Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub kasse størrelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej . Jeg har fremskaffet mig sådan en bas her : http://www.dasaudio.com/index.asp?pagina=productos&subpagina =14&galeria=212&producto=1731&d=

Den vil jeg gerne lave en sub af. hvor stor et kabinet skal jeg lave ? og portet eller lukket ? har forsøgt med winisd men kan ikke få det til at passe.
Fs: 32hz
qts: 0.296
qes:0.31
qms: 6.409
vas: 343 liter
No: 3.44 %
sd: 0.1164m2

er der nogen der gider se på det ?

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Vha: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Får jeg

72,9 liter i lukket kabinet.

123,47 liter i refleks.

Her er et færdigt eksempel: http://www.cadaudio.dk/das_18g_dsn.pdf

Leg selv videre

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Vil du lave sub'en aktiv eller passiv?
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Set ud fra data virker det som en PA-enhed, som egentlig ikke rigtig er velegnet som sub.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

hvis den ikke er velegnet til sub hvad er den så ?

anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

passiv :) laver selv forstærkeren :D

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

anders3408 skrev:
hvis den ikke er velegnet til sub hvad er den så ?

Gætter også på at det er en PA enhed, som er lavet til at give smæk i mellemgulvet, til f.eks disko dasko lydtryk på 115db.

Jeg er bestemt ikke ekspert, men kvaliteten af bassen, afhænger meget af at man bruger enhederne til det, som den er designet til.
Og jeg er nogenlunde sikker på at den ikke er lavet til dyb bas i egentlig forstand.

Måske i et 150 liters kvartbølge-horn. Men om det bliver godt... tja det vil kun et eksperiment kunne 100% afgøre.

Troelsgravesen, bruger også nogle enheder med lav membranvægt, som ligner lidt mere hvad angår data:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT_files/deltaliteII2 510.pdf

til hans kvartbølgehorn:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

Enheder som er lavet til dybbas, har typisk større og blødere gummiophæng (større Qms), lavere FS, lavere følsomhed og højere
membranvægt.

Som f.eks denne her:
http://www.tymphany.com/files/resources/dpeerless/830952.pdf

Jeg forstår godt du gerne vil bruge den, nu du har den. Men der er nogle tekniske detaljer, der lige skal være i orden, før du kan opnå
et givent resultat.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

er der nogen der kan regne lidt mere på et kvartbølgehorn med den bass ? var det noget ? jeg har flere gange overvejet sådanne højtaler men har aldrig haft den rigtige enhed der kunne klare det område . de skriver i deres papire til denne bas : http://www.dasaudio.com/DOCUMENTOS_D/HOJAS%20TECNICAS/COMPON ENTES/TE_18G_00.PDF at den passer godt til horn kabinetter med lave frekvenser

Carlsson-fan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

anders3408 skrev:

Fedt :)
Men så kræver det vel også et større kabinet end hvis det var en aktiv sub?
Til top Vis Carlsson-fan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carlsson-fan

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Emil A skrev:
anders3408 skrev:

Fedt :)
Men så kræver det vel også et større kabinet end hvis det var en aktiv sub?

Nej! Kabinettet skal have samme størrelse uanset om forstærkeren er indbygget eller ej.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

nogen der kender til horn sub?

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Som både Mollecon og Digital_Thor begge mener, er det helt klart en PA enhed du har købt. Den er derfor i udgangspunktet ikke designet til rigtig dyb bas. Dens formål er primært at kunne spille højt. Hvis du ikke har tænkt dig at korrigere den, kommer den aldrig til at spille rigtig dybbas. Jeg bruger JBL speakershop til mine simulationer, og ifølge JBL vil du få kunne få -3db ved 31,3hz, hvis du giver den et basreflekskabinet med 500 liter indvendig volumen (Det er altså STORT, selv har jeg 275l indvendig volumen, og det er tæt på min smertegrænse). Hvis det skal være et lukket kabinet, med samme grænsefrekvens, vil det blive voldsomt! meget større!. Eksempelvis vil du med 10.000 liter (Ja, jeg mener 10m3) have -3db ved 105hz. Hornkabinetters grænsfrekvens bestemmes primært at hornåbningens areal. Hvis du skal lave et hornkabinet som kan gå ned til eksempelvis 20 hz, så vil det blive så stort, at du ville ønske, at du havde valgt det "lille" reflekskabinet på 500L.

Konklusionen er derfor desværre, at enheden uden korrektion er temmelig ringe til hifi bas, og totalt uegnet til subwoofer brug.

Hvis du vælger at korrigere frekvensgangen, så er sagen derimod en helt anden. High Fidelity havde en artikelserie om subwoofere (12-1983 og nogle måneder frem). I denne serie påviste Steen Michaelsen, at enheder som grundlæggende er uegnede til rigtig dybbas uden korrektion, med korrektion, kunne opnå et -3db punkt langt under 20hz, i et kabinet på kun 135L, såfremt man blot brugte korrektion. Intet er naturligvis gratis i denne verden, og i det konkrete tilfælde vil prisen være at du må give afkald på både noget effektivitet og max lydtryk. Det vil dog med sikkerhed IKKE være et problem med den enhed. Jeg vil derfor foreslå dig at gå på biblioteket, og finde de gamle HF.

Jeg tror at det klogeste du kan gøre, er at først finde ud af HVOR dybt dit system skal kunne gå. Dette afhænger i høj grad af dit lytterum. Jo lavere grænsefrekvens du ønsker, jo større rum har du brug for. Selv har jeg ca. 25m2 at gøre godt med, og i et rum af den størrelse, er det efter min mening nytteløst at gå efter noget som går under 30 hz. Og JO, 30hz ER dybt, hvis frekevensgangen er lineær ned til det punkt.

Du skal iøvrigt være opmærksom på, at grænsefrekvens ikke er den eneste faktor som skal være i orden. Et af de bedste systemer jeg nogensinde har hørt, var et frontladet hornsystem med Altec 515 (Totalt uegnet til dybbas). Jeg vil anslå bundkabinetternes størrelse til omkring 2000L hver. Jeg var vildt imponeret over lyden, og spurgte ejeren hvor dybt de gik, og fik det svar at han ville anslå grænsefrekvensen til at være omkring 70hz.

Helt konkret vil jeg derfor foreslå følgende. Et aktivt korrigeret lukket system (Bedre impulsgengivelse) med en grænsefrekvens som passer til rummets størrelse. Som tidligere nævnt bruger jeg selv 30 hz i et rum på 25m2, hvis du har 50m2 kan det muligvis give mening med en grænsefrekvens på 20hz.

Held og lykke med projektet, Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Jeg vil også ønske dig held og lykke med projektet. Teknisk set jeg er meget på linje med Lars. Hvis du overvejer noget med korrektion kan du også prøve at kigge på Linkwitz' Biquad kredsløb. Det kan laves som en lille sag, der sættes ind mellem for- og effektforstærker, og det vil give dig ret god kontrol over både nedre grænsekrekvens og den samlede højttalers Q (i.e. impulsforarbejdning). Det kræver selvfølgelig mere loddekolbe end stiksav, men du kan - under visse betingelser - slippe afsted med meget mindre kasser og alligevel opnå dybbas. Se http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9 . Det er i øvrigt interessant, at selvom der indgår masser af no-go komponeter, så bruger Duelund faktisk en variant af dette kredsløb i hans "køkkenhøjttaler".

vh

Hans Jørgen

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

anders3408 skrev:
er der nogen der kan regne lidt mere på et kvartbølgehorn med den bass ? var det noget ? jeg har
flere gange overvejet sådanne højtaler men har aldrig haft den rigtige enhed der kunne klare det område . de skriver i deres
papire til denne bas : http://www.dasaudio.com/DOCUMENTOS_D/HOJAS%20TECNICAS/COMPON ENTES/TE_18G_00.PDF at
den passer godt til horn kabinetter med lave frekvenser

Din enhed

Et kvartbølgehorn til den type højttaler er faktisk ikke så svært at lave, * hvis dit rum er breder end det er højt så kan du
også lægge højttaleren ned, men husk at enhed og horn port skal være i et hjørne og kasse skal være trekantet for at være
så stabil som muligt. Kassen skal have et real indvendig på samme areal som din bas enhed. Hornmunding skal være
samme real som membran på din enhed, afstemning sker ved at du måler den bas resonans top der vil være med din enhed
og du dæmper denne resonans top til det bliver det halve. (i spænding eller ohm)

Bølgelængde = 344 / Fs
Kvartbølge = Bølgelængde / 4
eller Kvartbølge = (344 / Fs ) / 4

Hvis du har et rum der er lidt mere end 2.7 m bred, så kan du afstemme dit horn til 32 Hz i en boks.
Enten skal højttaleren stå i hjørnet eller ligge på gulvet mellem to hjørner f.eks. bagved dit HIFI anlæg eller et andet sted i
rummet der passer bedst.
Ved hjørne placering sætter højden af dit rum en grænse for din afstemning. Og det er tror jeg "ingen eller lille mening" at
afstemme til andet end din højttaleres Fs dvs egenresonans!

En trekantet bas kabinet er fordi det er stabil, Placering i hjørnet er for at udnytte rummet som et horn, da du skal forstille
dig at når kassen står i hjørnet eller ligger på gulvet op mod hjørnet så bruger du hele rummet som et horn munding, og
først da giver det hele mening, rent akustisk.
Kassen skal om muligt spændes fast til vægen eller gulvet da dit rum på den måde bliver til et horn.
Kassen skal dæmpes så der er en ensartet luft modstand mellem enhed og port munding.
Forpladen skal evt være i dobbelt træ tykkelse, så den ikke udstråler den mindste egenlyd, da den bliver ret stor i sit fulde
areal.

Den fysiske udforming gør at hvis man integrerer det pænt så kan man næsten ikke se at der stå et bas horn i hjørnet eller
ligger et bas horn på gulvet. Laves det rigtig så har man ikke flere bas problemer, og man skal kun bruge tid på front
systemet, som jo i sig selv også er problemer nok.

Et eks ses her
på det jeg mener, hvor min ide så bare er kun en bas i den ene end og port i den anden
Men HUSK sådanne basser skal bare ikke ha lov til at spille over 90 Hz, ja måske ikke mere end 70-80 Hz, som siden fra
visaton også hentyder til! (18 - 75 hz i deres konstruktion) som sikkert ikke er en PA enhed.
Der står at det er en Transmissionline og det er jo sandt nok, fordi en Transmissionline og et kvartbølgehorn har rigtig
meget tilfælles, bare ikke måden man udformer og dæmper kanalen mellem enhed og port.

Alle andre former for horn til bas er en joke, da de både er for små og de skralder og larmer og skal stå langt væk fra
vægen for ikke at lave mere lydskade end godt er.

Hvis man tvivler så kunne man evt afprøve det med et horn og en billig bas enhed,
som f.eks. 8" - 10" som der findes masser af til små penge.

Der er andre her inden der har lavet det i en normal 4 kantet hjørne kasse, og tror de er godt tilfreds når de først har fundet
de rette delefrekvenser og niveau over for resten af udstyret.
Og mange mener at der skal to til og det kræver så at man har to hjørner eller to steder disse horn kan ligge i rummet på
(mener jeg) symmetrisk måde, men det er så bare min forståelse af bas, men det er jo også rigtig nok i det frekvens
område som med din enhed bliver knap 1 oktav, der tror jeg ikke man kan hører hvorfra bassen kommer. Så ja en burde
være nok hvis den laves med en 18" bas

Venligst DAO

PS hvis du vil lave foldede horn så er beregninge og form noget helt andet.

Kvartbølge bruger man også til antenner fordi ingen har plads til en fuldbølge antenne i sin have, når man er HF radio
amatør. And by the way, næsten alt inden for audio stammer fra militær forskning inden for radio teknik. (filter osv)
Som Man jo siger når det regner på præsten så drypper det på degnen, og det er hifi livet i en nødeskal.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej
Denne enhed minder data mæssigt meget om JBL 2240. I praksis har jeg sådanne to monteret i et ca.
450liter netto basrefleks kasse. Det virker rigtigt fint med output til 25Hz. I dit tilfælde vil en boks på
280liter netto med port tuning til 24Hz kunne virke.

Du bør derefter afskære den opad til omkring de 50Hz med et stejlt filter. Den vil nemlig have en
svag stigning på ca. 6dB i området 30 til 100Hz. Stepresponsen vil være rimeligt godt. Fordel: Du
behøver ikke at EQ enheden nedad til, hvilket reducere membran udsving og dermed forvrængning.

Bygger du sådan et par vil dit efterfølgende problem blive at få styr på dine rum resonanser. De vil
komme kraftigt i spil. Du kan tjekke efter med unibox408 som også vil beregne membran udsving etc.

DAO: Din beskrivelse af hjørne "horn-sub'en" lyder meget spændende. Har du et link til et eksempel?

anders3408
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2012 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov:

Hvis jeg laver en kasse på 280 liter hvordan skal jeg så lave den rette port tuning ? min erfaring med portet subs begynder at pruste gennem porten så det lyder rigtig dårligt. så derfor har jeg ofte brugt helt lukket kabinetter :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Prøv at taste data ind i speakerbuilder pro. Der kan du se portluft-hastigheden også!

Som basrefleks skal porten være enorm, hvis lufthastigheden skal ned på et niveau, hvor portstøj ikke generer. Især hvis den skal gå sub-dybt!!! Fx Ø30 cm * 126,5 cm (32 Hz/140 liter)

Måske det ville være nemmere at lave en transmission-line til denne enhed?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ja Speakerbuild kan du også sagtens bruge. Tasdter du de data ind du har (og regner Qts ud til 0.296) får du lige netop den
kurve jeg forsøgte at beskrive.

Hvis du knækker den opad til ved 60Hz, vil din -3dB opleves til at være omkring de 25Hz. Og du har endda et godt output
grundet den lækre store membran. Altså 24dB @ 60Hz og i den anden ende måske 24dB ved 18Hz eller højere afh. om du
spiller med grammofon.

Du vil sætte følsomhed til hvis du går igang med en transmission men det skal du afgøre hvilket princip du vil give dig i kast
med. Porten jeg regner med er Ø=18cm og længde 34cm. Det giver 15 m/s ved 140W input!!! Som finlytteren også nævner
kan du øge diameteren men prisen er en rigtig langt rør. Du vil have plads til et af en rimelig længde hvis kassen bliver i
280liters størrelsen ;-)

Leg lidt med speakerbuild men hold øje med din stepresponse der giver dig et indtryk af hvor hurtig enheden falder til ro.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

speakerbuilder pro er et godt sted men der er andre

eller det her link

eller det her   TOP

eller det her

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

anders3408 skrev:
Hej . Jeg har fremskaffet mig sådan en bas her : http://www.dasaudio.com/index.asp?
pagina=productos&subpagina =14&galeria=212&producto=1731&d=

Den vil jeg gerne lave en sub af. hvor stor et kabinet skal jeg lave ? og portet eller lukket ? har forsøgt med winisd men kan
ikke få det til at passe.
Fs: 32hz
qts: 0.296
qes:0.31
qms: 6.409
vas: 343 liter
No: 3.44 %
sd: 0.1164m2

er der nogen der gider se på det ?

Hej

Du skal lige huske at opgive alle parameter, da du manglede Sd, BL, Xmax osv

i trykkammer får du med 0.7 på Q en kasse på 73 liter med med Fb på 76 hz og det er ikke bas

I basrefleks kan du i en kasse på 136 liter få en Fb på 43 hz med to 10 cm porte der er 12 cm lang

Det er ca tal som skal undersøges meget nærmer inden du bygger noget.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes