lidt nysgerrig, selvom han sagde at det ikke gjorde så stor forskel __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sfhansen
Den kapacitet, der er i DAC10'eren på 400000üf burde da være alt rigeligt. Den skal jo ikke drive en højttaler. Jeg ville bruge de 1700kr på noget god musik og en flaske god druesaft. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
sfhansen
Den kapacitet, der er i DAC10'eren på 400000üf burde da være alt rigeligt. Den skal jo ikke drive en højttaler. Jeg ville bruge de 1700kr på noget
god musik og en flaske god druesaft. |
|
|
Tak for svaret! en god flask druesaft... Ny eller vintage alt efter humør, ikke dårligt
Nu er jeg uvidende omkring tekniske detaljer i hifi, hvad gør de 400000üf, jeg så at du skrev et sted at de havde batteri lignende funktion. Findes der
noget skriftlig materiale om emnet, som er nemt at gå til? __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
Ja nu har jeg solgt min Primare SP32.......så nu jagten ind på en ny Pre ;-) har da overvejet noget med rør af ældre dato så det
kan betales evt BAT, Audio aero så skal jeg ud og finde en sep DAC eller så er muligheden Jo den nye Primare Pre32 med medie moduel..men en
ting er sikret det skal gennem tænkes og så vidt muligt gennem lyttes |
|
|
Det lyder spændende  det kommer vi sikkert til høre mere om.
Hvad mon chancerne er for at sonos lukker op for 24bit i fremtiden. Aldrig, nært forestående eller i en fjernere fremtid? __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonos med 24 bit vil gøre mit valg meget enkler
|
| Til top |
|
| |
Sportsguitarist Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
sonos med 24 bit vil gøre mit valg meget enkler  |
|
|
Det kommer sku nok ikke til at ske. Sonos har et lidt andet kundegrundlag end hifi-nødder og det ville gøre deres party piece, nemlig multirums-løsningen, der bare spiller, noget mere besværlig at få til at fungere så gnidningsløst, som det gør nu. Det er rundt regnet fire gange så meget data der skal sendes rundt og bagudkompatabiliteten med de eksisterende apparater ville gå fløjten. Det tror jeg simpelthen ikke de er interesserede i...
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sportsguitarist skrev:
Darwin skrev:
sonos med 24 bit vil gøre mit valg meget enkler  |
|
|
Det kommer sku nok ikke til at ske.Sonos har
et lidt andet kundegrundlag end hifi-nødder og det ville gøre deres party piece, nemlig multirums-løsningen, der bare spiller,
noget mere besværlig at få til at fungere så gnidningsløst, som det gør nu. Det er rundt regnet fire gange så meget data der
skal sendes rundt og bagudkompatabiliteten med de eksisterende apparater ville gå fløjten. Det tror jeg simpelthen ikke de er
interesserede i... |
|
|
SONOS har lige udtalt på CES-messen, at de nuværende SONOS-produkter (altså ZP90 og ZP120) har hardwaren til at afkode
24bit-materiale uden problemer. Det handler vist bare om softwaren. SONOS er ikke interesseret i at åbne op for 24bit så
længe efterspørgslen er lav.
Det kan selvfølgelig være løgn det hele, men lad os nu se. Selv var jeg ikke imponeret over SONOS' tilstedeværelse på CES-
messen. Masser af snak, men intet nyt overhovedet. __________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne nogen med kendskab til programmering lave en software, så man kunne 'hacke' ( det har jeg aldrig sagt!  ) sig ind på kontrolsystemet og
sørge for at man kunne spille 24 bit fra sin nas? Det ville i så tilfælde vel egentlig være tale om en modification som ikke bryder med nogen
rettigheder, i det det sker inden for hjemmets fire vægge jeg er ved meget lidt om det her så bær over med mig hvis det er helt ude i skoven.
Jeg har læst et sted at den spiller allerede med 24 bit, ikke afspilning af 24 bit filer, men som et argument for at man kunne bruge controlleren, som
volumekontrol uden kvalitetstab i topområdet. Hvis det er tilfældet lyder det kun er softwaren, der skal 'opdateres'. Sonos skulle kunne give os den
mulighed for at spille 24 bit ihvertfald fra nas, uden at det ville betyde noget for deres egen streamingservice
Sådan et program vil jeg gerne købe __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
sfhansen
Kondensatorene i stømforsyningen er et strøm resoir + at de glatter netspændingens vekselstrøm på 50hz ud til jævnstrøm sammen med en diodebro. I nogle forsyninger bruges de tit til at opretholde spæningen mellem skiftet i de 50hz +- vekselstrøm ved 0 overgangen. Mest i effektforstærkere. Men i forforstærkere, og DAC's som DAC10, tages forsyningspæningen fra en stor lytbank, som fungerer som "batterier". Det er jo kun småsignaler, der arbejdes med i forhold til en effekt forstærker.
Hvis du har prøvet at lade musikken spille på et effekttrin uden relæer ved lav styrke, men blot smeltesikringer i udgangen, vil du opleve, at den spiller videre til lytterne er tømt. Det sker f.eks i min Acurus A150. Det gør DAC10 også. Har prøvet at slukke mens den spiller. Den forsætter i pænt lang tid, især fordi der er så stor kapacitet på de 400000üf.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2012 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hvis du har prøvet at lade musikken spille på et effekttrin uden relæer ved lav styrke, men blot smeltesikringer i udgangen,
vil du opleve, at den spiller videre til lytterne er tømt. Det sker f.eks i min Acurus A150. Det gør DAC10 også. Har prøvet at slukke mens den spiller.
Den forsætter i pænt lang tid, især fordi der er så stor kapacitet på de 400000üf.  |
|
|
Ja det har jeg prøvet ved et uheld  tak for svaret svaret. Funktionen er så at dac'en har en regelmæssig forsyningsstrøm at arbejde med. Må jeg
spørge lidt mere, det famøse blå digital kabel, som fulgte med (Danish Audio Design) dac10 det at kablet har dobbelt leder, hvad funktion har det? At
giv plads til en større informationsmængde el forsygningsstrøm?
Generelt er det ikke meget oplysning der er på dac10'en har du fået noget med på på skrift? Det synes ikke at Mr DAD er specielt optaget af at
promovere sine produkter __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående det blå kabel må jeg bliver dig et svar skyldig. Kan kun sige, at det lyder ret godt, har ikke haft tanker om evt udskiftning. Ja, jeg har et par A4 sider med lidt info på. Finder det frem senere og planter, hvad jeg kan finde her.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2012 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
sfhansen Dac 10
Dac'en er baceret på DSD1792 (samme som pcm 1792) og giver et output på 2.5V RMS
The Receiver er en Crystal CS8416, som kan behandle op til 8 input, men bruger kun 2.
En overdimensioneret trafo med 4 separate vindinger, 400000üf med High power schottky dioder som kan klare op til 40A hver. (Ekstern forsynings boks)
Dac'en selv har 6 separate forsyninger og har højkvalitets regulatorer LT317/LT337 i den analoge del og LP2951 for den digitale del.
Udgangstrinnet benytter LM 6172 op amp's med høj slew rate og båndbredde.
Konverteren er en 192khz/24 bit uden opsampling
Der bruges særskilt loddetin for analog del og digital del og er helt håndlavet. Det er ny tin ikke genbrugt. Den analoge del er loddet med særligt rent tin. ESA/Space anerkendt tin. 
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2012 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Angående det blå kabel må jeg bliver dig et svar skyldig. Kan kun sige, at det lyder ret godt, har ikke haft tanker om evt
udskiftning. Ja, jeg har et par A4 sider med lidt info på. Finder det frem senere og planter, hvad jeg kan finde her.  |
|
|
Først tak for dinne mange gode og imødekommende svar  det har jeg stor gavn af og glæde af
Jeg er også vendt tilbage til det blå som forbindelse imellem sonos og Dac10 de kabelsammenligninger jeg har lavet, har vist at det blå kabel passer
rigtig godt til dac'en, jeg har stadig problemmer med bassen ind imellem, men det er lidt forvirrende fordi det er skiftende, jeg har en mistanke om at
det netop fordi det er skiftende, kunne være strømmen der er årsagen. At det kvalitetsspring som mit anlæg har fået via anskaffelse af nas, sonos
mod, dac10, kræver et eftersyn af strømaspektet. Udover strømforsyning, samt strømkabel, er alt det andet helt almindelige husholdnings elledninger
og stikdåser?
Men jeg usikker på hvor meget elkabler betyder for lyden  det kunne jo også være at det var min forstærket som trængte til en opgradering, jeg
har En Nad 375bee koblet til Dali mentor 5. Der kan jeg se at Hifi klubben anbefaler en DENON PMA-2010AE FORSTÆRKER (Nad M3 syntes jeg også
lyder også interessant) til det sæt højtalere. Det kunne være spørgsmålet i en ny tråd, denne her er kommet vidt omkring __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2012 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
sfhansen Dac 10
Dac'en er baceret på DSD1792 (samme som pcm 1792) og giver et output på 2.5V RMS
The Receiver er en Crystal CS8416, som kan behandle op til 8 input, men bruger kun 2.
En overdimensioneret trafo med 4 separate vindinger, 400000üf med High power schottky dioder som kan klare op til 40A hver. (Ekstern
forsynings boks)
Dac'en selv har 6 separate forsyninger og har højkvalitets regulatorer LT317/LT337 i den analoge del og LP2951 for den digitale del.
Udgangstrinnet benytter LM 6172 op amp's med høj slew rate og båndbredde.
Konverteren er en 192khz/24 bit uden opsampling
Der bruges særskilt loddetin for analog del og digital del og er helt håndlavet. Det er ny tin ikke genbrugt. Den analoge del er loddet med særligt
rent tin. ESA/Space anerkendt tin. 
|
|
|
Igen tak  jeg vil ikke påstå at jeg ved hvad det sådan cirka betyder og jeg vil ikke bede dig eller andre, om at udlægge alt det her for mig. Er
der nogen der kender til bøger eller steder på nettet, man kan læse kan og få en ihvertfald overfladisk forståelse af hvad de forskellige moduler gør i
sammenhængen
Ps hvad ligger nyværdien for Danish Audio Design Dac10? __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2012 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Danish Audio Design DAC 10 koster som ny ca 20000kr.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
sfhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2012 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
En Danish Audio Design DAC 10 koster som ny ca 20000kr.  |
|
|
Gosh!!! 'Well do you feel lucky to day punk!' 'Yes I feel lucky' __________________ Venlig hilsen Steen
|
| Til top |
|
| |