| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad tænker du specielt på? Det med messing fronten på diskanterne til A N-E?
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allanowitch
Ja, det var mest det jeg tænkte på, men ville nu også gerne læse det andet...
Orv, det var hurtigt
God dag til dig.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man har kun skrevet om denne ændring med udskiftning, af diskantens dele med messing forplade og udluftning af bagkammer i kun én artikkel. der har ikke været skrevet noget om denne blå hamp enhed, som man jo passende kan ryge, når den ikke kan mere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hampenhed..
Men du kan ikke huske nummeret eller årgangen af HF med hensyn til diskanten?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, ikke lige på stående fod. Men jeg skal da gerne lige kigge i min samling og vende te'bavs senere i aften.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....jeg er liiige ved, at have den, tror jeg........ikke den her..... heller ikke denne her....men hov, vent lige lidt......hmmmm......dér var den jooo......du skal finde nr 5/2003 side 64.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 05 August 2012 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Først skal man lige huske, at uden Snell var der ikke nogen Audio Note. Audio Note betragter jeg som
et svinedyrt plagiat på nogle super vellykkede konstruktioner af Peter Snell. Audio Note er som udgangspunkt tiltænkt rør og
er derfor tunet anderledes og enhederne elektriske egenskaber er også lidt ændrede. Snell'erne er til den forstærker du
synes det skal være. Ikke at AN også kan bruges med transistror forstærker, men det er ikke ideen.
Snell og AN skal stort set heller ikke opstilles på samme måde. F.eks E på gulv og AN-E på stativ. En Snell formidler
signalet så tro mod det så muligt og en AN fortolker signalet på sin egen måde. Det svarer lidt til, at du tager Lars H U G's Kopi
og hans fortolkning af de sange, der på pladen og så de oprindelige sange. Altså en AN og en Snell.
Jeg har intet imod AN højttalerne, men ser dem som selvstændige konstruktioner, der har lidt teknisk og akustisk med
Snellerne at gøre, men heller ikke mere. Tænk på man kan købe en brugt Snell K org. til 3500kr/sæt og et sæt AN-K til
80.000kr med filter og svingspoler i rent sølv.Det er sgu da at tage røven på folk.
Til Vindbjerg kan jeg sige, at udskifning af enhed er det dyreste at gøre og hvis enheden er mekanisk tip top, kan du nøjes
med af købe nye ophæng. Der kan du snilt vælge AN's ophæng. De passer også til Snellerne. Men de kan også bestilles hos
www.Audiofriends.nl Nye enheder til Snellerne kan bestilles hos
steven@hirezservice.com og
joyce@hirezservice.com  |
|
|
Hej Vindbjerg
Lige et indspark fra en anden gammel Snell-ejer. Jeg er enig med Allanowich i at AN er for dyrt, og også for dyrt ift.
forarbejdningskvaliteten. Men jeg er ikke enig i at HT'erne bare er et plagiat af Snell. Jeg har har haft Snell J-II, Snell E-II,
Snell K-II og derefter Audio Concept K, som var Audio Consult Odenses forsøg på at lave en forbedret udgave af Snell K-II.
Og det lykkedes, de havde al den hul igennem som Snell K'erne havde, men uden den accentuering i et bestemt
frekvensområde, som gjorde dårlige plader meget svære at holde ud af høre på. Jeg havde så Audio Concepterne i 15 år,
hvorefter jeg prøvede et par AN K-Spe, og de var på alle måder bedre end Audio Concept K'erne. Og derfor også bedre end
Snell K'erne. Men fordi jeg ønskede lidt mere bas, endte jeg med et sæt AN-J LX, altså standardmodellen fra AN. Der var ikke
helt lige så meget hul igennem som med Spe K'erne, men ellers var det en meget musikalsk højttaler.
En erfaring jeg har gjort mig med Snell'erne og også med mine nuværende HT'ere, er at afkoblingen til rummet er supervigtig
for bassen. Og der er ikke andet at gøre end at eksperimentere.
Alt i alt vil jeg mene at du burde kunne få en god bas ud af J'erne, hvad enten det er Snell eller AN. Men så er jeg i øvrigt enig
i at du næppe kan konkludere noget som helst om nogen af højttalerne så længe de har defekte kantophæng
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore
Jeg har også selv haft Snell K org. Det var faktisk min debut med Snell. Hvis man stiller dem på en for høj stander, så vil man opleve lidt af det du skriver med et løft i et vist område. Det er området omkring mellem 2 khz og 5 khz, der har noget mere energi. Men stiller du dem på en stander lig med dem P. Snell selv designede til dem, så vil dette område ikke være andet end svagt fremme.
Standerne til dem, er ikke højere end ca 40cm, hvilket er ca 20 cm lavere end de standere, der mest vælges til dem. Og man skal heller ikke sidde for tæt på + man ikke skal vinkle dem særligt meget. Der vil dog stadig være lp/cd'er, der vil være slemme at lytte til, men det er pladernes skyld og deres grove øvre mellemtone/nedre diskant, der accelerer problemet. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allanowitch.
Tak for tippet
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Hej Allanowitch.
Tak for tippet
Mvh. |
|
|
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min mening om Audio Notes højtalere er ikke at de er for dyre, eller at det er at tage røven på folk at putte sølv i svingspolerne.
Jeg er enig i at der ikke er meget high-tek over et par Audio Note, uanset model.
Men jeg har været meget igennem for at finde en højtaler som kunne give mig det jeg ønskede..
Jeg har haft B&W lige fra DM12 til 802 Nautilus...
Jeg har haft Snell...
Jeg har haft System Audio til 65 af de store...
Og jeg har hørt et utal af andre.
Så prøvede jeg dette, og de spiller altså guddommeligt hvis man lukker øjnene..
Og det er dét jeg synes man betaler for. Lyden.
Og så er der måske ikke så megen grund til at se på designet, selv om de faktisk er temmelig lækre i pianolak.
Der er ikke så mange andre som producerer højtalere som reelt kan trækkes med meget små forstærkere, og det giver yderligere fantastiske muligheder.
Jeg er sådan set enig i at man kan modificere Snellerne, men det er altså nogle andre konstruktioner, med en anden lyd.
I hvert fald her...
Så jeg ofrer såmænd gerne en formue på et par små æsker, og følger lyden med, føler jeg mig ikke det fjerneste snydt.
Tværtimod så er der vel ikke så mange andre højtalere som kan tunes som disse?
Mangler der lidt, så er der muligheder for at opgradere.
Og enda ikke til et tviovlsomt resultat, men et gennemprøvet og kendt et af slagsen.
Det synes jeg er fedt på den gode måde.
Men respekt for andre synspunkter, synes bare at jeg vil markere at jeg faktisk synes det er et fint produkt til prisen.
Og ja, der sker ting og sager med Jérne når man rykker lidt på dem
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....så du, felix, at jeg fandt din forspørgsel på et nr af High Fidelity? Se lidt tilbage i tråden.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 August 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Allanowitch.
Jep, jeg så det, og det var dejligt.
Nu skal jeg bare i kælderen og finde den rigtige pose, hvorefter jeg skal grave det rigtige nummer frem
Altid rart at få lidt mere at vide, og aner jeg en lille overraskelse i artiklen?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 August 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowitch.
Jeg har læst den omtalte artikel, og de var jo ret positive over ændringen.
Jeg synes så bare ikke der står noget om messingbaffelen?
Jep, og i mellemtiden nyder jeg bare min Audio Note J/Spe...
For f.. de spiller musik!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 13 August 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Felix!
der bled lavet en mesing bafel der skråned lidt ind af og der blev vist kun lavet en 10-12 par af dem, jeg har en hvor jeg har lavet hullet lidt støre i mitten så det har samme åbning som de nyere mesing modeller og træ modeller, træ modellen og mesing modelen har i dag samme form
man skal lige vide at når man laver det hul i magneten så endre man på egen resonansen, enhedens egen resonans ligger på 1066Hz og der passer den suge kres til som er til diskandten, når man ændre det hele med hul og det hele så virker sugkresen ikke der hvor den skal virke, så skal man til at måle hvor egen resonansen nu ligger, men der ændres ikke på noget ved at skifte baflen ud
her er et billede af de tiderlig mesing bafler, de laves ikke mere, men er den der lyder bæst efter min mening, der kommer et meget finer sammen spil mellem enhederne

|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Allanowitch.
Jeg har læst den omtalte artikel, og de var jo ret positive over ændringen. Jeg synes så bare ikke der står noget om messingbaffelen?
Jep, og i mellemtiden nyder jeg bare min Audio Note J/Spe... For f.. de spiller musik!
Mvh. |
|
|
Jo, det gør der, for det er den, der fortælles om i artiklen. Det er ikke sådan, at man samligner mellem en almindelig plast/aluminiums front til diskanten og en messing ditto. Det er den afbillede messing plade, der skrives om. Man samligner mellem den oprindelige diskant og selve ændringen med udboring og hele molevitten. Ole Klifoth hos AudioVector har lavet noget lignende med sine højttalere med denne bagudstråling af diskant lyden gennem et rør på bagsiden af højttalerne på visse modeller.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 August 2012 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nhj4.
Den baffel du viser et billede af dér, ligner min til forveksling
Jep.
Og tak for info, altid en fornøjelse at tale med folk som deler lidt ud af guldkornene
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 August 2012 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Allanowitch.
Æv, her gik jeg lige og troede at jeg havde taget dig i en lille fejl
Jeg har så ikke været helt opmærksom på at koble billeder og tekst.
Men under alle omstændigheder, så er det dejligt at få lidt mere info.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |