| Forfatter |
|
mikeaarup Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Project RPM 1.3, monteret med Denon DL-160- og den er jeg i og for sig glad nok for- MEN... Nu har jeg hakket
rundt i diverse "stupid protractors" fra vinylengine, da der ikke forelægger en for RPM 1.3 specifikt.
Problemet er, at der kommer en ret rå forvrænging på det sidste spor på alle mine plader, og jeg har prøvet at skrue i både
overhang, og prøvet i alle tre antiskating-hak, ændret nåletrykket fra 1,8gr til 2,2gr.. but no luck..
Pickuppen fejler ikke noget, da den gør det samme med den 2M Red der følger med..
Kan du hjælpe?
MVH
Mike
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4935
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mike!
Det kan skyldes flere ting... men ud fra det, du skriver, så er min "mistanke", at du allerede har justeret din DL-160 ind til nær perfektion, men at din pickup ikke evner at spore bedre/dybt nok.
Du nævner, at en 2M Red gør det samme, og det tyder meget på, at de pågældende pickup'er simpelthen ikke evner at komme langt nok ned i rillen. Det skyldes nåletypen, som "ridder" højere i rillen end dyrere typer.
Indersporene vil derudover altid give mest forvrængning, dels fordi rillehastigheden er lavest her, og indeholder mest forvrængning, men også fordi, at alle pickup'er sporer dårligst i inderrillerne.
En pickup i en traditionel tonearm vil altid fejlspore på det meste af en plade, men en ProTractor hjælper med at minimere fejlsporingen.
Løsningen på dit problem er højst sandsynlig en dyrere pickup, med en finere nål, som kommer dybere i rillen. Det er i hvert fald den oplevelse jeg oftest har haft, når jeg sammenligner mellem "billige" og dyre pickup'er. De dyrere sporer simpelthen bedre, og får samtidig mere information op af rillerne!
Det er nok ikke det optimale svar, da det nok ikke kan betale sig, at ofre en dyr pickup på en pladspiller som din...
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget med en project har en overhang på 16 mm?
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Hej Mike!
Det kan skyldes flere ting... men ud fra det, du skriver, så er min "mistanke", at du allerede har justeret din DL-160 ind til nær perfektion, men at
din pickup ikke evner at spore bedre/dybt nok.
Du nævner, at en 2M Red gør det samme, og det tyder meget på, at de pågældende pickup'er simpelthen ikke evner at komme langt nok ned i
rillen. Det skyldes nåletypen, som "ridder" højere i rillen end dyrere typer.
Indersporene vil derudover altid give mest forvrængning, dels fordi rillehastigheden er lavest her, og indeholder mest forvrængning, men også
fordi, at alle pickup'er sporer dårligst i inderrillerne.
En pickup i en traditionel tonearm vil altid fejlspore på det meste af en plade, men en ProTractor hjælper med at minimere fejlsporingen.
Løsningen på dit problem er højst sandsynlig en dyrere pickup, med en finere nål, som kommer dybere i rillen. Det er i hvert fald den oplevelse jeg
oftest har haft, når jeg sammenligner mellem "billige" og dyre pickup'er. De dyrere sporer simpelthen bedre, og får samtidig mere information op af
rillerne!
Det er nok ikke det optimale svar, da det nok ikke kan betale sig, at ofre en dyr pickup på en pladspiller som din... |
|
|
Der må da være et eller andet jeg må haveklokket gevaldigt i- justeret på for mange faktorer ad gangen. For da jeg"vendte plader" har jeg på både
Numark ttx1'ere og 1210'ere været det meste af Ortofon og Shures DJ modelprogram igennem, og ingen har forvrænget i den grad som dette- og
med Concorde-krop kunne man kun ændre på nåletrykket, som i øvrigt for det meste var sat til at pløje helt i bund.
Der må da være noget jeg har overset, gjort forkert?
P.s, med stupid protractors, bliver jeg i øvrigt nødt til at dreje tallerknen, for overhovedet at kunne ramme begge punkter.
Til min diy lenco med rega-arm fandt jeg en protractor, hvor talkerkenen skulle fikseres indtil justeringen var færdig.
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Er der ikke noget med en project har en overhang på 16 mm? |
|
|
Nej, overhang er på 19mm
Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde nu ikke være noget problem at justere en Denon DL-160 ind til nær perfektion, min oplevelse er nu at denne PU sporer ganske godt, jeg har ihverttilfælde ikke oplevet at den ikke gengiver godt i inderrillen også.
Men fejlen skal helt sikkert findes i din justering efter protractorer, her er det godt at have en protactor der lige nøjagtigt passer med din arm, man kan godt få nogle udemærkede indstillinger med de her "stupip Protactorer" men det optimale er som sagt en der passer til din arm.
Så er der jo også omhyggeligheden ved justeringen, jeg bruger ofte tape til at fiksere pladetallerknen til plinten, så den ikke bevæger sig mens jeg justerer, så er det kun protractoren der kan bevæges, og denne har jo noget friktion mod pladetallerknen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Januar 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikeaarup skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
|
Nej, overhang er på 19mm
Mvh Mike |
|
|
Jeg ved mange protractorer er til 18 mm overhang. Jeg synes også det lyder underligt at den forvrænger så meget som du siger. Kan det ikke være lejet i armen?
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikeaarup skrev:
|
Der må da være et eller andet jeg må haveklokket gevaldigt i- justeret på for mange faktorer ad gangen.
P.s, med stupid protractors, bliver jeg i øvrigt nødt til at dreje tallerknen, for overhovedet at kunne ramme begge punkter.
|
|
|
Det giver bedre mening til hvorfor du oplever forvrængning... du må ikke dreje på pladetallerkenen under justering af pickup'en! Den valgte Protractor'en passer ikke til din arm.
Project laver selv en Protractor til deres pladespillere, som alle Project forhandlere bør være i besiddelse af. Du kan tage din pladspiller under armen, og gå ind til en forhandler, og få den justeret dér.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min fejl... jeg havde ikke lige spottet, at det var en simpel protractor der blev benyttet.
Det er korrekt, at de simple typer skal flyttes for at checke pickup'en i begge positioner. Hifi & Elektronik lavede en lign. på et tidpunkt. Dog er de ikke så præcise, men fine nok til universel brug.
Jeg benytter selv en Arc Protractor fra Vinylengine, og det er en type som skal være statisk under justeringen. Til gengæld er de ret præcise!
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
mikeaarup skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
Nej, overhang er på 19mm Mvh Mike |
|
|
Jeg ved mange protractorer er til 18 mm overhang. Jeg synes også det lyder underligt at den forvrænger så meget som du siger. Kan det ikke
være lejet i armen? |
|
|
Pladespilleren er ikke fyldt et år endnu- så skal det være fabriksdefekt, eller min søn som har motioneret armen?
Eller konen- hun har indtil videre smadret en Grado Ref, og en Dl-103R (Derfor køber jeg ikke "dyre" pick-upper
længere)
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal du da vist både have justeret pu, og konens fodlænke , til pu kan du måske låne en Feickert protractor __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikeaarup skrev:
sigma6 skrev:
mikeaarup skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
|
|
Jeg ved mange protractorer er til 18 mm overhang. Jeg synes også det lyder underligt at den forvrænger så meget som du siger. Kan det ikke være lejet i armen?
|
|
|
Pladespilleren er ikke fyldt et år endnu- så skal det være fabriksdefekt, eller min søn som har motioneret armen?
Eller konen- hun har indtil videre smadret en Grado Ref, og en Dl-103R (Derfor køber jeg ikke "dyre" pick-upper længere) |
|
|
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor sarte dine ører er. Men jeg har aldrig hørt så ekstrem fejlsporing hvis pickuppen er nogenlunde indstillet som din er. Har du mulighed for at tage den med i forretningen hvor du købte den?
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville nok starte med anbefale dig at at tage en tur forbi forhandleren. Alternativt kigge her: http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html for at se om der en noget der passer bedre der.
MEN - skal lige høre. Bliver din plade meget statisk ved afspilning? Det kunne nemlig også være statisk build up som til sidst får det til at springe fra pladen til nålen. De fleste Pro-jects har et lille "jord" kabel som er loddet til en clips som sidder i kontakt med center lejet. Det er død nemt at rive over og jeg havde enorme problemer med en RPM 5.1 som kom ud af intet. Min forhandler slog bare salgsmode til og snakkede om nye plade måtter og et glas varmt vand ved siden af LP afspilleren. Kan ikke garantere at din model har det, men prøv at se. Det kunne jo være at det var det samme problem..
Held og lykke med at få løst problemet..
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool Blade skrev:
Ville nok starte med anbefale dig at at tage en tur forbi forhandleren. Alternativt kigge her:
http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s htmlfor at se om der en noget der passer bedre der.MEN - skal
lige høre. Bliver din plade meget statisk ved afspilning? Det kunne nemlig også være statisk build up som til sidst får det til at
springe fra pladen til nålen.De fleste Pro-jects har et lille "jord" kabel som er loddet til en clips som sidder i kontakt med center
lejet. Det er død nemt at rive over og jeg havde enorme problemer med en RPM 5.1 som kom ud af intet. Min forhandler slog
bare salgsmode til og snakkede om nye plade måtter og et glas varmt vand ved siden af LP afspilleren. Kan ikke garantere at
din model har det, men prøv at se. Det kunne jo være at det var det samme problem..Held og lykke med at få løst problemet..
|
|
|
Jeg tror jeg vil forsøge mig med Tape-Connection i Århus- Pladespilleren er nemlig fra den anden side af Storebælt.
Hmm statisk elektricitet- det skal jeg lade være usagt.- kører dog med en ældgammel AM antistatic måtte for tiden..
Tusind tak for svarene til jer alle forresten
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
mikeaarup skrev:
sigma6 skrev:
mikeaarup skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
|
|
Jeg ved mange protractorer er til 18 mm overhang. Jeg synes også det lyder underligt at den forvrænger så meget som du
siger. Kan det ikke være lejet i armen?
|
|
|
Eller konen- hun har indtil videre smadret en Grado Ref, og en Dl-103R (Derfor køber jeg ikke "dyre" pick-upper længere)
|
|
|
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor sarte dine ører er. Men jeg har aldrig hørt så ekstrem fejlsporing hvis pickuppen er
nogenlunde indstillet som din er. Har du mulighed for at tage den med i forretningen hvor du købte den? |
|
|
Som sagt "vendte jeg plader" (over en dekade)- så mine trommehinder er spillet til:-) Men forvrængningen er altså så slem at
man kan høre det på selv Leonard Cohen pladen..
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikeaarup skrev:
Jeg har en Project RPM 1.3, monteret med Denon DL-160- og den er jeg i og for sig glad nok for- MEN... Nu har jeg hakket
rundt i diverse "stupid protractors" fra vinylengine, da der ikke forelægger en for RPM 1.3 specifikt.
MVH
Mike |
|
|
Hej Mike... Når du printer en protractor ud fra (f.eks) Vinylengine, skal du sikre dig at din printer ikke tilpasser udskriften til papiret og dine øvrige printerindstillinger. Sørg for at printet er 100% rigtig størrelse. Ofte findes der på protractorer fra Vinylengine en lille skala, som du kan tjekke med en almindelig lineal efter udprintning. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
mikeaarup Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mikeaarup skrev:
Jeg har en Project RPM 1.3, monteret med Denon DL-160- og den er jeg i og for sig glad nok for- MEN...
Nu har jeg hakket
MVH
Mike |
|
|
Hej Mike...Når du printer en protractor ud fra (f.eks) Vinylengine, skal du sikre dig at din printer ikke tilpasser
udskriften til papiret og dine øvrige printerindstillinger.Sørg for at printet er <span style="font-weight: bold;">100%</span>
rigtig størrelse. Ofte findes der på protractorer fra Vinylengine en lille skala, som du kan tjekke med en almindelig lineal <span
style="font-style: italic;">efter </span>udprintning.Mvh.Niels |
|
|
Hej Niels..
Jeg har målt efter med en skydelære, at det var exactly 180 mm imellem de to sorte streger..
|
| Til top |
|
| |
Mastodont Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 November 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 13 Januar 2012 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lært at selv "tæt-på" og "præcis" kan være meget forskellig, dvs. brug lidt ekstra tid på at kontrollere at pickup'en nu også sidder HELT rigtigt.
Køb en god og målfast protractor, f.eks. Feickert. Den koster godt nok 1.500 kr., men hvis du forventer at anvende pladespiller ikke kun de næste par år er det faktisk ikke en dum investering - eller kig på en Schön Schablone, den er heller ikke tosset, og noget billigere. Eller bare en anden seriøs protractor, lad være med at forlade dig på din printers præcision, det er småpenge i det lange (hvis det er det) løb - spark gnier-genet ad h...... til.
|
| Til top |
|
| |
Mastodont Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 November 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 14 Januar 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og når det er inder-rillerne (nej, det har intet med Indien at gøre) der driller, så anvend Baerwald. Feickert giver mulighed for at vælge mellem Baerwald og Loefgren.
|
| Til top |
|
| |