Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt Surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 November 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Morten A: Ved du om der er solbriller i pakkerne? Jeg mener de lyser meget meget kraftigt blåt lys. Det lader også til at den
forforstærker lagger teknologisk ligeså meget som alle andre NAD produkter gør. Ingen internetradio eller Audyssey. Og jow ja,
jeg kan godt lide at handle i hifi klubben. Det er fordi efter jeg fandt ud af hvor meget man fik for pengene ved at købe NAD,
begyndte jeg at tænke over hvorfor de kører den anden linie med Denon, der måtte jo næsten være en grund, og eftersom
Denon ikke er overpriced, så siger resten næsten sig selv, når alt andet fra HiFi klubben som TV bl.a. er udvalgte
mærker/serier.

Filmtosse: Det ser virklig syret ud, jeg kigger lige på det imorgen.

Vil meget gerne se andre effekt/forforstærker løsninger til max. 50k.

På forhånd mange tak.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 30 November 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Tager man udgangspunkt i dit valg af Denon AVC-A1HDA, ville jeg selv fortrække den nye Rotel processer rsp 1572 til 16.000 + en 1575 effekt til 19.000. Det koster præcis det samme, med udgangspunkt i de vejledende priser. Skal ikke sige om du for brug for dem her Hvordan sætte vil gøre sig på dine Dali forslag kan jeg kun spå om.

Den gamle 1570/1575 kombi, men den nye skulle have samme udseende.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 November 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Til front kunne du overveje/prøvelytte denne højttaler:

http://www.danstv.dk/shop/xtz-devine-3798p.html

Jeg synes den virker interessant pga de benyttede enheder og mulighed for at køre aktivt...
I øvrigt samme prisklasse

Jeg kan dog ikke udtale mig om lydkvaliteten.

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville taget sådan en her fra Meridian en G61R til 25.000 kr. Den har roomkorrektion til at optimere bassen.

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=1292

Og denne 2 kanals G57 til 11.000 kr. der kan købes brugt i KSB på Hifi4all.

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=205581

Og denne Rotel

http://www.dba.dk/effektforstaerker-rotel/id-78860631/

Og denne Meridian HD621 HDMI konverterings boks, gør du kan føre HDMI kabel fx. fra Blu-Ray ind i Meridian HD621 og videre ind i G61R

Kan købes for 17.000 kr.

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=1294

Det er 55.000 kr. uden der er forhandlet.

Centeren ville jeg undvære til der er penge til en ordentlig effektforstærker gerne fra Meridian til centeren. Denne løsning vil også kunne spille sublim stereo. Du kan altid skifte Rotel forstærkeren ud, den vil være det svageste led i kæden.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Som effekt er Cinenova Grande 5 og 7 fra Earthquake måske også hver at overveje.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Robert GS: 10" alu basenhedder O.o ? (Beklager 31337 sprog, men det var næsten nødvendigt her)

Jack D: Jeg forstår ikke hvordan du kan hooke vidt forskellige forstærkere op på den måde, det må da give en forskel i lyden?!
Jeg kan godt se dit eget setup med mark levinson, og dine andre amps matcher også, men det du siger en brugt 2 kanals effekt
til baghøjtalerne til 2500!? Og hvad egentlig med kablerne imellem alle de apparater, er det helt sikkert det giver godt resultat
det du stiller op til der?

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Jeg ville taget sådan en her fra Meridian en G61R til 25.000 kr. Den har roomkorrektion til at optimere bassen.

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=1292

Og denne 2 kanals G57 til 11.000 kr. der kan købes brugt i KSB på Hifi4all.

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=205581

Og denne Rotel

http://www.dba.dk/effektforstaerker-rotel/id-78860631/

Og denne Meridian HD621 HDMI konverterings boks, gør du kan føre HDMI kabel fx. fra Blu-Ray ind i Meridian HD621 og videre ind i G61R

Kan købes for 17.000 kr.

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=1294

Det er 55.000 kr. uden der er forhandlet.

Centeren ville jeg undvære til der er penge til en ordentlig effektforstærker gerne fra Meridian til centeren. Denne løsning vil også kunne spille sublim stereo. Du kan altid skifte Rotel forstærkeren ud, den vil være det svageste led i kæden.

Her kan ses hvordan HD621 skal forbindes med Meridian G61R

Følg link

http://imageshack.us/photo/my-images/812/p1040321.jpg/

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 30 November 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
Robert GS: 10" alu basenhedder O.o ? (Beklager 31337 sprog, men det var næsten nødvendigt her)

Beklager men jeg forstår ikke 31337 sprog 
- enlighten me please
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Robert GS: 1337 sprog er et sprog man bruger hvor man benytter sig af tegn for at gøre forskel på det man skriver og trækker
dem sammen til udtryk. Det er forbudt på de fleste forums. 31337 / 1337 = elite, m0f0 = motherf**ker, k-rad = karate, hax0r
= hacker, og jeg kunne blive ved i en undelighed. 0.o = jeg kniber det en øje lidt sammen og ser skeptisk på det.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 30 November 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
Robert GS: 1337 sprog er et sprog man bruger hvor man benytter sig af tegn for at gøre forskel på det man skriver og trækker
dem sammen til udtryk. Det er forbudt på de fleste forums. 31337 / 1337 = elite, m0f0 = motherf**ker, k-rad = karate, hax0r
= hacker, og jeg kunne blive ved i en undelighed. 0.o = jeg kniber det en øje lidt sammen og ser skeptisk på det.

Okay....

Og hvad er der så galt med Seas Alu basser / Theil-Accuton mellemtoner og keramisk diskant ???
Ja - jeg spørger bare - det kunne være jeg kunne lære noget

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Robert GS: Du behøver ikke quote, jeg ved godt hvad der forgår i tråden. Jeg ved det ikke 100%. Altså jeg vil sige stagegear
højtalere giver også en fænomenal lyd, til trods for de har 12"-15" basenhedder, men det er vist når man øger forskellen på
størelsen mellem den mindste enhed (diskant) og den største enhed (bas). Med 10" aluminium vil jeg da sige med min
baggrund, at du kommer ind på en helt anden bane end HiFi.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 30 November 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Aluminium - mener du dermed ringning i membranen ved opbrud
eller 10" at der er for stor afstand til mellemtonen?

Jeg selv har haft en del PA udstyr og bygget min del både PA og Hi-Fi gennem mange år...
Hvad indebære din fortid? At du ikke kan lytte med åbent sind på andet end grej fra Hi-Fi Klappen

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Robert GS: Du behøver ikke være sarkastisk og heller ikke arrogant, men respekter venligst tråden. Hvis du læser indlæggene
igennem finder du, at jeg arbejder med musik til dagligt. Jeg er på udkig efter HiFi til hjemmet, ikke PA udstyr.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

At kalde XTZ Divine for ikke-hifi er noget vrøvl. (kan ikke helt finde ud af om det er der du vil hen)

Er selv stor tilhænger af XTZ som virkelig giver meget for pengene. Har endnu ikke hørt et XTZ produkt der ikke bankede den
prismæssigt tilsvarende Dali konkurrent fuldstændig i gulvet.

REF=470e7a4f017a5476afb7eeb3f8b96f9b&art=747&FILE_ID=2010110 3092314_1_12.pdf">

XTZ Divine anmeldelse

Tag evt ind og lyt til dem hos danstv.dk som befinder sig i Kbh.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Apexx512 - mener du at en ht med over 10" enhedder ikke er hifi? -er lidt i tvivl så ret mig endelig.

Med hensyn til den Denon AVC du har set på, er prisen så inkl. hdmi opgradering? -for ellers skal du ligge 9000 oven i for at få 1.4 standarden.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

rskriver: Ok, det ser ud til jeg for massiv modstand her. Jeg vil ikke udelukke at jeg er gal på den. Men jeg vil strække mig så
langt som til at sige, det som JackD poster ligner noget med 15-20 år på bagen, hvilket ville gøre det fuldstændigt uinteressant
for mig. Det er forskelligt hvad man sværger til, så sent som igår så jeg en oliekølet forstærker der var købt for 25000 for 30 år
siden, folk stod nærmest i kø fra sverige for at købe den for 2000. Det er igen totalt irrelevant for denne tråd der handler om
moderne HiFi.

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

MortanA: Nej egentlig ikke, jeg syntes bare umiddelbart det lød meget voldsomt med 10" aluminiums enhedder i en HiFi
højtaler, fx til en stue omkring de 30 km2. Tak for info om den opgradering, det må jeg lige finde ud af helt præcist.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
rskriver: Ok, det ser ud til jeg for massiv modstand her. Jeg vil ikke udelukke at jeg er gal på den. Men jeg vil strække mig så
langt som til at sige, det som JackD poster ligner noget med 15-20 år på bagen, hvilket ville gøre det fuldstændigt uinteressant
for mig. Det er forskelligt hvad man sværger til, så sent som igår så jeg en oliekølet forstærker der var købt for 25000 for 30 år
siden, folk stod nærmest i kø fra sverige for at købe den for 2000. Det er igen totalt irrelevant for denne tråd der handler om
moderne HiFi.

Melder mig ud af tråden, hvis du er så bedre vidende behøvede du måske ikke spørge her og ikke gider give dig 5 min. til at læse om de produkter folk foreslår og ''ligner'' er et fantastisk ord. Gør du hvad du selv synes, for du er jo åbenbart ''vel begavet'' men kan ikke finde ud af at bruge den hjælp folk vil give dig.

I'm out

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Nåhmen jeg mente ellers ikke noget med det, men vi stopper tråden her og jeg takker for de mange ekspert indlæg og tager
dem til efterretning.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
denon4life: Deres største integrerede til 20k er ikke engang thx certificeret...

THX er i bund og grund et sæt specifikationer eller "minimumskrav" der har til formål at give en oplevelse af filmen der ligger så tæt på det producenten så og hørte i studiet da filmen blev post-produceret.

Der findes masser af biografer der lever op til THX standarderne uden at have fået certifikationen, simpelthen fordi det udover udgifterne til at bygge biografen også koster pænt mange penge at få "stemplet". 

På samme måde findes der masser af ikke-THX hjemmegrej der opfylder eller overstiger THX specifikationerne, også selv om de ikke har logoet på fronten. Ligesom tilfældet med biografen er det her dybest set en afvejning af om prisen for certificeringen står mål med et forventet mer-salg. 

Der er dog den forskel ved hjemmebrug at der udover kravene til effekt, forvrængning osv. også er et sæt filtre m.m. der skal forsøge at efterligne lyden i en rigtig biograf. Bl.a. Re-equilization  som dæmper diskanten med 3 db per oktav over 7000 hz.

Herudover er der "timbre-matching" som ændrer lydkaratkteristikken mellem front og baghøjttalere, udfra en betragtning om at øret opfatter lyd forskelligt når den kommer forfra og bagfra. Derfor vil f.eks. en helikopter der i højttalerne panorerer fra front til surround skifte lydkarakter. Dette forsøger timbre-matching at rette op på.

Og endelig de-correlation, som ikke rigtig har nogen større relevans i disse digitale multikanals tider... I de gode gamle pro-logic dage var der kun een surround kanal (mono) som blev spillet fra to højttalere. Dengang var placeringen af lydeffekter i surrounden ikke retningsbestemt som i dag hvor man har stereo i surroundkanalerne (og i mange tilfælde ovenikøbet surround-center). De-correlation havde til formål at gøre lydfeltet fra surround-kanalen så diffust som muligt, så man netop IKKE kunne retningsbestemme det, lyden skulle blot lyde som om den kom "et eller andet sted bagfra".

I dag er der en lille rest af de-correlation tanken tilbage når man taler 7.1 anlæg - de to surround-back kanaler spiller nemlig i mono, og her går THX kredsene så ind og gør signalet til en slags "pseudo-stereo". 

THX skal opfattes som et kvalitetsbegreb - men er (netop af samme grund) også en salgsparameter. Men det er bestemt ikke ensbetydende med at et anlæg SKAL være THX mærket for at give den endegyldige, ultimative biografoplevelse.

Reelt har THX efter min mening ikke den store berettigelse medmindre man for det første indretter et egentligt home-theater med alt hvad det indebærer af ombygninger og liggen på knæ for fruen, og for det andet rent faktisk ser film ved reference-niveau, hvilket i film-sammenhæng er op til 105 db (110 db for subwooferen) overalt i rummet hvilket er BRAGENDE højt i en dagligstue. Og selv her er THX ikke et must, blot en option som man må afgøre med sig selv om man har behov for.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes