Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere til 18 m2 stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere lånt grej med hjem fra Hifi klubben mod depositum.
Det er guld værd at høre det i sit eget rum henover en weekend og så kan man jo sammenligne med det man allerede har.
I min verden den eneste rigtige løsning hvis man kan ovrskue det og det er en god service fra Klubbens side.
Jeg ved at der er andre der tilbyder lignende løsninger... Så spørg i butikken.

Fortsat god jagt.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg var i Tapeconnection her til middag og lytte til højttalere på et Creek-anlæg, der pris- og spillemæssigt angiveligt skulle ligge lidt på linje med mit Cambridge-anlæg.

Først lyttede jeg til en Monitor Audio RX 6. Dvs. lyttede og lyttede, der gik ikke mange minutter før jeg havde konstateret, at dén lyd slet ikke var mig. Det var meget "bright", for nu at bruge et engelsk udtryk. Lyden var hidsig på en dårlig måde, hvilket især var tydeligt mht. violiner. Jeg synes også, der manglede lidt rent basmæssigt, også selv om jeg fik ekspedienten til at stille højttalerne tættere op til bagvæggen.

Næste højttaler var Epos Epic 5. Den kunne jeg egentlig godt lide, uden at der var nogen decideret wow-effekt. Der manglede ligesom noget spilleglæde over den, synes jeg. Trumpeter lød dog rigtig godt på den, og der var god sammenhæng i lydbilledet. Bassen fandt jeg var knapt så skarpt defineret som på Dali Ikon 6 MK2.

Tredje højttaler var Dynaudio Xcite et-eller-andet. Jeg ville egentlig have hørt DM 3/7, men den demomodel var til udlån. Ekspedienten sagde, at Xcite'n var nogenlunde hen imod det samme rent lydmæssigt, dog lidt mindre bas og lidt mere velopløst end 3/7'eren. Her havde jeg samme oplevelse som med MA RX 6 - højttalerne lød hidsigt og ikke på en god måde. Igen var det mht. violinerne, at jeg lagde mærke til det, og jeg lagde mærke til det med det samme.

Fjerde højttaler var Rega RS 5. Den var god. Der var mere bund i lyden end i Epos'en, og den spillede mere livligt. Der var en god varme i lyden, hvis man kan sige det. Også her fandt jeg, at trumpeter lød godt.

Femte højttaler var en hvid DLS-ting. Den var godkendt rent lydmæssigt. Beethovens 3. symfoni lød majestætisk på den. Den kunne jeg godt leve med.

Så skift tilbage til Rega'en, hvor jeg konstaterede, at mellemtonen var bedre end på DLS'en.

Summa sumarum: Hvis jeg skulle købe nogen højttaler her, ville det blive Rega'en med DLS'en på andenpladsen.

Da jeg kom hjem, var jeg lige i Hi-Fi Klubben igen og lytte til Dali Ikon 6 MK2 og sammenligne den med B&W DM 683. Nu fandt jeg ikke, at bassen buldrede på B&W'erne, tværtimod synes jeg, det var et tæt væddeløb imellem de to højttalere. Begge passede mig bedre end Rega'en i Tapeconnection.

Jeg skal ned og sammenligne B&W DM 683 og Dali Ikon 6 MK2 noget mere, før jeg ved, hvilken én jeg ender med at købe. Men lige nu hælder jeg mest til Dali'en. Det er ærgerligt, at Tapeconnection ikke ligger lige om hjørnet, for jeg ville gerne teste Rega'en igen. Men det ved jeg ikke, om jeg kan finde energi til, taget i betragtning at jeg er meget tilfreds med lyden af Dali Ikon 6 MK2 især. Den lyder virkelig behageligt i mine ører.

Mvh

Henrik

PS. jeg skriver måske lidt mere om lidt, hvis jeg kommer i tanke om noget.

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Chromosome, det er langt over mit budget, desværre.

Greenduck, godt at høre, at du får det til at spille med Cambridge og Dali.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Greenduck skrev:
Da jeg skulle vælge forstærker stod valget mellem NAD og Cambridge og jeg må erkende at valget faldt på sidstnævnte pga. den lidt mere tilbagelænet lyd, men derimod (ifølge mine ører) en meget velopløst lyd. Det er en neutral forstærker, men spiller med en rigtig god klang. NAD'erne syntes jeg derimod spillede med en lidt mere varm klang. En mere fremhævet bas, men ikke bedre opløst, efter min mening.

Helt enig. Jeg sammenlignede også imellem Cambridge og NAD, da jeg købte forstærker. NAD lyder mere af ren, rå power, synes jeg, mens Cambridge er mere blød i lyden, mere neutral, som du også skriver. Så er der noget med hihatte. Jeg ved ikke, hvad det er, men de lyder altså lidt kunstige på NAD, i hvert fald på de forstærkere jeg har hørt. Som om de bliver fremhævet lidt på en underlig måde. Nok om det.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Jeg har tidligere lånt grej med hjem fra Hifi klubben mod depositum.
Det er guld værd at høre det i sit eget rum henover en weekend og så kan man jo sammenligne med det man allerede har.
I min verden den eneste rigtige løsning hvis man kan ovrskue det og det er en god service fra Klubbens side.
Jeg ved at der er andre der tilbyder lignende løsninger... Så spørg i butikken.

Fortsat god jagt.

Tak skal du have. Det er nu ikke sikkert, jeg synes, det bliver nødvendigt for mig, at låne grejet med hjem og teste, for jeg synes, jeg får et godt billede af lyden nede i butikken.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Tak skal du have. Det er nu ikke sikkert, jeg synes, det bliver nødvendigt for mig, at låne grejet med hjem og
teste, for jeg synes, jeg får et godt billede af lyden nede i butikken.

Lyden du hører nede i butikken, er desværre bare ikke retvisende for hvordan det lyder hos dig selv. Du nævner at det er en
alm. stue de skal spille i, så jeg går ikke ud fra at det er akustisk behandlet, som det rum du har prøvehørt den i. Dertil er
formen på rummet ikke det samme, som igen vil have en akustisk effekt på lyden.
Det kan kun anbefales at låne med hjem, inden du køber.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Nu går jeg helt og bliver i tvivl om ikke, det var Rega'en, der i virkeligheden spillede fedest.

Suk! Der er for mange, gode valgmuligheder :)

Jacob m.fl., ja det kan godt være, jeg skal lave en aftale om, at låne udstyret med hjem til at begynde med. Jeg vil nu stadigvæk mene, at det godt kan lade sig gøre, at danne sig et billede af, hvordan forskellige højttalere lyder sat op imod hinanden, når de står i butikken. Hvorfor ellers stille højttalere an, så folk kan lytte på dem, hvis resultatet alligevel er totalt misvisende i fht. hvordan produktet vil lyde hjemme i folks stuer.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens danne dig et billede, af hvordan de lyder hinanden indbyrdes, dog er det klart bedst at høre dem i samme
rum, da det vil være mest retvisende.
Grunden til at de stiller højttalerne op til lyt, er at man selvfølgelig ikke skal købe, uden først at have hørt produktet, og
forhandleren ønsker selvfølgelig at give højttalerne de bedste vilkår, hvilket gøres ved at behandle lytterummet. Forhandleren
kan heller ikke tage højde for hvordan dit rum lyder, det må stå på egen regning.

jj79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Du burde, efter min mening, også give Focal's 800 serie et lyt, dem valgte jeg netop over ikon + du har mulighed for at høre dem derhjemme inden køb.

Tjek hififreaks.dk

Til top Vis jj79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jj79

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

(slettet)

Jeperi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke til prisen. Så jeg ved ikke om det er en god pris.

Men jeg har erfaring med at købe højttalere brugt, og jeg er endnu ikke blevet snydt. Du skal formentlig selv hente dem, så der får du rig mulighed for at se og høre dem spille, og hvis en højttaler spiller hos sælger, så spiller den også hjemme hos dig :-)
Til top Vis Jeperi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeperi

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Nu er det vel diskuterbart, om 5800kr er "dyrt" for højttalere, som man påtænker at beholde i mange år fremover. Dernæst er det at købe brugt et spørgsmål om rette indgangsvinkel, hvor det så ikke er mere "ufarligt" end at købe nyt udstyr.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

(slettet)

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hvis sælger har kvittering at fremvise, og gerne giver en demonstration af højttalerne, så burde det kun være et spørgsmål om du finder prisen rimelig i forhold til visuel fremtoning og alder, forudsat at du kan lide højttalernes lydmæssige karakter selvfølgelig.

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

(slettet)

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hvis det vitterligt var fra et indbrud hos en forhandler, ville ingen tyv sætte det hele til salg på nettet på en gang, ville i hvert fald være det første sted som den frarøvede forhandler og politi ville lede, så det er næppe sandsynligt. Handler nok nærmere om, at sælger har gjort en god handel gennem en forretningsforbindelse, og derfor nu gerne vil tjene lidt samtidigt med, at næste køber også gør en god handel. Endelig burde der, som nævnt tidligere, ikke være et problem i brugtkøb, hvis sælger kan fremvise original kvittering, og din intuition ellers siger god for resten.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

(slettet)

OBS: Jeg har slettet mine kommentarer ovenfor, bl.a. fordi jeg ikke ønsker, at anklage nogen ubegrundet. Beklager at jeg gjorde det.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Et par forholdsvis store højtalere kan gøre det godt i et lille rum men ankepunktet er naboerne.

Jeg har kun lidt større stue end dig og efter mange investeringer har jeg fået det på plads så det lyder godt og ikke genere mere end nødvendigt.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

jj79 skrev:

Du burde, efter min mening, også give Focal's 800 serie et lyt, dem valgte jeg netop over ikon + du har mulighed for at høre dem derhjemme inden køb.

Tjek hififreaks.dk

Det er helt i Esbjerg, der kan jeg ikke tage ned.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
jj79 skrev:

Du burde, efter min mening, også give Focal's 800 serie et lyt, dem valgte jeg netop over ikon + du har mulighed for at
høre dem derhjemme inden køb.

Tjek hififreaks.dk

Det er helt i Esbjerg, der kan jeg ikke tage ned.

HiFi Freaks kommer på tilbyder på deres hjemmeside at komme på hjemmebesøg, så du kan høre det hjemme hos dig selv,
og tage stilling.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum