| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke være fordi du selv sidder i et punkt, hvor der er stor rumforstærkning? Er det det samme lige meget hvor du sidder i stuen?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
boxer Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ey der
Jeg har haft samme problem med, at subben bulder og brager.
Skruede jeg ned for den, så den holdt op med det, så var det lige som om at lyden ikke passede sammen. Jeg har en alm. firkanted stue med ret nøgene beton væge og trægulv, oven i købet et vindusparti i den ene ende.
Et klasisk eksempel på et akustisk nightmare. som kan blive fornuftigt at lytte i, hvis man følger NAD-man`s råd om DIY dæmpning/diffusion, hvis man har snilde og know how.
Men nu er jeg den (u)heldige indehave af 2 venstre hænder, 12 tommelfingre og ved ikke ret meget om akustik, så jeg tog den nemme udvej og købte en anti-mode, som mbull beskriver.
Siger ikke at det er den bedste eller ringeste løsning, men at det var den bedste løsning for mig. Har aldrig nydt musiken så meget som jeg gør nu.
Det jeg egenligt vil frem til, er at man kan løse problemmet på mange måder og det er "bare" at finde den løsning der passer en bedst.
Det var mine 2 cents.
Mvh Boxer
__________________ Mvh Boxer
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
boxer
Et helt firkantet rum er svær af have med at gøre i bassen. Men du har da fået lidt ud af det alligevel. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg vil gerne se den diffusor/absorber der lige kan "tumle" rundt med rumresonanser under 150Hz! I en normal beboelse m.
en stue på 25 - 30m2 vil der være nogle "ordentlige" basser af resonanser omkring 30Hz (x), omkring 35Hz (y) og omkring
50Hz (z) og multipla deraf. Disse kan "skæmme" lydbilledet et tillæg på op til 10 til 20dB. Det er ret svært at have en
diffusor/absorber der er afstemt til disse, en 6 til 10 resonanser under de 150Hz.
Hvis disse resonanser ikke høres i beboelsen kan den udmærkede grund faktisk være at bassystemet ikke er "stort" nok til
at slå resonanserne an. Det drejer sig om den akustiske impedans som membranen ser i rummet. Den er bedst tilpasset
enheder med stort areal og energi til at levere nedad til.
Såå subwoofer med lille membran areal og en energi afrulning startende oppe ved 50Hz kan forledes til at tro der ikke er
problemer med resonanser. En tilsvarende med stort areal/kasse vil i sammenligning få skudsmålet "bulder-bas" grundet det
langt bedre frekvensresponse nedad til.
Som det også er forslået tidligere i tråden er en aktiv EQ en rigtig god metode til at dæmpe disse kraftige resonanser.
Resonanserne er der naturligvis stadig med den tilhørende ændring i akustisk impedans men lyden er nu langt mere
homogen.
Bruger selv EQ på mine 18" og det er tvingende nødvendig da de uden videre bare ville spille "note" bas (de 5 - 6 betydende
resonanser under 150Hz) og det lyder TRÆLS. Ved EQ kan en relativt flad gang holdes under 150Hz i mit tilfælde ca. +/-
4dB.
Kan kun anbefale det __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du deler alt for højt ved 80 hz. Subber skal slet ikke sige noget deroppe. Købe et par behringer cx2310 filtre og brug dem til at skrue ned for subberne. Det bruger jeg og jeg har skruet dem ned til 15 hz og det virker fortrinligt. __________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
boxer Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanwich
Den er ikke helt firkantet , nok ca 4,8m x 6m x 2,5m, men ja, jeg har fået rigtig meget ud af at koble en anti-mode på.
Lyden er gået fra   til   .
Nok de bedste penge jeg nogensinde har givet ud hifi relateret.
Mit anlæg kan dog på ingen måde måle sig med mange af jer andres, men det at kunne lytte til musikken uden af blive , er lige som at få en ny musik samling pga. af at man nu kan høre alle de små detaljer, der førhen blev kvalt i øv og trælshed.
Så kan kun anbefale en Anti-Mode.
Der er mange andre sub EQ`s på markedet, men dem har jeg ingen erfaring med, så dem vil jeg ikke kloge mig på.
Mvh Boxer
__________________ Mvh Boxer
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boxer
Ok. Du skrev blot i dit indlæg, at du havde et helt alm firkantet rum. Men det kan jeg så se det ikke er på dit mål. Så er det da ikke helt umuligt endda.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 28 December 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt denne box blive kort omtalt, nævnt på hifi4ll men har ikke nogen erfarringer med den http://www.av-connection.dk/?PGr=4363&ML=1581
Lige en tanke hvad med den lidt billigere fazon subwoofer der lydmæssigt måske passer bedre sammen med dine andre højtaler da den ikke er så stor (6.5" vs 12")
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/subwoofer/dali _fazon-sub-1_subwoofer_sort-hojglans.htm
Men prøv som mhansen også anbefaler : at starte med at skrue helt ned for den og så langsomt skru op indtil den kan fornemmes, men at den som sådan ikke kan høres.
Og der skal DU altså sidde der hvor du lytter til film,musik og en anden skruer langsomt op for bassen (med mindre du kan gøre det selv på fjernbetjeningen hvis der er sådan en), det der med at stå f.eks ved subben og skrue op og så skal hen til lytte positionen flere gange den er ikke optimalt, så heller lige sige lidt mere ned eller op til den der står og justere subben
|
| Til top |
|
| |
Dexa Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 29 December 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lød meget anderledes nede i hifi-klubben. Men deres rum/lokale er jo også af beton. Så ved ikke om det havde det store at sige :/ Jeg har fået den dæmpet betydeligt nu, efter et par timers lytning og justering. Subwooferen er flyttet væk fra hjørnet, og på den anden side af tv'et. Højttalerne er sat til (Large) og jeg har skruet ned på recieveren til subwooferen (fra 0db til -4db). Og det hjalp rigtig meget  Men kan sikkert blive endnu bedre endnu... Mht til crossover, så står den stadig på 80hz. Har prøvet at skrue ned til 40-50hz, men syntes ikke jeg kunne høre forskel
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 29 December 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at du har fået taget en del af bylden!
Så er der bare småjusteringer fra nu af har du justeret delfrekvens på subben, da du prøvede med delfrekvens eller i receiveren? Men jo højere oppe du deler subben jo mere retningsbestemt bliver baslyden også, og du må ikke dele højere end hvad du gør nu, helst lavere, der skal du prøve at ramme dine fornters rull off bedst muligt.
Der må drejes.....  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Dexa Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun justere på subben desværre.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 30 December 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dexa skrev:
Den lød meget anderledes nede i hifi-klubben. Men deres rum/lokale er jo også af beton. Så ved ikke om det havde det store at sige :/
Jeg har fået den dæmpet betydeligt nu, efter et par timers lytning og justering. Subwooferen er flyttet væk fra hjørnet, og på den anden side af tv'et. Højttalerne er sat til (Large) og jeg har skruet ned på recieveren til subwooferen (fra 0db til -4db). Og det hjalp rigtig meget Men kan sikkert blive endnu bedre endnu...
Mht til crossover, så står den stadig på 80hz. Har prøvet at skrue ned til 40-50hz, men syntes ikke jeg kunne høre forskel 
|
|
|
Kom til at tænke på, siden du ikke rigtig kan hører forskellen når du drejer på delefilteret, kan det tænkes at det du oplever er en fremhævet/dominerende dybbas (under 40 Hz) der "irriterer" lydoplevelsen? -altså dybere end hvad du har prøver at justerer imellem...
Hvis ja, kan man prøve med yderligere placeringer af subben. prøv helt væk fra væggen fx.
Havde du prøvet med afkobling?
Nu ved jeg godt at det ikke er det vildeste dyre anlæg, men jeg finder det fornuftigt at man i forhold til ens anlægs pris, vælger at godtage et acceptabelt beløb brugt på integration af anlæg i det rum man spiller i. Hvis det drejer som subbas bulder, bliver det virkelig kostbart at dæmpe sig ud af det i form af absorbenter i forhold til anlægs pris, og det vil fylde meget i stuen. Hvorimod elektronisk korrektion af subben nok er at foretrække, da det giver nogle sjove stunder med leg og integration af subwooferen i rummet. Altså en equalizer, enten manuel, eller med måle microphone. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 30 December 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
4sound har udsalg på microfoner husker bla en mic fra senheiser der koster 699 kr nomalt men som på udsalgt kun koster 199 kr http://www.4sound.dk/shop/campaign/?id=16&afdeling=pa (ved ikke om den egener sig til at måle med da det er en vokalmicrofon men er sikker på 4sound har noget andet der måske paser bedre billigt)der findes sikkert masser af gratis software til at måle med og er du en handy mand kan du sikkert finde en måde micen kan placeres optimalt på, måske hængende ned fra loftet ?
6 meter microfon kabel koster 140kr og 10 meter 230kr hos 4 sound, så det er bestemt ikke dyrt
Invitere et par gode "hifi" venner over til en hyggelig aften med pizza og rødvin så skal du nok få løst dit problem.
|
| Til top |
|
| |
Dexa Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter mange timers lytten, føle og se, har jeg fået indstillet lyden, som jeg synes passer bedst :) Har lavet et lille optagelse af mit setup. I skal ikke forvente det store. Mangler stadig at gemme de sidste ledninger væk osv. Var mere for at give lille indblink. Er optaget med iPhone4. http://www.youtube.com/watch?v=xjpxmNFyUUc
|
| Til top |
|
| |