Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladestrammer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2011 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
.....Anders i AC påstår at en strammer/vacuum sug kvæler musikken.

Pudsigt -  i gamle dage mente man ellers en velegnet pladestrammer fik uønskede vibrationer (*1) i mediet til at forsvinde bedre ned til den underliggende måtte/pladetallerken

Janils kan måske bedre huske HighFidelity's mantra om emnet :)

*1 Vibrationer der opstod når rilleudsvingene fik nålen til at bevæge sig

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 05 December 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

at påstå,at vacumsug på pladetallerkenen,presser støv op i pladerillen,er det samme som at påstå,at en støvsuger presser støvet ned i gulvtæppet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

vacum e r det modsatte af tryk,og man kan ikke presse noget som helst.ved hjælp af vacum.       med hensyn til pladestrammere,vil der altid være fordele og ulemper.   Et mere positivt resultat vil man opnå,ved at fastgøre plademåtten,evt.med noget tape imellem tallerken og måtte. venlig hilsen nils         &n bsp;         &n bsp; 

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
at påstå,at vacumsug på pladetallerkenen,presser støv op i pladerillen,er det samme som at påstå,at en støvsuger presser støvet ned i gulvtæppet.

Hej Nils,

Velkommen til.

Kan du venligst udbygge den teori?

Vakuum og tryk er 2 sider af samme sag - bogstavelig talt. Når du suger luften ud på den ene side af pladen vil det atmosfæriske tryk presse den ned fra den anden side. Det kan ikke være anderledes. Taler af praktisk erfaring og benytter derfor helle ikke pladesug eller hårde underlag.

Til dels har du ret - en støvsuger vil presse noget af skidtet længere ned i tæppet! Men præmisserne er noget forskellige fra plade og pladetallerken.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt vacuum sug siden 84' og har købt ny én gang siden. Har aldrig haft problemer med støv presset op i r.... øh rillen. Det er fordi jeg aftører den side, der skal ligge nedad for støv først og holder måtten ren også. Og så er måtten som har en alu bagside, tapet fast med dobbelt sidet tape, så den sitter fast. Lp'en vejer herved 4kg, når den er suget fast.   (Poly Push)

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 05 December 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Uha en te kop uden hank er en god strammer , men pas på man kan ødelægge center lejet med for stor vægt.

madmax

Ja, eller med the, hvis koppen ikke er tom

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 05 December 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Om pladestrammer er en fordel eller ej er i hoej grad afhaengigt af hvilket pricip pladetallerkenen er konstrueret ud fra. Paa min Michell Orbe, hvor man har machet den akustiske impedans af pladetallerkenen til vinylet, vil effektiv kobling vha. pladestrammer lede uoenskede vibrationer vaek fra pladen, og er derfor en fordel. Paa f.eks. en Roksan Xerxes (metaltallerken) vil man med pladestrammer opnaa at vibrationer opstaaet i vinylet bliver reflekteret tilbage tilpickuppen med udtvaering aftransienter og lydbillede til foelge. Derfor er Xerxes leveret med en filtmatte, der soerger for effektiv AFkobling. Man gaar enda saa langt som til at designe centertappen saa den kan fjernes med henbilk paa at undgaa kobling gennem centerlejet.

Alle der har hoert de to pladespillere vil nok give mig ret i at begge metoder virker.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 December 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad sker der så med lejestøj, når tallerken og vinyl er "imperdansmatchede" så vandrer det vel ligeså uhindret op i pick uppen
eller hvad ?

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 15 December 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er forvirret. he he. Bruger selv pladestrammer....udemærket til rette pladen en smule ud....men det er da fuldstændig umuligt på en 180 gram. Medmindre der bruges en kæmpelod. Min pladespiller er konstrueret til at bære en tung pladestrammer. Så den bruger jeg hver gang. Lyden forandres også og pickuppen må da ulig andet få bedre arbejdsbetingelser når pladen er rettet ud. Men man må vel gøre som konstruktøren eller man selv synes.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2011 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

MGTF

Udover at blive rettet ud, så er det også en fordel, at lp'en ligge fast, da transienter og kraftigt modulerede riller bremser og rykker i lp'en. Når den sidder fast på en tung tallerken, vil dette ikke kunne ske og dermed bedre lyd.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 15 December 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Vakuum og tryk er 2 sider af samme sag - bogstavelig talt. Når du suger luften ud på den ene side af pladen vil det atmosfæriske tryk presse den ned fra den anden side. Det kan ikke være anderledes. Taler af praktisk erfaring og benytter derfor helle ikke pladesug eller hårde underlag.

Til dels har du ret - en støvsuger vil presse noget af skidtet længere ned i tæppet! Men præmisserne er noget forskellige fra plade og pladetallerken.

Hej Jan

Enten misforstår jeg dig 100% eller også har du da røget et par grankogler lidt for tidligt i år!

Kik på denne tegning:

Påstår du at trykket P1 er det samme som P2 ? Det er det da overhovedet ikke!!

P1 er, hvis P er en vacum pumpe, betydeligt lavere ens P2. P2 vil være atmosfærens tryk, de der ca 1050 mBar, hvorimod P1 vil være måske 500 mBar.

Og med mindre luften kan passere gennem det sorte lag, pladen, vil det ikke trække noget som helst støv ned i rillerne.

Jeg har arbejdet hos Nilfisk-Advance A/S i Brøndby i flere år og vi har haft mange sjove klager, men vi har ALDRIG haft en klage over at støvsugerne pumper støv ned i gulvtæpperne.

Før du farer i tonerhuset og begynder at snakke om Newtons anden lov og Aktion og Reaktion, så fortæl mig lige hvad trykket uden på en (stål) gasflaske er ? Trykket inden i er måske 100 Bar, men står den i din stue, vil trykket udenpå så ikke være alm stue tryk, de der 1050 mBar ???? Det håber jeg for din hørelse!

/Michael

PS Bruger selv en gammel gummi, AM Record Puck, nogen gange - måske nok de fleste gange - giver den et bedre resultat, andre gange er pladen for bulet og så giver den et dårligere resultat.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 15 December 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej Ningbo - rigtig fin tegning.

Uanset hvor mange grankogler eller julesnapse man har indtaget, så kan der på ingen måde suges luft gennem pladen. Du har altså fuldkommen ret.

Det jeg mener er UNDERSIDEN af pladen. Altså mellem plade og måtte. Hvis de 2 flader ikke er 100% rene risikerer man at vakuumsuget presser støvet op i undersiden af pladen. Det samme kan selvfølgelig ske med en effektiv pladestrammer.

Pointen er at man skal rense begge sider af pladen samt plademåtten, inden man spiller en plade.

GOD JUL!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Nemlig. Jeg har prøvet at lægge en plade på og glemme at fjerne en flue, der lå på måtten. Den var fint forenet med lp'en, da jeg tog den af. Så nu har den lp'en fået en omdrejnings tæller.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 December 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Medlyd:
Hvad sker der så med lejestøj, når tallerken og vinyl er "imperdansmatchede" så vandrer det vel ligeså uhindret op i pick uppen
eller hvad ?

Det er vel afhængig af hvor godt lejet er lavet.
I den teoretiske verden skal der ikke være lejestøj overhovedet, men jo bedre værk jo mindre.

Impedans matchende tallerken og vinyl?
Mener du når/hvis man suger pladen ned til tallerkenen?

Det vil vel kun kunne ske hvis de 2 materialer er lige tykke og ens materiale.

Rega med pladestrammer:
Vist kan den det, den hedder Michell.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

gli

Ja, den Michell vejer ingenting og den har jeg selv haft som den første strammer, derefter en Platter Matter og nu Poly Push vacuum. Platter Matter kan da også bruges på Rega. Vejer vist kun 200g.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

hej igen. det var hyggeligt at få en respons på sit indlæg. kære janils,man skal være forsigtig med at bekræfte egne teser med indlæg om formler for fysiske love fordi, der findes altid en antiformel,som peger på det modsatte.        &nb sp;      ps. den antiformel er tit egne erfaringer .
det er rigtigt, at fysiske pladestrammere og måske poly push-systemet(det skifter ikke luft under vejs) trykker støv op i rillerne. men,luxman pd 300 vacumpladespiller suger konstant, så længe vacumsystemet er aktiveret. luften(støvet) bliver ført igennem en slange, og kommer ud i bunden af grammofonen, oven på bundpladen.   det kan ses ved at skrue bundpladen af. der vil være en ordentlig plamage på pladen. det var måske ikke intentionen at luxmanden skulle fungere som en pladestøvsuger, der står i hvertfald ingen ting om det i instruktionsbogen, så se det som en bigevinst.        ps.ps. jeg har konstant, siden 1980 haft en pd 300 stående.        &nbs p;        god jul godt nytår og venlig hilsen nils valla   ps.ps.ps.   du (og andre) er hjertens velkommen til en god gang vintage vinylkoncert i kalundborg.      tlf.50595969

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 16 December 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Det jeg mener er UNDERSIDEN af pladen. Altså mellem plade og måtte. Hvis de 2 flader ikke er 100% rene risikerer man at vakuumsuget presser støvet op i undersiden af pladen. Det samme kan selvfølgelig ske med en effektiv pladestrammer.

Hmmmm......  Hvis der er vakum på undersiden - sådan cirka måske mest omkring centertappen, monstro det så ikke suger støvet til sig inden pladen er suget fast  ?

Ellers fatter jeg ikke hvordan min støvsluger virker :)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Når jeg slipper sugeanordningen og den suger luften ud mellem pladen og tallerkenen, kan jeg se at den lukker først af ved yderkanten af pladen og derefter trykkes helt ned mod måtten. Når en plade er skålformet vil den på den ene side ikke tage fat dér og der kommer ikke undertryk......med mindre jeg med flere fingre, presser lidt ned rundt omkring lp'en og sørger for at lukke tæt.

Derfor vil det kun være den luft, der  mellem plade og måtte suges ud, men kun lidt af det støv, der er der, vil suges med. Holder man der rent, vil der ikke være nogen problemer med Vacuum sug. Luxman suget har en gummi læbe på ydre og inder kant. Poly Push har en læbe på yderkant af måtte og gummi pakning på sugedelen.

Motoren i en støvsuger puster luften i kammeret ud og et undertryk opstår derinde, som så skaber det sug ude slangens munding, ved at luften uden for vil ind og udligne undertrykket i kammeret i støvsugeren.

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Sendt: 18 December 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

ps.ps.ps.   du (og andre) er hjertens velkommen til en god gang vintage vinylkoncert i kalundborg.      tlf.50595969

Hej nils  Det lyder da som en god ide med sådan lidt vinylkoncert   Hvilket musik havde du tænkt på at spille.

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

hej hify.
jeg har vinyl i alle genrer, dog mest fra 50erne til 80erne.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes