Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Fieckert problemer og min Hyperspace (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
sigma6 skrev:
Analogueman skrev:

Hej Frank,

Har forsøgt at nærstudere dine fotos, men der mangler nogle detaljer, førend jeg kan afgøre, om du arbejder med tilstrækkelig stor præcision.

Hvis jeg fx ser på dit foto af din p.u. og din centerspindel, hvor du måler overhang på SK protractoren, så har jeg altså meget svært ved at se din nålefane (cantilever) og din nål/diamant. Det ser ud som om, dit overhang er meget tæt på 18 mm, hvis jeg gætter mig til, hvor jeg tror din nålespids sidder. Men fotovinklen kan snyde - det ser også ud som om din arm/p.u. absolut ikke er parallel med pladetallerkenen og det skal den være for at få en korrekt aflæsning

Vi taler jo i størrelsesordenen om, at få milimeter forkert den ene vej og få milimeter forkert den anden vej kan summe op i en relativt set kæmpe fejljustering.

Da jeg for efterhånden nogen tid siden justerede min Music Maker Mk. III på min Mørch DP-6 med Feickerten, så ramte jeg et overhang på 18 mm i første hug. For den gode ordens skyld tjekkede jeg justeringen i går aftes ... og jeg har intet at klage over. Justeringen er spot-on.

Jeg kan - som sagt - ud fra dine fotos og din beskrivelse ikke forklare, om eller hvad du i givet fald gør galt.

Har du ikke mulighed for at alliere dig med en analog-/vinylnørd i dit lokalområde, der er vant til at justere pladespillere/tonearme/p.u.'er? Han - og måske i meget sjældne og heldige (?) tilfælde hun - vil sikkert kunne hjælpe.

Fortsat god lyttelyst!

Hej.

Jeg vil se om jeg ikke kan få fat på en rundstok eller lign, med ø 20mm. Den vil jeg så montere på armbasen og ramme centrum på den med 212mm til centertappen. Når jeg så har gjort det, og fjernet den igen, vil det jo svare til jeg har boret et hul på 20mm nøjagtig fra centertappen......i mit hovede i hvert fald :-)

Der kan jo være sket en produktionsfejl på min Freickert skabelon.

Mvh Frank. 

Hej Frank.

Ja. Så skal du så bare være helt sikker på, at dit centrum i rundstokken også er identisk med centrum på din Mørcharm ... men det er det heldigvis

Jeg benytter stort set samme metode, når jeg skal finde den præcise afstand fra centerspindel til centrum af armbasen. Jeg har så blot drejet min "rundstok" af et stykke messingstang og boret et lille centerhul. Det kan jeg med min drejebænk gøre med 1/100 mm nøjagtighed. Så jeg er aldrig i tvivl om afstanden fra centerspindel til centrum af armbasen!

Fortsat god lyttelyst

Du laver mange gode ting med den drejebænk :-)

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej igen.
du har sikkert et hul på 20mm.i dit armboard. lav det om til 30mm.så har du justeringstollerence til alla siderne.
ps.   da jeg skrev,at din mørch skulle stå plant med din pladetallerken,er det selvfølgelig kun sidevejs. du kan sagtens hæve din vta,det betyder bare,at p-uen skal længere frem på armen

Det er ikke nødvendig, da jeg kan dreje armbasen om sin egen akse og derved opnå den afstand der er nødvendig :-)

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej!

Det hjalp med den rundstok! Nu er den ned på ca 1mm unøjagtighed ift sk-protractoren. Så det er vejen at gå for mig. Hvor får jeg drejet sådan en lille alu-stok hvor centrum er markeret præcist?

Mvh Frank.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Hej!

Det hjalp med den rundstok! Nu er den ned på ca 1mm unøjagtighed ift sk-protractoren. Så det er vejen at gå for mig. Hvor får jeg drejet sådan en lille alu-stok hvor centrum er markeret præcist?

Mvh Frank.

Send mig en PM, så ta'r vi den derfra ...

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes