Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dynamik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:
Det gode ved testen ville jo være at man havde en kendt reference som man skulle forsøge at duplikere. Når det lød ens var man i mål. Dette fordrer naturligvis at optageudtyret er af bedste kvalitet.

Jeg synes helt sikkert du skal prøve at optage dit trommesæt, uanset hvor dårligt dit optageudstyr er kan det næsten kun blive mere realistisk/naturtroet end de CD'er den typiske h-fi entusiast bruger som reference.

Og hvis du kunne uploade optagelsen ville det jo være super.

Der er en som har prøvet at lave sådan en optagelse

Men man er ikke rigtig i mål ved at kunne gengive et enkelt instrument/stemme eller måske to, det er faktisk muligt at gøre rimelig realistisk, problemet melder sig for alvor når det er helt band som kører løs, eller for ikke at tale om et symfoniorkester.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
HIFY skrev:
Det gode ved testen ville jo være at man havde en kendt reference som man skulle forsøge at duplikere. Når det lød ens var man i mål. Dette fordrer naturligvis at optageudtyret er af bedste kvalitet.

Jeg synes helt sikkert du skal prøve at optage dit trommesæt, uanset hvor dårligt dit optageudstyr er kan det næsten kun blive mere realistisk/naturtroet end de CD'er den typiske h-fi entusiast bruger som reference.

Og hvis du kunne uploade optagelsen ville det jo være super.

Der er en som har prøvet at lave sådan en optagelse

Men man er ikke rigtig i mål ved at kunne gengive et enkelt instrument/stemme eller måske to, det er faktisk muligt at gøre rimelig realistisk, problemet melder sig for alvor når det er helt band som kører løs, eller for ikke at tale om et symfoniorkester.

Der kan jeg desværre ikke sige at jeg er enig. Hvis man ikke kan stole på sit optageudstyr, men man justerer sit anlæg ind efter hvordan en tromme lyder acoustisk kontra i højttalerne, så kan man ende med at man har justeret sit anlæg på efter kvaliteten på ens optageudstyr...

Men jo! at være musiker er en fordel her! At kende den korrekte lyd som dannes foran en, i forhold til at lytte på anlæg og højttalere, når man f.eks. investerer (det er her at ens test cd er god, og at man har en holdning til hvordan det lyder derpå)

Men man må gøre sig klart, hvad er det man vil med sådanne en optagelse  fx så er måle mikrofoner ikke de samme som vokal mikrofoner...

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 December 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Kalle her fra siden lavede på et tidspunkt en del optagelser med temmelig godt udstyr (han gik meget op i autentiske
optagelser)
Blandt andet optog han toget komme ind på banen, motorcykler ved et motorcykeltræf, en kaffemaskine der brygger kaffe,
biler der kørte forbi ham osv.

De optagelser har jeg så afspillet hos mig og når man så spiller musik bagefter, har man en "lille" idé om at der mangler noget
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Til jer, der har HF's ref cd'er kan man tage ref cd nr 3. Her er forskellige tromme solo'er hvor de forskellige dele spilles på ved hvert track. Og Onkyo's test cd (1992) er der det første track ude på landet med kirkeklokker og køer. Til sidst drøner motorcykler frem og tilbage fra højttaler til højttaler. Det er ret dynamisk og livagtigt. Der også et track med et symfoni orkester, der øver og dirigenten taler/råber samtidigt. Også meget realistisk.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 December 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:

Jeg har har et trommesæt og når jeg slår hårdt på lilletrommen så er det direkte ubehageligt.

Hvis jeg lavede en ukomprimeret optagelse af denne hvor jeg daskede stille og roligt på den, afspillede dette for at finde
det samme niveau på anlæget og så lavede den samme øvelse igen hvor jeg tæskede løs på trommen så det virkeligt var
skræmmende højt og så afspillede dette. Hvis anlæget så afleverede de samme ubehagelige drøn ved samme niveau uden
at komprimere eller afgive andre lyde så ville jeg vel have det perfekte dynamiske anlæg? Altså inden for det toneområde. 
Ville det ikke være smart hvis man lavede feks 10 af disse test på et anlæg i forskellige toneområder for at undersøge hvor
det haltede.

Det er nok også det man lidt gør når man korrigerer frekvensrespons elektonisk men der måler man vel bare ved et
niveau.

Helt enig i din trommebetragtning. Det er nok det "instrument" der har det største dynamik område. Og her vil letdrevne
højttalere umiddelbart kunne være med et stykke af vejen i din "test".

En "tungt" drevet højttaler kan nødvendigvis ikke udvise det samme dynamik område, hvis det samtidig skal gengives med
lav forvrængning.

Hvis du sidder hjemme i din stue og udfordre ørene med de der trommer, kunne jeg forestille mig et dynamik område der
kunne strække sig fra absolut 25 - 30dB SPL til 115 - 120dB SPL peak.

Det område lader sig ikke gengive på højttalere med følsomhed i firserne og op først i halvfemserne (dBSPL/1w), der skal du
op sidst i halvfemserne eller endnu bedre over 100dBSPL/1w.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes