Emne: Fieckert problemer og min Hyperspace ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
sigma6 skrev:
gli- skrev:
|
Det er nok mere din SK Sound dims der ikke helt er nøjagtig.
Feickert'en kan jo vendes så den har Löfgren på den ene side og Baerwald på den anden.
mvh
|
|
|
Jeg har målt efter. Den passer fint.....
|
|
|
Kører med næsten identisk set-up (Hyperspace, Mørch DP-6 og Music Maker Mk. III) og bruger også Feickerts protractor. Indstil din p.u., så den passer med enten Löfgren eller Baerwald geometrien (hvad du vælger er en smagssag - de har begge deres fordele og ulemper), og lad være med at ligge søvnløs om natten blot fordi dit overhang ikke lige rammer 18 mm ...
Så skulle du også ligge søvnløs over bulede og excentriske plader, radialarmes fejlsporingsvinkel og om azimuth og VTA nu altid er spot-on (og det er sidstnævnte kun sjældent pga. varierende pladetykkelser). Men det gør du måske også ...
Og apropos pladetykkelse, så huske at sænke armen en smule, når du har justeret arm/p.u. med Feickerten. Feickertens akrylskabelon er ca. 3 mm tyk, og det er noget tykkere end selv den "fedeste" 200 grams lp.
Kan iøvrigt anbefale Nottinghams egen Wave Mechanic strømforsyning eller Clearaudios syncro do. - det får lige Hyperspacen til at rykke en klasse op (pitch og timing bliver bedre og så slipper man for at flytte remmen, når der skal skiftes mellem 33,3 og 45 omdrejninger). Andre frekvensgeneratorer kan sikkert også bruges med godt resultat, men har kun erfaringer med de nævnte.
Fortsat god lyttelyst!
|
|
|
Godaften :-)
Det er ikke fordi jeg er søvnløs....jeg er bare på nattevagt ;-)
Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så stor forskel? 1 mm eller 1½ havde været ok. Kan Feickerts protractor være fejlbehæftet?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Analogueman@
Hvor meget overhang har du, målt fra midten af centertappen? Hvis du altså måler med en lineal?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej sigma. nåt du måler afstanden fra centertappen,til tonearmens omdrejningspunkt(fingerskruen) er det vigtigt, at din mørch-arm står plan med din pladetallerken. hvis du sænker pick-up´en flytter du målepunktet(fingerskruen) og du ændrer derved afstanden(212mm.) du i første stand skulle udmåle.
venlig hilsen nils valla
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. den nemmeste måde at finde midterpunktet på, er ved at dreje tonearmen højreom(set forfra),så den står med siden til pladetallerkenen og de to nålelejer står på linje med din feickert. du lader nu din feickert-nål falde ned i fingerskruen og aflæser resultatet. hvis målingen kun viser f.eks. 210mm. finder du efterfølgende 210mm.punktet til din pick-up nål,eller så flytter du din mørch-arm 2mm.længere ud og sigter efter 212mm.punktet.
venlig hilsen nils valla
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.ps. nok en gang. hvis du følger mit råd, kan du få dit overhang til at stemme inden for under 1mm.og det er nok det bedste du kan opnå med en mørch. resten (hvis nødvendigt)må du tage på hørelsen. men husk på, det er en fremragende arm, så stop ikke før resultatet er fremragende...
slut slut og igen venlig hilsen nils valla
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils :-)
Problemet var ikke at finde afstanden fra center til spindlen som skulle være 212 mm. Jeg gik bare ud fra, at når jeg havde målt 212 mm ud og fulgte 212 mm buen på skabelonen, ville jeg automatisk få et overhang på 18 mm.
Mvh Frank.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
@Analogueman@
Hvor meget overhang har du, målt fra midten af centertappen? Hvis du altså måler med en lineal?
|
|
|
18 mm (+/- 0,01 mm) 
Du må gøre et eller andet galt. Vurderet ud fra dine fotos, ligger din SK Sound "papirdims" ikke videre præcist omkring centertappen.
Er du 100 pct. sikker på, at din nålespids ligger helt præcis på 212 mm-punktet på buen på Feickerten? Jeg tjekker altid med en urmagerlup, for man kan sagtens forledes til at tro, at nålespidsen ligger præcis på punktet, når man kigger med det blotte øje, mens det ikke er tilfældet, når man kommer helt tæt på med luppen.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
sigma6 skrev:
|
@Analogueman@
|
|
|
18 mm (+/- 0,01 mm) 
Du må gøre et eller andet galt. Vurderet ud fra dine fotos, ligger din SK Sound "papirdims" ikke videre præcist omkring centertappen.
Er du 100 pct. sikker på, at din nålespids ligger helt præcis på 212 mm-punktet på buen på Feickerten? Jeg tjekker altid med en urmagerlup, for man kan sagtens forledes til at tro, at nålespidsen ligger præcis på punktet, når man kigger med det blotte øje, mens det ikke er tilfældet, når man kommer helt tæt på med luppen.
Fortsat god lyttelyst!
|
|
|
Hehehe....
Den er måske 1mm på den gale side. Nu har jeg prøvet med en arc protractor fra hifi-news test LP. Den passer præcis med de 18 mm som der er på sk-protractor. Jeg har simpelthen en fornemmelse af, at min Frickert måler overhang fra ydersiden af spindlen i stedet for centrum.
Jeg læste tidligere idag, at når man havde målt de ex 212mm ud og sat pickuppen i buen på 212, skulle man bagefter justere overhang. Men hvad er så meningen med den bue der er på den hvide disk?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Analogueman skrev:
sigma6 skrev:
|
@Analogueman@
|
|
|
18 mm (+/- 0,01 mm) 
Fortsat god lyttelyst!
|
|
|
Hehehe....
Den er måske 1mm på den gale side. Nu har jeg prøvet med en arc protractor fra hifi-news test LP. Den passer præcis med de 18 mm som der er på sk-protractor. Jeg har simpelthen en fornemmelse af, at min Frickert måler overhang fra ydersiden af spindlen i stedet for centrum.
Jeg læste tidligere idag, at når man havde målt de ex 212mm ud og sat pickuppen i buen på 212, skulle man bagefter justere overhang. Men hvad er så meningen med den bue der er på den hvide disk?
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen sigma. når du sætter p-uèn ned på 212-punktet på buen,er det faktisk at justere overhang. den næste justering,er en pejling for p-uèns længderetning. ps.ps.ps.hvis ikke fingerskruen står nøjagtigt i omdrejningspunktet(og det kan være svært at afgøre)finder du ikke de 18mm.overhang.
er det din arm på billedet? hvis det er,så prøv at tage de to bagerste lodder af, og nøjes kun med det foreste lod, til vægt og afballancering(30-45 gr.mod venstre set forfra) det giver bedre lyd.
venlig hilsen nils valla
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej igen sigma. når du sætter p-uèn ned på 212-punktet på buen,er det faktisk at justere overhang. den næste justering,er en pejling for p-uèns længderetning. ps.ps.ps.hvis ikke fingerskruen står nøjagtigt i omdrejningspunktet(og det kan være svært at afgøre)finder du ikke de 18mm.overhang. er det din arm på billedet? hvis det er,så prøv at tage de to bagerste lodder af, og nøjes kun med det foreste lod, til vægt og afballancering(30-45 gr.mod venstre set forfra) det giver bedre lyd. venlig hilsen nils valla |
|
|
Ja, det er min arm.
Jeg synes jeg har målt meget nøjagtig. Både med skydelæreren og med målebånd. Det er i hvert fald ikke 4 mm forkert :-)
Mvh Frank.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen sigma. jeg tror du misforstår mig,eller moske udtrykker jeg mig ikke klart nok.du kan ikke finde omdrejningspunktet på en mørch med hverken skydelære eller lineal. men hvis du skruer armrøret af, og placerer mørchen sådan,at den vender siden til pladetallerkenen,og sammen med din feickert,danner en 90 grader vinkel, kan du nu med feickertsens nål meget nemt finde finde midterpunktet simpelthen hved at lade nålen falde ned over armrørsgevindet.
hvis din arm er plan med tallerkenen,og du har fundet de 212mm.,skal din p-u nål nu sidde lige under armens kant,og dit overhang være ca.18mm helt automatisk,da længden på din mørcharm er 230mm.
venlig hilsen nils valla
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nils@
Tak fordi du tager dig tid :-)
Det var Freickerts skydelærer jeg mente. Bagefter har jeg målt med bl.a målebånd for at tjekke om det gav det samme resutat.
Som du kan se, står den på 212, men uanset hvad, så passer det bare ikke. Ok...lidt svæert at se den står på 212 :-)

|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej sigma,så er jeg her igen. hvis ikke din mørch står plan med din pladetallerken (du kan ikke bruge minilibelle i denne sammenhæng), kommer du til at skulle justere på mørchens højre unbrako-sidevejsjusteringsskrue indtil den gør.
men hvis vi nu forudsætter,at det står plant,så kan du lægge 3-4 afstandsstykker på din pladetallerken. efterfølgende lægger du din hvide feickert-plade ovenpå. afstandsstykkerne skal have en tilpads højde til,at feickert-pladen lige dækker centerspindlen. nu tager du din lineal,og måler 18mm.ud,til vesstre,fra centerspindlen og sætter et mærke.(foretag proceduren i forlængelse af den sorte radius-streg,der er på pladen).husk at hæve din tonearm tilsvarende.
hvis din p-u nu ikke kan ramme det nysatte mærke samt 212mm.mærket på buen,er der ikke 212mm.til omdrejningspunktet på din mørch,og du må starte forfra. pøj pøj på med vanden,det skal nok lykkes.
husk på,at overhanget er den første justering du foretager,og alle efterfølgende justeringer,kun kykkes i den grad,det er lykkedes dig at indstille overhang.
ps.grunden til at jeg præciserer selv banaliteter,er for at gøre det mere forståeligt,hvis der skulle sidde nogle uerfaerne mørch-ejere og følge med i vor lille samtale. endnu engang venlig hilsen nils valla
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fedt og rart med dine tips :-) Og jeg havde ikke tænkt på at tage armen af først, ej heller at plane den ud via sidevejshældningsskruen :-)
Men jeg vil påstå at armen er monteret så tæt på 212 mm som muligt. Den er ihvert fald ikke 4 mm på den gale side, som SK-protractoren viser. Men igen, tak for din tid og dine fif. Har du rodet meget med Mørch?
Mvh Frank
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, du skal ikke lave vatter med Feickert, kun med de plader du spiller
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frank,
Har forsøgt at nærstudere dine fotos, men der mangler nogle detaljer, førend jeg kan afgøre, om du arbejder med tilstrækkelig stor præcision.
Hvis jeg fx ser på dit foto af din p.u. og din centerspindel, hvor du måler overhang på SK protractoren, så har jeg altså meget svært ved at se din nålefane (cantilever) og din nål/diamant. Det ser ud som om, dit overhang er meget tæt på 18 mm, hvis jeg gætter mig til, hvor jeg tror din nålespids sidder. Men fotovinklen kan snyde - det ser også ud som om din arm/p.u. absolut ikke er parallel med pladetallerkenen og det skal den være for at få en korrekt aflæsning
Vi taler jo i størrelsesordenen om, at få milimeter forkert den ene vej og få milimeter forkert den anden vej kan summe op i en relativt set kæmpe fejljustering.
Da jeg for efterhånden nogen tid siden justerede min Music Maker Mk. III på min Mørch DP-6 med Feickerten, så ramte jeg et overhang på 18 mm i første hug. For den gode ordens skyld tjekkede jeg justeringen i går aftes ... og jeg har intet at klage over. Justeringen er spot-on.
Jeg kan - som sagt - ud fra dine fotos og din beskrivelse ikke forklare, om eller hvad du i givet fald gør galt.
Har du ikke mulighed for at alliere dig med en analog-/vinylnørd i dit lokalområde, der er vant til at justere pladespillere/tonearme/p.u.'er? Han - og måske i meget sjældne og heldige (?) tilfælde hun - vil sikkert kunne hjælpe.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
|
Hej Frank,
Har forsøgt at nærstudere dine fotos, men der mangler nogle detaljer, førend jeg kan afgøre, om du arbejder med tilstrækkelig stor præcision.
Hvis jeg fx ser på dit foto af din p.u. og din centerspindel, hvor du måler overhang på SK protractoren, så har jeg altså meget svært ved at se din nålefane (cantilever) og din nål/diamant. Det ser ud som om, dit overhang er meget tæt på 18 mm, hvis jeg gætter mig til, hvor jeg tror din nålespids sidder. Men fotovinklen kan snyde - det ser også ud som om din arm/p.u. absolut ikke er parallel med pladetallerkenen og det skal den være for at få en korrekt aflæsning
Vi taler jo i størrelsesordenen om, at få milimeter forkert den ene vej og få milimeter forkert den anden vej kan summe op i en relativt set kæmpe fejljustering.
Da jeg for efterhånden nogen tid siden justerede min Music Maker Mk. III på min Mørch DP-6 med Feickerten, så ramte jeg et overhang på 18 mm i første hug. For den gode ordens skyld tjekkede jeg justeringen i går aftes ... og jeg har intet at klage over. Justeringen er spot-on.
Jeg kan - som sagt - ud fra dine fotos og din beskrivelse ikke forklare, om eller hvad du i givet fald gør galt.
Har du ikke mulighed for at alliere dig med en analog-/vinylnørd i dit lokalområde, der er vant til at justere pladespillere/tonearme/p.u.'er? Han - og måske i meget sjældne og heldige (?) tilfælde hun - vil sikkert kunne hjælpe.
Fortsat god lyttelyst!
|
|
|
Hej.
Jeg vil se om jeg ikke kan få fat på en rundstok eller lign, med ø 20mm. Den vil jeg så montere på armbasen og ramme centrum på den med 212mm til centertappen. Når jeg så har gjort det, og fjernet den igen, vil det jo svare til jeg har boret et hul på 20mm nøjagtig fra centertappen......i mit hovede i hvert fald :-)
Der kan jo være sket en produktionsfejl på min Freickert skabelon.
Mvh Frank.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Analogueman skrev:
|
Hej Frank,
Fortsat god lyttelyst!
|
|
|
Hej.
Jeg vil se om jeg ikke kan få fat på en rundstok eller lign, med ø 20mm. Den vil jeg så montere på armbasen og ramme centrum på den med 212mm til centertappen. Når jeg så har gjort det, og fjernet den igen, vil det jo svare til jeg har boret et hul på 20mm nøjagtig fra centertappen......i mit hovede i hvert fald :-)
Der kan jo være sket en produktionsfejl på min Freickert skabelon.
Mvh Frank.
|
|
|
Hej Frank.
Ja. Så skal du så bare være helt sikker på, at dit centrum i rundstokken også er identisk med centrum på din Mørcharm ... men det er det heldigvis 
Jeg benytter stort set samme metode, når jeg skal finde den præcise afstand fra centerspindel til centrum af armbasen. Jeg har så blot drejet min "rundstok" af et stykke messingstang og boret et lille centerhul. Det kan jeg med min drejebænk gøre med 1/100 mm nøjagtighed. Så jeg er aldrig i tvivl om afstanden fra centerspindel til centrum af armbasen!
Fortsat god lyttelyst
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
du har sikkert et hul på 20mm.i dit armboard. lav det om til 30mm.så har du justeringstollerence til alla siderne.
ps. da jeg skrev,at din mørch skulle stå plant med din pladetallerken,er det selvfølgelig kun sidevejs. du kan sagtens hæve din vta,det betyder bare,at p-uen skal længere frem på armen
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|