Emne: Fra vinyl til Spotify .... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er en af dem, der endnu ikke er hoppet på det der streaming-hejs. Afviser self ikke, at jeg en dag kommer til det, men det jeg har hørt, får mig endnu ikke op at ringe i oplevelsen af lyden.
Hatten af for de studiemusikere, der som nævnt af A127 næsten ikke hører forskel. Kunne være interessant at få oplyst hvilke indspilninger, der var tale om, for hvis musikken er fra en komprimeret cd (ref.: The Loudness War), skal der ikke meget højopløselig streaming til, for at hamle op med cd´en. Hvis jeg skulle definere en sammenligning skulle det være mellem f.eks. Stevie Ray Vaughan, Couldn´t Stand The Weather i SACD fra Mobile Fidelity - og en hvilken som helst streamingtjeneste, der ville påtage sig at matche ...
Den dag hvor lydkvaliteten er indiskutabel og på alle fronter er mindst ligesågod som vinyl eller de cd/dvd hvor lydkvaliteten defineres som fremragende, ja så er jeg nok seriøs mht. til det medie.
Men en anden faktor spiller ind: Udbudet! Her til morgen har jeg læst, at både Bob Dylan og Lady Gaga (så er vi vist i hver sin ende af musikstilarter ;-) har trukket sig fra Spotify, udelukkende på grund af aflønningen. Det er noget med, at selv 1 mill. downloads knap giver til et par fadøl på den lokale. Med andre ord tyder det på, at Spotify ikke er et hak bedre end andre distributører: De skummer fløden og lader musikerne i stikken. Med mindre udbydere som Spotify og andre, der måtte komme til, ikke respekterer at musikken er kunstnernes levebrød, så tror jeg flere trækker sig og udvander tjenesten.
I min verden er disse udbydere "bare" en slags Radio Luxemborg, hvor man som dengang kan høre den nyeste musik og hvis det findes interessant, går jeg ud og køber det "rigtige album". Om album så forbliver fysisk eller eller ændres til virtuelle medier med kvalitetslyd, det må tiden vise.
Her og nu mener jeg slet ikke streamingmediet er modent til kvalitetslyd for entutiaster som os. Det antydes også af Burning Shed, som for nylig skrev bl.a. dette ifm. de lagde filer op til download af en række Steven Wilson-producerede albums:
The downloads are encoded at 24bit/48kHz (some at 24bit/96kHz). Please note, you will require a compatible media player and a technical knowledge to enable you to play and manage music in this high-resolution format. We cannot offer any support for playing and / or converting.
Det tyder på, at det endnu ikke bare er click´n play når det kommer til vellyd ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Hvorfor skal Spotify sammenlignes med en SACD? Formatet er mere eller mindre dødt, hvorimod musiktjenester som Itunes
og streamingtjenester som SPotify stormer frem. Det giver derfor ingen mening at SPotify skulle være bedre end noget som
næsten ingen alligevel kommer i nærheden af, derimod giver det god mening at sammenligne med redbook CD som indtil
videre er det mest udbredte format.
2. Spotify skal vel ikke kun sammenlignes med superindspilninger, det skulle gerne kunne lyde ligeså godt som cd med både
skrællede komprimerede indspilninger OG gode indspilninger. Men husk lige at god elelr dårlig indspilning intet har med
formatet at gøre, man kan sagtens lave en komprimeret og en ukomprimeret fil/cd ud af samme indspilning.
3. Med hensyn til aflønning af musikere virker det bestemt som om der er noget ladt tilbage at ønske. TIl gengæld har
pågældende musikere vel selv skrevet under på den kontrakt de nu flygter fra? Herhjemem har KODA ihvertfald forhandlet
kontrakterne på plads for musikerne, så det er vel nærmere dem som skal kritiseres hvis nogen er utilfredse. Iøvrigt tjente
Lady Gaga 450 millioner sidste år, så mon ikke hun overlever?
4. Der mangler selvfølgelig ting på Spotify, men der er trods alt over 13 millioner numre, så eftersom man ikke er udelukket
fra at fortsætte med at høre plader, kan man jo se det som 13 millioner numre mere end man ellers ville have til rådighed. Det
er da osse værd at tage med.
5. Du roder rundt imellem downloads og streaming. Dit sidste afsnit giver ingen menig ifh. diskussionen.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Syntes det er sørgeligt, men en ting som man ikke kommer uden om. Jeg er lever i en god balance med vinyl, cd, itunes og DAB i nævnte rækkefølge. Men hvis jeg skulle sætte en finger på et medie jeg godt kunne undvære er det klart CD'en. Vinylen derimod har jeg tilvalgt af musikalske grunde. Der er, for mit vedkommende, større fordybning indblandet i at lytte til LP. Jeg bliver heller ikke lyttetræt. Men smid endelig dine LP'er afsted til et bedre sted (læs: hjem til mig  )
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nødvendigvis sørgeligt - efter en uge med Spotify foretrækker jeg klart at sætte pladen på fremfor et klick på nettet. Nettet kan ganske enkelt ikke hamle op med vinylen - men - alle de plader jeg ikke fik købt i sin tid kan jeg nu lytte/zappe igennem uden at skulle sætte himmel og hav i bevægelse. Medmindre man er DR eller har 2000 LPér stående, er det ret begrænsende kun at høre samlingen - nu på 40 tyvende år  , der skal lidt afveksling til, og så tilbage til samlingen ...  - mener ikke det er lydkvalitet der her gør sig gældende, men ambiente. Véd ikke om man kan følge det, men det med stylus lys på, en LP der kører rundt, blandet med utallige klør 5, støv, aske, minder fra de vilde fester, fra mange år tilbage, gir altså et eller andet . Lidt malurt - ingen Cat Mother plader, én af favorit LPérne Wovoka med Redbone ej heller på Spotify, istedet nogle elendige "facelifts" fra 2007. Giant, med Johnny Guitar Watson er der ej heller, den hvide LP med Brødrene Olsen mangler, ak og ve - Man er ikke nået længere tilbage end til ca 1980, dvs vinylepoken er ikke rigtig med, kun den trivielle mainstream. Mange af mine plader vises med rigtige cover, men musikken er senere facelift af begrænset kvalitet. Godt man stadig har pladerne. Ufatteligt som man kan ødelægge originalen - men det véd man kun når man har den oprindlige plade .... Måske det fornemmes, men er her fredag aften/nat gået lidt kold og lidt iriteriet over meget ikke er som det annonceres, var ikke klar over der eksisterede så mange facelifts på originalerne - af meget tvivlsom kvalitet - så er man advaret.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 06 Januar 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke mere sørgeligt end da telefonen overtog den direkte, personlige kontakt mellem mennesker. Those were the
days...
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Januar 2012 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men for at føre tanken videre, er streaming video music mere interessant - den nære fremtid er vel en hel væg med et lærred og videomusik, som eksempelvis den tyske deluxemusic.tv , Spotify er kun en mellemstation. Vinylen kan i denne sammenhæng ikke hamle op. Selv foretrækker jeg både lyd og video.
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 07 Januar 2012 kl. 03:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende lige at få et intryk af hvad de unge roder med og interesserer sig for
Dog i min bog en sørgelig udvikling og i den grad mig en gåde at diverse streaming tjenester kan lokke de unge mennesker
med utilgivelig lav kvalitet.
mp3...2012...really ?
Jeg bruger skam også nettet meget men alt under wav/flac er livet sgu for kort til.
Hvorfor forlanges der ikke bedre kvalitet. Noget 24/192 streaming ville da være fantastisk.
Men så længe de unge er ok tilfreds med noget mp3/aac så sker der nok ikke noget fornuftigt på den front... __________________ walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
|
| Til top |
|
| |
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 08 Januar 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
grunden til at mp3 stadig er godt nok er sandynlig vis flest menesker udenfor dette forum bruger spotyfi på tv, ipad, smartfone osv. hvor jeg ikke tror der er meget forskel om du spiller mp3 eller et eller andet losless format
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 11 Januar 2012 kl. 04:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu på snart 3 uge med vinyl / Spotify er jeg stadig ikke nået til lyttesamligning, men i lyttende stund til Geordie, Dont be fooled by then name, som både er på Spotify og på LP, foretrækkes klart vinylen på 1200. Især denne fantastiske pladespiller som jeg ærger mig over ikke blev indkøbt allerede i 1978, efter så mange forskellige pladespillere i tiderne der ikke kunne levere varen, inkl SME Plinth 2000 med SME 12" II arm og det øvrige husaltergear såsom JBL for- og forstærker, Stanton EEE bla bla bla.
Aldeles kønsløst at spille de plader man er vant til via mus, men også en fordel med adgang til de plader man aldrig fik købt, absolut. Lidt hurtig zappen musik er det ok. Med en blank edit og 10 mill numre at taste ind, er jeg total blank - hvad skal man dog taste, Abba, Saturday Night Fever ..., osv osv .... komplet upersonligt. Det blev en orginal plade fra stakken.
Men Spotify er fremtiden, for det man ikke har, eller ikke kan finde på loppemarked ....
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|